Sony Vaio Duo 13 SVD1321L2E Zwart Review

WWJD 25 september 2013, laatste update op 17 november 2015, 536 views

Sony Vaio Duo 13 SVD1321L2E Zwart

Pluspunten

• Design en formaat
  • Heerlijk toetsenbord en handig touchpad
  • Mooi scherm en hoge resolutie
  • Stil, koel

Minpunten

• Wifi ontvangst
  • Speakers wat aan de zachte kant

Achtergrond

Heel wat jaren geleden kocht ik mijn eerste tablet, een HP TC1100. Een prachtig apparaat wat zijn tijd ver vooruit was. Helaas te oud om echt werkbaar te zijn. Zijn 'opvolger', de HP Slate, heb ik ook een tijdje geprobeerd. Qua performance was hij (met de bèta van Windows 8 ) niet echt vooruit gegaan, dus heb ik de rest van mijn schoolperiode versleten met behulp van mijn trouwe Vaio FW laptop. Toen begin 2013 de Microsoft Surface RT uitkwam was ik weer van de partij en begon het wisselen tussen laptop-tablet-laptop..

In de daaropvolgende periode zijn een aantal bijzondere apparaten, de zogenoemde convertibles, op de markt verschenen. Denk aan de Surface Pro, Dell Duo, Lenovo Yoga en de Vaio Duo! Allemaal 'laptops' met een touchscreen en de mogelijkheid om zich voor te doen als 'tablet'.

Ze bezitten allen over de mogelijkheid om met een simpele beweging te kiezen tussen het werken met een toetsenbord en een touchscreen.
Naar mijn idee is dit moment, het switchen tussen het toetsenbord en touch één van de belangrijkste momenten in het werken met een convertible.

Keuze

Ik heb gekozen voor de Vaio Duo 13 vanwege de simpele manier waarmee je het apparaat van tablet naar laptop omtovert. Zonder dat je hem van je schoot hoeft te halen of een apart toetsenbord hoeft te koppelen. Een ander groot voordeel van de Vaio vond ik de manier waarop het scherm heel dicht op het toetsenbord, en dus heel dicht op je handen, geplaatst is. Dit maakt dat je het touchscreen sneller zult gebruiken tijdens het werken met het toetsenbord! Iets wat met Windows 8(.1) heel goed kan.

Wanneer het scherm in de uitgeklapte stand staat kun je hem niet draaien zoals bij een gewone laptop, hij staat in een vaste stand. Ik ervaar dit zelf niet als een nadeel, de hoek is precies goed en daarnaast heeft het scherm een grote kijkhoek. Wat dit ontwerp als grote voordeel heeft is dat het scherm niet of nauwelijks wiebelt wanneer je hem met touch bedient.

Ook het industriële design van de Vaio spreekt mij erg aan! De scherpe lijnen en kleurstelling vind ik erg geslaagd, hij ziet uit als een echte 'gadget' :)

Ervaringen

Ik heb hem sinds begin september 2013 in mijn bezit en het is de enigste PC die ik zelf gebruik. Het formaat maakt het voor mij het ideale apparaat, hij is klein en licht genoeg om makkelijk mee te nemen. Maar ondertussen ook groot genoeg om heerlijk op te kunnen werken. Een Surface RT voelt als speelgoed als je dit apparaat gewend bent!

Extern
Alle aansluitingen zitten aan de achterkant, een cardreader, line in/uit, 2 maal USB3 en een HDMI + VGA. Qua netwerk beschikt hij over WiFi, Bluetooth en NFC. Een bekabeld netwerk is mogelijk via een optionele WiFi adapter.

Wifi
De WiFi ontvangst schijnt een bekend probleem te zijn. Ik heb hier zelf ook last van, waar je normaal vol bereik hebt heeft de Vaio één of twee streepjes. De snelheid is dan nog wel in orde. In de later geproduceerde modellen lijkt dit probleem wel verholpen te zijn.

Speakers
Het geluid uit de speakers is verbazingwekkend goed! Vol geluid met toch redelijk veel laag er in. In een drukke omgeving merk je wel dat het niet heel luid kan.

Toetsenbord
Ook het toetsenbord is echt goed, het zijn de zelfde soort chiclet toetsen als van de oudere generaties Vaio. Wel hebben de toetsen minder travel, ze kunnen minder diep ingedrukt worden, maar dit ervaar ik zelf als erg aangenaam. Het typt lekker vlot.

Intern
De Duo is een echte ultrabook, met de nieuwe Haswell i5, 4GB ram en een 128GB SSD. Ik heb zelf voor het goedkoopste model gekozen (SVD13211CGB gekocht via eBay) Qua prestaties voldoet hij prima voor mij, hij start lekker snel op en is vlot in het gebruik.

Warmte en geluid
Van warmte merk je niks, de warme delen zitten namelijk onder het scherm waar je handen niet komen. Ook daar wordt hij niet heet, de ventilator hoor je bij normaal gebruik niet. Bij het spelen van spellen hoor je hem zachtjes draaien en voel je warme lucht uit het rooster komen.

Heb jij ook een Sony Vaio Duo 13 SVD1321L2E Zwart?

Reviews door de redactie