Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

Vr4nckuh 25 september 2013, 4.134 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• mooi design
  • geleverd met de nieuwste Samsung Magician software (benchmark, performance optimization, OS optimization. over provisioning, en RAPID mode).
  • bloed snel (maar dit kan natuurlijk ook komen doordat ik van een "7200 RPM schijf af kom).

Minpunten

• Ik ben in het begin nogal aan het klooien geweest met de instellingen voordat ik het naar mijn mening helemaal fijn had ingesteld (virtueel geheugen van het OS e.d.). Maar dat is meer mijn perfectionisme dan dat het de schuld is van de SSD. Out of the box werkt hij gewoon standaard onder windows 7 X64 zonder uberhaupt het programma van Samsung hebben hoeven installeren.

Ik wilde graag mijn systeem een upgrade geven. En aangezien ik nog niet in het bezit was van een SSD heb ik enkele dagen geleden mijn Samsung 840 EVO SSD 250 GB besteld en inmiddels geinstalleerd.

Ik heb mijn oog laten vallen op de samsung 840 EVO series nadat ik diverse reviews heb doorgelezen.

De basis van waaruit deze 840 EVO serie is doorontwikkeld zijn de samsung 840 en 840 Pro SSD's. Deze werden erg goed ontvangen door het grote publiek. Onder meer vanwege de betrouwbaarheid, snelheid en bang for bucks.

De Samsung 840 EVO is gebaseerd op TLC geheugen (niet zoals de early SSD's die zijn opgebouwd rondom MLC geheugen).

In vergeleken met de voorganger 840 heeft de 840 EVO een die van 19 nm waar de "oude" 840 een die heeft van 21 nm.
Dit betekent concreet dat de storage cap bij de 840 ophield bij 500 GB. Deze nieuwe serie verdubbeld dat naar 1 TB.

Ik zelf was nog niet toe om zoveel geld uit te geven dus ik heb het bewust bij een mooie 250 GB gehouden.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties

Je bent de eerste die de Rapid mode heeft mee getest Prima!
Hij is nu 2 maal zo snel als de Samsung Pro versie.
Er is trouwens een nieuwe firmware beschikbaar, is te zien in de Samsung Magician software.

[Reactie gewijzigd door Webdog op 14 oktober 2013 03:28]

Yup.. maar dat vereist dan weer dat je Rapid mode uitschakelt. Waarom dat precies is ben ik nog niet helemaal achter. Van de week maar even de firmware updaten.

Ik heb heel af en toe dat mijn Samsung Magician een foutmelding geeft en afsluit.

Door de rapid mode gebruikt samsung magician wel opeens relatief veel RAM. Maar aangezien ik met 8 GB ruim voldoende overhoud vindt ik dat geen ramp.
Nee rapid mode staat ook aan dan krijg je deze snelheden;)
Ik weet niet wat je bedoelt met 19 en 21 nm dat dat iets te maken zou hebben met 500GB storage cap maar er is geen verband daar tussen.

Dat Samsung geen SSD heeft groter dan 500GB met de 840 serie is gewoon een keuze.

SSD's kunnen al een aantal jaar groter uitgevoerd worden dan 500GB maar dat wordt niet gedaan omdat er zeer weinig vraag naar is door de hoge prijs.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze door de keuze voor een 19 nm procede de opslag konden uitbreiden naar 500 gb en 1 tb...
Dat klopt niet, het enige waar kleinere procede goed voor is is dat er chips met grotere capaciteit geproduceerd kunnen worden.

Maar dit was sowieso al mogelijk door het toevoegen van meer chips en het gebruik van TLC geheugen wat dus 3 bits per cel kan opslaan.

SSD's van 2.5 inch kunnen al jaren meer dan 1 TB opslagcapaciteit bevatten echter wordt dit nauwelijks geproduceerd omdat er weinig vraag naar is door de hoge prijs.
Ik heb em ook besteld, vandaag binnen. Klopt het dat je maar 230GB om op te installeren? Waar wordt die andere 20GB voor gebruikt?
Windows zal een schijf van bijvoorbeeld 250GB als 232GB aanmerken. De aanduiding van Windows is hier foutief, in feite gaat het hier om 232GiB (gibibyte in plaats van gigabyte). Waar in de wereld van bits en bytes duizendtallen (kilo, mega, giga, tera, etc) worden gebruikt, worden vaak vermenigvuldigingen van 210 (1024) bedoeld (kibi, mebi, gibi, tebi, etc). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij 250GB:
250.000.000.000 bytes = 244.140.625 KiB = 238.418 MiB = 232,8 GiB

vandaar dat je maar 232 GB (foute aanduiding windows) kunt gebruiken ;)