Linksys WRT160N Review

Tuinstoel 20 april 2009, laatste update op 20 april 2009, 9.954 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Goed bereik (binnenshuis 40/65mbps, buiten tot straal van ~50m)
  • Stabiel onder DD-WRT
  • Mogelijkheid van 3rd-party firmware
  • 802.11n (g/b ook natuurlijk)
  • Kleine simpele behuizing
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• onstabiele verbinding met originele firmware
  • meegeleverde software levert je weer een hoop troep op

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Bij gebrek aan draadloos internet moest er even wat geregeld worden thuis. Er zijn zo veel verschillende modellen wireless routers & accesspoints dat je door de bomen het bos niet ziet. Uiteindelijk heb ik op de gok voor de Linksys WRT160N gekozen. De keuze op dit antenne-loos model viel op het feit dat het overweg kan met 802.11n technologie, iets waar mijn laptop ook mee overweg kan. Voor ongeveer ¤58,- heb ik deze router gekocht.

De router is een nieuw type, een plat zwart kastje met blauwe ledjes. Dat is heel wat anders ten opzichte van de voorgaande series (met antennes), persoonlijk vind ik het er wel leuk uit (ook al ligt hij achter een kast weggestopt). De eigenschappen zijn vrij basic. Er zitten 4x 100mbit LAN-poorten op, 1 internetpoort en de wireless feature.

Installatie
De installatie kan elke leek eigenlijk wel uitvoeren. Eventjes uitpakken, aansluiten, bijgeleverde cd-rom draaien en je bent al klaar. Dit stelde in feite weinig voor, alleen de bijgeleverde software (LinkSys Easylink Advisor) heb ik wel meteen weer gedeïnstalleerd, omdat het simpelweg troep is waar je niks aan hebt. De LAN-functie werkte direct, al hoewel ik hem daar niet echt voor kocht.

Wireless LAN
Het draadloze gedeelte is natuurlijk het meest interessantst. De router is compatibel met b/g/n-technologie, dat wil zeggen dat vrijwel elke wireless ontvanger er mee overweg kan. Mijn laptop (Vista) pakte het signaal direct op, en zodoende had ik al internet. Dat het zo makkelijk is, is natuurlijk niet erg veilig, alhoewel je wel een code in moest voeren. Gelukkig kun je bij de instellingen een MAC-adres filter instellen, zodat alleen de computers in het lijstje toegestaan zijn.
Het bereik (op draft-n technologie) is naar mijn mening zeer goed te noemen. Binnenshuis heb ik overal bereik, variërend van ~40mbps tot 65mbps. Ik heb zelfs even een wandeling naar buiten gemaakt, en ik gok het op een straal van 50 meter rondom de router dat er nog bereik is (wel minimaal, onder de 10mbps). Niet dat ik het nodig heb, maar mocht ik ooit ergens in de tuin gaan zitten dan kan ik in ieder geval internetten :+. Het signaal blijft ook constant sterk; de verbinding is tot nu toe nog nooit weg gevallen.

Stabiliteit (update maandag 20 april 2009)
Dit kopje is nieuw, want ik heb de router nu een half jaar in bezit, en dan pas kun je eigenlijk een goed oordeel doen over de stabiliteit. Deze was in eerste instantie prima te noemen; de eerste maand probleemloos. Na enkele maanden moesten er de nodige poorten open voor een Call of Duty 4 server en nog wat zaakjes. Toen ging het mis met de default firmware, want hij liet het constant afweten. Geen verbinding niks, dus weer stekker er uit en er weer in. Ik was het na een week goed zat en heb gezocht naar een alternatief, en deze heb ik gevonden in de vorm van DD-WRT. Sindsdien loopt de router onafgebroken stabiel (2 maand) en dat vind ik toch een stuk prettiger. Ook is de 3rd-party firmware prettiger in gebruik, en er zijn veel meer features dan de standaard firmware.

Ik ben tevreden over deze aankoop. Ik moet er wel bijvertellen dat ik de firmware van Linksys zelf niet gebruik, want deze was niet stabiel genoeg. Deze router in combinatie met 3rd party firmware (DD WRT) is voor mij een goede investering geweest.

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Ook ik heb deze router een half jaar geleden gekocht. Deze modem heeft echter al sinds de firmware van vorig jaar november problemen met DNS look ups.
Zie deze thread:

Cisco (Linksys) doet er wel heel erg lang over om dit probleem op te lossen, terwijl het probleem al heel lang bekend is.

Ten
Ik heb de WRT160N nu een maand of 5. Mij viel 't ook op dat ik regelmatig geen verbinding had en alleen de stroom eraf en er weer op herstelde de zaak weer.
Vervolgens (paar weken geleden) kocht ik een HTC Touch Cruise II. Die zag mijn router niet eens. Pas toen ik de modus van Gemengd naar alleen G had gezet, zag-ie 'm pas.

Ik heb voor die verbindingsuitval contact gehad met Linksys NL. Zij schrijven voor om de 'Gemengde' modus te hanteren maar dan wel naar breed kanaal 40 Mhz. Helaas kan ik alleen maar kiezen uit Automatisch of Standaard 20 Mhz.

Vraag: is DD-WRT geschikt voor v. 2.0? De US-versies schijnen anders te zijn dan de NL.
En zit in deze DD-WRT wel de mogelijkheid om een breed kanaal in te stellen?
Vanwege laag bereik bij m'n vorige router heb ik deze gekocht, met de laptop hier heb ik zeer goed bereik (ook bij een verschil van 3 verdiepingen) met 54 Mbit/s. Met mijn eigen pc (desktop) niet. Ik krijg er niet meer dan 2 streepjes met 36 Mbit/s en bij CoD heb ik nog steeds lack, hiervoor heb ik juist een nieuwe gekocht.... kan dit aan de ontvanger liggen? (Linksys WUSB54GC)

Alvast bedankt,
Max (15)
Volgens mij stamt de meest recente firmware voor de wrtn160 ook nog uit begin 2008 :S.
DD-WRT is een hele fijne firmware alleen het ondersteund geen wireless-N 8)7 , dus een nieuwe verbeterde firmware van Linksys wordt wel op prijs gesteld
Oja joh? Ik ben er toch stellig van overtuigd dat ik mijn draadloos netwerk op wireless-n only heb ingesteld... En die instelling komt overeen met de te behalen snelheid :).