Philips PFL7008 Review

Retir 21 september 2013, 2.862 views

Philips PFL7008

Pluspunten

• heel strak beeld
  • 3D full ambilight
  • volwaardig keyboard op afstandsbediening
  • RF afstandsbediening
  • enorm aan te passen aan eigen wensen wat beeld en geluid betreft
  • makkelijk om aan te sluiten
  • echte volwaardige tv met erg veel opties

Minpunten

• niet direct volwaardig te gebruiken na aanzetten van de tv

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Komende van een Philips Cineos 42PF9631D wist ik in ieder geval dat een nieuwe tv ambilight moest hebben. Persoonlijk vind ik die optie echt een meerwaarde aan een tv geven. Het zoeken naar een opvolger werd daardoor direct teruggebracht tot het merk Philips.

Omdat het uiterlijk echt wel belangrijk is voor een product dat prominent in de woonkamer komt te hangen/staan, besloten we daarom naar een winkel te gaan. Ik had ondertussen bij verschillende webshops afbeeldingen bekeken en naar verschillende type tv's van Philips gekeken. In eerste instantie had ik een Philips gezien met Ambight (2-zijdig) functie. De tv zat in de prijsklasse van 800-900 euro.

Op naar de winkel en kijken maar. Daar sta je dan in de winkel met 30 tv's op een rij te turen naar het beeld en uiterlijk. Ja je kunt dan op dat moment zeggen dat de tv waarnaar je kijkt lichter of donkerder is, meer diepte, heldere kleuren heeft etc. dan de tv's die ernaast staan maar thuis heb je die situatie niet en kijk je naar 1 tv. De Philips tv waarnaar we keken viel toch af omdat de Ambilight wel 2 zijdig was maar toch weer niet "full-ambilight" ?!
Ik wist niet dat dit ook mogelijk was. Het bleek dat die tv aan de zijkanten 5 leds had voor de ambilight functie terwijl de 'oude' Philips Cineos 42PF9631D over de gehele zijkant ambilight ondersteuning had.
Waarom Philips voor deze optie heeft gekozen voor de tv waarnaar ik toen keek weet ik niet. (goedkoper?)
Goed de keuze viel daarmee gelijk af voor die Philips tv.

Ondertussen liepen we verder langs de stellingen en kwamen we de 2013 serie tegen van Philips waaronder de 7008 en de 8008 serie. Eigenlijk werd de keuze ineens erg snel kleiner. De series zien en qua uiterlijk echt stukken beter uit dan de rest van de Philips tv's (ja ik weet het smaak is erg persoonlijk en ik zeg dan ook niet dat de andere Philips tv's er slecht/waardeloos uitzien maar de 7008 en 8008 series zien er echt mooi uit). De lijst om de tv is erg dun. Waar de glasplaat stopt is de rand dan nog ongeveer 5mm. De tv is heel strak afgewerkt met aluminium materialen waardoor de tv stevig aanvoelt en er mooi uitziet.

Wat wel even slikken was de prijs! Het bedrag waarnaar we nu keken was ineens erg omhoog gegaan, zo stonden we nog naar een tv van 850 euro te kijken en nu stonden we voor een tv van 1650 euro....

Nu is er leuk uitzien 1 ding, minstens net zo belangrijk is het beeld. Ook nu was het zo dat het beeld van de tv in de winkel naast de andere tv's er beter uitzag. Ik weet dat dit persoonlijk is maar het viel toch wel echt op dat het beeld er strakker uitzag en echt haarscherp. De PFL7008 heeft verder 3D ambilight en dan "full ambilight" (mag ook wel voor die prijs :-) )

Nu moest nog de keuze worden gemaakt tussen de 7008 en de 8008 serie en hier hebben we ons toch laten leiden door het prijsverschil tussen beide series. We hebben uiteindelijk voor de 47 inch formaat gekozen en dan zat er meer dan 300 euro tussen beide series. Omdat we in het beeld het verschil niet konden terugzien hebben we voor de 7008 serie gekozen.
Op het moment van kopen had Philips ook nog een leuke duo-deal actie en hebben we er een 39 inch led bijgekregen en had de winkel nog een actie met een extra Philips 3D bril. Altijd leuk die extra's.

Thuis aangekomen de doos uit de auto gehaald en de de tv op de plek gezet waar de 'oude' Cineos had gestaan. We konden bijna niet geloven dat we een 47 inch hadden gekocht. De Cineos heeft een erg brede rand rondom het scherm zitten. Zelfs zo groot dat die daardoor groter is dan de huidige 7008! Het viel verder gelijk op hoeveel lichter de tv's zijn geworden. De 7008 kun je alleen tillen maar de Cineos is wel een ander verhaal, het is te doen maar niet van harte.

De 7008 hadden we in eerste instantie op de voet gezet. Deze voet is beweegbaar zodat je de tv wat naar links of rechts kunt bewegen. Een erg mooie voet vind ik het niet en omdat ik het mooier vind de tv aan de muur te hebben heb ik daarom een muurbeugel gekocht en de tv daaraan opgehangen. Dat staat erg mooi en het ambilight komt hierdoor nog beter tot zijn recht.

Het beeld van de tv is echt erg goed, bij sportwedstrijden geen last van naslepende beelden en soms is het bijna 'nep' waarnaar je aan het kijken bent zo scherp. De tv is aangesloten enerzijds via een Humax 5050C decoder via Ziggo en anderzijds via een CI+ cam module eveneens Ziggo. Waarom beide? Nou via de Cam module kan ik de tv ook direct bedienen via de remote app op mijn mobiel en tabs. De app van Philips is leuk en echt iets dat je zo nu en dan zal gebruiken. De koppeling tv-mobiel moet gebeuren via een pincode die je moet invoeren op je mobiel, de pincode 'krijg' je via de tv aangeleverd.

Wat ik wel leuk vind is de tv-gids, de tv haalt dan via het internet (en niet via de kabel) de tv gids op en je kunt dan op je mobiel alle programma info zien en dan de tv bedienen om het programma te bekijken. De tv heeft verder de mogelijkheid om programma's op te nemen op een externe harde schijf maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Binnenkort maar eens een schijf erachter hangen, voorlopig doe ik dat via de Humax.

Qua apps zit er van alles op van uitzending gemist tot buienradar, Facebook, Playboy, Filmland en ga zo maar door. Op dit moment zit er nog geen Netflix app op. Wanneer je gaat schakelen naar smart tv dan blijft de tv uitzending klein bovenaan in het beeld zichtbaar en kun je door de apps bladeren. Je kunt het bladeren doen door middel van de afstandsbediening waar een soort van draadloze muis inzit. Je legt voor het gemak je wijsvinger op de OK-knop en dan kun je de afstandsbediening naar links-rechts, boven-beneden bewegen. De cursor (rondje) op het beeld gaat dan meebewegen, dit werkt best goed. Soms is de de cursor even verdwenen om ineens weer op te duiken maar over het algemeen gaat het goed. De afstandsbediening werkt verder via RF dus echt richten hoef je niet. De achterkant van de afstandsbediening heeft een volwaardig keyboard erop zitten en dat is lekker makkelijk als je op Youtube iets wilt zoeken.

De snelheid van de Apps/tv kan ermee door. Vooral als de tv net wordt aangezet merk je dat op de achtergrond van allerlei processen moeten worden opgestart en dan reageert de tv niet erg snel. Het inladen van de tv gids duurt dan ook langer. Wanneer de tv trouwens 'bezig' is met inladen apps of een gids dan zie je onderin het beeld een soort van blauw balkje van links naar rechts gaan en terug. Toen ik het voor het eerst zag moest ik aan KITT denken van Nightrider, daar zag je een soort rode led-balk steeds van links naar rechts gaan voorop de auto. Ik verwacht dan ook dat de tv binnenkort tegen me gaat praten ;-)

Het aansluiten van de tv heeft me verder geen speciale moeilijkheden opgeleverd. Ik heb de tv via een vaste internetkabel aangesloten maar de tv heeft ook een draadloze optie. Het was een kwestie van inklikken en gaan. Ik heb wel via de router de tv een vaste ip-nummer gegeven zodat ik altijd weet op welk ip-nummer ik de tv kan vinden. Optisch heb ik de tv doorverbonden naar mijn Onkyo zodat het geluid extra goed kan klinken. De ingebouwde speakers van de tv zijn leuk en zeker voldoende om gewoon naar het nieuws e.d te kijken maar absoluut niet meer dan dat.

De tv heeft verder een ingebouwde mediaspeler en x264 speelt die zonder problemen via streaming af van een Netgear NAS die ik hier heb staan. Ik was er eigenlijk verbaasd over dat het direct goed gaat. Er zullen vast wel voldoende bestanden te vinden zijn die de tv niet kan afspelen maar toch. Meestal speel ik de films e.d. toch af via een mediaspeler.

De 3D is passief en ziet er ook erg goed uit. Ik heb een aantal mensen de 3D intro laten zien van de Life of Pi en sommige hadden de mond echt openstaan en vroegen of het wel echt was wat ze zagen, erg strak beeld. Natuurlijk ligt dat ook aan de kwaliteit van de film dat begrijp ik goed. Het omzetten van 2D naar 3D is grappig maar dat zullen we wel niet veel gaan doen denk ik, althans tot nu toe nog niet veel gedaan.
Ik heb verder de Philips game-brillen er los bijgekocht zodat ik samen met mijn zoontje full-screen kan racen. Bril op, tv instellen dat je met 2 spelers gaat spelen en kiezen voor beeld naast beeld of beeld boven beeld, de tv gaat dan per bril het juiste beeld doorgeven zodat je fullscreen speelt. Kwalitatief gaat het beeld er dan wel wat op achteruit, het is dan geen hd meer maar nog wel gewoon goed om ermee te gamen. Een leuke aanvullende optie wat mij betreft.

De tv heeft verder een ingebouwde camera voor Skype maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Kortom tot nu toe ben ik (zijn wij) erg tevreden met de tv. De tv voldoet helemaal aan onze verwachtingen die we ervan hadden en we hebben geen spijt van onze duurdere aankoop.

** Update 28-09-2013 **

Na een nieuwe firmware is nu ook Netflix toegevoegd

Heb jij ook een Philips PFL7008?

Leuk om te lezen, maar het zou vele malen overzichtelijker zijn als je je verhaal in kopjes had opgedeeld :)
Dank je wel voor je bericht, ik heb net meer bij elkaar gezet wat bij elkaar hoort en een paar extra witregels toegevoegd om het meer leesbaar te krijgen.
Leuk om te lezen inderdaad, op een aantal punten ben ik het wel met je eens (design, ambilight, beeldkwaliteit). Zelf heb ik de 42 inch versie van deze serie.

Maar persoonlijk vind ik de snelheid van smart TV onder de maat, ondertiteling via DLNA wordt niet ondersteund (hoewel DLNA ansich goed werkt inderdaad).
Daarnaast heb ik zelf veel problemen met de Audio Return Channel (audio via hdmi naar je receiver; geluid valt regelmatig weg) en de CEC ondersteuning; die valt regelmatig weg of de TV reboot er zelfs door. DTS via HDMI wordt niet ondersteund, ook een misser (via DLNA en USB namelijk wel!).
Van DTS TrueHD en DD HD raakt hij al helemaal van de leg, maar dat is misschien teveel gevraagd anno 2013.
Opstarten van de tv is langzaam als cold boot, en als je de snelle start modus gebruikt slurpt hij 20W continu!

Dit zijn allemaal software problemen denk ik, maar tot op heden niet opgelost.
Voor een TV in deze prijsklasse, vind ik dat persoonlijk niet kunnen...
Ik heb de tv nu sinds korte tijd icm de Ziggo interactieve decoder Humax c5200.
Omdst tussen beeld en geluid een zeer kleine vertraging zit (wellicht op te lossen door een simpele instelling) en de mogelijkheid om op te kunnen nemen naar een portable hdd wel ik een interactieve ci-module aanschaffen.

De belangrijkste vraag. Heeft de tv twee tuners. Kan ik het ene net digitaal kijken en het andere opnemen?

Roel
De TV heeft 1 tuner, je kunt dus alleen opnemen wat je kijkt.
Heeft 1 van jullie erveraing met / last van Backlight bleeding bij de PFL7008?

Ik heb nu een 2e 47PFL7008 in huis nadat ik de 1ste had teruggestuurd wegens BL in de linker onderhoek, maar de 2e heeft het exact zelfde probleem!

Verder kan ik me wel aardig vinden in de ervaringen zoals hierbovn beschreven. De smart tv functie is redelijk uitgebreid, maar wel aan de trage kant.