Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers Review

ObAt 17 september 2013, 2.573 views

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers

Pluspunten

• Mooi Design
  • Mooi geluid
  • Wi-Fi en LAN ondersteuning
  • Ontzettend veel radiozenders via TuneIn
  • Spotify ondersteuning
  • Als de internetradio-stream wegvalt dan hersteld hij de verbinding automatisch

Minpunten

• De software is nog lang niet volwassen genoeg

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Introductie
Nadat ik mij aangemeld had bij deze actie van Tweakers werd ik gekozen als een van de acht gelukkigen om de Philips Fidelio A9 speakers te testen. Drie dagen nadat ik dat te horen gekregen had, werden de speakers al thuis bezorgd. Ik wil Tweakers en Philips alvast bedanken voor deze actie.

Ik heb ervaring met Sonos producten, dit zijn de tegenhanger van de Philips Fidelio A9.

Wat te verwachten?
Zelf had ik nog niet heel veel gelezen over de Philips Fidelio, dit heb ik bewust gedaan zodat ik niet meningen van anderen ga overnemen. Dit had ik in gedachte:

- 2 draadloze speakers met Wi-Fi
- Beide speakers hebben Wi-Fi adapter en hoeven dus niet op elkaar aangesloten te worden.
- Smartphone/Tablet applicatie
- Windows software om het geluid van de laptop over te nemen
- Mogelijkheid om aan te sluiten via RCA kabel
- Optische aansluiting

De Philips Fidelio A9 voldoet aan de meeste eisen, maar hier komen we later op terug.

Hardware en Software
Deze hardware en software heb ik gebruikt tijdens deze review:

- Philips Fidelio A9 (AW9000/10) (vanzelfsprekend)
- Computer en laptop met Windows 8 64 bit
- Computer met Windows 7 64 bit + XBMC
- Samsung Tab 10.1 (GT-P7510) met Android 4.0.4
- Samsung Galaxy S3 (GT-I9300) met Android 4.3 (Cyanogenmod 10.2 )
- Linksys E4200 met DD-WRT v24-sp2

Het Wi-Fi netwerk is beveiligd met een WPA2 Personal (TKIP + AES) beveiliging wat vrij standaard is voor een huishouden op het moment van schrijven. De computers zijn via LAN aangesloten en de Philips Fidelio A9 via Wi-Fi.

Wat zit er in de doos?
De mooi bedrukte doos bevat de volgende items:

- 2 boxen
- 2 luidsprekerkabel
- 2 netsnoeren (Een Nederlandse en Engelse)
- Handleidingen en promotiemateriaal van onder andere Spotify

Design
Design is een belangrijk onderwerp bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. Het nadeel is dat design heel erg persoonlijk is.

Mijn eerste indruk van de boxen is erg positief. De boxen zien er heel degelijk en stevig uit, zo voelen ze ook aan. Qua gewicht zijn de boxen relatief zwaar (ongeveer 5 kilogram per box) voor de grootte (30 cm breed x 21 cm diep x 35 cm hoog). Wat gelijk opvalt, is dat de boxen geen klassieke vorm hebben maar een schuine hoek hebben aan de voorkant. Volgens Philips zorgt dit voor een beter geluid, of dat werkelijk zo is betwijfel ik. Het lijkt mij te liggen aan je locatie ten opzichte van de box, wat ik wel weet is dat het zeer modern en degelijk uitziet. De randen van de boxen zijn afgerond en de zwarte kleur past goed bij de zilveren rand en bovenkant. De achterkant is van hout gemaakt wat moet zorgen voor ‘optimale akoestische prestaties’. Aan de zijkant van een van de boxen is een status led geplaats die verschillende kleuren kan knipperen, aan de andere kant van dezelfde box zijn nog wat andere controle knoppen te vinden. Om zelf een goede 360 graden blik te werpen op de Fidelio A9 klik dan hier.

Aansluiten
Het eerste wat opvalt, is dat er een sticker op de achterkant van de boxen is te vinden waar op staat dat de je de ‘Philips Airstudio’ applicatie moet downloaden. Als brave Tweaker besloot ik (voor het eerst) maar eens de handleiding gelijk te volgen om het RTFM-effect te voorkomen. In mijn geval had ik de Android applicatie gedownload uit de Google Play Store op mijn Galaxy Tab 10.1. De applicatie gaf gelijk verdere instructies.

Stap 1 is vrij simpel, na 45 seconden knippert het statuslampje inderdaad amber.

De Fidelio A9 maakt zelf een Wi-Fi netwerk aan met de naam ‘Philips_setup’, de tablet verbindt hier automatisch mee door de applicatie. Hierna wordt de SSID en het wachtwoord gevraagd van het thuisnetwerk zodat de Fidelio A9 kan verbinden met het netwerk. De Philips A9 ondersteunt de volgende beveiligingen:

- Open (onbeveiligd netwerk)
- WEP64 of WEP128
- WPA TKIP/AES
- WPA2 AES
- Gedeelde WPA-modus

De laatste stap is het benoemen van de Fidelio A9, dit kan erg handig zijn als er meerdere Fidelio apparaten in hetzelfde huis staan. In mijn geval maakte het weinig uit.

Besturing
Na de installatie is dit het hoofdscherm van de applicatie:

Boven staan alle afspeelapparaten waaronder de Fidelio boxen en mijn media center computer met XBMC. Onder staan alle ‘inhoudsbronnen’, deze bronnen kunnen over audio- en videobestanden bevatten die de Fidelio kan afspelen. De bedoeling is dat een inhoudsbron met een speler wordt verbonden, dit werkt via drag and drop en functioneert vrij goed.

Nadat ik mijn tablet (hier aangeduid als ‘Mobile Device’) had verbonden met de Philips Fidelio komt er een pop-up met de mogelijkheid om muziek te selecteren. De muziek is te filteren op verschillende categorieŽn zoals Album, Artiest ect.

Dat er gekozen is voor een pop-up vind ik vrij raar. Veel beter was geweest dat een nieuw scherm opende waar overzichtelijk in full screen te zoeken is naar een nummer. Dat brengt ons naar het volgende probleem, er zit geen zoekfunctie in de applicatie. Dit is een functie die eigenlijk aanwezig moet zijn in een muziekspeler-applicatie. Zelf heb ik een muziekbibliotheek van ongeveer 2 terabyte, het zoeken naar een nummer wordt een grote uitdaging zonder zoekfunctie. Als je snel scrolt tussen je muziek dan moet de applicatie ook nog de albumnamen laden, dit duurt ongeveer een seconde. Het opzoeken van een album van de ‘Red Hot Chili Peppers’ was dan ook een uitdaging van meer dan 30 seconde! Veel te lang als het aan mij ligt. Wat helemaal erg is, is nadat een album geselecteerd is en je op vorige klikt je weer boven aan de lijst van albums komt.

Nadat ik wat nummers aan de afspeellijst had toegevoegd ging ik naar de mediaspeler, deze ziet er opzicht erg goed uit. Alles is overzichtelijk en alle functies die je standaard nodig hebt zijn hier te vinden. Er is ook nog een kleine equaliser te vinden in dit overzicht.

De applicatie werkt niet altijd even goed. Soms duurt het wel 10 seconde voordat de boxen reageren op een commando van de applicatie, gelukkig reageren de boxen in de meeste gevallen vrijwel gelijk (het maakt geen verschil als ik de boxen via LAN of Wi-Fi aansluit). Een positief punt is dat de volumeknoppen van mijn Galaxy Tab worden overgenomen door de applicatie, dat wil zeggen dat ik het volume van de Fidelio bestuur met de volumeknoppen van de Galaxy Tab. Wat echter jammer is, is dat dit niet heel goed werkt als je de volume handmatig verzet op de boxen. Het lijkt erop dat het volume op de tablet niet vernieuwt wordt, hierdoor springt het volume omhoog/omlaag als je weer de tablet gebruikt om het volume te veranderen.

De software voor Windows is te downloaden op de Philips site, de software was echter zo slecht dat ik deze van ergernis snel heb afgesloten. De drag and drop functie werkt niet en ik kon geen muziek toevoegen. Voor de rest zijn er veel iconen waar niet op geklikt kan worden al lijkt dat wel zo.

Het lijkt erop dat het een grafische layout is voor de bestaande Twonky Mediaserver software. Via de webbrowser is Twonky te benaderen. Hier heb ik mijn muziekcollectie toegevoegd, dit werkt wel goed. De applicatie kon de muziek gelijk vinden, de Philips Mediaserver software zelf echter niet. Vanaf dit moment heb ik de Philips Mediaserver niet meer gebruikt.

De Android applicatie voor smartphones werkt hetzelfde als de tablet variant, de applicatie is lichtelijk aangepast zodat het ook op kleinere schermen werkt. Het switchen tussen tablet en telefoon werkt echter niet heel fijn, de mediaplayer wordt niet altijd geŁpdatet zodat ik niet weet wat er wordt afgespeeld. Voor de rest mis ik nog een doorspoel functie.

Het is wel erg gemakkelijk dat Philips heeft gekozen om een Wi-Fi verbinding te kiezen in plaats van een Bluetooth. De grootste voordelen zijn dat ik nu ook muziek via elke computer in het huis kan beluisteren en ik niet bang hoef te zijn dat het apparaat te ver weg staat. Het nadeel is dat mijn standaard mediaspeler van mijn computer/tablet/telefoon niet wordt ondersteund en alles via de Airstudio applicatie moet. Het is wel zo dat de software in de loop van de tijd nog erg verbeterd kan worden, maar dat is ook wel nodig.

Wat ik zelf apart vind is dat als ik de Philips Airstudio applicatie installeer op een nieuw apparaat het apparaat automatisch toegang heeft tot de speaker, ik hoef het apparaat niet te verifiŽren. Dit maakt het gemakkelijker om apparaten toe te voegen maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die toegang heeft tot het Wi-Fi netwerk de speaker mag bedienen.

Het was een hele prestatie voor een Samsung-fanboy maar ik heb de moeite genomen om de iOS applicatie te testen. De applicatie is precies hetzelfde als de Android variant, inclusief dezelfde problemen met Spotify e.d. (zie hoofdstuk: Extra diensten).

Geluid
Een van de positieve punten is het geluid van de boxen. Er komt een zeer vol en flink geluid uit voor zulke kleine boxen. Om eerlijk te zijn dacht ik dat het geluid qua volume wel zal meevallen aangezien de boxen vrij klein zijn, maar hierin verraste Philips mij goed. Ik heb de boxen nog niet op het hardst kunnen zetten omdat ik bang was dat ik klachten zal krijgen. Het geluid is erg vol en de bass is ook goed aanwezig. De klanken worden totaal niet vervormd, wat wel het geval is bij vele kleine (portable) speakers.

Extra diensten
De Philips Fidelio ondersteund standaard een aantal extra diensten. TuneIn Radio, Spotify, Deezer en JUKE zijn 4 bekende muziekdiensten die alle vier worden ondersteund door de Philips Fidelio A9, voor Spotify en Deezer is zelfs wat promotiemateriaal aanwezig in de doos. TuneIn Radio is een zeer interessante dienst omdat het een heel groot aanbod van radiozenders bied. Volgens TuneIn ondersteunen ze meer dan 70.000 radiostations en dit heeft het voordeel dat zelfs kleine lokale radiozenders in de database staan. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de ouderwetse FM radiozenders, een ander voordeel is dat de geluidskwaliteit beter is dan bij een FM radiozender.

De TuneIn applicatie werkt vrij goed en snel. Het is mogelijk om radiostations aan de favorieten toe te voegen waardoor ze snel zijn terug te vinden. Ook is er een goede zoekfunctie aanwezig. Als de internetstream wegvalt dan wordt de verbinding automatisch hersteld en het starten en pauzeren van een internetstream werkt zeer snel! De andere 3 applicaties krijg ik niet werkend, ik word gebombardeerd door error-meldingen. Dit zal wellicht met de volgende software-update worden opgelost. Als Spotify in de toekomst ook werkt dan zal dit zeker een groot pluspunt zijn.

Voor de rest is er nog een jack 3.5mm ingang te vinden op de Fidelio A9, deze ingang wordt door Philips ‘MP3-link-aansluiting’ genoemd. De ingang is ideaal voor het aansluiten snel aansluiten van een mobiele telefoon, laptop of een MP3-speler (als deze nog gebruikt worden). Het switchen tussen verschillende geluidsbronnen gaat gemakkelijk via de applicatie. Buiten de jack 3.5mm is er nog een RCA ingang te vinden op de Fidelio samen met een optische aansluiting.

Al met al is de Philips Fidelio A9 een zeer mooi audiosysteem. De boxen hebben een mooie moderne stevige en degelijk look en zijn relatief klein (30 cm breed x 21 cm diep x 35 cm hoog). Het veraste mij ook dat de Philips Fidelio A9 een zeer vol mooi en hard geluid produceert. Bij dit setje is zeker geen externe subwoofer meer nodig. Wat mij ook veraste is dat Philips heeft gekozen om Wi-Fi en LAN ondersteuning toe te voegen, dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van Bluetooth. Het belangrijkste voordeel is dat er geen rekening meer hoeft worden gehouden met de afstand tussen de ‘inhoudsbron’ en de Philips Fidelio A9.

Het enige minpunt van de Philips Fidelio A9 is dat de software van dit apparaat nog in ontwikkeling is. Niet alles werkt zoals het hoort te werken en dit is zeker hinderlijk en vervelend te noemen. Philips kan dit nog verbeteren in de komende weken zodat het gehele systeem goed werkt. Mocht Philips hier in slagen dan is de Philips Fidelio A9 een zeer mooi draadloze luidspreker met veel leuke mediadiensten.

Heb jij ook een Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers?

Mooie review alleen mis ik toch wel heel wat bij het kopje geluid. Het zijn toch echt speakers die je reviewd.
Weet je zeker dat de speakers echt van hout zijn? Ik heb ze in mijn handen gehad maar kreeg toch heel sterk de indruk dat het er uit ziet als hout maar toch weer stiekem plastic is.