Specificaties Starterset, 1x 100Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset Review

dutchie79 15 september 2013, 1.607 views

TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset

Pluspunten

• Klein, waar anderen homeplugs soms het andere stopcontact afschermen doet deze dat niet.
  • Installatie gemak, de set in het stopcontact steken verbinden met het apparaat, de verbindings knop indrukken en even wachten en dan heb je een goede verbinding.

Minpunten

• nog geen negatieve punten tegen gekomen.

Beheerbaarheid Score: 4
Deze set wordt gebruikt om het itv signaal van kpn door te geven naar de woon kamer.
hiervoor werd eerst een set van sitecom gebruikt maar deze kon geen stabiele verbinding meer maken en is daarom vervangen voor de set van tp-link.

Ik heb voor tp-link gekozen omdat ik na enig speurwerk op internet goede dingen over heb gehoord en gelezen en omdat ik hun site overzichtelijk vind.

Het installeren ging vrij vlot alleen het tot stand brengen van de verbinding ging niet helemaal vlekkeloos. het duurde ongeveer 10 minuten voor dat de verbinding stabiel was.

Ik ben erg tevreden over deze set en ik heb daarom de "moeite" genomen om mijn ervaring te delen.
Dit is mijn eerste review dus opbouwende kritiek is welkom.

Heb jij ook een TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset?

Wat ik me afvraag is: moeten deze dingen direct in het stopcontact in de muur of kan je deze ook via een stekkerdoos inpluggen?
Het beste resultaat krijg je door ze direct op de wandcontactdoos in te pluggen.
Er is signaalverlies via een stekkerdoos.

Wel zijn er speciale stekkerdozen die deze nadelen opheffen.
Kun je wat resultaten posten wat betreft snelheidstesten etc. :)
Voor de meeste homeplug/powerline modellen geldt:
- Extra latency van tussen ~4ms en 9ms (tov direct netwerk kabel in router). Je kan dit zelf meten door (willekeurig) in je huis te meten en daarna een homeplug (met bv dubbele uit/ingang) in de meterkast direct aan te sluiten op de router en doorpluggen op een laptop en dan testje draaien;
- De nieuwste standaard AV2 werkt het beste/stabielst, ook met powerlines van andere merken (energiebesparende eigenschappen van bepaalde merken zijn misschien niet compatible);
- Driver update meestal nog steeds alleen op MS Windows |:(
(Of zoals Carina van TP-Link het uitdrukt: I checked the information, the firmware is suitable for the Linux, but not the utility, that means if you want to upgrade the firmware, you need use the windows computer.);
- Het signaal is soms enkele honderden meters ver op te vangen; ook voorbij de energie meter. Encryptie is dus belangrijk!
- Er is feitenlijk geen verschil tussen een plug die je aansluit op de router en een plug die je aansluit op een computer, hoewel dit vaak wel zo wordt voorgesteld;
- Een (bv) 500 Mb homeplug systeem met x ethernet poorten heeft dus max een snelheid van 500/x en is meestal per individuele poort max 100Mb;
- Belangrijk: Bij veel mensen hangt de moden/router in de gangkast. Bv vlak naast de electriciteitsmeter 8-) Als je zoals ik de netwerkkabel langs/tegen de electriciteitsmeter laat hangen kan het signaal/connectie verloren gaan (als er opeens veel stroom wordt gebruikt). Dat heeft mij veel tijd/onderzoek gekost (en de fabrikant met goede ondersteuning en interessant Engelse taal en cultuurverschillen ;-)

[Reactie gewijzigd door SeL4 op 14 april 2015 11:01]

Kan je geen plusjes meer geven maar goede uitleg! Dat van de ping vroeg ik me af maar ik kon er niet veel over vinden. Maar goed om te weten :) dan is de ping van de wifi misschien bij een goede verbinding beter.