Arctic Accelero Twin Turbo Review

bounto 14 september 2008, laatste update op 14 september 2008, 1.286 views

Arctic Accelero Twin Turbo

Pluspunten

• stil
  • koelprestaties
  • installatiegemak
  • goedkoop
  • mx-2 koelpasta voor geinstalleerd

Minpunten

• geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Dit is mijn eerste review.

HD 4870

Ik heb de accelero twin turbo gekocht voor mijn hd 4870, vanwege dat het algemeen bekend is dat deze kaarten echte heethoofden zijn. Mijn hd 4870 werd idle al rond de 80c en load rond de 90c, en dat in een silverstone temjin tj 10 die toch een goede airflow heeft.

]verpakking

De verpakking was vrij simpel, het geheel kwam in een doorzichtige plastiek verpakking.

installatie

De installatie van deze koeler op de hd 4870 ging heel erg makkelijk, het ging zelfs makkelijker dan het verwijderen van de standaard koeler. De acelero twin turbo zit alleen met 4 schroefjes vast rond de core, en komt ook met de mx-2 koel pasta voor geinstalleerd wat op dit moment toch wel 1 van de betere koelpasta's is.

Prestaties

De waarde met de standaard koeler waren al bekend. Maar nu komt echt een indrukwekkend verhaal van deze combinatie. Ik heb de koeler aangesloten op pins waar de standaard koeler ook op aangesloten was. Dit resulteerde in een niet werkende actieve koeling, tot mijn verbazing zag ik in de catalyst control center(ccc) dat deze idle op 80c bleef bij een kamertemperatuur van 25c terwijl de fans niet draaiden(de behuizing was ook geheel gesloten).

Met aardig wat zweet op mijn voorhoofd met de angst dat mijn kaart ging doorbranden gebeurden dit echter niet, want toen de kaart boven de 90c graden kwam, na het opstarten van cod4 gingen de fans ineens draaien, dus het lag niet aan de montage dit zit waarschijnlijk gewoon in de kaart of in de drivers van de kaart.

Maar wat we hier wel uit kunnen halen is dat de kaart bij normaal gebruik gewoon passief gekoeld kan blijven met deze koeler geinstalleerd. Ondanks dat heb ik toch rivatuner maar geinstalleerd om de fans zelf te kunnen regelen en dat leverde de volgende resultaten op.

Fans: 50%

idle: 41c
load: 57c

Dit is zeer indrukwekkend te noemen, aangezien met de fans op 50% de koeler wel hoorbaar is maar niet irritant aanwezig.

Fans: 100%

idle 39c
load: 54c

Dit vind ik zelf ook zeer goede resultaten, enige nadeel hiervan is dat hij erg lawaai maakt.

overclocken

Het enige wat ik tot nu toe aan overclocken gedaan heb is maar 50 Mhz toegevoegd aan de coreclock.

Fans: 50% core 800 Mhz

idle 44c
load 61c

Meer info over het overclocken volgt nog.

conclusie

Voor een koeler waar ik 23 euro voor betaald heb is het zeker een aanrader, niet alleen kwa prijs maar ook kwa prestaties mag deze koeler er zeker zijn.

• Sapphire hd 4870
  • silverstone temjin tj10
  • asus rampage formula
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo?

Leuke review! ;)

Ik heb zelf de Ati 4870 van sapphire. Ik heb via een profiel in ccc de fan op 30% continue laten draaien. Ook onder het gamen. En hij blijft koel genoeg en ik hoor hem niet. Dus ik weet niet of een alternatieve koeling echt veel bijdrage levert. Mijn temps zijn : Idle 49 en Load 75 max.

Maar wel een mooie koeler die Accelero.
Bedankt voor de reactie en de beoordeling.

Dat zijn mooie temps met een standaard koeler.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik lang getwijfeld heb om deze koeler er op te zetten, ik had namelijk ook al gelezen over het profiel aanmaken dat dat genoeg werkt.
Maar uiteindelijk had ik gewoon zin om weer even te knutselen. Ik moet zeggen dat ik de standaard koeler toch luider vind dan deze accelero twin turbo zelfs op 50% is hij nog stiller dan de standaard koeler bij opstarten van windows.

[Reactie gewijzigd door bounto op 14 september 2008 17:42]

Ik heb wel een nadeeltje voor je. Deze koeler pompt de warme lucht rond in de kast waar de stock cooler de warme lucht direct naar buiten blaast ;)

Om je review wat te verbetren. Geef een korte omschrijving van wat er in de verpakking zit en hoe de verpakking er uit ziet. Ook kun je plaatjes in de review zelf posten. Zo kun je je argumenten ondersteunen met plaatjes en ziet de review er wa taantrekkelijker uit om te lezen. (doe dit door in te voegen [img=]url van plaatje[/img])

Desalnietemin netjese review hoor:)

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 14 september 2008 22:04]

Nou, de fans hebben een opstartvoltage nodig dat hoger is dan standaard. Ik heb in CCC daarom de fanspeeds vastgezet op 61 procent ( tijdens gamen en op desktop ). Als je de fans een tikje geeft blijven ze in beweging. Ze hebben dus een opstartvoltage dat net iets hoger is dan wat ze standaard gegeven wordt.
Verzoek/vraagje: Op welke fanspeed zou je zeggen dat de boel 'onhoorbaar' is en wat zijn je temps daarop? :)

Ik overweeg ook deze te halen voor mijn 4870, en ben eerder op zoek naar een stille dan een super koelende oplossing, hij mag van mij best 70C onder load worden..
(beetje late reactie)
Je kan de richting misschien omdraaien als je het stekkertje omdraait (ff wat plastic wegveilen als hij "beveiligd" is)...
Ik denk dat dat mits je een goede airflow hebt in je case het niet zo heel erg is dat de warme lucht in je case geblazen wordt. Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld je cpu daarvan opeens een paar graden warmer wordt...
Verder leuke review en het is idd een mooie koeler!
stel je zou crossfire gaan word het dan niet heel krap?
Dat was ik vergeten te melden, want ik heb namelijk crossfire en ik heb ook 2 van deze koelers er op zitten. Maar inderdaad dat is wel krap maar het kan wel. Kaarten blijven even koel en de cpu wordt ook niet warmer dan voorheen. bij 30% is de koeler echt onhoorbaar maar dat is ook maar een mening van 1 persoon want ik vind hem zelf bij 50% ook onhoorbaar, tenminste acceptabel hoorbaar. bij 30% draaien de fans zo'n 900 rpm en bij 50% zo'n 1400 rpm, de temps bij 30% heb ik trouwens niet gemeten maar hij zal niet boven de 70 komen. Het rare van deze koeler is ook dat hij bij deze kaart bij het aanzetten van de comp niet draait, wat ik eerder al melde, hij gaat pas echt draaien bij belasting, of als hij boven de 90c wordt.
Maar je kunt de fanspeed wel vastzetten in catalyst toch?