Voomote Zapper Review

Pluspunten

• Vorm & grote
  • Praktisch in gebruik
  • Snelle teach-in

Minpunten

• Weinig devices standaard ondersteund
  • iOS7 niet ondersteunt ( is ook nog erg vroeg natuurlijk )
  • TVGids niet ondersteunt in Nederland ( Canada & US only )
  • Geen RF zender

Configuratie Score: 4
Net zoals de meeste mannen ben ik ongelofelijk slecht in zoeken, en laat ik nou elke keer weer opzoek zijn naar mijn afstandsbediening. Dus tijdens de afgelopen iBood Hunt zag ik deze VooMote Zapper voorbij komen, en dat leek mij de ideale oplossing!

De verpakking,
Een kleine en nette verpakking waarbij je gelijk ziet wat je koopt, de sensor is duidelijk zichtbaar en wat algemene informatie. Verder zit er nog een handleiding in en een QR code om een bijpassende wallpaper te kunnen downloaden.

De sensor,
De sensor is een mooi klein ding, past strak in de dock connector van van iPad/iPhone/iPod en ondanks dat die wel een stukje uitsteekt heb je er weinig last van. De bouwkwaliteit is uitstekend, nette afwerking en het voel gewoon solide aan.
Helaas ondersteund die alleen infrarood en geen RF signalen. Dus een KAKU hiermee bedienen is niet mogelijk.

De software,
De software is gratis te downloaden vanuit de Appstore en word ondersteunt op iOS 5 en 6. Of er een update komt naar iOS7 is onbekend, wat wel gewenst zou zijn. Ik draai op mijn iPhone 4 de beta en GM en daar op is de app erg instabiel met het programmeren van je afstandsbiedingen.
Dit heb ik dan ook gedaan op mijn iPad 1 met iOS5, en hier is de review ook op gebaseerd.

Voordat je er ook maar wat mee kan zul je eerst een afstandsbediening moeten aanmaken. Als je geluk hebt staat jou apparaat al in de standaard lijst, maar die kans is erg klein. Zelf gebruik ik de Zapper om in totaal 5 apparaten te kunnen bedienen, en geen enkele stond in de lijst en heb ik met de hand moeten toevoegen.

Als het geval dan zul je zelf een afstandsbediening moeten aanmaken via een teach-in. Dat stelt eigenlijk niks voor, hij laat het knopje zijn waar jij op moet drukken op je originele afstandsbediening en jij drukt hem in. Zodra de Zapper dit geregistreerd heeft gaat die door naar de volgende totdat je alle knoppen hebt gehad.
Mocht het geval zijn dat je een knop mist, of teveel hebt kun je dit achteraf erg gemakkelijk wijzigen na de teach-in. Je kan knoppen toevoegen, verwijderen, nieuwe symbolen, tekst of kleuren geven. Ook kun je extra knoppen toevoegen, ik vond dit zelf erg gemakkelijk werken maar het kost natuurlijk wel even wat tijd.
Gelukkig worden je zelf aangemaakte afstandsbedieningen opgeslagen in iCloud, zodat je zolang je bent ingelogd met het zelfde account je gemakkelijk kan switchen tussen verschillende iOS devices zonder alles opnieuw te moeten doen.

Volgens de beschrijving zit er ook een enorm handige TVGids functie in de software, mits je in de US of Canada woont want hier in Nederland heb je er helemaal niks aan. Dat is wel een gemis omdat je dat weer van app moet switchen om bijvoorbeeld even snel te kijken wat je wilt gaan kijken straks op TV.

Conclusie,
Al met al vind ik het een handig stukje hardware gecombineerd met de software. Het zou super zijn als er nog een update voor de App kwam met support voor iOS7 en eventueel een TVGids voor Nederland, maar dat is een gemis waar mee te leven valt.

Heb jij ook een Voomote Zapper?