Specificaties 750GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 750GB Review

bokkem 10 september 2013, 2.051 views

Samsung 840 EVO 750GB

Pluspunten

• De meegeleverde data migratie en configuratie (Magician) software is echt fantastisch.

Minpunten

• Er zit geen 3,5" inbouw bracket en kabel bij.

Ik wilde mijn 5 jaar oude Dell XPS 630i een beetje boosten en aangezien de HDD de grootste bottleneck van mijn configuratie was, besloot ik die te vervangen voor deze betaalbare SSD.

Voor de upgrade had ik 2x Western Digital Caviar SE16 WD2500KS (250GB) in RAID0 met Windows 7 32 bits. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor I/O intensieve activiteiten: unrarren en unparren, (re)muxen, het (re)encoden van MPG/MP3 en af en toe een spelletje, dus ik verwachtte een grote (lees: merkbare) snelheids winst.

Na de eenvoudige installie van de SSD (ondanks dat er geen 3,5" bracket bij zat), het clonen van mijn data en het ontkoppelen van mijn oude HDD's was de migratie een feit. Dit duurde iets langer dan een uur.

Er is snelheids winst te merken, maar bij lange na niet de resultaten die ik in reviews las. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat dit te maken blijkt te hebben met het mainpcb in de XPS 630i: deze heeft SATA-II en ondersteund geen AHCI en dus ook geen NCQ en TRIM. Daarnaast zit er PCIe v1.1 op en draait het snelste slot op 8x. De volgende upgrade is dus een mainpcb en dus ook een andere CPU en geheugen...

Mijn PC start ondanks alles een stuk sneller op. Na het indrukken van de powerknop duurt het 58 seconden voordat ik naar een idle desktop zit te kijken. Het remuxen van een MKV container duurt net zo lang als voorheen. Unrarren en unparren gaan iets sneller, maar het grootst merkbare verschil is dat er tijdens deze activiteiten gewoon 'gemultitaskt' kan worden.

Exacte test resultaten heb ik niet, maar daar hecht ik ook niet zoveel waarde aan. Dat vinden tweakers natuurlijk vloeken in de kerk, maar mijn resultaten vergelijken met die van de review zou onterecht zijn.

Feit is dat mijn PC merkbaar sneller (en stiller) is en wetende dat er nog meer uit te halen valt is leuk voor later.

UPDATE: Na een maand merkte ik dat de SSD langzamer ging werken en dat het niet de snelheidwinst bracht waar ik op rekende. Ik heb gisteren mijn mainboard, CPU en geheugen vervangen en een schone Windows 7 x64 installatie gedaan. So far, so good. Opstarten duurt nu 16 seconden.

Conclusie: Gebruik alleen een SSD in combinatie met een AHCI mainboard en SATA III anders is het de upgrade niet waard.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 750GB?

Meer advertenties

Leuke korte review.

Wat ik mij afvraag waarom ga je nog betrekkelijk veel investeren in een 5 jaar oud systeem is het dan niet voordeliger een nieuw systeem aan te schaffen?
Offtopic, maar dat heb ik mijzelf ook afgevraagd. Ik kwam tot de conclusie dat een investering van 430,- euro voordeliger was dan het aanschaffen van een compleet nieuw systeem. En ook niet nodig daar waar ik hem voor gebruik. En dan nog denk ik dat ik met het vervangen van het mainpcb, memory en CPU goedkoper uit ben, denk je niet?
Die conclusie is redelijk vreemd. Zelfs het goedkoopste mediamarkt pc'tje van 333 euro draait al tien rondjes om je oude pc heen. Dus alle beperkingen die je hebt los je dan direct op, zeker voor 430 euro.

on topic
leuke review met mooi resultaat. uiteindelijk ben jij blij hiermee en daar gaat het om.
Op dit moment is de goedkoopste Mediamarkt PC de HP Compaq 100-000ED van 326,95. Daarin zit een AMD E1-1500 CPU. Die heb ik vergeleken met de Q6600 die in mijn systeem zit. Conclusie: de Q6600 is sneller: http://cpuboss.com/cpus/I...d-Q6600-vs-AMD-E1-E1-1500

Ik waardeer je feedback, maar check alsjeblieft wel eerst de feiten voordat je advies geeft, dan heb ik er ook echt wat aan. :)

PCMark 7 benchmark van mijn huidige configuratie: 3190

[Reactie gewijzigd door bokkem op 28 september 2013 11:48]

Standaard zit er meestal geen bracket bij SSD's, dan moet je de Desktop Kit kopen.
(bv pricewatch: Samsung 840 series EVO Laptop kit 500GB, al weet ik niet of deze voor de 750GB bestaat)

Veel desktops van tegenwoordig hebben eigenlijk ook gewoon 2,5" + 3,5" compatible brackets.
Dus waarom zou iedereen dan meer moeten betalen voor een bracket die ze misschien niet eens nodig hebben, eh :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 12 september 2013 01:20]

Dat is zo, ik dacht alleen dat ik de desktop kit gekocht had. :)
Wauw, ik heb geluk, net gebruik kunnen maken van de tijdelijke goedkope prijs (rond 12 maart)
270 euri :)
Alleen valt het tegen dat er geen kabel bij zit om even een backup te maken... grrr,. ah well