Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony PRS-T3 Zwart Review

ericcgg 10 september 2013, 4.669 views

Sony PRS-T3 Zwart

Pluspunten

• scherm
  • notities
  • browser

Minpunten

• notities alleen in uitgezoomd
  • Geen 802.1x mogelijkheid

Ik heb dit apparaat gekocht om te misbruiken. Ik wil er papers(pdfs met formules) op lezen en aantekening op maken(op de pdfs). En volgens de specificaties kan dat. Daarnaast wil ik het apparaat gebruiken om websites mee te lezen, omdat ik besefte dat ik zelf veel pagina's met vrijwel alleen maar tekst op internet las en het een fijn idee vond om niet zo lang in een lichtbak te kijken. Dus ging mijn keuze uit naar dit apparaat.

Het apparaat doet wat hij moet doen en scherm is mooi scherp. Daarnaast is er een mogelijkheid om verschillende zoom opties te hebben. Dit komt van pas in de twee kolommen layout die in veel van publicaties gebruikt wordt. De reader gaat dan per kwart van de pagina over de pagina heen. Het is dat niet nodig om te slepen omdat dan de pijltjes gebruikt kunnen worden.

Er zijn kleine dingen waar ik aan erger. Bij een pdf kun je inzoomen, dit is echter een pagina crop. Hetzelfde venster wordt op de volgende pagina gebruikt.

Daarnaast als kun je alleen aantekeningen maken in de standaard weergave. Dit betekend voor mij dus dat de pagina verkleind wordt. Een a4 pagina op 10 pt is nog wel leesbaar maar de letters zijn erg klein geworden, en dan moet je eens proberen iets te onderstrepen.

Wifi... thuis werkt het perfect en daar is het ook voor gemaakt. Alleen op de universiteit daar wordt gebruik gemaakt van 802.1x EAP en dat wordt niet ondersteund.(het os kan het wel maar de invoeroptie is gewoon weg eruit gesloopt)

Heb jij ook een Sony PRS-T3 Zwart?

Mis je geen achtergrondverlichting? Ik heb op mijn Kobo Glo ingebouwde verlichting.
Ik kan me niet voorstellen dat een e-reader zonder verlichting praktisch is. Ik weet dat de Sony's een lamp accessoire hebben.
Nooit gemist, al zouhet handig kunnen zijn.
Ik overweeg een nieuwe aankoop en zal waarschijnlijk weer een Sony kopen. Doorslaggevend is de Evernote integratie. Samen met Evernote clearly onmisbaar geworden (1 klik op een internettekst, alle rommel weg en na synchronisatie alles comfortabel leesbaar op de e-reader).
Ik heb nooit echt een achtergrond verlichting gemist. Ik heb een PRS-650, de metalen voorganger van de T1 (dus wat jaartjes oud). Maar ik blijf me verbazen over het feit dat PDF's lezen nog steeds niet heel makkelijk gaat. Tekst gaat prima maar zodra er een figuur over 2 kolommen staat is het altijd een verrassing wat ermee gaat gebeuren. Moet eerlijk zeggen dat een tablet dan gewoon makkelijker is.
Een e-reader is niet gemaakt voor pdf's, ik zou het ook vlotter willen zien.

Manieren waarop ikhet haalbaar te hou:
1 Ik converteer de meeste pdf's naar EPUB met calibre (werkt voldoende goed voor tekst artikels)
2 Ik gebruik papercrop om ingewikkelde pdf's of bvb ingescande hfdst uit boek aanvaardbaar te optimaliseren. Je kan er ook eens je de basis in de vingers hebt, meer ruimte geven aan de formules of schema's (bladvullend), terwij je de tekst kleienr houdt.
(Verassend leuk programma: meer).
3. Als het echt moet dan zet ik de pdf om met calibre, en poets ik op met SIGIL

Meer suggesties welkom.

[Reactie gewijzigd door kunvp op 14 september 2013 19:15]

Voor mijn KoBo Glo (ook 6") gebruikte ik altijd PDFCrop om de marges te minimaliseren wat de leesbaarheid ten goede komt. Maar uiteindelijk ben ik overgestapt op de Icarus eXcel die door zijn grote formaat prima PDF's kan weergeven.

Overigens ziet pdfscissors er veelbelovend uit om PDF's te croppen.

[Reactie gewijzigd door riezebosch op 14 juli 2014 11:17]