Specificaties 24" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 244EL2SB Review

Sheikra007 9 september 2013, laatste update op 9 september 2013, 269 views

Philips 244EL2SB

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel aansluitingen (VGA, DVI, HDMI)
  • Mooie afwerking
  • Soft-touch toetsen
  • Mooie vormgeving
  • Geen ghosting
  • Goede grootte (24")
  • Goede weergave van de kleuren (inclusief zwart en wit)

Minpunten

• Bouwkwaliteit kon beter
  • Laagste helderheid is nog steeds redelijk fel bij weinig omgevingslicht

Dit is mijn eerste review, dus opbouwende kritiek is altijd welkom.

Ik heb de monitor een aantal maanden terug gekocht en heb deze sindsdien vrij veel gebruikt. Ik heb deze monitor gekocht omdat ik bezig ben met een upgrade van alle hardware voor mijn PC. Ik heb de monitor tot nu toe alleen gebruikt in combinatie met een Nvidia GeForce GTX220 en de HD4600 graphics van een Intel core i5-4670k. In de toekomst zal ik ook de 2 van deze monitoren gaan gebruiken in combinatie met de Asus GTX770 in SLI.

De bouwkwaliteit van deze monitor is goed, wanneer je kracht op de monitor uitvoert hoor je deze wel een beetje kraken, maar je hebt niet het idee dat je hem elk moment breekt.
De afwerking van de monitor vind ik persoonlijk heel mooi, er zit een glanzende zwarte rand om het scherm waar na een aantal maanden normaal gebruik geen krassen op komen. Aan de onderkant van het scherm zit in het midden het bedieningspaneel van de monitor, de toetsen zijn soft-touch en reageren goed op aanraking. Wanneer de monitor aan staat zie je een klein wit lampje onder de power toets. Verder zit er zowel links als rechts van het bedieningspaneel een mat grijze rand.

De vormgeving ziet er naar mijn mening goed uit, de hoeken zijn afgerong en het bedieningspaneel heeft een kleine 'kin' (te denken aan de 'kin' van de HTC Desire voor degene die deze telefoon kennen) zodat de toetsen makkelijk in te drukken zijn.

Van ghosting heb ik tot nu toe helemaal geen last gehad, maar ik ben dan ook iemand die dat niet zo snel opmerkt. Voor een gemiddelde gebruiker zal deze monitor in iedere geval geen ghosting hebben.

Van pixeldefecten heb ik tot nu toe geen last gehad. Maar ik heb de monitor pas een aantal maanden in gebruik, dus misschien komen deze nog. Wanneer in last krijg van pixeldefecten zal ik de review updaten.

Ik heb deze monitor om een aantal redenen uitgekozen:
1. Het is een LED-LCD monitor, dus lager verbruik en hogere helderheid.
2. Het scherm heeft een goede grootte (24 inch).
3. De monitor heeft VGA, DVI en HDMI aansluitingen.
Voor mij was het belangrijk dat de monitor die ik kocht een VGA aansluiting had, voor het geval dat ik ook deze monitor op een oudere PC aansluit. Ik repareer redelijk wat PC's voor kennissen en vrienden dus het is wel handig voor mij als de monitor die ik kocht ook oudere standaarden had. Voor sommige zal deze monitor geen optie zijn aangezien er geen displaypoort aansluiting op zit.

Over de kleurweergave ben ik zeer tevreden, ik heb tot nu toe nog niet gemerkt dat de kleuren nergens op lijken of dat de kleuren afwijken van het origineel.

Wanneer er in een beeld zwart voorkomt is dit ook mooi diep zwart. Maar ook de witweergave is goed, geen roze gloed o.i.d. wit is gewoon wit. Met andere woorden het contrast is zeer goed. De reden dat 'Contrast en helderheid' bij mij geen zeer goed scoort is omdat, de laagste helderheid nog steeds redelijk fel is bij weinig omgevingslicht. Bij voldoende omgevingslicht is de laagste helderheid precies goed.
Wanneer er veel omgevingslicht is (laten we zeggen een felle zon) dan is het pas nodig om de helderheid op te schroeven. Alhoewel ik de monitor nog nooit echt heb gebruikt op de volle helderheid.

Als laatste de prijs, ik zocht een goede monitor voor weinig geld. Ik denk dat ik dit heb gevonden met deze monitor van Philips. Persoonlijk vind ik 160 voor een 24" monitor een goede prijs (mag natuurlijk altijd lager :P).

Tweede monitor
Op dit moment heb ik 1 monitor van dit type. Maar ik heb al een tweede besteld (alleen momenteel is de levertijd van deze monitoren vrij lang). Wanneer ik de tweede binnen heb zal ik de twee monitoren vergelijken en kijken of de monitoren ook echt aan elkaar gelijk zijn.

Ik ben zeer tevreden met de monitor en zal deze waarschijnlijk ook nog lang gebruiken.

Wanneer er iets veranderd in mijn ervaring van de monitor dan zal ik deze review updaten.

Heb jij ook een Philips 244EL2SB?