Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson P1i Zilver Review

MigGroningen 15 september 2008, 924 views

Sony Ericsson P1i Zilver

Pluspunten

• eindelijk een smartphone met een degelijk overzicht over de hele week
  • goede telefooneigenschappen (helder geluid en goed bereik)
  • 3.2 Mp camera met goed beeld en verrassend goede verlichting
  • geen grote baksteen in je broekzak, maar een beschaafd maatje telefoon
  • bediening touchscreen en qwerty keyboard bevalt uitstekend

Minpunten

• gemis aan uitgebreide Walkman-applicatie
  • soms even wachten op de gewenste actie van een applcatie vanwege de structuur van die applicatie zelf

Had deze al lang op het oog. Elders ook goede reviews over gelezen en gezien (op YouTube bijv.). Ik heb zelf redelijk slanke vingers en goede ogen, dus waar anderen de knopjes en het scherm wellicht wat te klein vinden, is dit voor mij geen probleem. Ik was juist aangenaam getroffen door die hieruit volgende bescheiden maten. Waar een iPhone imho te groot is voor een broekzak, gaat de P1i heel makkelijk mee. Kort gezegd: eindelijk alles wat ik nodig heb in één bescheiden pakketje.

Hiervoor had ik een SE W850i en een (bijna antieke) Sony Clié TJ25. Elke dag telefoon (met camera en mp3-speler) en agenda mee, waarbij vooral de laatste echt te groot is voor de broekzak. Bij het zoeken naar een geintegreerde electronische agenda had ik echter één moeilijk te vervullen wens: een week-view met een overzicht over alle 7 dagen, met in dat scherm al mijn afspraken met titel en tijd.
Dus geen week-view met staafjes over de uren waar je wat hebt, of een lijst van alle afspraken op een rij, maar gewoon een spread als van een papieren agenda, waarin ik in één oogopslag zie wat mijn afspraken zijn, wanneer ik vol zit en wanneer ik nog tijd heb.
Dit blijkt een applicatie te zijn die schaars is, erg schaars. En dan helemaal op een smartphone die klein genoeg is.

Voor de rest is het een keurige smartphone, die braaf al zijn werk doet. MS Word en Excel is te openen en te bewerken, pdf-jes leest ie braaf de tekst.

Het overbrengen van contacten uit mijn Clié en W850i ging vlekkeloos. De afspraken uit mijn agenda (nogmaals de Clié) is me niet gelukt en heb ik dus even over moeten tikken. Maar gezegd moet worden dat dat ook niet heel veel was, dus ik heb de handdoek daar in de ring gegooid toen ik langer aan het pielen was dan het overtikken me zou kosten.

Het bereik van zowel GSM als WiFi (thuis wireless LAN) is keurig. Bluetooth en IR werkten ook zonder enige problemen. UMTS nog niet geprobeerd, eigenlijk geen behoefte aan gehad.

De camera is alleszins goed voor een telefoon, met een aangename verrassing in donkere ruimtes met gebruik van de dubbele led-lichten naast de lens. Daar komt nog een bak licht van waar je zelfs zonder ander licht een herkenbare foto mee schiet (tot een meter of anderhalf a twee).

Het touchscreen werkt vlekkeloos en is praktisch altijd zonder de meegeleverde stylus te bedienen. Maar ik heb dan ook redelijk slanke vingers ;-). 15 zelf in te stellen shortcuts op je bureaublad is keurig en werkt perfect in het dagelijks gebruik.
De toetsen eronder zijn even wennen, maar ik heb na vijf dagen helemaal de smaak te pakken en voer nu vrij makkelijk tekst in met behulp van de rocker-keys, de T9 en het scroll-wheel (voor het bevestigen van T9-suggesties). Door de rocker-keys (met links en rechts een aparte letter en daardoor een vol QWERTY keyboard) hoef ik nauwelijks meer 3, 4 of zelfs 5 keer op een toets te drukken voor één karakter.

Wel is met de W850i in mijn bureaula een degelijke Walkman-applicatie een groot gemis. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik meerdere mp3's als playlist af kan spelen. Ik heb gelezen dat er een hack is om deze app van de SE W960i naar de P1i over te brengen, maar dat is toch van de zotte, die moet SE gewoon beschikbaar stellen aan z'n klanten. Het is technisch blijkbaar goed te doen, ik heb een dure smartphone, dus kom maar op zou ik zeggen.
edit:
In de reacties op deze review gaf tERRiON een heldere en nuttige uitleg over de (wel meegeleverde) app Audio Player. Hiermee is, in basis, mijn wens voor het afspelen van mp3's e.d. vervuld. Tuurlijk zou de SE Walkman app nog steeds leuk zijn, maar ik mis 'm nu niet meer echt.

Batterijduur is best, heb me er nog niet aan gestoord. Scherm is helder genoeg en ook in felle zon goed leesbaar. Geluid bij telefoneren is heel erg helder.

Symbian OS draait goed, nog geen enkele vastloper gehad, meerdere apps naast elkaar draaien is geen probleem zolang je het binnen de perken houdt. Bij tijd en wijle je taskmanager openen om wat ongebruikte apps te sluiten (en dus uit het werkgeheugen te verwijderen) is een keurige regeling.
Bij het opstarten van een app die nog niet draait mag je soms even een secondje wachten, maar ook dat blijft keurig binnen de perken. Wel zit de structuur van sommige apps wat raar in elkaar, wat voor extra wachten zorgt. Zo kun je een binnengekomen smsje direct lezen, maar onderweg moet blijkbaar ook de inbox in je scherm geopend worden, wat onnodig wachten inhoudt.

Heb jij ook een Sony Ericsson P1i Zilver?

Ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik meerdere mp3's als playlist af kan spelen. Ik heb gelezen dat er een hack is ...
Een hack!? Ik heb op mijn P1i gewoon een Audio player die ik van tijd tot tijd (lees: Nadat ik de muziekvoorraad aangepast heb) de muziek laat indexeren en van daaruit playlists bouwen met de nummers die ik graag horen wil.

Nu ken ik de "Walkman applicatie" niet, maar de standaard Audio player voldoet in elk geval aan de 'eisen' die ik heb...

Wat je doet:
- In het menu staat (bij mij in elk geval) onder Entertainment de applicatie Audio player. Deze start je
- Druk op de knop Meer en kies Muziek updaten
- Na een tijdje heb je een overzicht van alle muziek op je telefoon gesorteerd op o.a. album en artiest.
- Open je een album of artiest dan krijg je de bijbehorende nummers. Je kunt nu een album, artiest of individueel nummer selecteren (balkje erop scrollen) en dan druk je op de knop Meer, kies je Beheren en vervolgens Toevoegen aan playlist
- Je kunt nu kiezen of je een nieuwe playlist aan wilt maken of de track(s) toe wilt voegen aan een bestaande.

Stoei er maar even mee... :) Als je het eenmaal in de gaten hebt is het kinderlijk eenvoudig.
Waarom 'Hack' je UIQ3 niet, en gooi je de Walkman 2 (W950) of Walkman 3 (W960) erop?
Werkelijk een fluitje van een cent, zeker voor ons tweakers. (mischien een half-uurtje jezelf inlezen, en binnen 5 minuten heb je de walkman app erop zitten)
Dat Sony Ericsson dit niet zelf doet is logisch, omdat ze dan gaan concurreren met zichzelf aangezien de P1 als voornamelijk als 'zakelijk' toestel is uitgebracht.

Verder een tip voor alle andere UIQ3 gebruikers: bekijk af en toe UIQ3blog.com hier staan vele applicaties en hacks om UIQ stukken bruikbaarder te maken.
Hej SN. Ja, tuurlijk, wellicht komt het er nog eens van, alhoewel ik ook al van gebruikers las die het niet lukte (en de troubles die daaruit voortkwamen). Maar het is ook een beetje een principezaak. Ik ben niet vies van een hackje om bestwil, maar ik vind ook dat het niet nodig zou moeten zijn dus zoek ik nog even naar een non-hack alternatief.
Ik zal eens op genoemde site neuzen, wellicht zit er nog een leuke media-spelende applicatie bij... Nogmaals, het spelen van mp3's doet ie al, alleen wil ik een playlistje kunnen maken. een dun schilletje dus over iets dat ie al keurig doet. Moet toch te vinden zijn?
Maar nav jouw link kan ik newby UIQ-hackertjes deze site tippen.
Grappig, dat probleem had ik dus ook.
Ik erger me er wel aan dat de weekview niet zo is al in de de meeste agenda's. Dus ipv

MA | DO
DI | VR
WO| ZA/ZO

zo:
MA | DI
WO| DO
VR| ZA/ZO

Heb ik me al enkele maken in vergist |:( Je kan dat ook niet wijzigen. Je hebt er wel een programmaatje voor die dat wel kan (voor UIQ3 dus). Naar ik meen heette dat Agabus oid.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 9 september 2008 14:35]

dank aan dirkjesdirk en terrion!

grappig dat je tegen dezelfde agenda-quirk aanloopt dirk, als je een linkje hebt naar agabus dan mag je die zeker ff posten.

terrion, dank voor je uitleg, ik ben helemaal gelukkig. ik zal de review aanpassen op dit punt.
dirk, was dit het appje dat je bedoelde? ziet er goed uit, en geeft, zo te zien, ook de optie om de fontgrootte van de agenda te schalen (van mij mag het font wel wat kleiner, dan past er meer op mn scherm).
Ja, klopt. Dat heb ik enige tijd gebruikt ja, maar het had mij te veel functies en ik had geen zin het te kopen. :)
De iPhone is zeker groot, maar ook erg dun, dit valt bij mij minder op in de broekzak dan een dikker mobieltje. Heb je nog foto's van deze mobiel die je erbij kan zetten? Dat fleurt altijd mooi op.