Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson P1i Zilver Review

dirkjesdirk 11 juni 2009, laatste update op 16 augustus 2012, 6.887 views

Sony Ericsson P1i Zilver

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Touchscreen
  • Camera
  • Uitgebreide functies
  • Uitbreidingsmogelijkheden
  • relatief compacte behuizing
  • meegeleverde accescoires (craddle)

Minpunten

• Relatieve traagheid SymbianOS
  • Ontbreken 'echte' flitser camera
  • MS Micro ipv SD geheugen

Opmerking vooraf. De P1i is een heel uitgebreid toestel, waar veel over valt te zeggen. Dit is dus een een review in ontwikkeling, die in de loop van de tijd nog zal worden uitgebreid

Aankoop
De reden van de aankoop van deze p1i is de volgende. Ik ben al sinds 1998 een digitale agenda gebruiker. De palmpilot ja, ja. O+ Later de Palm III, TRG-pro (wie kent em nog), de m505. Het gemis aan een ge´ntegreerde gsm deel zich altijd voelen. Bij mijn overstap naar de nokia 6230 heb ik de ge´ntegreerde agenda gebruikt en de palm in de kast gegooid, maar ideaal was het natuurlijk niet. Geen touchscreen, geen handschriftherkenning, niet meer zoveel beschikbare apps op het het. Wel vond ik de ge´ntegreerde camera erg handig, juist omdat je die altijd bij het hebt. Alleen VGA resolutie is natuurlijk bagger.

Toen de K750i op de markt kwam was ik dus ook gelijk verkocht. 2MP met autofocus. Hele aardige fotootjes kwamen daar vandaan. Heb alleen niet zo op de PIM functionaliteit gelet en die kwam er dus bekaaid vanaf.

Dus toen medio 2007 de p1i geruchten werden verspreid was ik zeer nieuwsgierig. Ik had al zitten kijken naar de P990, maar de klachten over traagheid die de ronde deden schrikten mij af. Bovendien vond ik dat model toch nog wat te groot.
De P1i leek alles te hebben wat ik wilde: Symbian met een goede PIM functionaliteit, touchscreen met alle daarbij behorende geneugten, Een heel behoorlijke camera van 3.2 MP met AF en de mogelijkheid om programma’s te installeren, waaronder Tomtom.

En dus de koop was een feit :P
Helaas ontdekt ik wel dat de p1i gebruik maakt van MS micro geheugen. De 5 Gb MS pro duo van de K750i kon dus de prullenbak in.

Algemeen – specs
De specs zijn bekend en overal te vinden op internet. De P1i is voorzien van een prettig touchscreen maar ook een toetsenbord dat we al eerder bij de M600i tegenkwamen. Dat toetsenbord vind ik geweldig,waarover later meer.
Verder is de Sony Ericsson P1i compacter dan zijn P-serie voorgangers. De P1i is erg compleet door zijn uitgebreide (multimediale) uitrusting, waaronder een 3,2 megapixel camera, bluetooth met a2dp, fm-tuner, mp3 player en UMTS.

Maten en gewichten: gewicht van 124 gram. Afmetingen zijn 106 x 55 x 17 mm. Voelt verder niet zwaar aan ofzo.

Het (touch)screen is erg helder en fel. Ik heb het zwarte W960i theme geinstalleerd en dat kijkt erg lekker, vooral 's-avond. Verder was ik positief verrast over de afleesbaarheid van het scherm in de felle zon: die is namelijk prima, iets wat ik sinds mijn palm m505 niet meer was tegengekomen bij kleurenschermen. Erg prettig aangezien ik mijn p1i ook wel eens buiten pleeg te gebruiken :)

Verder functies: UMTS ondersteuning. WAP browser. Dankzij de emailondersteuning kan je ook gewoon je eigen emails lezen. Wifi mag ik uiteraard niet vergeten. BT is natuurlijk ook aanwezig en zelfs IR is er nog.

Geheugen: De Sony Ericsson P1i heeft 160 MB intern geheugen (Flash). Er is in totaal 1 slot voor extern Memory Stick Micro geheugen beschikbaar. Ik heb er een 4 Gb exemplaartje ingeprikt, maar 8 Gb schijnt ook te werken. Je hebt dan bijna een soort W960i. De fireware van de W960i schijnt ook op de p1i te flashen te zijn, maar dat heb ik niet geprobeerd en heb ik ook geen zin in.

Multimedia: FM Radio, MP3 speler en nog wat andere zut, waaronder een leuk golfspelletje en een nog best aardig werkende business card scanner met tekstherkenning. Alleen natuurlijk altijd de verkeerde categorieen.

Gebruik
Eerst een negatief puntje. Symbian is nieuw voor mij en relatief traag. Waar een K750i alles direct uitvoert heb je bij het starten van apps een vertraging. Dit merk je vooral bij apps die voor de eerste keer worden opgestart. Die blijven, als je ze niet expliciet afsluit, in het geheugen aanwezig en starten zodoende een tweede keer veel sneller. Maar de vertraging blijft merkbaar, hoewel de recente firmware updates wel enigszins helpen.

Touchscreen: scherm is zeer scherp en helder. Het touchscreen is weer als vanouds bij de palm: heerlijk om te bedienen. Nadeel is wel dat als je andermans gsm gebruikt je continu op zijn scherm zit te tikken. ;)
Een belangrijk aankoopargument was de handschriftherkenning. Die werkt ook prima, maar het is wel grappig om te merken dat ik de handschiftherkenning nauwelijk meer gebruik. Het toetsenbord werkt in de praktijk – na enige oefening – uitstekend. Het is qwerty, dus blind typen is geen probleem en je haalt behoorlijke snelheden.

Het gebruik van agenda, tel. boek etc. is als verwacht. Ook de synchronisatie werkt prima. Ik ben nog geen beperking van het miaximale aantal items tegengekomen, zoals op mijn k750i,
iEdit: ik heb de laatste tijd wel problemen met de sync. Het lijkt erop dat er rond de 1000 tot 1200 items toch een maximum zit. Ik zoek dit nog verder uit
Gelukkig is ook de weekview weer terug die ik op mijn palm (met Datebk3/4/5) altijd gebruikte om met het weekoverzicht op te starten. Helaas wel in een vreemd verhouding: niet ma/di/wo onder elkaar, maar ma/wo/vr in de linkerkolom en rechts er rest. Dat is afwijkend van papieren agenda's en nogal eens verwarrend. Een progje als aquacalendar lost dat overigens op.

Ook een pluim voor de Office mogelijkheden. Een versie van Quickoffice is meegeleverd en dat werk eigenlijk prima op een touchscreen. Ook is de p1i standaard voorzien van een pdf reader. Handig voor het lezen van manuals e.d.

De MP3 speler gebruik ik zo nu en dan in de auto icm met de MMR-70 radio transmitter. De songtekst wordt via RDS op je radio weergegeven. De kwaliteit van de verbinding is behoorlijk (beter dan de oude MMR-60 die ik eerst had), maar een a2dp verbinding is ruisvrijer. Helaas heeft mijn (volvo)radio geen BT.

De kwaliteit van de camera is vergelijkbaar met de van de K750i. Uiteraard wel met een wat hogere resolutie (3.2 MP). De flitser is helaas een lampje, itt die van de cybershot modellen, waarvan de kwaliteit toch wat hoger schijnt te liggen (K800i). En wat ik mis – het is een detail – is de zaklampfunctionaliteit van dat lampje die de K750i wel had. Die is op te lossen door het progje Qflashlight, maar dat werkt nog niet vlekkeloos; er zit een soort batterydrainleak in.

Programmas
Het aantal programma’s dat beschikbaar is valt tegen. Dat heeft het Symbian60 platform dat Nokia gebruikt beter voor elkaar. Voor UIQ3 is gewoon veel minder te vinden.

Wel heb ik Tomtom ge´nstalleerd en dat werkt perfect icm met een BT Mouse. Ik heb nog even getwijfeld of ik de N95 moest nemen juist vanwege de GPS, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. BT Mouse kun je nl makkelijk ver op het dashboard leggen voor een onbelemmerd zicht op de sats en de koppeling gaat perfect. Bovendien is het touchscreen erg prettig, alsof je een stand-alone Tomtom bedient.

Verder heb ik op dit moment nog niet veel progs op staan, behalve het genoemde QFlashlight. Ik zoek nog wel een goede mp3player vervanger met grotere knoppen. Suggesties zijn welkom :)

Verbindingen
UMTS: kan ik weinig over zeggen; het is het eerste toestel met UMTS dat ik heb. Snelheid is prima met een KPN pocketinternet abbo. Hier in de Randstad altijd bereik. Buiten de Randstad (nog) niet.

GSM: ja ook dat kan die nog :) Bereik is erg goed. Waar anderen soms geen bereik hebben heb ik vaak nog wel een streepje.

IR: Nog niet gebruikt. Wel van belang om even op te merken dat IR niet permanent aan kan worden gezet. Ik weet ook niet hoe sterk de 'beam' is. Bij de palm kon je nl met een progje (omniremote) er een universele afsprandsbedienining van maken. Daar zal nog geen UIQ3 variant van zijn.

Bluetooth: uiteraard de BT2.0 versie met de mogelijkheid van meerdere verbindingen en natuurlijk ondersteuning voor streaming stereo geluid (A2DP). En dat laatste werkt prima kan ik uit ervaring zeggen. Ik gebruik deze icm met de MBR-100 BT ontvanger die is aangeloten op mijn stereo. De verbinding met mijn carkit werkt daarentegen weer vrij en ik heb het idee dat dat aan de telefoon ligt. Irritant als je de telefoon aan en uit moet zetten om 'automatisch' een verbinding tot stand te brengen

Wifi: in het begin vaak gebruikt thuis. Thuis gebruik ik WPA encryptie met 63 tekens en dat werkt perfect. Het bereik is overigens beperkt. Een verdieping hoger en aan de andere kant van het huis kan ik de router nog net bereiken. En nee, ik woon niet in Soestdijk ;). Bovendien is het een houten vloer. Anderen hebben overigens wel redelijke goede ervaringen met het bereik, dus zie dit als een persoonlijke ervaring.

Kabel: de sync kabel zit tezamen met het laadsnoer aan de craddle. Zodra de tel. in de houden wordt geplaatst vind een sync plaats van de PIM apps en wordt de batterij opgeladen (veel sneller dan alleem met de sync kabel). Werkt verder flawless.
Update: die sync werkt de laatste tijd overigens niet meer zo soepel. Mijn calendar met ruim 1100 items synct niet meer maar hangt halverwege zonder duidelijk foutmelding. Moet nog uitzoeken wat dat is.

Batterij
Op verzoek nog een toevoeging op de batterijj. Die is redelijk voor zo'n telefoon. 2 of 3 dagen is haalbaar, mits niet te intensief gebruikt. Ik heb wel altijd BT en UMTS aanstaan. Vooral die laatste schijnt wel behoorlijk van invloed te zijn op de batterijduur
Wifi heeft wel enige invloed, maar niet extreem. Het is moeilijk te meten omdat ik em vaak aan de PC heb hangen. De USB kabel laadt namelijk (langzaam) bij.

Kortom, ik ben erg tevreden over deze gsm. Sterke punten zijn het (Touch)screen, Wifi, UMTS, het superieure toetsenbord, de camera en het Symbian besturingssysteem. Een nadeel is de relatieve traagheid daarvan.

Update 5-1-2009
Na bijna anderhalf jaar gebruik de beoordeling van "bouwkwaliteit" naar voldoende gezet. De alu-strip aan de zijkanten raakt los en de chroomafwerking/verf op de aan-/uitknop en de cameraknop is volledig afgebladderd
Verder moet als negatief punt worden genoemd dat Symbian UIQ inmiddels is gefailleerd, zodat van de ondersteuning en updates in de toekomst niet veel meer kan worden verwacht.

Update 11-6-2009
Het toestel komt nu in de buurt van 2 jaar gebruik en ik moet zeggen dat het ook wel tijd is voor een nieuwe. Er is sprake van forse slijtage en ik begin mij meer en meer te ergeren aan het trage besturingssysteem. Het duurt seconden voordat een sms'je is geopend.

Heb jij ook een Sony Ericsson P1i Zilver?

wat is er mis met de bouwkwaliteit?
Ik heb er zelf ook 1.. Voelt zeer stevig aan,.. alles goed in elkaar gezet. Geen kraakje niets...
Ik vond de (voelbare) kwaliteit juist heel goed.

Heb je iets meegemaakt met dit toestel?
Tja, misschien moet ik dit nog aanpassen. Maar ik heb wel wat slijtage. De metalen 'stroken' aan de zijkant verbuigen nogal snel.
OK, ik zal het aanpassen. Je hebt wel een punt.
Toen de K750i op de markt kwam was ik dus ook gelijk verkocht. 3MP met autofocus. Hele aardige fotootjes kwamen daar vandaan. Heb alleen niet zo op de PIM functionaliteit gelet en die kwam er dus bekaaid vanaf.
K750i heeft 2 MP camera

bron

verder redelijk goeie review
, hoe zit het trouwens met de batterij? valt nergens iets over te bekennen?

[Reactie gewijzigd door gijsiej op 5 februari 2008 19:20]

Je hebt gelijk. Was een typefout. 750 heeft 2MP. P1i 3.2 MP :)

Batterij is toegevoegd.
Zoals uit het begin blijkt zal nog meer worden toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 5 februari 2008 23:51]

Nog even doorzagen op die camera: Ik heb zelf een K750i gehad en ben al een hele tijd tevreden gebruiker van een P990i, maar die 'matige camera' zoals jij die van de P990 noemt is mij nooit zo opgevallen. Als ik foto's van m'n K750 en P990 zijn ze (voor zover mogelijk natuurlijk) kwalitatief vergelijkbaar.

Aan de andere kant hoef je natuurlijk van een 300 euro-telefoon niet de fotokwaliteit van een 3000 euro-DSLR te verwachten ;-)
Ja ik zie het. De kwaliteit is wel ongeveer vergelijkbaar met de K750i camera zie ik nu.

Enne, nee: DSLR kwaliteit heeft de p1i ook niet. Gewoon mooie snapshotjes die je (bij voldoende licht) ook prima kan afdrukken.
batterij doet het bij mij aardig.
Overdag altijd aan headset gekoppeld met bluetooth.
ongeveer een uur bellen per dag,.. af en toe een spelletje of radio.
Houd ie wel 2 dagen vol.. voor mij prima..
misschien 3 maar ik doe m altijd na 2 dagen aan de lader.

[Reactie gewijzigd door vormpie op 5 februari 2008 21:48]

UMTS werkt perfect met dit toestel, ik had een K800 maar daar was het af en toe nodig om even een reboot te doen. Heb nu een firmware van Oktober erop staan en die zorgt als je UMTS/GPRS niet gebruikt, dit wordt uitgeschakeld, zodra je het nodig hebt switcht ie het gewoon voor je aan.

Heb de P1i nu ruim 7mnd en ik ben er echt tevreden mee (destijds in India gekocht), enige nadeel van het toestel vind ik dat de kwaliteit van de camera toch wel tegenvalt en de matige flitser. Voor foto's gebruik ik dan toch weer de K800.
Mooie review! Ik heb zelf ook deze foon, en net als jij hiervoor een K750i gehad. De accu levensduur is inderdaad niet heel erg goed, maar dat komt met name door het touchscreen, wat behoorlijk slurpt. Dit is daarom ook niet te vergelijken met gsm's als de k750i.
Dat van het lampje is inderdaad een (klein) gemis, ik gebruikte het op mn oude telefoon nog vrij vaak.
Ik heb trouwens geen problemen ondervonden met de WiFi, ik heb een behoorlijk bereik, zowel een verdieping lager als buiten in de tuin. Misschien ligt het aan de combi telefoon-router/accesspoint? Dataverbinding via de cradle gebruik ik zelf niet, helaas is die software van SE niet geschikt voor XP x64...
leuke en mooie view! Zou zelf bijna overtuigd zijn om hem te kopen, een vriend van mij heeft deze ook en gebruikt UMTS uitermate vaak, dit lijkt inderdaad uitstekend te werken.
Tip voor een langere accuduur. Schakel UMTS of WIFI uit en zet deze op GSM wanneer je niet echt behoefte hebt aan een snellere Internet verbinding. Scheelt een hele boel :)
Klopt, maar ik gebruik UMTS veel, dus dat is niet direct een optie. Meestal staat die overdag toch in de craddle en wordt opgeladen, dus dat is geen probleem :)
Grappig ik had ook een k750i en wilde een non windows smartphone (genoeg windows problemen zonder telefoon os) en vond p1i een goede kandidaaat maar ben toe even mee gaan spelen en ik vond hem niet responsive genoeg (zoals bij neg eigenschappen staat) dus heb ik even gewacht en ben voor iphone gegaan maar pas nadat deze bevrijd was zodat er eigen apps op konden.
Dat ligt er maar net aan hoe je met je telefoon omgaat. Bij netjes omgaan met het apparaat blijft ie echt wel netjes. Mijn exemplaar ziet er na ongeveer hetzelfde tijdsbestek er nog altijd uit als nieuw. Ik heb er weliswaar binnen twee weken na aanschaf via Ebay een screenprotector uit Hongkong over laten vliegen en die erop geplakt, maar verder geen enkele hoes ofzo gebruikt. De enige preventieve maatregel die ik na de aanschaf heb, is dat ik nooit sleutels meer bij de telefoon in mn broekzak heb zitten.

Ik ken mensen die het voor elkaar krijgen om een telefoon na twee weken er al uit te laten zien alsof ze uit een auto zijn gestuiterd, maar ook mensen die een mobiel hebben die er na 5 jaar nog gloednieuw uitziet.
Tja, inderdaad. Maar afbladdering heeft weinig met voorzicchtingheid te maken, maar meer met (slechte) kwaliteit icm veelvuldig gebruik. Dit is een zakelijk toestel.