Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition Review

Ostraq 14 oktober 2008, laatste update op 2 maart 2009, 3.534 views

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition

Pluspunten

• Uitstekende overklokker
  • Default 800/950
  • OC stabiel 840/1090

Minpunten

• Lawaai. Fan zit stil voor 1a2 minuten, daarna gaat ie voor 10 sec. op 100% draaien, dan weer stil...
  • Zelfs op 30% snelheid is fan toch, te lawaaierig

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inleiding:

Mijn oude 8800GTX-OC en 8800GTS-AlphaDog deden goed, maar er kwam tijd voor iets nieuw. Na jaar of twee nVidia dominatie Ati kwam terug in de strijd. Geleid met dit feit koos ik HD4870. Op de moment van aankoop Club3D was goedkoopste verkrijgbare OC versie van de kaart. Aangezien dat "under the hood" zelfde "motor" zit, geldsparende factor vond ik als extra pluspunt.

Inhoud en specificaties

Kaart zelf, komt in eenvoudige voor Club3D herkenbare zwarte doos. Er zijn geen extra's in deze "bundel" (als we hem eens bundel kunnen noemen).Na opening komen we tegen antistatisch zakje met kaart erin, "new and shiny" met aftermarket koeler, koper-heatsinks hij zit echt mooi uit. Behalve de kaart, in de doos vinden we nog:

1 x Driver CD

* Multi VGA Ready: 2
* DirectX: 10
* OpenGL: 2

Indruk, ervaringen, prestaties, overclocking

Nou, klein beetje over het kaart zelf. Prestatie en uitzicht verdienen 5 sterren :+ , warmte en vooral geluid, hmmm wel wat minder. Onder load, temperatuur klom boven 72C, in idle was het meestal rond 46-47C. OK, temperaturen zijn niet te erg, maar geluidsproductie is andere verhaal. Persoonlijk vond ik hem erg irritant. In default modus fan spint onder de 25% van totale snelheid. Hier is kaart praktisch stil. Helaas op deze snelheid koeling is niet optimaal, daardoor temperatuur klimt en plotseling fan "kicks-in" met volle kracht. Dit duurt paar seconden maar toch vind ik het extreem irritant.
Om redelijk verhouding te krijgen tussen temperatuur en stilte, het is nodig om fan handmatig in te stellen op minimaal 30-35% van de totale snelheid (hiervoor heb ik riva tuner gebruikt). In deze geval kaart blijft "acceptabel" warm maar tegelijkertijd fan wordt luidruchtigste component in mijn PC. (Dankzij deze feit, originele koeler heb ik vervangen met AC Accelero S1 rev.2 + 2x92mm stille fans).

Kaart is makkelijk overklokbaar, met RivaTuner dit gaat echt probleemloos. Max. frequenties die ik, met originele koeler, heb gehaald zijn: 840 MHz Core en 1090 MHz Geheugen
Natuurlijk met zulke cijfers moet je fan op minimaal 80% snelheid instellen. Over herrie in dit geval hoef ik niet verder te vertellen 8)7.

3DMark Vatage
Q9450 @3.5GHz + HD4870 @ 840/1090 = P10003 @3DMark Vantage

Ik ben COD4 Modern Warfare fan dus andere "games" spel ik niet. Crysis heb ik geprobeerd allen omwille van de vergelijking met mijn oude 8800GTX(s) karten. Gemiddeld, verschil telt ongeveer 10FPS.
In COD4 @1920/1200 all max. deze kaart telt meer FPS dan voorgangers @1600/1200 all max.
Eerste twee screenshots zijn van mijn huidige HD4870-OC en derde is van 8800GTS-OC AlphaDog Edition

Eindwoord

All in all, een zeer goede kaart. Persoonlijk vind ik hem uitstekend presterende stuk hardware. Helaas is ie een stuk minder indrukwekkend voor stilte liefhebbers, gelukkig installatie van Accelero S1 rev2 + Turbo module duurt maar 10-15 minuten :)...

p.s. Excuses voor slechte Nederlands...

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition?

Mooie review. Vrij kort maar de review vertelde wel zo ongeveer alles wat ik wilde weten over deze kaart. En van het slechte Nederlands had ik niet echt last ;)

Misschien nog wel een idee om de daadwerkelijke frames per seconde in Crysis en COD4 er even bij te zetten bij de prestaties, daar ben ik wel benieuwd naar aangezien ik deze kaart zelf ook ga kopen. :)
Bedankt hoor :D. Oude 8800's heb ik verkocht en eventuele screenshots daarvan heb ik niet meer. Dankzij dit, praktische vergelijking is niet meer mogelijk. Toch zet ik paar nieuwe COD4 screenshots met aantal FPS erop.
uit eigen ervaring kan ik vertellen dat mijn 8800 gts 320 op zijn laagst in cod4 op 40 fps kwam (gemiddeld 80)
met de 4870 oc kom ik op zijn laagst op 80 fps (gemiddeld 120)
full settings reso 16801050
en dat is met een q6600 @ 3ghz, 4gig reaper1066, en asus p5w dh deluxe
Die kaart moet toch nog een stukje hoger kunnen :P
Mijn 1GB club3d haalt met gemak 900 op de core en dan kan ik nog grid spelen, jammergenoeg zit ik vast op 60fps, zal miss iets te maken hebben met de 60Hz van mijn monitor :+ , geheugen gaat niet zo erg veel omhoog, maar omdat het gddr5 is kun je daar ook makkelijk nog 20gb/s uithalen. Moet wel gezegd worden dat mijn gpu watergekoeld is.

Al is oc'en niet echt nodig daar de kaart toch al bizar snel is }>

aardige review, zal binnenkort ook eens eentje maken
ik zal eens kijken of het verschil maakt ;)

edit: 85fps maar ik heb wel opeens hakige graphics...
miss rebootje doen

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 14 oktober 2008 18:30]

Nou dat word "watergekoeld" maakt meer verschil dan je denkt...
Waarschijnlijk heb je toch gelijk, maar ik wil hem niet verder duven
Ik kan hem helaas niet testen met 3dmark06, die start niet op, en vantage heb ik niet, maar die kaartjes hebben enorm veel potentie, maar iets boven de 900 ligt toch echt de max. of je moet al voltage mods gaan doen.
Vind wel dat je geheugen goed clockt, hoeveel GB/s haal je daar uit? denk zelf iets van 150/160 :9
Als 3dmark06 niet will starten moet je de laatste hotfix downloaden van de Futuremark site. Had hetzelfde probleem met dezelfde kaart (1GB OC), nu startie wel gewoon op. Mijn score is trouwens 13146 met P5B, E8500, 2GB OCZ Reaper PC6400.
Kun je de fan speed aanpassen met de laatste Catalyst 8.10 drivers voor deze kaart?
Vind dit nog steeds een waardige upgrade voor mijn game bak, dan gaat de 4850 in de HTPC...

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 29 oktober 2008 21:44]

Je kan de fanspeed regelen:

Ik zelf heb 4 profiles, met shortcuts, aangemaakt. Met verschillende fan speeds en gelijk ook maar een degelijke OC =)
Kon je bij jouw kaart de stekker van de ventilator wel los krijgen?
Ja het kan, maar ik heb zelf wel een kwartier geprutst ofzo.
Trouwens de stekker van je aftermarket cooler past er niet op, dus je moet die op een fancontroller of iets dergelijks aan sluiten.
ik zie hier staan dat de kaart GDDR5 is, ik ben druk bezig met een systeem
en wil een ddr 2 moederbord.

mijn vraag luid
- de kaart is GDDR5 is deze compatible met mijn moederbord?

-en waar staat GDDR5 voor ?

alvast bedankt voor het reageren :)
Dat GDDR5 geheugen zit op de videokaart, en heeft dus niks te maken met je moederbord, of je werkgeheugen.

De videokaart doet het gewoon op elk moederbord met een PCI-e x16 slot.

Die G wil trouwens alleen maar zeggen : Graphical (grafisch dus, of iets in die richting).

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 15 maart 2009 15:56]

Mooie review, lekker uitgebreid en verder netjes.