LG Nexus 4 16GB Zwart Review

RobTweaks 1 september 2013, laatste update op 2 september 2013, 3.967 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Stock Android
  • Snelle updatereleases
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Soepel en vloeiend
  • Niet te groot
  • Mooi design (persoonlijk)

Minpunten

• Geen SD-cardslot (je weet waar je aan begint )
  • Batterij niet verwisselbaar (wederom...)
  • FM-radio ontbreekt
  • Krasgevoelige achterkant
  • Standaard geen 4G/LTE (wel te enablen, zie http://goo.gl/sNBW1h)

Inleiding en gebruik telefoon:
Mijn vorige telefoon (LG P990 i.c.m. diverse roms/kernels) begon ernstige gebreken te vertonen. Vastlopers, oververhit toestel en spontane uitval van de telefoon waren aan de orde van de dag. Kortom, tijd voor een nieuw toestel!

Mijn aandacht was direct gevestigd op 2 toestellen.
1. De Nexus 4 16GB (350 ~) van LG en
2. De S4 16GB (500 ~) van Samsung

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Nexus 4 waar ik, 2 weken later, nog steeds erg tevreden mee ben! In deze review zet ik uiteen waarom, de S4 zal hierin verder niet worden belicht.

Gebruik telefoon:
Mijn telefoon gebruik ik gedurende de dag vaak en intensief. Ik bel en Whatsapp regelmatig en aangezien ik graag muziek luister tijdens het schrijven van stukken staat de PowerAmp mediaplayer minimaal 3 uur, maar vaak ook 4 of 5 uur aan op een doordeweekse (kantoor)dag.

Verder lees ik 's ochtends het nieuws op mijn telefoon en maak ik gebruik van mijn telefoon als navigatiesysteem. De camera gebruik ik sporadisch. Als ik mijn camera wel gebruik, dan is dat vrijwel altijd voor foto's van serienummers op hardware. Heel sporadisch maak ik een foto van een evenement o.i.d..

Design en materiaalkeuze:
Voor uiterlijk vertoon alleen schaf ik geen telefoon aan. Belangrijkste punt van het design van een telefoon is voor mij dat de keuze voor vorm en grootte ondersteunend is, of in ieder geval geen afbreuk doet aan de functionaliteit van de telefoon. Hij moet dus goed in de hand liggen en niet te zwaar, maar ook niet te licht zijn. Dit deel bestaat derhalve uit twee subpunten; functioneel design en 'eyecandy'.

Functioneel design:
Het toestel ligt met zijn afmetingen (133.9 x 68.7 x 9.1 mm), gewicht (139) en afgeronde hoeken lekker in de hand.

Het materiaal oogt mooi, maar de telefoon is door het gebruik van glas en kunststof zo nu en dan wat glad. Door de meegeleverde bumpercase te gebruiken is het eerste minpuntje verholpen. Wel heb ik het idee dat het glas aan de achterzijde van de telefoon gemakkelijk krast, ook al heb ik tot op heden geen krassen gevonden.

Eyecandy
De Nexus 4 draagt prominent het Nexus-logo op de achterkant; eindelijk zou ik bijna zeggen! Verder heeft het toestel een strak en net design. De voorzijde bestaat grotendeels uit glas, met een dunne metaalkleurige bezel. Het toestel heeft geen knoppen, wat mij persoonlijk aanspreekt.

De achterzijde is van glas met een holografische tekening die zichtbaar wordt als je de telefoon onder een bepaalde hoek bekijkt. Mooi, maar zoals eerder aangegeven niet bepaald krasbestendig.

De hardware
Algemeen:
De processor, grafische chip en 2 GB RAM doen het prima. Alle apps starten snel op en de telefoon reageert snel. In combinatie met stock android heb ik ook nog geen enkele vastloper ervaren.

Nadelen van de hardware zijn vooral de beperkte, niet uitbreidbare opslagcapaciteit (8 of 16GB) en het ontbreken van 4G/LTE. De 16 GB is voor mij meer dan voldoende voor het opslaan van een deel van mijn muziekcollectie waarmee ik met gemak de dag door kom. In de praktijk vormt dit voor mij persoonlijk geen beperking. Het ontbreken van 4G/LTE is spijtig, maar ook geen deal-breaker.

Het scherm:
De Nexus 4 heeft een 4,7 inch-IPS-LCD-scherm met een resolutie van 1280 bij 768 pixels, en een hoge pixeldensiteit van 320 pixels per inch. Het scherm is helder en de beeldkwaliteit uitstekend.

Accu:
Vergeleken met mijn vorige telefoons is deze telefoon echt een uitkomst op het gebied van oplaadtijd en accuduur. Met de accu van 2100 mAh haal ik het einde van de dag (9:00 - 00:00) eigenlijk altijd wel.

Nadeel van de Nexus 4 is dat de batterij niet verwisselbaar is. Je kunt dus geen grotere batterij gebruiken en extra batterijen meenemen heeft ook geen zin. Als de Nexus 4 op is, dan moet ‘ie toch echt opgeladen worden!

Camera
De camera is prima voor mijn gebruik. Enkel bij een optreden in het Ziggo Dome, in het donker bij het fotograferen vanaf de bovenste rij had ik het gevoel dat de camera net tekort kwam. Aangezien dit verre van ideale omstandigheden zijn is dit geen dealbreaker. De foto's zien er prima uit, maar bij inzoomen op de individuele bandleden is het wel merkbaar.

De software
Laten we beginnen met een groot voordeel, vanilla Android. Je maakt gebruik van het Android toestel zoals Google het bedoelt heeft en krijgt altijd de laatste versie als eerst.

De interface van (inmiddels) Android versie 4.3 oogt strak en net. Rustig op het oog en gelukkig geen apps van 3e partijen.

Jammer genoeg maakt niet iedere ontwikkelaar/ontwerper gebruik van Googles richtlijnen voor apps wat het geheel van OS en apps (buiten googles of LG's schuld om uiteraard) nog steeds zo nu en dan wat inconsistent maakt. Ten opzichte van enige tijd geleden is dit wel drastisch verbeterd.

Conclusie:
De prijs/kwaliteitverhouding van dit toestel is ongekend en het toestel voldoet aan alle verwachtingen. Ik kan de Nexus eenieder aanraden en de stelling van de Tweakersreview kracht bijzetten. Voor dat dubbeltje zit je niet op de spreekwoordelijke eerste rang, je staat praktisch op het podium!

Review
Deze review is niet heel bijzonder. Alle punten zijn vast al ergens anders genoemd. Toch heb ik veel plezier gehad bij het schrijven.
Opbouwende kritiek is altijd welkom. Mis je iets? Geef het aan en dan doe ik mijn best om mijn review uit te breiden!

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Goede review. Ik vind het zelf raar dat het bij Google zelf vele malen goedkoper is dan bij normale electronica winkels. :?
Zo raar is dat niet. Google wil nl zoveel mogelijk android verspreiden en verkoopt dus met lage marges, terwijl een electronica winkel liefst wat winst maakt :)
Ik heb hem ook 2 weken geleden gekocht en echt dik tevreden, wel een beetje jammer dat hij nu in de playstore nog maar 250 kost
Goede productreview,
alle belangrijke punten wat mij betreft behandeld.
Jammer dat de telefoon niet beschikbaar is in de Nederlandse PlayStore, laten we hopen dat de toekomstige nieuwe Nexus makkelijker, en vooral goedkoper verkrijgbaar is ;-)
Bedankt Mark, de link heb ik toegevoegd aan mijn review (zie goo.gl link bij minpunten). Hoog tijd om 4G zelf ook even te unlocken :).
Idd geen bijzondere review. Vraag die bij mij dan blijft hangen is...... Waarom?
- Omdat ik het leuk vind om iets terug te geven aan de community
- Omdat ik het leuk vind om reviews te schrijven
- Om mensen te helpen bij het maken van een gedegen keuze.
- 3000 views (+2 gemiddeld, waaronder een paar spotlights)
- Wat voor ons niet heel bijzonder is, is dat soms voor en ander wel.
- Als iemand iets aangevuld wil zien, dan doe ik dat met alle plezier
- Als iemand vragen heeft, kan diegene contact opnemen, ik help graag verder

En een laatste reden:
Om deze review nog een klein beetje aan te vullen.

Vraag die bij mij blijft hangen is.... Vanwaar deze vraag, in plaats van een nuttige en constructieve bijdrage?

[Reactie gewijzigd door RobTweaks op 18 maart 2014 14:44]

Je hebt helemaal gelijk Rob, leuk dat je nog even linkt naar mijn review. De aanhalingstekens begrijp ik niet.
Ik begreep je laatste bericht verkeerd en had nog niet gegeten. Mijn excuus ;). Bevalt de Nexus vanilla je nog steeds goed? Of heb je inmiddels een betere custom ROM gevonden?
Ik ben bij KK blijven hangen vooral gemakzucht. Twijfel daarnaast over de aanschaf vd N5. Die is er ook in t rood!