Asus Eee PC 1000H Zwart Review

wootah 4 september 2008, laatste update op 5 september 2008, 3.886 views

Asus Eee PC 1000H Zwart

Pluspunten

• Toch snel voor een kleine laptop
  • Erg portable
  • Goed toetsenbord
  • Mooi scherm
  • Snel draadloos internet
  • Vista compatible

Minpunten

• Soms bij veel hdd gebruik kan hij toch wel erg warm worden
  • Touchpad blijft actief terwijl een andere muis is aangesloten
  • Af en toe moeilijk om software te installeren zonder dvd-speler
  • Soms is het scherm te klein voor een goed overzicht

Verpakking
Alles is netjes ingepakt in 2 stevige dozen.
Er valt niet zo heel veel over te zeggen, maar het was gewoon netjes en goed gedaan.

Installatie
Zodra je de eee pc aanzet, kom je in de laatste fase van de Windows xp installatie terecht. Ik heb echter nooit Windows xp gebruikt, maar meteen de hdd en het geheugen vervangen. Ik heb toen vervolgens via een usb stick Windows vista ultimate ge´nstalleerd.
De installatie ging erg soepeltjes en ik heb geen problemen gehad.
Het enige probleem bij vista is, dat er niet echt drivers beschikbaar voor zijn. Ik heb dus even moeten googelen voordat ik alle beschikbare vista drivers had gevonden. Echter heb ik ook nog gewoon enkele XP drivers ge´nstalleerd omdat het niet anders kon.
Heel mijn vista is nu up to date en de enige problemen die ik echt heb zijn: bij het opstarten komen 2 waarschuwingen van asus acpi over verkeerde drivers, daardoor zijn de geluidstoetsen en de grotere resolutie instellingen niet te gebruiken.
Mij boeit dat niet zo, dus ik heb er ook niet echt last van.

Gebruik
Ik moet zeggen, dat vista ontzettend soepeltjes werkt op een kleine laptop als de eee pc. Ik kan gewoon gebruik maken van het areo thema met flip 3D en dreamscene.
De enige limitatie van de hardware qua grafisch gebied is geen pixel shader (wat soms wat lastig kan zijn).
De eee pc start vlot op; binnen 1 minuut staat alles aan en is hij klaar voor gebruik.
Ik vind het fantastisch om deze laptop te gebruiken op mijn ict opleiding, waar zowat iedereen een groot bakbeest van een laptop heeft die hij/zij continu moet meeslepen, terwijl ik een kleine maar toch krachtige oplossing in mijn rugzak kan meedragen zonder moeite. De leraren verwachtte niet echt dat de laptop goed genoeg zou zijn voor visual studio en andere programma's. Het enige wat soms wat lastig is, is toch de schermgrootte die toch niet altijd alles kan weergeven voor makkelijk gebruik bij dit soort programma's. Echter is het nog steeds goed te doen, het is alleen dat je niet zoveel overzicht hebt.

Prestatie
De prestaties vind ik vrij goed, en ik had eigenlijk het niet verwacht.

Wireless:
Ik krijg op mijn N netwerk een stevige 135mbit omdat de netwerkkaart enkel 2 antennes heeft ipv 3 voor de volle 270mbit van mijn router.
Ik kan tot 80 meter nog steeds internet gebruiken, het netwerk is dan natuurlijk niet ontzettend snel, maar het werkt wel! Overal in huis heb ik dus goede verbinding en download ik sneller draadloos dan via het draadje, ik weet niet precies waarom, maar het is gewoon zo.

Geluid:
Echt fantastisch voor zulke kleine speakers. Het ligt enigszins aan de tafel om een goed geluid te hebben (gewoon in de lucht is het een stuk minder). Als je de dolby natural bass inschakelt hoor je al snel kwaliteit geluid uit de speakers komen, hoewel de speakers erg klein zijn.
Het geluid gaat niet zo heel hard, maar toch wel hard genoeg voor normaal gebruik.
Als je de koptelefoon erin steekt, kun je al snel goede kwaliteit horen, beter dan via de speakers. Ik ben zelfs zo onder de indruk van het geluid, dat ik de geluidskwaliteit vergelijkbaar vind met de creative x-fi elite pro geluidskaart die ik ook heb.
Voor de muziek creatie fanaten, de geluidskaart werkt ook met asio4all op vista.

Over de rest:
ik heb gemerkt dat er nooit echt is afgevraagd wat de verschillende prestatie modes doen qua prestaties. Ik heb daarom Pcmark05 ge´nstalleerd en de multithreaded tests gebruikt voor vergelijking. Hieronder het resultaat:
super performance:

hdd virusscan: 30.232 mb/s
memory latency: 4.342 Maccesses/s
text edit: 15.072 pages/s
image decompression: 4.304 mpixels/s

zoals je ziet heeft de overclock niet zo heel veel toegevoegde waarde aan de prestaties, de andere 2 verschillen toch wel wat van elkaar, en dat merk je ook. Zo kun je net wat minder doen als je op power saving gaat. Maar toch is het nog vlot doorwerken op deze modus.
Of het echter veel uitmaakt qua accu, dat durf ik niet te zeggen. Ik heb de accu namelijk nooit helemaal leeg gemaakt, maar als ik windows mag geloven, dan gaat de accu op power saving tot 4 uur mee. Maar dan op high performance krijg ik precies het zelfde resultaat, totdat ik op de overclock ga, dan gaat ie leeg in 3 en een half uur. Maar dan nog is het veel voor een laptop, wat handig is bij een stopcontactloze omgeving zoals sommige college zalen.

Qua gaming, waar deze laptop niet bedoelt voor is, kan hij toch nog wel af en toe een leuk spelletje draaien voor tijdverdrijf.
Zo heb ik met succes de beta van battlefield heroes getest met 25fps, en ik vind het speelbaar.
Ook lopen dingen zoals age of empires makkelijk. Ik heb ook ergens gehoord dat WoW het ook goed zou doen, echter heb ik geen WoW en ga ik het nooit nemen.
Verder kun je natuurlijk de o zo leuke gameboy advance emulators gebruiken voor verder tijdsverdrijf.

Voor de mensen die toch een duidelijker resultaat willen, heb ik een screenshot van een paar testjes van 3dmark03 en windows bijgevoegd.
Ik hoop dat ik volledig ben geweest hier, roept u maar als je iets wil weten.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H Zwart?

Hoe is eigenlijk je reŰle snelheid via n-draw? Oftewel: trek je er ook echt 135mbit uit? (eventueel testen van pc naar kaartje, als je dan 100mbit haalt weet je dat je dat iig haalt, meer is toch nutteloos)....
ik heb het wel getest, en 100mbit trekt hij wel. mijn bekabelde netwerk is namelijk gewoon 100mbit.
marja, je word natuurlijk wel gelimiteerd door de snelheid van de hdd.
Als ik in de ralink utility kijk zie ik transmit rate vrijwel altijd op 135mbit staan. De receive rate staat wel op 270mbit (maximum van mijn router)
soms zitten er wel stoorzenders in de buurt waardoor er wat packet errors optreden, jammer dat je de central channel niet kan aanpassen, deze staat altijd op kanaal 11, en die word veel gebruikt in mijn buurt |:(

maar ik ben wel te spreken over het draadloos, werkt lekker snel, en meestal download ik er ook nog sneller mee dan via het draadje om een of andere rede :?
hij presteert beter als mijn 8400M GS in aero :P ,begrijp echt niks meer van vista :z, mijn laptop presteert wel beter in 3D toepassingen, waar hij een 4,3 krijgt, zal wel n bugje wezen ofzo.
al is deze laptop natuurlijk niet bedoeld voor spelletjes, mijne ook niet maar wat oudere dingen vallen goed te doen :)

prima review

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 4 september 2008 20:24]

nog zon bugje van vista is dat er vaak 100% cpu usage op het scherm staat, terwijl je aan de processen ongeveer maar 20% ziet staan op een of andere vreemde manier.
en hij reageert nog steeds goed dus ik niet begrijp :P
die waslijst van bugs kunnen we elkaar beter besparen }>

ik heb zelf nu een update gedaan van vista die mijn laptop nadat ik op het bureaublad zit een aantal seconden laat "hangen" aardig irritant maar valt ook mee te leven :)
Prima review, wil er alleen bij opmerken dat vista natuurlijk parten speelt bij bijv je mouspad (die daarom eigenlijk niet als negatiefje zou mogen gelden) en wss de performance in het algemeen en bij spellen en de benchmarks in het bijzonder. Verder wel erg nuttig dat je die erbij hebt geplaatst. Super.
ja ik weet dat vista soms er wat aan bij draagt, maar bij windows xp is dat precies hetzelfde... steek er maar eens 2 muizen in en je kan ze allebij gebruiken :P
aangezien ik wel de drivers voor het touchpad heb geinstalleerd verwachtte ik toch dat die drivers dat probleem zouden aanpakken.
nu heb ik af en toe dat ik perongeluk de muis beweeg met een lichte aanraking, soms vervelend.
Qua performance in spellen, tja, ik merk het verschil nooit zo veel met vista en xp qua framerates eigenlijk. de laptop is er ook eigenlijk niet voor bedoelt, maar ik vond het toch belangrijk even wat aandacht aan te geven.
ah zo. Ik heb idd alleen een optie gezien om de pad uit te zetten bij het typen en niet om helemaal uit te schakelen. Persoonlijk gebruik ik alleen de touchpad, hoewel dat even wennen is voor de vingertjes kun je er gewoon veel meer mee.
Wij hebben een Vista machine draaien op een dual-core 2Ghz en de performance is velen malen slechter dan met deze. Er spelen nogal wat factoren mee dus een echte vergelijking is lastig, maar de overhead bij vista lijkt de voornaamste oorzaak. Hoelang is jouw opstarttijd na Hibernate met Vista nu?
hoewel het een klein scherm is, vraag ik me toch af, is het een goeie laptop om voor school te gebruiken? oftewel, veel schrijf werk en lompe applicaties zoals photoshop?
hmm... schrijfwerk is prima te doen vind ik, je hoeft alleen een beetje te wennen aan de shift toetsen en dat soort dingen.
photoshop... tja, ik gebruik het niet, maar ik hoor altijd: dat hoe groter de resolutie hoe beter.
ik weet niet wat je precies wil maken, maar normale kleine afbeeldingen ofzo zou wel moeten lukken denk ik, het is alleen alweer het overzicht dat je een beetje mist denk ik.
lompe aplicaties met ram update zou wel moeten werken, maarja, het is geen echte krachtpatser voor rekenen, dus super snel zou het waarschijnlijk niet gaan. ik heb nu wel mijn muziek studio software geinstalleerd, en hij werkt best goed, maar niet zo vlot als op een echte pc ;)
Wootah ik heb een vraagje aan je:
Je hebt meteen de hdd en het geheugen vervangen. Door hoeveel en welk merk?
Maar als je een groter beeld wil kan je deze toch ook gewoon op een monitor aan sluiten?
ik heb een 200GB hdd en een 2GB ram module er ingestopt
als je even had gegeken had je die gezien bovenaan mijn review, bij "Gebruikt in combinatie met: "

Mooi verhaal. Ik gebruik XP op een externe laptopschijf en pas dan de drivers aan. Kan je met de Asus Eee PC 1000H via USB een externe schijf booten?
ja, je kan ook via een usb disk booten
als je er gewoon iets op geinstalleerd hebt staan zoals windows of linux dan zal hij automatisch moeten zien dat hij kan booten van de disk.
Anders moet je even de bootflag aanpassen in bijv. gnome partition manager :)