Cooler Master Hyper Z600 Review

YaaD 3 september 2008, laatste update op 5 september 2008, 3.660 views

Cooler Master Hyper Z600

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Semi passief te gebruiken
  • Er kunnen twee fans worden geinstalleerd
  • Errruuuggg groot dus cool
  • Passief te gebruiken
  • Uitbreidbaar met twee koelers

Minpunten

• Het inbouwen is een ramp
  • Gewicht (hoeft geen probleem te zijn overigens)
  • Neemt aardig wat ruimte in beslag, een brede kast is vereist
  • De handleiding is niet altijd even duidelijk
  • Geen koelers meegeleverd

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Algemene beoordeling

Deze koeler in de zomer (niet dat het een zomer te noemen was, met 3 dagen zon :P) van 2008 gekocht op Campzone 2008. Daar de koeler gekocht bij Softcell, de enige computerzaak op het terrein, voor 40 euro. De laagste pricewatch prijs van vandaag is 35 euro dus dat is goed te noemen gezien ik geen verzendkosten betaal natuurlijk :)

Goed, terug naar de koeler. De koeler komt in een erg nette verpakking met daarop de specificaties en een plaatje van de koeler zelf. Je kan al gelijk zien hoe groot dat ding is.

De CoolerMaster Hyper Z600 in een CoolerMaster CM690 kast

Bron: Overclock3D

De mooie doos van de CoolerMaster Hyper Z600 :)

Bron: Xbitlabs

Koelvermogen

Dan over naar het stukje waar het allemaal over gaat, de prestaties van de koeler.

Bij de specificaties van de koeler op de site van CoolerMaster, wordt aangegeven dat de koeler passief een TDP van 89Watt kan hebben. Nu weten we dat Intel niet altijd even precies is als het gaat over TDP's :) maar dan zou mijn E6600 met 65 Watt prima passief gekoeld kunnen worden.

Om even een overzicht van de rest van mijn systeem te geven, hieronder een opsomming van essentiŽle onderdelen.

* Asus P5Q
* Intel Core 2 Duo E6600
* Asus EN8800GTS/HTDP/512M
* Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
* Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
* Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
* Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2
* Cooler Master Hyper Z600

Om een indicatie te geven van mijn systeem en de aparte airflow, hieronder een plaatje van mijn systeemkast

PLAATJE VAN MIJN KAST

Zoals je kunt zien, koelt de fan van mijn videokaart voor het grootste gedeelte de Z600.
De fan die achter de Z600 zit, blaast vervolgens de warme lucht uit de kast. En om eerlijk te zijn, werkt dit verdomd goed :D.

SPEEDFAN SCREENSHOT

Dit zijn de temperaturen gelezen door Speedfan, en aan de temperaturen te zien zijn deze aardig correct.

Dit is overigens na een uurtje Orthros, langer me pc niet kunnen gebruiken had ik geen zin in :P

Geluidsproductie

Hier komen we op het leuke stuk van de koeler, de geluidsproductie. En het mooie is, want die is er namelijk niet :P. De koeler kan namelijk (semi) passief gebruikt worden. Op het moment van schrijven houdt deze koeler mijn E6600 prima onder bedwang en heeft totaal geen last van hitte problemen.

Mocht je nou toch niet helemaal zeker zijn van je zaak, dan heeft CoolerMaster twee bevestigingen meegeleverd, waarmee je twee koelers vast kan zetten aan iedere kant. Dit om een ideale airflow te genereren. Dit houdt natuurlijk wel in dat er wel enigzins geluid afkomt van de koeler, afhankelijk natuurlijk van de soort fans die je gebruikt. De koelers die ik gebruikt heb, waren enigzins luidruchtig met als gevolg dat ik ze er gauw weer afgehaald heb.

Ik zou in deze review kunnen testen hoe de temperatuur dan is, met 2x120mm fans erop. Dit doe ik echter pas als er vraag naar is omdat het systeem nu ook wel prima draait zonder :).
Vanzelfsprekend zullen de temperaturen een stuk lager liggen, maar het zal hier gaan om marginale verschillen. De externe reviews kunnen hier ook uitsluitsel over geven.
Ik weet dat het niet de bedoeling is om zo lui te doen :P, maar ik wil in deze review meer vertellen over de semi passieve werking van de koeler, maar op aanvraag ook wel actief als daar behoefte aan is.

Onderstaande afbeelding laat de semi passieve opstelling van mijn PC zien.

OPSTELLING VAN MIJN BINNENKANT VAN DE PC

Installatie gemak

Dan komen we nu bij het euvel van de koeler, het installeren!
Deze koeler wordt door middel van een backplate aan de achterkant van het moederbord vastgezet.
Ik vind het verwijderen van het moederbord altijd een ramp, en daarom vind ik dan ook dat het installeren van deze koeler ook een ramp was :)

Nadat het moederbord eraf was, ging het installeren vrij vlot, er worden vier rubbertjes over de schroefjes geschoven, die je daarvoor in de koeler gedraaid hebt. Vervolgens steek je de schroefjes door het moederbord en wordt er aan de achterkant een setje moeren vastgezet met het meegeleverde moersleuteltje. Je moet er dan voor zorgen dat alle moertjes even strak vast zitten, anders heb je de kans dat de koeler niet goed over de core wordt verdeeld, wat de temperatuur niet ten goede komt. Zodra de installatie klaar is, moet ik wel zeggen dat de koeler zo vast zit als een huis! Dus daarover niks dan lof voor CoolerMaster.

Op bovenstaande afbeelding kun je zien hoe de koeler op de achterkant van het moederbord bevestigd zit.

Bron: BouwEenPC

Met een prijs van 40 euro is deze koeler best prijzig, het is niet een van de goedkoopste, maar daar staat tegenover dat je goede koelprestaties hebt en de mogelijkheid tot een (semi) passief systeem.
Ik vind de koeler zijn prijs meer dan waard. Echter zijn er ook andere koelers op de markt zoals een Scythe of Thermalright. Ook deze koelers zijn aardig aan de prijs als je het mij vraagt en leveren ook zeer goede prestaties. Ik denk niet dat het veel uitmaakt tussen de verschillende koelers qua prijs/prestatie. Maar dit is slechts mijn mening en iedereen kan daar anders over denken natuurlijk.

Korte samenvatting van het verhaal

Al met al een erg goede koeler voor een misschien wel iets te hoge prijs. Daarentegen krijg je wel een koeler die (semi) passief kan draaien mocht je een niet al te zware processor hebben. Door middel van wat airflow doet deze koeler het al erg goed, met goede temperaturen.

Mijn conclusie is, mocht je op zoek zijn naar een nieuwe koeler voor je systeem, neem deze dan A.U.B. mee in je overweging want dit is zeker geen ondergeschoven kindje, maar wordt jammer genoeg nog wel eens over het hoofd gezien wat erg jammer is!

Hieronder staan nog enkele links voor nog meer referentiemateriaal. Met deze links en mijn review zou je toch wel een keuze moeten kunnen maken :)
Een ding is zeker, ik heb mijn keuze gemaakt en ik vond het zeker geen verkeerde.

Externe reviews

Overclockersclub
Frostytech
BouwEenPC
Hexus

to-do list:

* Foto's maken van mijn eigen kast, met koeler
* Screenshot toevoegen van Speedfan met Orthros run van een uur

Heb jij ook een Cooler Master Hyper Z600?

ik heb deze koeler dus ook, koelt zeker erg goed alleen ik had best wel een probleem ik ging er namelijk van uit dat de top of the line cpu koeler eigenlijk ook wel zeker weten in een cooler master cosmos s zou passen en nou past dit dus wel maar alleen als je de grote fan aan de zijkant eruit haalt of dat 'sier kapje' waar cooler master op staat eraf haalt!
Dat probleem had ik namelijk ook, bij de STC-101. Daar zit namelijk ook een koeler aan de zijkant, en die zat nogal vervelend vast.

Al met al met wat geduld is het me toch gelukt en zit het geheel aardig netjes :)
Je moet er toch wat voor over hebben om goeie koelprestaties te krijgen.
Nette review!!

Ik had idd ook wat problemen met inbouwen (sweex klotekastje...) maar het past allemaal (echt... die koeler had geen milimeter groter moeten zijn :P heb het sidepanel er nog niej opgehad, maar als ut goed is moet dat net passen :P)

De koelprestaties zijn wel leuk te noemen :P Heb nu mijn Q6600 op 3.6 ghz lopen (nog niet verder geweest (voltage en fsb gewoon "wat" omhooggedrukt (Volgens mij was het CPU voltage de laatste "groene" (Maximus Formula heeft van die ledjes voor het voltage(EDIT: het was 1.4 volt))))), maar hij blijft zonder fans bij normaal gebruik zo'n 45 ~ 50 graden (geen fans) _/-\o_

Trouwens... die koeler is eigenlijk nog nieteens zo heel erg duur... als je zo'n soort koeler wil hebben, ben je er al snel 30 euro aan kwijt...

[Reactie gewijzigd door zjorsie op 26 september 2008 19:07]