Sony Vaio VGN-SR19VN Review

Mr_Dirk 1 september 2008, laatste update op 9 september 2008, 3.444 views

Sony Vaio VGN-SR19VN

Pluspunten

• Snel.
  • Compact.
  • Mooi design.
  • Warmte productie.
  • Geluids productie.

Minpunten

• Prijs.
  • Aansluit mogelijkheden.
  • Windows Vista 32 Bit.
  • Geen drivers te downloaden.

De zoektocht:
Ik als student zijne moet iedere dag met mijn laptop naar school toe, daarom was ik op zoek naar een kleine laptop zonder te veel in te leveren op gebruikers gemak. Ik had hiervoor een Asus F3JP (15.4 inch) maar deze vond ik zelf te groot vandaar de zoektocht naar een kleinere laptop. Ik ben op zoek gegaan naar een laptop van maximaal 1500 euro. De laptop moest klein, tussen de 12.1 inch tot 14.1 inch, zijn minimaal 2 GB geheugen hebben en geen onboard grafische kaart (voor de games tussen de colleges! :9). Ik kwam uit op de sony VGN-SR19VN.

Specs die mij tot aankopen hebben gedaan:
Processor: p8400 @2,26 Ghz
Geheugen: 4 GB DDR2 SDRAM
Grafische kaart: HD 3470 met 128MB
Hdd: 200 GB 7200 toeren!

Vormgeving en werkbaarheid:
Het eerste wat op valt bij aankomst van het pakketje is de grote er van. Het pakketje is ongeveer net zo groot als 2 schoenen dozen maat 42. Eenmaal uit de verpakking lijkt de laptop totaal niet klein. Het toetsenbord oogt qua grote net zo groot als een doorsnee 15,4 inch laptop. Wat wel opvalt is dat de toetsen op de laptop zweven en niet in de laptop zitten (net als Apple). Wat opvalt is de aan/uit knop zit weggewerkt aan de zijkant van de laptop (onder het scherm) en aan de andere zijde zit de aansluiting voor de voeding. Ook de trackpad is groot vorm gegeven met twee knoppen en tussen beide knoppen een vingerprint reader. Aan de voorzijde zijn ook de SD kaard reader en de Sony card reader(2 verschillende) geplaatst. Het uiterlijk van de laptop straalt exclusief en sjiek uit. De onderzijde van de laptop is gemaakt van magnesium en de bovenkant van plastik. Het plastik voelt totaal niet goedkoop aan (maar dat mag ook wel voor de 1500 euro).

Aansluit mogelijk heden:
Er zijn enkel 2 usb poorten beschikbaar. Voor mij is dit voldoende maar ik kan begrijpen dat mensen dit te krap vinden. Ik zelf heb een bluetooth muis en heb dus voldoende aan de 2 usb poorten. Wel een gemis is misschien firewire en een dvi/hdm/tv-out uitgang. Er zit enkel alleen een vga poort op. Ook zit er enkel een 10/100 Mb netwerk aansluiting op maar dan wel weer een 802.11a/b/g/n/ wireless netwerk kaart. Beetje vreemde keuze van Sony om er geen gigabit netwerk kaart in te gooien.

Energie, Warmte, Geluid:
De processor van Intel is een p8400. Dit is een energie zuinige processor. De accu gaat iets langer dan 3 uur mee. Wat vergeleken met mijn F3JP bijna het dubbele is. Ook de warmte die de laptop produceert is vergeleken met andere laptops erg weinig. Bij andere laptops kun je bij het gamen de laptop op een gegeven moment niet meer op schoot houden dat is bij deze laptop niet het geval. De geluids productie is minimaal, je hoort de ventilator als het om je heen stil is. Wel irritant is het luide gebrul van de dvd speler. Maar goed wie gebruikt er tegenwoordig nog een dvd speler!;)

Bijgeleverde software:
Zoals we kennen bij nieuwe systemen zit ook deze Sony vol met onnodige rommel. Van microsoft office trial tot google toolbar/picasa. Ik zelf ben niet zo van dat voorgeïnstalleerde rommel dus alles er maar af. Sony heeft vreemd genoeg gekozen voor een 32 bit versie van Windows vista. Hierdoor kun je dus maar 3Gb van de 4Gb gebruiken. Ook de mogelijkheid tot het downloaden van drivers heb ik nog niet gevonden. Ik ben ook nog niet echt op zoek geweest maar dit wordt zeker een missie voor in de toekomt.

Prestatie

Burst Rate 75.7 MB/sec

3dMark03 4568 3DMarks
3dMark06 2030 3DMarks

Conclusie:
De Sony doet qua aansluitingen veel te kort. Helemaal een gigabit poort zou toch echt geen overbodige luxe mogen zijn. De VGN-SR19VN is een snel werkende laptop. Door de 4GB geheugen en de snelle harde schijf heb je het gevoel van een vlotte omgeving. Ook het formaat en het gewicht van minder dan 2 KG is het een ideaal reismaatje. Voor iedereen die opzoek is naar een kleine vlotte en goed uitziende laptop is en er 1500 euro voor overheeft is de VGN-SR19VN een perfecte laptop.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-SR19VN?

zal morgen vroeg even wat fototjes maken!
erg machtige laptop, koop misschien ook nog ooit eens een VAIO, heb er echter nu geen goed argument voor om een te kopen, hij zou alleen stof vangen en daar is ie niet voor ;)

de 4gb geheugen betekent niet alles voor de snelheid, de timings en kloksnelheid maken hier meer uit, al is het altijd sneller dan 128mb geheugen :P

zit nog steeds in mn maag met die vista prestatie index :( edit: lees net dat drivers veel kunnen uitmaken, ook kan de 64-bit bus vista op het verkeerde been zetten, zo groot is het verschil tussen mijn 8400M GS en een GT uitvoering niet...

prima review, mogen wel wat foto's bij :9

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 1 september 2008 23:03]

Bedankt voor de review. De SR19VN is voor mij ook één van de kanshebbers. Met z'n 1,9 kg is hij ook nog 's lekker licht. Ik vraag me af hoe de touchpad aanvoelt. Misschien werk je uitsluitend met de muis maar wellicht kun je er toch iets over zeggen. Op de fotogallerij van Sony lijkt er een soort gaatjes/reliëf patroon aanwezig bij de touchpad. Wat merk je hier van bij het scrollen? :)
De toucpad is erg groot. maar je merkt niets van de gaatjes dit zijn puur zwarte puntjes. ook het scrollen gaat erg soepel. Soms wel lastig is bij het typen dat je met de muis van je hand op het touchpad bedient. maar dit is niet storend.
"Wel een gemis is misschien firewire"

Misschien wat laat deze reactie maar de SR serie heeft zeker wel firewire erop. Dat zit aan de linker kant van de laptop, het is een 4pins firewire aansluiting (zoals alle notebooks met firewire ongeveer, de 6pins brede plug is op desktops gebruikelijk). Het lijkt op en soort mini USB. Er staat als het goed is een hoofdletter i naast en de tekst S400. Sony noemt firewire namelijk iLink.