Speedlink SL-8850 UltraPortable Audio Card USB Review

rokas 6 september 2008, laatste update op 6 september 2008, 2.964 views

Speedlink SL-8850 UltraPortable Audio Card USB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Geluidskwaliteit
  • Standaard 3,5 mm pluggen
  • Geen software installatie nodig (anders dan de onderwater PnP)
  • Klein
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Niet negatief maar even opletten als je het nodig mocht hebben: alleen maar mono microfoon ingang geen line ingang.

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 5
Niet alleen lurken
Het is geven en nemen, als niemand wat schrijft zijn er geen beoordelingen. Ik maak dankbaar gebruik van deze reviews. Het kan voor mij zelfs een reden zijn om iets niet te kopen. Een verzoek aan alle tweakers om zo sportief te zijn en ook hun ervaringen te delen. Niet alleen lurken! Omdat er geen review was schreef ik er een voor jullie. Astenblaft.

Waarom gekocht?
Heb hem gekocht omdat ik op mijn minitower geen frontpanel audioaansluiting heb en te vaak moet omschakelen van hoofdtelefoon naar versterker met boxen en dan moet ik steeds achter de computer duiken. Zag een artikel in Elektuur/elektor staan waarin deze adapter als basis werd gebruikt. En toen dacht ik hé, daarme kan ik mijn probleem waarschijnlijk oplossen (wat inderdaad zo blijkt te zijn). Via een (eigen) usb verlengkabeltje ligt deze adapter boven op mijn kast en is de hoofdtelefoon constant aangesloten.

Omschakelen tussen onboard en usb audioadapter
Omschakelen in WinXP van mijn moederbord audio adapter (asrock NF7G-HD ready) naar deze usb ultra portable audio card van Speedlink gaat door rechtermuistoets te gebruiken op het luidsprekertje (naast je klokje) en kiezen voor adjust audio properties en dan het tabje audio aan te klikken en de juiste geluidskaart te selecteren.

Twee audiostreams
Ik bemerkte dat het zelfs mogelijk is om twee audiostreams over verschillende audiocontrollers mogelijk te maken. Selecteer de juiste audioadapter start het bewust programma op (bijv. Winamp) kies via de properties (hierboven beschreven) de andere geluidskaart en start het tweede programma (bijv. VLC) en op dat moment zijn twee audiostreams actief die over verschillende audiokanelen spelen.

Installatie
Ik werk onder Windows XP SP3 en na het inpluggen van de usb adapter werkte het meteen. Je hoeft dus geen extra software te installeren (dat zou voor mij een no-go zij als portable apps aanhanger, op mijn pc is buiten de virussoftware vrijwel geen enkel ander programma geïnstalleerd). Volgens de beschrijving is er ondersteuning voor Win98SE + ME (aparte driver installeren) / 2000 / XP en Vista. Op het web is te vinden dat het ook werkt onder OSX en Linux. Op 98/ME na is het werkelijk PnP!

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is uiteraard subjectief, maar verbaasde mij zeer en ik vindt het moeilijk een winnaar aan te wijzen maar als ik moet kiezen dan heeft deze externe adapter de voorkeur boven de onboard audio. Als ik de versterker op maximaal zet wint deze usb audioadapter zeker vanwege de zeer geringe ruis, de onboard adapter geeft een rafelig ruis/paar honderd Hz geluid, dat hoor je op normaal geluidsnivo niet maar op maximal is het verschil zeer duidelijk.

Ingang (microfoon)
De ingang heb ik (nog) niet gebruikt dus daar kan ik niets van zeggen maar zo ver ik weet is in iedergeval geen fantoomspanning aanwezig voor condensatormicrofoons (hoewel ik het niet 100% zeker weet).

Aansluitingen
De adapter is voorzien van normale 3,5 mm jackpluggen dus geen gedoe met verloopstekers.

Energieverbruik
De adapter verbruikt nauwelijks stroom, ik heb het niet gemeten maar de vermogensopnamecontrole "met den vingers" (en die werkt zeer betrouwbaar) zegt genoeg. De adapter veranderd niet van temperatuur dus de dissipatie ligt ruim onder 0,5 Watt (en het zou me niet verbazen als het in werkelijkheid in de buurt van 0,1 W ligt).

Processorbelasting
Tijdens het afspelen van een 128 kbit/s stream zag ik een verschil van ongeveer +2% t.o.v de onboard audioadapter. Dat lijkt heel verklaarbaar omdat de onboard audioadapter volgens mij niet uitgeschakeld wordt en de usb chips wel wat moeten werken. Dus gemiddeld 4% (i.pv. 2%) met een AMD BE-2400.

Vervorming, S/N ratio
Vraag me niet om de hoeveelheid harmonische vervorming, S/N nivo en dat soort dingen, ik weet het niet. Ik hoorde geen ruis en de hoorbare kwaliteit is dik voor elkaar.

Toonregeling
Het schijnt dat de bijgeleverde software daar iets mee kan doen maar dat zal ik niet installeren. Ik heb h het niet nodig ik gebruik (bij hoge uitzondering) de equilazier van Winamp meestal staat deze "flat".

Brom
Nee geen brom uit dit apparaat. Hoewel, op een gegeven moment hoorde ik het weldegelijk. Dat bleek het usb verlengkabeltje te zijn die geen goed contact maakte met het omhulsel/afscherming van de usb steker. Toen ik de usb steker fijnkneep maakte dit weer goed contact en was de brom weg.

Resumé
Voor het geld (15 ¤) een top audioadapter. Daar hoef je niet verder over na te denken.

Update 6-9-2008
Hoewe ik schreef dat ik in principe geen programma's installeer op mijn pc, dacht ik, wellicht dat ik toch vele een plezier kan doen door het toch te doen en daarmee de review te complementeren. Haal ik het daarna wel via een restorepoint er van af. Hieronder vindt je mijn speurtocht. En wat ik er uiteindelijk van vondt? Ik heb het allemaal niet nodig. Ik hou van "flat" onbewerkt geluid. Hoewel ik toegeef dat deze adapter i.c.m. met de Senheiser koptelefoon een iets te geprononceerd lage tonen geluid voorschoteld. Ik pak mijn herstelpunt weer op en ga door alsof er nooit wat geïnstalleerd is op mijn pc. Veel leesplezier en graag gedaan!!

Installatie CD er in (als admin maar ingelogd op de pc wat ik normaal natuurlijk nooit doe alleen maar als gebruiker met beperkte rechten) en de installatie gestart. Dat ging vlekkeloos. Reboot was wel noodzakelijk.

Onder start, all programs, is een mapje C-Media USB sound gemaakt waarin staat: helikopter, Rockwar en uninstall C-Media USB sound.

Helikopter is een dom programma die een helikopter virtueel om je heen laat draaien (voor rechts achter lins etc) waarmee het "mooie 3D geluid" gedemonstreerd kan worden. Het programma is zo slecht dat je hele vreemde overgangen hoort (op de koptelefoon) wanneer hij rond je draait. Lijkt wel of ze sommige samples slecht aan elkaar hebben geplakt. Omdat ik totaal niet geloof in alle, laat ik het maar noemen, surround uit maar twee of drie (L+mdden+R) boxen/kanalen geeft dit ook weer een bewijs dat die "helikopter" alleen maar van links naar rechts vliegt en andersom. Niets achter, niets voor. Daarnaast, van stereo hoef je van mij niet meer te maken dan wat het al is.

Het Rockwar programma doet een beetje denken aan astroids op de Atari 2600.

In de system tray is een blauw icoontje verschenen met daar o.a. de letters USB er in. Als je daar op linkermuisklikt wordt de applicatie USB 3D sound configuration gestart. Hierin bevinden zich weer vijf tabs: Main settings, Mixer, Effect, Karaoke, Information (zie foto's). Rechtermuis op dit icoontje roept alleen maar standaard Windows functies op die het vermelden niet waard zijn. Totaal overbodig.

Main settings
Hierin bepaal je de output; analoog of S/PDIF. Je kan kiezen of je een koptelefoon gebruikt of boxen (effect: bij koptelefoon worden de lage tonen iets zachter -in betere proporties-) Daarnaast kan je de DSP met een "Xear 3D effect" aan of uitzetten. Met dat 3D effect aan, kan je de L, C, R, La en Ra boxen positioneren rond de luisteraar en zachter/harder maken. Ook het roteren van het hele surround geluidbeeld rond de luisteraar wordt mogelijk, waardoor alle kanalen verschoven kunnen worden rond de luisteraar (0-359o).

Mixer
Een aantal schuifregelaars worden getoond die ook beschikbaar zijn zoals bij de Windows volume control alleen in dit geval wordt output en input (van deze audio adapter) in één scherm getoond.

Effect
Hier kan je een hele reeks van audio effecten selecteren zoals arena, hangar, mountains e.d. Daarnaast kan in drie stappen de grootte van de ruimte bepalen waar dit effect betrekking op heeft. De equalizer zal voor sommige een nuttig gereedschap zijn. Je kan met maximaal + of - 20 dB de schuiven instellen bij kantelfrequenties van 30, 60, 120, 250, 500, 1.000, 2.000, 4.000, 8.000 en 16.000 Hz. Via een aantal knoppen zijn standaard equalizer instelling beschikbaar: dance, jazz, rap e.d. Ook kan je een eigen equalizer instelling opslaan en oproepen.

Karaoke
Een aan/uit knop voor Karaoke, een reset knop voor de Karaoke instellingen, een mogelijkheid om de microfoon te voorzien van echo plus een slider om (ik neem aan) de hoeveelheid echo in te stellen (niet getest), key shifting waarmee je de muziek twee hele tonen naar boven of naar beneden kan transponeren. Dit kan je instellen als 4b 3b 2b 1b 0 1# 2# 3# 4# (dus van 4 mol verlaging naar een 4 kruis verhoging). Even gecontroleerd op de piano, en het klopt. Dit veranderd alleen maar de toonhoogte en niet het tempo. Dit is handig om de muziek aan te passen op je wellicht te beperkte stembereik.

Als laatste een "vocal cancellation" schuifregelaar waarmee je in 101 stappen (0-100) de mate van stemonderdrukking kan regelen. Deze techniek is gebaseerd op het principe dat als je de L en R kanalen in tegenfase samenvoegt alles wat in het midden zit onderdrukt. De stempartij zit meestal in het midden en de instrumenten juist niet. De stempartij verdwijnt hiermee (op de maximale stand) en de instrumenten niet (of wat minder). Als de zanger niet in het midden zit werkt dit dus niet. Dus oude Bealte nummers zoals Michelle, Girl, e.d. (dus alles t/m de LP Rubber Soul) werkt niet omdat ze destijds zo trots waren dat ze in stereo konden opnemen dat ze expres de stempartij juist uit het midden haalden. Op de maximale stand wordt de stempartij (meestal) zeer goed onderdrukt maar blijft er wel een iel mono geluid over (bas verdwijnt meestal ook), maarja, dat is nou eenmaal inherent aan deze gebruikte techniek. Als de oorspronkelijke opname mono is werkt deze schuifregelaar als omgekeerde volumeregeling en hoor je niets meer op de maximale stand. Al met al een bruikbare optie die sommige zullen gebruiken na het innemen van spirutualen en (hopenlijk) bij afwezigheid van wezens die 46 chromosomen bezitten, tenzij je zo mooi kan zingen als bijvoorbeeld deze dame en dat is nog geen eens Karaoke!.

Information
Geeft bij mij de volgende informatie:
3D Audio Engine: Xear3D CRL3D DS3D EAX2.0 A3D1.0
Audio CODEC: CMI108
Audio driver version: 5.12.01.0039.8a (39a) ~[hoe verzinnen ze zo'n nummer!]
Audio controller: standard OpenHCD USB Host Controller
DirectX Version: DirectX 9.0b
C-Media 3D Audio Configarions Ver. 1.0.41.6

Heb jij ook een Speedlink SL-8850 UltraPortable Audio Card USB?

Niet alleen lurken
Dat maken wij wel uit :P ..... Zonder flauwekul, ik probeer iig altijd reacties te geven waar de lezer, de schrijver, maar ook ik (middels de antwoorden die ik krijg) wat aan hebben. Wat dat betreft dus tweeledig gelurk :).

Onlangs zag ik een hele leuke review over een koptelefoon met ingebouwde soundcard (productreview: Logitech ClearChat Pro USB review door loewie-643-). Dit doet eigenlijk het zelfde als jouw Speedlink, alleen zit er dan gelijk een koptelefoon bij, die ook nog eens goed klink (zo blijkt uit de review van loewie-643- (prijs vanaf ¤ 28,=, dus niet eens gek veel duurder).
Heb jij zo een alternatief overwogen? Het lijkt mij nl. handiger dan met een plug én een koptelefoon "rond te moeten sjouwen".
Twee audiostreams
Dat is wel geinig dat dat kan. Zou Loewie-643- ook eens moeten proberen of dat ook met zijn koptelefoon kan, lijkt mij wel als ik het zo zie..... Geeft een hoop extra mogelijkheden.
Ja, dat ligt aan de stekker die aan je koptelefoon zit zou ik zo zeggen........., dit is wat te kort door de bocht.
Processorbelasting
Ja en nee, het zegt niets over het feit of je on-board audio ja dan wel nee is in- of uitgeschakeld. Het USB protocol loopt via de CPU (i.t.t. bijv. Firewire die een eigen processor heeft), zodat het CPU gebruik automatisch toe zal nemen. Dit is niet schrikbarend, dit is gewoon inherent.

Verders een leuke review. Ook ik wist niet van het bestaan van dit soort dingen af. Dus perfect dat je de review geschreven hebt!

edit/ typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 31 augustus 2008 23:39]

Allen: dank voor de leuke en aardige reacties, dat geeft de reviewer de energie om een volgende review te schrijven en, het voelt ook erg goed.

Reacties op de vragen:

DJSmiley: de adapter is gebaseerd op de CM108 van C-Media. Tjonge, en ik vondt hem al goedkoop (bij Media Markt gehaald)!

Chiel340: ik ben pas gelukkig als ik flexibel ben. Dus dat ik zelf een keuze kan maken welke koptelefoon ik gebruik/koop, die ik dan via een audioadapter kan aansluiten op usb. Die koptelefoon kan ik dan ook voor andere situaties gebruiken. Daarmee wil ik niets zeggen over de kwaliteit van een andere koptelefoon met usb.

Aanvullend aan het tegelijkertijd gebruiken van twee audioadapters: het lijkt er op dat als je een applicatie start, zoals Winamp, FireFox, Opera, VLC e.d. de op dat moment geconfigureerde adapter instelling overgenomen wordt. Als je dus eerst applicatie 1 start, daarna overschakelt naar een andere adapater en dan pas applicatie 2 start kan je dus twee streams over twee verschillende audioadapters weergeven.

Met winamp gaat dit niet helemaal op, zodra je een audiosream stopt en opnieuw (desnoods een andere) start neemt Winamp de nieuwe audioadapterconfiguratie over, dat is eigenlijke heel netjes van de programmeur. Dat gebeurd bijvoorbeeld niet bij FireFox of Opera als je YouTube video's afspeelt.

[Reactie gewijzigd door rokas op 6 september 2008 20:22]

Update: laatst gebruikte ik een VoIP applicatie van Poivy (maar ik denk dat al die andere VoIP programma's van VoIPbuster vergelijkbaar zijn), daarin kan je een keuze maken welke geluidskaart je gebruikt. Je kan een onderscheid maken tussen microfoon, luidspreker en belsignaal. Dat laatste kan zelfs via de luidspreker van de pc.
Dit betekent dat je bijv. een headsetje op deze USB geluidsadapter kan aansluiten wat je dan gebruikt voor VoIP en dat je muziek (van bijv. WinAmp) blijft spelen via de andere, standaard, geluidskaart. Grappig.
Goede review, duidelijk geschreven, goed onderbouwd en opgebouwd..

Ik ga nog ff verder lurken! ;)
Op wat voor chipset is ie gebaseerd? Uit de drivers maak ik een beetje op dat t een Cmedia is.

Vind ze overigens wel prijzig, gezien vergelijkbare dingen ongeveer 3.5 eur incl verzend kosten ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.624 )
het is een speedlink cm108 kaart met usb 1.1 protocol ,, en als ik ze nog kon vinden voor 15 euro ,zou ik ze zeker aanschaffen. heb er alleen in drie jaar geen een meer gevonden. . ik heb er een gebruikt rechtstreeks op mijn heresy hip speakers , en vind dit kaartje ver boven andere audio kaarten uitsteken. dit kaartje maakt gebruik van een opamp uitgang als negatieve aansluiting en heeft geen condensatoren in de uitgang zitten , ideaal voor de audio purist. wie dacht dat op een site als youtube geen high end sound te vinden is , krijgt met deze combinatie echt het tegendeel te horen. ik hou van de 70 - 80 - 90 jaren hits , en was erg verbaasd wat dit kleine kaartje met deze geluidsbron doet! echt een kippevel combinatie! alle nieuwere versies in usb 2.0 uitvoering kunnen er echt niet aan tippen. de speedlink vigo die ik kortgeleden kocht , had zelfs 2,25 v dc op de uitgang , niet best voor je hoofdtelefoon. ik hoop dus nog steeds dat de oudere produktie nog eens weer op de markt gezet wordt.
Nette review hulde _/-\o_

Ik wist wel dat er USB headsets waren, maar nog geen USB geluidskaartjes (behalve van Creative). Ideaal ding als je geen poortjes aan de voorkant hebt!
applaus voor deze nette review (de enige nuttige die ik op 't wereld wijde internet gevonden heb over dit USB dingetje) !
Na het lezen ervan hoef ik niet meer te twijfelen en ga ik deze meteen kopen.

Merci nog!