Logitech ClearChat Pro USB Review

loewie1984 5 augustus 2008, laatste update op 5 augustus 2008, 3.580 views

Logitech ClearChat Pro USB

Pluspunten

• Usb aansluiting, geen aparte aansluiting meer voor luidspreker en microfoon
  • Kabel in/uitvoer maar aan één kant
  • Goede draaibare en kneedbare microfoon
  • Stijlvol en robuust design
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Geen warme/rode oren na intensief gebruik
  • Bedieningsknoppen op de oorschelp
  • Notificatie van gedempte microfoon in de vorm van roodoplichtend lampje
  • Geluidskaart en Headset in één

Minpunten

• Geen

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4

Na dat mijn vorige Logitech Headset het loodje heeft gelegd was het tijd voor een nieuwe. De nieuw te kopen headset moest voor mij aan een aantal voorwaarden voldoen
  • Usb aansluiting
  • Kabel in/uitvoer maar aan één kant
  • Goede microfoon die draaibaar en “kneedbaar” moest zijn
Aangezien ik nogal merkgebonden ben wat betreft de spullen die ik voor en bij mijn pc aankoop, heb ik mijn keuze op de Logitech Clearchat USB Pro laten vallen. Ik heb de headset van te voren niet beluisterd en uitgeprobeerd maar gekocht op basis van de omschrijving van specificaties op de website van de online web-winkel waar ik hem gekocht heb.

Installatie(gemak)

De installatie van de headset verloopt vrij simpel, eenmaal uit de verpakking dien je de headset op een USB 1.1 of 2.0 poort aan te sluiten, waarna deze automatisch door Windows XP of Windows Vista herkent wordt als een geluidskaart. Nadat de automatische hardware detectie en installatie is voltooid is de headset klaar voor gebruik.

Features

De headset lijkt in eerste instantie op een normale headset. Maar toen ik deze uit de verpakking haalde ontdekte ik een aantal extra knoppen op de rechter-oorschelp. De knoppen bevatten een aantal functies:
  • Volume harder
  • Volume Zachter
  • Microfoon Dempen
Tevens zit er op de zijkant van de oorschelp nog een schakelaar waarmee je de geluidsinstelling van de geluidskaart/headset kunt aanpassen naar de volgende modussen:
  • Telefoonconversaties
  • Games
  • Muziek
Voor een headset vind ik dit zeer feature rijk.

Kwaliteit Geluidsweergave

De kwaliteit van het geluid is in mijn ogen goed, ondanks dat het geen omsloten oorschelpen zijn maar deze headset op je oren zit in plaats van eroverheen, vind ik dat het geluid wat eruit komt goed is. Ik gebruik de headset voornamelijk voor Online Gaming in combinatie met Teamspeak. Tegenstanders hoor ik duidelijk rondlopen of andere geluiden maken en ik kan geen onderscheid maken in geluidskwaliteit tussen mijn headset of mijn Creative Inspire T3100 met uitzondering van het feit dat een speakerset natuurlijk een volwassener voller geluid reproduceerd.

Kwaliteit Geluidsopname

De opname kwaliteit van mijn stem is goed tot zeergoed, de microfoon bevat ruisonderdrukking waardoor overige geluiden niet ten gehoren komen bij de mensen die mij horen.

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak van deze headset is zeer goed. Met name voor mij onder het gamen heb je je handen al vol genoeg aan je muis, toetsenbord en interactie met het spel. Indien je geen volumeregeling hebt op je toetsenbord zul je al naar het spelmenu moeten gaan om daar het niveau aan te passen. Doe je dit liever niet moet je zelfs terug naar Windows om daar het volume aan te passen. Met de Clearchat USB Pro hoeft dit niet, de volume regelaar zit immers op de rechteroorschelp. Een aantal klikjes met de platte hand zorgen ervoor dat het geluid harder of zachter gestuurd wordt.

Wanneer het noodzakelijk is, dat de microfoon gedempt wordt drukt men in het midden van de oorschelp, waarna tevens een rood lichtje in de microfoon zal oplichten waardoor het je ervan in kennis stelt dat de microfoon gedempt is. Ook dit vind ik een zeer handige functie. Daar ik bijvoorbeeld op teamspeak "auto-talk" heb ingesteld omdat ik geen extra knop kan en wil vinden voor "push-to-talk" op mijn toetsenbord.

Bouwkwaliteit en afwerking

In tegenstelling tot mijn eerdere Logitech Headset, vind ik de vormgeving en afwerking van deze headset werkelijk subliem. De headset ziet er stijlvol en no-nonsens uit. De oorschelpen zijn uitschuifbaar ten opzichte van de beugel. De microfoon is draaibaar en "kneedbaar" om op een precieze afstand van de mond te worden geplaatst. En de kwaliteit van het materiaal wat tegen je oren aan komt voelt prettig. Ook heb ik na een avond gamen geen last van "rode oortjes". ;)

De prijs van de Logitech Clearchat USB Pro vind ik goed. De introductieprijs rond de 49.99 euro ligt wat aan de hoge kant, maar ondertussen is de headset in de pricewatch al gezakt tot onder de 30 euro excl. verzendkosten. Hierdoor vind ik het een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

De Logitech Clearchat USB Pro, is een headset die voor vele doeleinden gebruikt kan worden. Door zijn geïntegreerde geluidskaart, zou je zelfs op een PC zonder een (onboard) geluidskaart gebruik kunnen maken van audio. Tel daar nog eens de functies die deze headset bevat bij op, en je hebt een prima all-rounder.

Tevens is er bij deze luidspreker geen sprake meer van een aparte aansluiting voor audio en microfoon zoals bij de conventionele headsets het geval is. Vaak hebben mensen een eigen geluidskaart geïnstalleerd, waardoor ze genoodzaakt zijn hun headset toch weer aan de achterkant van de computer in te moeten prikken. Omdat de frontaansluiting van de kast niet aansluit op de geluidskaart maar alleen op de moederborden met een onboard geluidskaart. Met het gemak van USB, kan deze headset aan de voorkant, op de USB hub of zelfs in het toetsenbord gestoken worden.

Heb jij ook een Logitech ClearChat Pro USB?

Leuke review, mijn complimenten.

Ik snap niet dat een merk als Logitech (niet direct de goedkoopste) een koptelefoon, incl. mic. en incl. een geluidskaart voor die prijs op de markt (kan) breng(t)(en).

Ik heb zelf een Logitech koptelefoon (beugel achter het hoofd langs en met jammer genoeg gewoon gammele afstelling aan de draad) die ik na een half uur afgooi, omdat het ding veel te hard klemt. Blijkaar speelt dat totaal niet bij deze koptelefoon, of heb jij een klein hoofdje?

Om diverse redenen ben ik erg geïnteresseerd geraakt in deze koptelefoon door jouw review:
  • Ik beschikt over P5B, met die walgelijke Intel HD Max aan boord. D.w.z. of koptelefoon, of boxen (bij Realtek kan beide tegelijk). Dat is dus opgelost met deze koptelefoon.
  • Je kunt heel makkelijk je mic uitzetten
  • Geen gammel klein insteldingetje aan je draad (die altijd moet zoeken, en slecht werkt (moet ik met mijn nagel verdraaien!)
  • Op je oren i.p.v. om je oren (kun je nog gewoon communiceren met je omgeving?)
Blijf ik nog wel met een paar vraagjes zitten:
In wezen gebruik je gelijktijdig twee geluidskaarten in je PC. Hoe gaat windows daarmee om? Herkent Windows bijv. twee verschillende microfoons als je ook een microfoon op je geluidskaart hebt aangesloten? Zie ik überhaupt extra apparatuur in mijn volumeregeling terug? Of werkt alles integraal op zowel de koptelefoon als op de geluidskaart. Zijn er conflicten in je computer omdat je nu in wezen twee geluidskaarten het?
Het lijkt mij geen optie om de geluidskaart via de BIOS uit te schakelen, zoals je doet als je een andere geluidskaart installeert.

Je noemt bij de features dat je de mic. kunt dempen, maar kun je daar ook de gevoeligheid van instellen, of moet dit gewoon via de Windows volumeregeling?
Eerst en flauw grapje: Ik wist niet dat speakerset en headsets konden groeien cq. volwassener worden.
Overigens is waar je op duidt meer een zaak van centen dan van mogelijkheden. Doordat geluid uit een box veel slechter voorspelbaar is (iedere kamer resoneert anders en heeft andere afmetingen) is het makkelijker om hoogwaardige koptelefoons te maken dan boxen. (Goede) koptelefoons met weergave tot 15-20 Hz (+/- 2 Db) met nauwelijks verval dus, zijn geen uitzondering. Voor een box met die waarden moet je al gauw aan enkele duizenden euro's per box denken! Als je het niet geloofd, moet je maar eens naar een HiFi zaak lopen en een elctrostatische koptelefoon van een paar honderd euro op je hoofd zetten, je zult verstelt staan....
Je hoort de tegenstanders duideijk rondlopen. Mag ik hieruit opmaken dat het geen stereo, maar een surround sound koptelefoon (met voor- en achterkant) is?

Bedankt voor je review, ik ga daardoor zeker naar deze set kijken.

/edit @ antwoord
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik begrijp dus, het is de een of de andere, en dus ook geen conflicten, geen extra mics, enz.
Dat is idd de koptelefoon die ik heb. Ligt nu geregeld bij mijn zoon (kleiner hoofd, of dat komt door minder hersenen of juist een hogere kwaliteit hersenen weet ik nog niet :) ).
Ik geloof dat je al mijn vragen hebt opgelost. Nogmaals dank.
O nee, nog één vraag open: stereo of Surr. Sound?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 7 augustus 2008 10:51]

Beste Pjerry, de headset die jij beschrijft heb ik vermoedelijk ook gehad ik neem aan dat je het over de Logitech Precision Gaming headset hebt?

Mijn hoofd wil ik niet echt klein noemen, de headset gaat gemakkelijk en laat zich goed stellen, de rekbaarheid om hem op een breed hoofd te zetten is wel aanwezig mijns inziens.

Op je vraag hoe Windows ermee omgaat, welnu het is in wezen plug en play, ik bemerk wel dat als je een film afspeelt over je luidsprekers en je plugt de headset in, dat je mediaspeler af moet sluiten en je film opnieuw dient te starten. Dit inverband met het conflict welke geluidskaart nu in gebruik is. Echter wanneer je dit doet, kan je weer rustig van je filmpje genieten.

Ik gebruik de headset zoals ik in mijn review noemde vooral voor online gaming, dan ben ik veel op teamspeak te vinden. Bij teamspeak heb ik ingesteld dat de logitech headset microfoon en luidsprekers mijn primair audio apparaat is. Het gevolg is wel dat als ik teamspeak opstart zonder de headset ingeplugd hij een foutmelding geeft, logisch! Want hij kan zijn primaire audio apparaat niet vinden. Wanneer je dit dan weer corrigeert in de settings is er niets aan het handje.

Ik ondervindt geen conflicten met het gebruik van in wezen twee aparte geluidskaarten, wanneer de headset in gebruik is, is de onboard kaart gewoon ingeschakeld, maar wordt niet actief gebruikt, mits je zelf bepaald wat jou primaire audio apparaat is. Zo kan je dus instellen dat het geluid over je luidsprekers gaat en je stem over de microfoon van je headset naar binnen komt. Sommige mensen schijnen dit handig te vinden.

De gevoeligheid instellen gebeurt in Windows, alhoewel ik moet zeggen dat ik tot op heden geen enkele instelling heb hoeven aan te passen. Eerlijk gezegd ik heb er nog niet naar gekeken, hij doet het gewoon en hij doet het perfect! Daarom kan ik je ook niet zeggen of je een extra apparaat terug ziet in je volumeregeling. Meer als de volume knoppen op mijn oorschelp heb ik nog niet hoeven te gebruiken.

Ik hoop dat je deze aanvullende informatie nuttig vindt, en ik kan niets anders doen dan deze headset aanraden als je op zoek bent naar een all-rounder voor een nette prijs.

Als er verder nog vragen zijn, verneem ik dat graag.

EDIT: Antwoord laatste vraag: Stereo

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 7 augustus 2008 14:48]

Goede review.

Het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe je kunt switchen tussen de headset en je geluidskaart in de pc zonder de headset uit de usb ingang te trekken. Heb namelijk geen zin om iedere keer onder mijn bureau te kruipen.
Moet je dat dan iedere keer in je windows schakelen tussen geluidskaarten?
Oshin, dat is een goede vraag. Ik gebruik de headset dus alleen wanneer ik hem nodig heb. Meestal op dinsdagavond tijdens onze CoD4 gehaktdag of wanneer ik op mijn kop krijg van mijn vriendin vanwege de geluidsoverlast dat al dat grafische geweld met zich mee brengt :)

Ik leg hem dus na gebruik in de kast, met andere woorden ik verwijder hem dus daadwerklijk uit de usb-poort, waardoor de computer zelf switch naar de geluidskaart als primaire audio in-en output.

Hetgeen wat jij wilt bereiken is op zich mogelijk maar ik denk dat je er dan rekening mee moet houden dat telkens als je wil switchen van luidsprekers naar headset je dus ergens in het configuratiescherm je primaire audio-in-en output moet selecteren, en je dus bezig blijft met wisselen en heen en weer klikken. Ik zou kijken of je niet ergens een usb-aansluiting vindt in de vorm van een hub op je bureau of wellicht in je toetsenbord en dan toch maar elke keer na gebruik ontkoppelen.

Een laatste "redmiddel" zijn is een snelkoppeling maken/uitvinden die de betreffende hardware in het apparaatbeheer van de pc in-en uit schakelt.

Succes!