Creative Zen 8GB Zwart Review

Woembah 29 augustus 2008, laatste update op 29 augustus 2008, 1.176 views

Creative Zen 8GB Zwart

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • prijs (nu, ik heb er wel de volle 200 euro voor betaald)
  • gebruiksgemak
  • vormgeving

Minpunten

• Sd-kaart integratie ontbreekt
  • Minder accesoires meegeleverd als met mijn Zen V
  • Licht krasgevoelig

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb deze ZEN besteld ter vervanging van mijn oude Zen V Plus 1GB, omdat ik op zoek was naar meer ruimte. De verpakking is fraai, maar wel mager gevuld. Meer dan de speler zelf, een set oordopjes, een handleiding met cd en een ongelofelijk kort usb-kabeltje zit er niet bij.

Ik ben geen audiofiel, maar volgens mij is de geluidskwaliteit is gewoon geweldig. Met de standaardoordopjes klinkt hij al vrij goed maar met mijn Creative EP-630's wordt de muziek echt kraakhelder weergegeven. Je kunt met de Equalizer het geluid finetunen naar je eigen voorkeur.

Deze mp3-speler biedt erg veel mogelijkheden. Naast muziek luisteren kun je er ook nog FM-radio mee luisteren en foto's en video's bekijken. De FM-radio ontvangst is redelijk. Foto's en video's zien er echt heel fraai uit op het 2,5" scherm met 16.7 miljoen kleuren.
Deze speler heeft ook een sd-kaartslot om je geheugen nog meer uit te breiden. De muziek op de sd-kaart wordt echter niet geïntegreerd met de muziek op het vaste geheugen, dus je kan de muziek alleen apart benaderen. Het is natuurlijk wel handig om bijvoorbeeld al je video's op de sd-kaart te doen en al je muziek op het vaste geheugen.
Verder heeft hij nog een aantal kleine extra's, zoals instelbare achtergronden, een wekker en een organizer.

De gebruikersinterface van Creative is alom geprezen en Apple heeft deze interface zelfs opgekocht om hem op hun iPods te kunnen gebruiken. Creative heeft de interface van de ZEN nog extra eye-candy gegeven zodat het nu helemaal een plezier is om hem te bedienen. De menu's zijn goed doordacht, zoals ik van Creative gewend ben. Ook handig is de shortcut-knop. De functie hiervan kan je zelf instellen. Ik heb hem bijvoorbeeld ingesteld om direct naar het Now Playing scherm te gaan.

Vormgeving is persoonlijke voorkeur, maar ik vind hem echt een van de mooiste mp3-spelers ooit. Hij is niet zo dun als de iPod Nano, maar zeker niet dik of te groot. Dat terwijl hij wel een veel groter scherm en een sd-slot herbergt.

Het apparaat voelt degelijk aan, veel degelijker als mijn Zen V Plus. Toch is de voorkant vrij krasgevoelig, ik heb er dan ook een screen protector voor gekocht.

Kortom: Ik vind dit een heerlijk apparaatje dat heel veel waar biedt voor je geld. Een zeer goede concurrent voor de iPod Nano! (wat mij betreft is de Zen beter!)

P.S. Ik heb deze review oorspronkelijk voor Kieskeurig geschreven in oktober 2007. Ik heb het wel licht aangepast, maar hij is daardoor niet écht uitgebreid. Ik denk dat hij nog wel redelijk up-to-date is.
Ik kan wel melden dat ik het apparaatje na bijna een jaar nog steeds met erg veel plezier gebruik. Ik was eigenlijk van plan om 'm te vervangen door de nieuwe Zen X-fi, maar uiteindelijk heb ik daar toch vanaf gezien omdat deze Zen eigenlijk nog prima voldoet.

Heb jij ook een Creative Zen 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

Hoe weet je zeker of hij dikker is dan een Nano, en naar welke generatie verwijs je dan? Kun je beter even de afmetingen opzoeken. Even over de interface.. Apple heeft het niet opgekocht, ze hebben het gewoon gedeeltelijk gekopieerd en zijn daarvoor aangeklaagd door Creative. Als je meer wilt weten: www.google.nl

Ik twijfel tussen een Meizu en deze maar ik zou graag weten hoe je de knopjes vindt? Maken ze een klik geluid bij het aandrukken?
Creative Zen Afmetingen: 55 x 83 x 12mm
iPod Nano 3G afmetingen: 70x52x6,5mm
De Zen is dus zeker weten dikker.

Over de interface heb je inderdaad gelijk, ik had dat met wat creativiteit gezien als 'opkopen', al is dat feitelijk niet helemaal zo simpel geweest ;)

De knopjes maken een klikgeluid, maar het is zeker geen fel geluid. Gewoon precies wat ik prettig vind als 'feedback voor mijn oren'. De Zen en de Meizu M6 (ik ga ervan uit dat je die bedoelt) vertonen inderdaad veel gelijkenissen. Bij mij heeft het iets grotere scherm van de Zen de doorslag gegeven.