Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Wit Review

Busmaster 9 december 2009, 4.051 views

WD Elements Desktop 1TB Wit

Pluspunten

• Snel (t.o.v. mijn eerdere ervaringen met externe schijven)
  • Stil
  • Bevat een WD GP schijf (vind ěk een pré)

Minpunten

• Losse voeding wordt nogal warm/heet (en heeft na ongeveer een jaar dan ook de geest gegeven).

Mobiliteit Score: 3
Ik heb deze schijf nu iets meer dan een week.
De lees en schrijf snelheden zijn beduidend beter dan de WD MyBook 250GB en de LaCie Desktop Hard Disk 320 GB die ik al heb (alledrie aangesloten via USB 2.0 op m'n iMac).

Qua features kan ik alleen maar zeggen: als je een USB 2.0 schijf van 1 TB koopt en hij doet het via USB 2.0 en levert de opgegeven hoeveelheid opslagruimte (-/- de omrekening van 1000>1024) dan ben ik tevreden.
De schijf wordt geleverd incl voeding (duuh!) en een USB kabel.
De behuizing voelt degelijk aan en door de kunststof 'bumpers' heb ik in ieder geval de illusie van een beetje extra bescherming ;) .

Wat me positief verraste, is dat in de behuizing kennelijk een EACS-serie schijf zit. Dit is de GreenPower serie van WD. Deze schijven zijn door Silentpcreview.com getest en daarbij zuinig en stil bevonden. Zuinig doe ik geen uitspraak over, stil is-ie wel.

De behuizing van de schijf wordt niet bovenmatig warm, de losse voeding echter wel!

Saillant detail: deze externe schijf kostte me bij MyCom ¤109.95, de losse WD 10EACS kost (ten tijde van deze review) minimaal ¤114.50 in de Pricewatch en bij MyCom zelfs 149.95

Al met al geen spijt van de aankoop.

Update december 2009: Helaas is een maand of twee geleden de voeding er mee opgehouden. De schijf heeft al die tijd via USB aan mijn Airport Extreme router gehangen. Omdat ik op dat moment meteen mijn gegevens nodig had, heb ik de schijf uit zijn behuizing gehaald en in een andere behuizing geschroefd. Ik ga ook niet meer achter een nieuwe voeding aan, omdat ik de schijf in een NAS ga stoppen. Het gegeven van de WD GreenPower serie vind ik nl. goed.
Vanwege die combinatie (gedeeltelijk kapot, geen gegevensverlies en mijn keuze om het anders te gaan doen) heb ik de score voor betrouwbaarheid dan ook gewijzigd van 4 naar 3 sterren.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Wit?

Daar heeft deze Elements serie inderdaad last van.
Bij mij hielden de adapters het maar een half jaar uit.

Ga voor de MyBook serie en laat deze Elements serie vooral liggen.

Snel (t.o.v. mijn eerdere ervaringen met externe schijven)
Is het mogelijk om een of andere benchmark te draaien, en de resultaten bij je review voegt?
Ik heb deze schijf nu ook (net 20 minuten), maar bij het lezen en schrijven maakt ie een enorme herrie hoor!
Ik heb twee van deze schijven gekocht. Eerste reactie, waarom komen ze pre-format met een fat32 partitie?

Ik ben nu dus 1tb aan het formatteren als NTFS.

Met de voedingskabel vind ik niks mis (niet fragiel zoals opgemerkt in de andere review) en hij wordt ook nog niet warm.

Morgen maar eens de lawaaiproductie testen.

[Reactie gewijzigd door Paquito op 4 oktober 2008 00:20]

Heeft deze schijf een aan en uit knopje? En kan je het ook verticaal gebruiken?
Zoals je in de specs op de website hebt kunnen lezen zit er geen aan- en uitknop op de schijf.

Wel schakelt hij hem na verloop van tijd uit (ook als power magement in windows niet aan staat) en hij schakelt zichzelf uit zodra je de computer afsluit of wanneer je de usb devices uitzet. Het lampje blijft wel altijd branden.

Met de snelheid van deze schijven zit het wel snor. Gewoon volle USB2.0 snelheid.

Behuizing ziet er mooi uit.

Echter, de volgende keer ga ik waarschijnlijk weer voor Mybook, want...

- Ik wil toch liever een aparte aan/uitknop.
- Kan niet verticaal neergezet worden. Kan niet op elkaar gestapeld worden. (anders wordt het veel te heet)

Ik vind het wel frappant dat de schrijver van deze review de voeding als minpunt noemt. Deze wordt echt niet warm en er is naar mijn inziens ook niets mis mee. De behuizing daarentegen vind ik wel aardig warm worden. Zowel apart (echt, handwarm.. zeker 45-50 graden) en als je ze op elkaar stapelt is het helemaal niet te doen. (ik kon mijn handen branden aan de onderste)

[Reactie gewijzigd door Paquito op 8 oktober 2008 07:42]

Ik heb deze harde schijf sinds gisteren. Nu gaat hij echter om de twee minuten ofzo uit en direct weer aan. Heel vervelend aangezien ik m'n muziek erop heb gezet en het afspelen dus steeds even stopt, en ik iTunes dan weer opnieuw moet instellen voordat de muziek verder gaat. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Probeer HDparm even.
Daarmee kan je de time out van spindowns veranderen. hdparm -B 254 o.i.d.
Gebruik ik zelf altijd voor m'n laptop. Na 10sec geeft die harde schijf namelijk een spindown. Startup scriptje gemaakt en nooit meer last ervan.
Hier zelfde probleem gehad, voeding houdt het een jaar uit en repareren is geen optie. Heb de schijf nu ook in PC ingebouwd.