Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N53 Review

friggler 17 augustus 2013, 1.860 views

Asus RT-N53

Pluspunten

• Design
  • Installatiegemak
  • Uitgebreide handleiding

Minpunten

• 10/100Mb/s poorten

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Omdat mijn Ziggo modem/router steeds problemen gaf met de draadloze verbinding heb ik besloten om een aparte router te gaan gebruiken voor deze verbinding. Ik heb gekozen voor de Asus RT-N53 vanwege het design, omdat deze namelijk in mijn huiskamer tegen de muur gemonteerd wordt. Hierdoor wilde ik geen lelijke router hebben met zichtbare antennes. Naar de prestaties van de draadloze verbinding heb ik bij de aanschaf minder gekeken. Hieronder volgt een beknopte review.

De verpakking
De Asus RT-N53 komt in een vrij ruime doos met heel wat schreeuwerige teksten, zoals we dat gewend zijn bij Asus verpakkingen. Zodra je de verpakking open maakt zie je een CD, een handleiding (waaronder Nederlands), de router, een adapter om de router op de grond/muur te plaatsen, een UTP kabeltje en een voedingsadapter.

De installatie
De installatie is zo simpel als het maar zijn kan. In mijn geval heb ik de Asus router aan de Ziggo modem/router verbonden en daarna mijn pc aan de Asus router. Bij het openen van de browser op mijn pc kom je automatisch in een grafische omgeving terecht waarbij je meteen je draadloze instellingen kunt goedzetten. Het ligt er een beetje aan welke firmware versie je gebruikt (in mijn geval heb ik meteen de laatste erop gezet), maar het overzicht ziet er ongeveer uit zoals dit:

Aangezien de router bij mij aan de muur moest komen kun je de muur-adapter tegen de muur schroeven en de router er simpel op klikken. Helaas kreeg ik de volgende foto niet mooier dan dit met mijn crappy telefooncamera:

Specificaties en prestaties
De router heeft de volgende specificaties die ik even schaamteloos van Tweakers vandaan haal en aanvul met wat extra specificaties:

Netwerk (intern)

Wide Area Network Snelheid: 100Mbps

Overig
Bijzonderheden: 2 interne antennes
Afmetingen: 175 x 145 x 64mm

Over de WIFI prestaties kan ik tevreden zijn. Er zijn dertien kanalen beschikbaar, wat er dus vier meer zijn als bij de Ziggo Ubee router. Hierdoor zijn de laatste vier kanalen in mijn omgeving niet in gebruik en is mijn bereik prima te noemen. Een speedtest met www.speedtest.net komt bij mij uit op 30Mb/s, maar dit komt doordat mijn tablet niet meer snelheid aankan.

Een nadeel is er ook bij deze router: de LAN poorten zijn slechts 10/100Mb/s, wat in deze tijd eigenlijk niet meer goed te praten is. Aangezien ik wel een thuisnetwerkje heb, maar deze vrijwel nooit gebruik en ook slechts 60Mb/s internet heb, is het voor mij persoonlijk niet zo'n probleem. Zoek je echter een router met 1Gb/s poorten, dan is de Asus RT-N53 niet de juiste keuze.

Heb jij ook een Asus RT-N53?