Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid E2 Zwart Review

Korvaag 16 augustus 2013, 4.938 views

• Notificatie LED
  • Storage uitbreidbaar
  • Accuduur
  • Plastic ipv glas

Minpunten

• Niet meer dan redelijk scherm
  • Achterzijde niet vlak
  • In de zon matig afleesbaar

In deze review wil ik graag ingaan om mijn ervaringen met de Acer Liquid E2. Doel van deze review is informatie te geven over de ervaringen met de telefoon om zo een potentiele koper te kunnen ondersteunen bij zijn/haar keus. In deze review zal je geen benchmarks of kleurmetingen vinden aangezien ik dit totaal niet belangrijk vind. Ook zal er geen verslag komen van hoe goed je kan gamen op de telefoon omdat ik dit simpelweg niet doe op een telefoon. Hetzelfde geldt voor de camera.

Aanleiding
Mijn vorige telefoon vond ik aardig traag worden inmiddels (HTC One V). Hij werd zelfs met Cyanogen naar mijn mening te traag voor normaal gebruik. Als je meerdere malen per dag de neiging krijgt om je telefoon tegen de muur kapot te gooien gaat er toch iets mis ☺. Ik was dus op zoek naar een andere (Android) telefoon.

Eisen
In tegenstelling tot hele volksstammen vind ik het bizar om 500 euro voor iets als een telefoon te betalen, dus ik kijk alleen naar modellen die een goede prijs-prestatieverhouding hebben en die niet duurder zijn dan 250 euro. Daarnaast vind ik 4,5” echt de maximale schermgrootte om nog comfortabel mee te kunnen nemen. De prijs was de belangrijkste eis.

De telefoon moest daarnaast meer dan 512 MB RAM hebben omdat ik bij de HTC al had gemerkt dat 512 gewoon te weinig is om soepel mee te kunnen werken. Ook skins ben ik geen fan van. Ik heb Samsung en HTC gehad en ik vind het bewonderenswaardig hoe erg ze een telefoon softwarematig kunnen verprutsen met allemaal onzin.

Shortlist en keuze
Op de shortlist stonden onder andere:
- Huawei G615
- Samsung Galaxy S3 mini
- Acer Liquid E2

De Huawei viel af vanwege de (imho) stompzinnige keus om alle apps a la iPhone gewoon op het hoofdscherm neer te kwakken. De Samsung viel af omdat ik zo dicht mogelijk tegen stock Android aan wil zitten. De Acer bleef over. Voordat ik verder kon zoeken zag ik dat Acer een cashback actie had (tot eind augustus) van 30 euro waardoor deze telefoon maar 185 euro werd. Simpele keus.

Design
Over smaak valt te twisten. Veel reviewers vinden de telefoon gruwelijk lelijk.
Ik vind de telefoon niet vreselijk lelijk moet ik zeggen. Overigens vind ik dit ook totaal niet belangrijk. Ik ben gelukkig van de generatie die de telefoon niet als statussymbool gebruikt dus het zal me werkelijk worst wezen hoe ‘mooi’ een telefoon is.

Wat wel een designfout is (naar mijn mening) is dat de speakertjes op de achterkant uitsteken waardoor de telefoon niet vlak op tafel ligt. Je weet nu al dat de randen waar hij op ligt gaan slijten en je kan niet normaal iets tikken of swipen als de telefoon plat ligt.

De rode Acer smile voorop vind ik een leuk detail en ook het statuslampje (gemiste oproepen) is zeer praktisch. De bouwkwaliteit voor de rest is gewoon prima. Het is wel plastic, maar dat vind ik juist fijn. Voor mij geen glas dat na de 1e val geschikt is voor een bezoek aan een ruitschadebedrijf.

Wat voor mij ook onder Design valt is het OS, namelijk Android 4.2.2. Acer heeft er gelukkig voor gekozen geen skin te installeren. Het is mij een raadsel hoe fabrikanten het een goed idee vinden om iets als Android te verprutsen met een skin waarbij de kleuren pijn doen aan je ogen en je niets meer kunt vinden.

Overig: Ik heb nog steeds een normale (geen mini of micro) simkaart en deze past direct in de Acer. Super! Ook is er een SDcard slot om de storage uit te breiden.

Prestaties
De quad core maakt de telefoon heerlijk snel. Afgezien van de brak geprogrammeerde Facebook app zijn geen haperingen te merken. De 1024 MB RAM helpt hier natuurlijk ook bij mee. De telefoon start verder zeer snel op.

De camera maakt redelijk goede foto’s. Ik gebruik hem verder niet zo vaak. Ik zou niet weten waarom op ik elk moment van de dag foto’s moet gaan maken van mijn omgeving en/of eten wat op dat moment op mijn bord ligt. Als ik met mijn telefoon 50 foto’s per jaar maak is het veel. Meestal maak ik foto’s van functionele zaken zoals verpakkingen, prijzen in bouwmarkten en dat soort dingen.

De kwaliteit van het scherm is voldoende. Als het scherm uit staat en je schuin op het scherm kijkt zie je het matrix rooster duidelijk. Met het scherm aan is dit overigens niet storend zichtbaar. De kleuren zijn prima. De kijkhoeken zijn ook ruim voldoende. Wat wel storend is dat de automatische helderheid behoorlijk vaak en abrupt de backlight dimt of harder zet. Door de resolutie kan je genoeg kwijt op het scherm (browser) en blijft het goed leesbaar (240dpi). In vol zonlicht is de backlight overigens niet krachtig genoeg.

Over de accuduur kan ik maar 1 ding zeggen: geweldig. Ik ben absoluut geen power user zoals de meesten al geconcludeerd zullen hebben, maar hij ligt ook weer niet de hele dag niets te doen. Ik heb de telefoon nu 2 dagen en heb deze 2 dagen makkelijk gered op een accu. Dan heb ik in die twee dagen (globaal) de volgende zaken gedaan:
- 30 minuten bellen
- een uur internetten/facebook
- Kwartiertje tethering
- Half uur overige apps
Ik verwacht nog dat dit iets beter wordt doordat de accu nog maar 1x is geladen. Ik zal de review nog een keer updaten als ik de telefoon wat langer gebruik.

De geluidskwaliteit is redelijk. Je merkt dat de behuizing gaat meetrillen als je het geluid hard zet. Voor even een Youtube filmpje bekijken is het echter allemaal wel prima.

Apps
Om een idee te geven welke apps ik gebruik heb ik hieronder even een kleine lijst gezet van apps die ik regelmatig gebruik.
- 9292
- AnDal (calender)
- Battery Widget
- ABN bankieren
- Firefox
- Standaard email app (sync op manual)
- ES Task manager en File explorer
- Facebook
- ANWB Verkeer
- Tweakers
- Whatsapp
Ik heb bij mijn vorige telefoons al gemerkt: Als je je telefoon een beetje schoon houdt en niet elke app installeert die je tegenkomt, zal je merken dat dit wonderen doet voor je accuduur. Een telefoon is voor mij iets wat ik snel even onderweg gebruik. Voor thuis of op kantoor heb ik een laptop of computer.

Al met al
Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Voor 185 euro kan je volgens mij geen betere telefoon krijgen. Wat mij betreft momenteel de beste telefoon voor een beperkt budget.

Edit: met de laatste update is het probleem met de automatische helderheid opgelost. Dit minpunt heb ik dan ook weggehaal.

Heb jij ook een Acer Liquid E2 Zwart?

Ik geloof dat Acer 1 App heeft toegevoegd (iets van Acer cloud) die te disablen is... en het notificatie menu is iets uitgebreid met practische zaken. Veel meer heb ik nog niet kunnen vinden. Zalig :)

Er zal vast nog wel her en der een klein tweakje zitten, maar het is mij nog niet opgevallen (dus OF het is er niet.. OF het is een zinnige tweak die ik logisch vind :) ).

Ik heb overigens net nav buiten een telefoonnummer opzoeken een negatief punt toegevoegd: matig afleesbaar in zonlicht.

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 16 augustus 2013 13:01]

[/quote]

heeft deze Phone een kale Andriod? Of zit er toch nog wat Accer-spul op? Anders is dit echt een heel goed toestel, Alle Samsung zooi op mijn telefoon zorgt ervoor dat dat ding enorm zuigt.
verwacht dan ook geen ultra performance van Android op random samsung foon X.
Daar is de ecosysteem van Android te verdeeld voor.

belangrijke punten om aan te dragen zijn wellicht:
- welke Samsung heb je?
- hoe gebruik je die?

Daarnaast zijn er zat Fora, inclusief GoT om je te assisteren bij een vanilla install van Android versie hieperdepiep, of welke ook maar meest recent is EN ondersteund gaat zijn op je eigen telefoon.
ik vroeg me af hoe goed je kan gamen op deze smartphone? het is natuurlijk geen hoofdzaak maar wel leuk om weten. ik las op verschillende plaatsen (onder meer tweakers) dat deze telefoon niet zo geschikt is voor veel 3D games. ik denk aan racespelletjes of iets dergelijks waar de gpu toch stevig moet werken.
wat zijn jou ervaringen?
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Ik game niet op een schermpje van 4,5" ;)

Als je graag wilt weten of een bepaalde game werkt dan wil ik hem wel even installeren hoor (mits gratis).
Met interresse heb ik de review gelezen.

Ik heb de zelfde keuzes gemaakt en er blijft voor mij over de :
- Samsung Galaxy S3 mini
- Acer Liquid E2

Ook ik wil "zo dicht mogelijk tegen stock Android aan wil zitten "
Maar dacht er aan om bij de samsung de bloadware te verwijderen om dit te bereiken.
Heb je daar een mening over ?
Dat betekent dus dat je zowel de apps als de laucher gaat deinstalleren en vervangen ? Mijn ervaring daarmee is dat de telefoon er niet stabieler van wordt. Dat kan je beter een aparte ROM installeren.

Daar ben ik echter mee gestopt omdat ik daar ook niet tevreden over was. Teveel gedoe. Waarom dan een paar honderd euro betalen voor een telefoon waarbij je eerst een boel moet klieren om het werkend te krijgen terwijl je ook voor minder geld een telefoon kan krijgen waar je niet aan hoeft te klieren :)
Hallo
ik zou lekker gaan kiezen voor de HTC one
ik heb nu zelf ook een Acer liquid E2
opzich gebruiksvriendelijk geluid is ook super(DTS) maak ook beste fotoos
maar ik wilde em ook gaan gebruiken in mijn auto en uiteraard ook via bluetooth muziek luisteren maar dat werkt bij mij in ieder geval voor geen meter krijg em niet gekoppeld met mijn systeem in de auto het heeft even gewerkt maar wat ik ook doe terug gezet naar fabrieksinstellingen het werkt niet als ik em wil zoeken zet ik em aan voor alle bluetooth apparaten helemaal niets wil werken daarom ben ik weer terug gegaan naar me Iphone

gr
Ja, je hebt gelijk, dank voor het "juiste duwtje" de keus is gemaakt ;)
Gelijk lijkt me wat teveel van het goede :P Dit was iig waar ik tegenaangelopen ben in het verleden en waar ik mijn keuze op gebaseerd heb :)

Edit: Overigens is de S3 mini een prima telefoon vind ik. Ik ben alleen totaal geen fan van de Samsung touchwiz interface.

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 29 oktober 2013 11:17]

ik heb zelf een acer (liquid z3 duo) en als je in de notificatiebalk naar toggles gaat (knopje rechts bovenin) kan je bij helderheid hem van automatisch afhalen en dan zelf iets instellen
Dat klopt, maar je wilt juist (imho) automatische herlderheid. Overigens is zenuwachtige wisselen met de laatste update verholpen.
Wrm wil je juist auto helderheid?
Beter voor de accu. Fijner voor je ogen.
Wrm wil je auto helderheid?
zie net ander minpunt: niet goed afleesbaar in zonlicht, misschien is dat te verhelpen door de helderheid zo hoog mogelijk in te stellen (hoe je dat doet staat in mijn vorige reactie)
100% is nog steeds matig afleesbaar.
Ik heb de Acer liquid z3 duo, maar bij mij is hij op 100% goed afleesbaar, het lijkt me sterk dat dat bij een duurder model niet zo is
Hartstikke mooi dat je dat sterk lijkt. Het scherm in in zonlicht zeer matig afleesbaar.
Dan zal ik dat maar aannemen dan
Hallo
Ik zou em af raden denk dat een HTC gewoon beter is