Specificaties 27" @ 1920x1200 (WUXGA) (lcd, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 275T Zwart Review

ErWi 13 juli 2012, laatste update op 15 augustus 2012, 3.663 views

Samsung Syncmaster 275T Zwart

Pluspunten

• 1920x1200 dus FullHD
  • geen ghosting
  • zwart is zo-goed-als-zwart
  • veel aansluidingen
  • 178 graden inkijkhoek (H+V)

Minpunten

• input lag merkbaar voor die-hard game(r)s
  • vrij prijzig, TN schermen zijn de helft goedkoper
  • verkorte houdbaarheid videokaarten voor gamers
  • af en toe blijft hij stand-by staan (uit/aan zetten verhelpt dit)

Begin augustus ik een grote 27 inch Samsung monitor gekocht. Omdat dit scherm een resolutie heeft van 1920x1200 is het scherm ook geschikt voor weergave van HD beeldmateriaal en zodoende als "TV" in de slaapkamer. Na een paar weken met dit scherm gewerkt te hebben wilde ik mijn ervaringen met jullie delen.

De reden van de aanschaf was eigenlijk ontevredenheid over mijn vorige monitor, de Samsung Syncmaster 205BW. Dit scherm had aardig wat backlight bleeding, en hier irriteerde ik me aan als ik films e.d. af wilde spelen. Ook het effect van een wat beperkte inkijkhoek begon me te irriteren.

Uiteindelijk is het deze Samsung 275T Plus (zonder speakers) geworden omdat ik deze mooi (strak, zakelijk, neutraal) vond, de resolutie goed was, en het formaat nog even wat groter dan de 24" monitoren die heel misschien toch achteraf weer te klein zouden kunnen blijken te zijn. De prijs viel me wel wat tegen, maar ik verwachtte dat de monitor het toch helemaal waard zou zijn.

Ik heb de monitor gekocht bij 4Launch voor dik 950 euro. Zoals gewoonlijk was de monitor snel leverbaar. De doos van de monitor gaf me al een goed gevoel over de kwaliteit van de inhoud. Een zakelijke bruine doos, geen schreeuwerige reclame-aankoop-bevorderende-consumenten-lok doos. ;) Dit zou kunnen suggereren dat de mensen die dit scherm kopen, weten waarom ze precies dat scherm willen. 8-) (Zou kunnen...)

Uitpakken

Als we de doos openmaken komen we alle bekende dingen tegen zoals een handleiding, een DVI en een VGA kabel, een 230V stroomkabel en een CD'tje met drivers en een digitale versie van de handleiding. Het 27 inch beeldscherm zat in een soort hoes en was verpakt tussen twee blokken piepschuim.

Eerste indruk en vormgeving

Omdat ik mijn oude 20 inch scherm nog op mijn buro had staan, en mijn nieuwe scherm er pal naaast had gezet, was al vlug duidelijk dat het scherm groot genoeg zou zijn. Het scherm is matzwart en heeft een relatief smalle lijst om het scherm heen (ongeveer 1 cm). De voet is in hoogte verstelbaar en scherm kan ook eenvoudig gedraaid worden. De monitor is flink dieper dan mijn oude 20 inch, maar aangezien het scherm in een hoek staat, is dit geen probleem. De Samsung 275T heeft heel veel verschillende aansluitingen, aangezien het om de Plus variant gaat.

Als je een ijzeren pin aan de achterkant van de voet weg haalt kun je het scherm ook in hoogte verstellen. Dit is zeker een positief punt, maar ik heb het niet nodig, aangezien de IKEA een mooi hoekplankje leverde voor op mijn buro.

Featureset

De specificaties van de monitor, zoals de fabrikant deze opgeeft:
Samsung SyncMaster 275T plus (27'' TFT / 3000:1 / 500 cd/m2 / 6ms):

Basiseigenschappen:
Schermgrootte 27"
Helderheid 500 cd
Contrastverhouding DC 3.000 : 1 (1.000 : 1 Typ)
Resolutie 1.920 x 1.200

Connector D-sub, DVI-D, HDMI CVBS, S-Video, SCART Component, PAL Tuner
Voeding Stroomverbruik 130 W
Standby-verbruik (DPMS) < 2 W

Speciale functies:
PC : Analog, Digital, Video : CVBS, S-Video, Component, HDMI, MagicColor, MagicBright3, PIP / PBP (with video), Power built-in, Mechanical S/W, DVI(HDCP), Option Speaker
Optie via USB gevoede hub Ja

Productafmeting (zonder standaard, BxHxD) 629 x 410,5 x 81 mm
gewicht 10,4 kg

Standaard:
Functie In hoogte verstelbaar, Swivel en Tilt
Type Best Ergonomic HAS (80 mm)

Bouwkwaliteit en afwerking

De monitor geeft een erg solide indruk. De verwachting was ook niet minder vanwege de professionele uitstraling van de verpakking, maar dit blijkt dus ook als ik de monitor uit de doos haal en op mijn bureau plaats. Er zit een stevige voet onder. De monitor is makkelijk te draaien en staat niet wankel. De hoogte vertelling en draaibaarheid heb ik niet geprobeerd dus hier kan ik niet veel over zeggen.

Kleurweergave

In mijn geval is het scherm via een 3.0m lange vergulde dual-link DVI kabel aangesloten op een NVidia 8800GT videokaart met 512MB geheugen. De standaard instellingen van de monitor zijn wat contrast en helderheid verre van 100%. Dit is ook totaal niet nodig, aangezien ik de monitor vaak in de avond gebruik, en de lichtproductie van de monitor echt pijnlijk goed is.
De kleurweergave is erg goed, zelfs als je van de zijkanten en onder/bovenkant naar het scherm kijkt. Dit was een van de features waarvoor ik dit scherm kocht. Gelukkig weer geen tegenvaller. _/-\o_
Uit verschillende reviews op internet blijkt dat kleurinstellingen dankzij de 6-voudige verstelling mogelijkheden erg goed te kalibreren zijn, maar aangezien ik hier zelf geen behoefte aan heb ga ik hier verder geen uitspraken over doen.

Films

De hoge resolutie van 1920x1200 is perfect om ook HD videomateriaal af te spelen, dus de laatste 10 films die ik gedownload heb zijn allemaal Full-HD (1080p). Op internet wordt verteld dat de monitor niet ideaal is om externe HD apparaten zonder goede ingebouwde upscaler naar 1080p aan te sluiten vanwege matige upscaling. Zolang je dit een PC zelf laat doen is het beeld echter helemaal super! Ik neem aan dat (niet getest) een speler met goede upscaling naar 1080p een mooi beeld geeft, maar als ik dit zeker weet, pas ik deze paragraaf even aan.
Fijn om nog even te melden... Zwart ervaar ik zeker als zo-goed-als-zwart. Niet matig-grijs zoals op mijn oude TN scherm, maar ook hiervoor heb ik deze monitor gekozen, dus (het wordt saai...) geen tegenvaller!
(Tip!: Earth op fullHD _/-\o_ )

Games

Oei!, dat is even pittig voor de 8800GT... Op 1920x1200 gamen is even andere koek dan op 1680x1050. Ook dit was verwacht, maar de videokaart-upgrade-tijd wordt door deze monitor toch echt wel weer wat ingekort. :9~
Enkele spellen die zeker nog goed draaiden zoals NFSMW / FEAR (wow!) en HL2. Aangezien dit geen review is van m'n 8800GT videokaart valt hier verder weinig over te vertellen. Een nadeel wat wel enigszins merkbaar lijkt is dat als je gamed op een niet-native-resolutie, de monitor even tijd nodig heeft om de boel te converteren naar 1920x1200. Volgens enkele reviews op internet kan dit toch ergens rond de 35ms kosten, wat voor een lichte delay zorgt, de zgn. input-lag. Ik stoor me zelf hier niet aan, maar die-hard gamers zullen hier misschien wel last van hebben.

Over ghosting tijdens games kan ik kort zijn. Met de 6ms responstijd van het scherm, heb je totaal geen ghosting. Dus wat dat betreft is het geen probleem om te gamen (of films te kijken) op deze monitor. Dit is echter nooit meer 'n probleem bij moderne monitoren tegenwoordig (as far as I know...).

Update:
Met een nieuwe videokaart, de Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 is gamen op dit scherm helemaal fantastisch!

Pixeldefecten

Ik heb bij de aanschaf van mijn scherm geen pixelgarantie aangeschaft, aangezien ik 8 dagen heb om e.e.a. terug te brengen naar de winkel als een product me niet bevalt. Gelukkig heb ik ondanks de 2304000 pixels (6912000 subpixels... aargh!) geen overleden of adhd (sub)pixel kunnen ontdekken.

Energieverbruik

Ik kan jullie helaas niet meer info geven dan wat in de specs staat. Een voeding van 130W is aanwezig, dus het verbruik zal hier zeker ruim onder blijven!

Voor veel geld krijg je ook veel monitor. De kwaliteit is echt perfect te noemen.
Het is een investering, maar ik hoop er dan ook veel jaren plezier van te kunnen hebben.
Een vreemde eigenschap van het scherm de 8800GT is dat het deze geen beeld geeft als je de monitor pas aan zet nadat het besturingssysteem (Vista / XP) al opgestart is. De monitor moet aangezet worden tijdens kan ook na het booten van de computer worden aangezet, nu ik een Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 videokaart in mijn PC heb geplaatst .

Dit is mijn eerste review, waarbij ik gebruik gemaakt heb van de structuur van enkele goede monitor reviews die ik hier op tweakers al gelezen had. Ik hoop binnenkort wat foto's toe te voegen van bijvoorbeeld inkijkhoeken etc.

Update 2012/07/13: De monitor werkt nog steeds prima. Betrouwbaarheid is super. Af en toe (1x per 6 maanden ongeveer) blijft de monitor vast zitten in stand-by, en moet hij weer een keer ECHT uit gezet worden. Na het weer aan zetten van de monitor werkt alles weer prima.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 275T Zwart?

Het 24 inch beeldscherm zat in een soort hoes en was verpakt tussen twee blokken piepschuim.

dat moet 27 inch zijn neem ik aan ;) voor de rest mooie review aleen jammer van de inputlag geen montor voor mij dus ben een echte gamer :P
8)7 Aangepast! Dank voor de tip. :)
Mooie review en veel plezier met deze forse monitor! Er is trouwens 1 ding wat ik niet begrijp:
Op internet wordt verteld dat de monitor niet ideaal is om externe HD spelers zoals bijvoorbeeld een PS3 aan te sluiten vanwege matige upscaling.
Zou niet weten waarom niet want veel moderne/externe apparaten hebben hun eigen scaler aan boord die gewoon 1080P genereert. Ik zie dan niet in waarom de monitor hier dan problemen mee zou hebben of zelfs het beeld verslechtert.

Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld ene PS3 of een losse BD-speler. Laatstgenoemde heb ik zelf toevallig staan en zodra die aan gaat, schakelt mijn TV zoveel mogelijk scaling en beeldverbeteraars uit.

Enige reden waarom deze monitor problemen zou vertonen met de input van 1080P-materiaal?
Dank voor je compliment.

De monitor schijnt geen problemen te hebben met 1080p input.
Het gaat over als je een device aansluit dat geen scaler heeft dat juist niet doet (nog niet uit eigen ervaring!).
Als je dus het opwaarderen van het signaal naar 1080p aan de monitor over laat zou het van mindere kwaliteit zijn dan bij menig FullHD tv's.
De PS3 is in dit geval geen goed voorbeeld, daar heb je wel gelijk in, want deze ondersteund juist wel upscalen naar 1080p... 8)7
Ik denk dat ze het dan hebben over bijvoorbeeld een PS3 ingesteld op 720p of misschien zelfs een Wii of Xbox360 zonder 1080p ondersteuning.

Ik zal kijken of ik de review nog kan vinden, en dan zet ik de link er wel bij.

[Reactie gewijzigd door ErWi op 10 oktober 2008 21:01]

Een alternatief is de Dell 2709W. Ik heb hem nu bijna 2 weken in gebruik en dit is een perfect 27 inch S-PVA scherm met modernere uitrusting als de Samsung (Displayport). Ik heb hem voor 524 netto gekocht, een stuk goedkoper dus dan de Samsung, zelfs inclusief btw.

Input lag heb ik tot nu toe niet gemerkt. Hoewel om te gamen een TN scherm waarschijnlijk de betere keuze blijft.

[Reactie gewijzigd door b_visser op 11 oktober 2008 12:47]

Nu vraag ik me af, wat is nu echt het voordeel van zo'n scherm t.o.v. bijvoorbeeld een le32a552? Die is ongeveer half zo duur, trekt ook full hd en is in principe ook prima bruikbaar als pc-scherm.
Het scherm is te groot als monitor. Een 24 inch met deze resulutie heeft een mooie pixelmaat, 27 inch kan net. Als je een bureau hebt van 1 m diep, misschien ok, maar anders... De vertikale resolutie is te laag. 1080 pixels verticaal is gewoon weinig om lekker met de vele verticale documenten te werken. Het ding glanst. Niet zo lekker met computerwerk. Dan heb je nog de beeldprocessor. Is daar veel aan in te stellen? sRGB kleurprofiel optie? Gamma/kleurinstellingen mogelijk? Kan het dynamisch contrast uit (irritant voor computerwerk).
Wat voor een paneel heeft de TV? Is dat een TN paneel. Met TV's zijn het vermelden van kijkhoeken en paneeltypes niet de beste gewoontes van de producenten, dus wat koop je met die Samsung? Deze monitor is in ieder geval S-PVA, het beste qua contrast en vrijwel het beste qua kleurweergave/kijkhoeken.
O ja, en 200 watt gebruik met zo'n bakbeest waar 60 watt voor een 24 inch heel normaal is.
Zal een 'normaal' persoon het verschil merken tussen een S-PVA scherm ( zoals die van jou ) of een TN paneel ( zoals mijn T240 ). Aangezien ik die ook al geweldig vind :)
Wel als je films kijkt verwacht ik. Ik had op m'n vorige TN paneeltje backlightbleeding, en zwart was VERRE van zwart. De inkijkhoek is ook veel beter op m'n nieuwe scherm.
Maar ja, t kost ook wel wat, en of dat verschil het je waard is... da's persoonlijk.
Ik ken VEEL mensen die me voor gek verklaarden ;-)
Nette review :) die erg fijn leest. Compliment.
Wat een bofferd ben je. Zat bij Salland naar monitoren te kijken, zag de 275T, ging vanwege de specs googlen naar reviews etc, en las de jouwe ook.
Als je de review bij extremetech leest en men schrijft : " Great features and basically the best performance of any consumer PC monitor we've tested. "" zegt dat wel een boel.
Het is 1 april en hier even een vraag van mij: Waar woon je ,wanneer ben je niet thuis, en laat je de achterdeur dan speciaal voor mij open?
Veel plezier met je ubermonitor.