Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E Review

ErWi 13 juli 2012, laatste update op 14 januari 2016, 4.285 views

Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E

Dit is altijd een fijne videokaart geweest. Hij is wat groot en was het altijd stoeien met de sata/stroom aansluitingen van de harde schijven. De voeding aansluitingen op de videokaart zaten vaak in de weg waardoor gerommel met de ingewanden van mijn PC altijd wat langer duurde dan nodig.

Pluspunten

• 2GB (Veel!)
  • Prestaties
  • Geluidsproductie
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Formaat
  • 2GB (Marketing i.p.v. nuttig?)
  • Geen koelblokjes op geheugen.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
UPDATE:
Deze videokaart heeft het begeven op 02/01/2016. Toch jammer, dit was altijd een fijne videokaart geweest. De vervanging is een Gainward 750Ti Golden Sample geworden. Meer prestaties per Watt... :+

Aanschaf:

Nadat ik mijn scherm even geleden heb vervangen door een grotere 27" monitor, onstond toch de wens om ook spellen op de native resolutie (1920x1200) soepel te laten draaien. In de review van de monitor gaf ik al aan dat de videokaart-upgrade-tijd aanzienlijk verkort was door de aanschaf van het nieuwe scherm. Afgelopen week moest het er er toch maar van komen dus, een nieuwe videokaart...
Ik twijfelde tussen de Gainward HD 4870 1024MB GS en deze Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E.

Aangezien ik eigenlijk altijd erg te spreken ben geweest over Gainward GS kaarten die ik in het verleden gehad heb, wilde ik eigenlijk hiervoor gaan, maar 40 euro betalen voor Gainward ipv een Saphire (beide 1GB versies van de 4870) heeft me toch 'n tijdje tegengehouden. Lang genoeg voor Saphire om met de VAPOR-X met 2GB geheugen te komen. De keuze viel hierdoor uiteindelijk op de Sapphire.

Featureset:
  • Bus Technology: PCI Express 2.0
  • Form Factor: Dual Slot Vapor-X Cooler
  • Power Connectors: 2 x 6-pin
Verpakking en inhoud

Verpakking is degelijk en compact. In de verpakking zit naast de grafische kaart o.a. een handleiding, cross-fire bridge, driversCD, PowerDVD, 3DMark Vantage (geen serial), enkele kabels en ook nog twee power verloopkabels (zie plaatjes). Geen extra's zoals games.

De installatie

De grafische kaart in de computer steken verloop vlot. Er moeten twee 6-polge voedingsstekkers op aangesloten worden. Het installeren verliep verder soepel. Ik heb de NVidia drivers geuninstalled, driver versie 9.1 gedownload, en geinstalleerd, waarna alles prima werkte.

Prestaties

Windows Vista: 5.9 overall systeem index, maar dat zegt niet veel meer. Mijn 8800GT haalde dit ook al.

3Dmark Vantage:
9970 punten op standaard instellingen.

De prestaties zijn erg goed. Waar mijn 8800GT geen mogelijkheden bood om een spel fatsoenlijk te spelen op de native resolutie van 1920x1200, kan dit met de Sapphire in bijna alle spellen met alle grafische toeters en bellen aan en max. De nieuwe NFS draait vol met AA en AF vol open en heeft geen framedrops. Crysis en Fear2 moet ik nog testen. Ik zal binnenkort meer getallen opnemen in de review.

Warmte- en Geluidsproductie:

Ik had mijn vorige 8800GT voorzien van een passieve koeler, maar ondanks de fan, is mijn systeem er niet merkbaar luidruchtiger op geworden. Dit zal ongetwijfeld tijdens het gamen wel anders zijn, maar mijn Antec kast houdt veel geluid tegen en hierdoor is het mij niet opgevallen (aangezien de aandacht naar het spel uitging)

Deze kaart heeft een een aangepaste koeling die zijn werk zeker goed doet. De gemiddelde temperatuur is gemiddeld 50 graden, terwijl de fan dan amper draait (soms zelfs niet...). Ik ga voorlopig nog geen 3rd party koeler op de kaart plaatsen. De idle temperaturen in mijn kast zijn zelfs lager dan in menige review die ik gezien heb. Als ik de fanspeed handmatig naar 100% zet, hoor ik de kaart wel goed, maar dalen de temperaturen ook meteen naar ongeveer 40 graden (idle) en 55 graden (full load).

Enkele getallen (uit een review van pcgameshardware.com)
Idle (Sone/db(A)) 0.3 / 22.1

Furmark (Sone/db(A)) 2.8 / 40.4
Furmark (Degrees Celsius) 74
Furmark (Watt) 189.1

Overclocken:

Ik heb deze kaart nog niet overclocked gebruikt in games, maar de auto-tuner software die bij de kaart zit, geeft aan dat 815 MHz Gpu en 1085 MHz geheugen snelheden bereikt zouden moeten kunnen worden.
Op internet lees ik dat rivatuner (en wellicht atitool?) meer performance uit de videokaart kunnen halen, aangezien bijgeleverde software een grotere veiligheidsmarge in acht nemen. Als de fanspeed naar 100% vastgezet wordt, zal dit ook zeker een beter eindresultaat opleveren. Ditzelfde geldt voor een 3rd party koeler met koelblokjes op de ramchips die nu onder het grote koelblok vallen.

Prijs:

Qua prestatie is deze kaart een absolute aanrader. Stap je over van een 8800GT van Nvidia dan ga je er flink op vooruit. Prijs/prestatie is wellicht iets minder dan een 1GB variant, maar ja...
Ik heb nu iets meer betaald, voor een goede koeling EN als bonus 1GB extra. Daar mag ook wel iets meer voor gevraagd worden.

Conclusie:

Is de 2GB ram het prijsverschil waard?
Aangezien ik zelf geen 1GB 4870 bij de hand heb, om het e.e.a. te kunnen vergelijken, moet ik maar even afgaan van reviews op internet. De 2GB ram, levert op 1920x1200 resolutie merkbare verbeteringen op, maar vooral bij spellen die normaal echt niet speelbaar meer zijn. Hier worden 30% prestatie verbeteringen gemeten, waardoor het soms net wel speelbaar wordt. Dit zijn echter excessen. Door de bank genomen, zal de 1GB versie net zo snel zijn. In enkele spellen (zoals GTA4) geeft de 2GB geheugen je wel de mogelijkheid om hogere AA of AF instellingen te kiezen en de kijkafstand op 100% te zetten.

Als je budget echter beperkt is, maar je hebt wel een native resolutie die richting 2Mpixel gaat, pak gerust een 1GB versie.

De koeler die standaard op deze kaart zit is zeker de moeite waard!

Dit is mijn tweede review, dus er zal nog wel wat op aan te merken zijn. Schiet maar raak!

Online reviews:
Via Google

Update 2012/07/13:

De kaart is nog steeds in gebruik en werkt zelfs nog prima met Diablo 3 op 1920x1200 resolutie.
Ook de ventilatoren op de kaart zijn nog erg stil. Na enkele uren Diablo 3 gespeeld te hebben, maakt de kaart wat meer geluid omdat low-speed fans niet meer genoeg koelen om de warmteproductie te compenseren. Al met al een betrouwbare aankoop.

Heb jij ook een Sapphire VAPOR-X HD 4870 2GB GDDR5 PCI-E?

heb je toevallig een GPU-Z printscreentje??????

heel erg bedankt voor een spu-ztje te maken
Er zitten dus echt wel koelblokjes op het geheugen hoor, zie die 2 zwarte blokken maar op de achterkant. Aan de voorkant valt het hele koelblok eroverheen.

Verder nog klein foutje: 1085x4 en niet x2. ;)
Dank voor de tip, inderdaad bedoel ik de chips aan de onderkant (in de pc gemonteerd, tower behuizing.). De bovenkant is inderdaad voorzien van koelblokjes.

De x2 heb ik maar verwijderd... iedereen snapt wel wat ik met die 1085MHz bedoel, dan is daar ook geen onduidelijkheid meer over. :D
Crysis is een stuk zwaarder dan FEAR2 moet ik zeggen, FEAR2 draait op mijn 8800GT eigenlijk al prima op de native resolutie van mijn scherm (1680x1050). Dus om te testen hoe goed de kaart is zou ik aan FEAR 2 niet teveel waarde hechten (cudos voor de makers van FEAR2 overigens dat het zo soepel loopt :))
Hoewel Crysis een stuk zwaarder is dan Fear2 zou ook Crysis gewoon goed op een 8800GT moeten draaien op 1680x1050. Dat doet hij hier ook zonder problemen zonder GPU of mem overclock.
beetje uibreiden en op naar de 5sterren :P
Mooie review! Ik vroeg mezelf precies hetzelfde af of die 1 gb extra zij geld waar was. Als dat de prijs/kwaliteit verhouding nu nog minder is dan van de 4870 1 gb, kan het dan niet goed zo zijn dat je het verschil van die extra gb over zeg maar 1 of 2 jaar meer gaat merken?
Ik hoop het :D.
Tot nu toe bevalt de kaart nog erg goed.
Ik zit er heel sterk aan te denken om deze ook te kopen en jouw review helpt daar zeker bij. Grappige is dat ik net een nieuw systeem aan ga schaffen en dit ook nog in een antec p182 wil stoppen :-)

off topic- dat overclock detectie mbv autotuner software is (hopelijk) heel makkelijk? Ik heb nog nooit overgeclocked en dat is wel handig met deze kaart om de snellere snelheden van bijvoorbeeld te toxic 1 gb te evenaren (die goedkoper is). Wil dat met de standaard fans van de antex p182 denk je? of moet er dan extra koeling komen?
Overklokken is heel makkelijk... je zet 'n vinkje aan in de drivers, dan schakelt de software automatisch een hogere klokfrequentie in als de power nodig is. De fan zal ook 'n tandje hoger gaan draaien als de temperatuur hierom vraagt.
De Toxic snelheden zijn met mijn kaart goed haalbaar. Ik heb geen dagen hiermee gedraaid, maar wel even geprobeerd wat mogelijk was in de auto-mode.

Offtopic Over 't systeem:
Ik heb in m'n P182 alle default fans zitten, aangevuld met 1 extra 12cm fan, en hierdoor ook nog m'n cpu "passief" kunnen koelen (2 case fans vlak in de buurt van de cpu koeler).
Zie m'n systeemconfiguratie in m'n profiel.
Wat ik me afvraag bij deze koeler is of de taps toelopende shroud wel zorgt voor een goede afvoer van warme lucht naar buiten de kast.
Klopt. Vraag ik mij ook af. Als je een exploded view ziet van de kaart, zie je een cirkelvormige koeler dus in feite wappert het alle kanten op. De plastic kap zit niet strak op de PCB dus ik vermoed dat het ook redelijk opzij gaat je kast in. In mijn optiek is het dan ook vooral optisch.

Desalniettemin overweeg ik deze kaart zelf ook zeer zeker! En goed te lezen dat de Toxic waarden inderdaad geen probleem zijn, zoals eigenlijk ook wel verwacht.

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 3 april 2009 12:54]

En, heb je er een aangeschaft? Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen met deze kaart.
Heel mooie review. Ik mis enkel nog 1 dingetje en dat is de cijfertjes van de kaart in een mooi grafiekje. Dit zegt zoveel meer dan platte tekst vind ik.
Verder gewoon 5/5 :)
Je vista index....
5,9 is het maximum dus.....