Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

PowerColors nieuwe HD 4890 is niet de snelste kaart op de markt, maar hij kan wel bogen op maar liefst twee gigabyte geheugen. PowerColor noemt Grand Theft Auto IV als voorbeeld van een game die baat bij zoveel geheugen heeft.

De PCS HD 4890 heeft 2GB gddr5-geheugen aan boord; twee keer zoveel als een standaard HD 4890. Met 1000MHz is het geheugen 25MHz sneller geklokt dan normaal. De op 900MHz geklokte gpu draait 50MHz sneller dan een referentie-HD 4890. De videokaart is uitgerust met een koeler van Zerotherm, met vier heatpipes en 52 vernikkelde aluminium lamellen, en beschikt over vga-, dvi- en hdmi-uitgangen.

Het belangrijkste verkoopargument van de PCS HD 4890 is het grote geheugen. Dat is met name bruikbaar bij games als GTA IV, waar het  de mogelijkheid geeft om de kijkafstand in het spel te vergroten. Bij een kijkafstand van 32 procent ligt het geheugengebruik namelijk al rond de 1000MB; volgens PowerColor is 2000MB net voldoende om de kijkafstand op maximaal te zetten.

PowerColor HD 4890 2GB

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Dit was dus precies waarop ik zit te wachten :p Kheb GTA 4 voor pc gekocht.. en mijn 512MB ram op vidkaart is niet voldoende hiervoor ;-) Nu alleen nog een prijs.. want dat staat helaas niet in het stuk ( Ja er zijn meerdere kaarten met zoveel geheugen, maar niet met een prijskaartje van ~ 200-250 euro )
Geheugen zegt vaak vrij weinig hoor. Een vriend van mij laatst :
Nou ik heb 1 GB aan videogeheugen zeker weten dat ik GTA IV wel kan spelen. Jij hebt toch eentje met 512 MB ? Jij dus niet..
Ja, right. Hij heeft waarschijnlijk iets vergelijkbaars met een 8600 GT ofzo, en ik een 8800 GT.

Evenals mijn vorige videokaart ( waar ik mee de fout in ging ). Die had ook 512 MB geheugen, nou die kwam echt niet boven de 1 fps bij Crysis.

Nou zeggen zij wel dat de game 2000 MB geheugen inneemt bij maximale kijkafstand, maar dat is toch wel echt heel erg veel. Dan ben je sowieso niet goed bezig als je als producer een game maakt die zoveel videogeheugen nodig heeft voor de maximale settings.

Een mooie game, met een goed verhaal, goede graphics en goede AI is één ding, dan is er ook nog zoiets als compatibiliteit. Word vaak vergeten.
Ik snap wat je bedoelt, maar aantal MB staat niet gelijk aan FPS. Ik haal met m'n HD2600 pro nog steeds gemiddeld 25/30 fps op 1280*800 en heel scherp getweakte graphics. (mooi en speelbaar) Vergeet overigens niet je CPU en Ram er bij te tellen.

Vindt je wel een punt maken. GTA 4 is mijn ogen een game van het caliber Crysis geworden.
Idd.. Hoeveel geheugen heeft een PS3 eigenlijk? Daarop draait GTA4 als een droom...
Kan je beter de x360 versie vergelijken, is aan te nemen dat ze van die versie zijn uitgegaan. En die heeft 512MB gedeeld geheugen.

Maar de kwaliteit en resolutie van de x360 en ps3 liggen dan ook weer lager. Niet enkel de view distance op de x360 vond ik zielig, ook het aantal low level props in de verte vond is te beperkt. Als het mij opvalt dat er constant muren nog geen halve blok verder worden aangepast en het irriteert mijn ervaring, noem ik het een beperking.
Het aantal games die op 1080p worden gerendered zijn op een hand te tellen bij de consoles (even Bejeweled2 en consoorten niet meetellen).
GTA 4 is 1 van de weinige spellen die 1080p ondersteund zonder upscaling op de Xdoos 360 : http://www.mainstreet5.co...V%20Cover%20(XBox360).jpg

zie cover. Dus de resolutie op de Xbox is 1920x1080. Wat dus maar een fractie scheelt met mijn PC monitor ( 1920x1200 ).

De PS3 daarentegen is maar 720p.

hoe dan ook, een feit is.. hoe meer er gecached moet worden ( dus voorgeladen in het geheugen ) hoe meer je nodig hebt. Waar het artikel dus eigenlijk over gaat.. is dat deze kaart het geheugen aan boord heeft om maximaal gebruik te maken van de viewing distance.

Nog even voor hieronder, Wie zegt dat de PS3 dezelfde opties als de PC versie heeft?
Waarschijnlijk staan de graphic instellingen op de PS3 een stuk lager dan op de PC, tevens zijn deze static.

Daarnaast, je hebt geen 2gb nodig om het spel te kunnen spelen, maar om de viewing distance op max te zetten.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 4 augustus 2009 13:22]

GTA 4 is 1 van de weinige spellen die 1080p ondersteund zonder upscaling op de Xdoos 360 : http://www.mainstreet5.co...V%20Cover%20(XBox360).jpg
Een cover zegt me niks er staat wel vaker iets wat niet waar is op een verpakking dit noemt men marketing of in gewone mensen taal misleiding.

http://games.blogo.nl/2008/04/29/gta-iv-ps3-draait-op-640p/

Ergens onder in de tekst staat met grijze letters "zonder aa" daarna staat dat de xbox360 native in 720p wordt opgebouwd.

Een dergelijke sandbox game zal je op de bestaande consoles NOOIT op 1080p zien draaien. Tenminste niet als je inlevert op een hoop andere dingen zodat het er grafisch gezien alleen maar belabberder van zal worden.
Als gta4 1080p rendered is dan hoeft het voor mij toch niet. Ik speel dit spel niet meer sinds ik een degelijke tv heb omdat het er zo slecht uitziet in 'HD'.
Ach, die droom is voor échte hardcore PC gamers zo nat nog niet. Die willen geen framedrops onder de 30 fps, geen popup en lage viewdistance. Kijk dat hele "ik kan m op 100 spelen" is misschien ook wel weer extreem. Het blijft dezelfde game en inderdaad, ik denk dat als je de view distance op 30 zet (ongeveer PS3 level als ik me niet vergis) dan zal je na verloop van tijd hier ook echt geen last van hebben. Sommige mensen hebben gewoon een probleem dat iets het niet goed doet als niet alle sliders naar rechts staan, soort principe kwestie, en daar maakt het marketingteam hier handig gebruik van.
Ah: Main Memory: 256MB XDR Main RAM; Embedded VRAM: 256MB GDDR3 VRAM

Dus met in *totaal* maar 512 MB draait het op een PS3 als een trein, maar op de PC heeft alleen de videokaart al 2 GB nodig? Wat een verschil zeg!
@OddesE

http://members.home.nl/sonyes/gta4.jpg

Hier zie je de instellingen van de xbox360 en de ps3.
view distance 21
detail distance 10
vehicle 33
shadow density die hebben we niet op de consoles.

Please NOTE that the settings in RED are unconfirmed by Rockstar Toronto and are my "best guess". I will update this if Rockstar Toronto ever let us in on what the console settings are for the outstanding items.

Bron
http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=397064

Mijn broertje heeft ook een Ps3 en met de politie (4 of meer sterren) merk je toch echt dat het niet meer zo soepel loopt als een trein.

[Reactie gewijzigd door canton op 4 augustus 2009 13:18]

Ik zal je uit de droom helpen: de PS3 versie kan je niet hoger instellen en hij komt nu bij lange na niet in de buurt van 100% die je nu wel op de PC kan zetten. Eerder rond de 30% zoals hierboven wordt genoemd wat op de PC al met een 1Gb kaart kan. Dat komt al meer in elkaars buurt. Daarbij komt dat games voor een PS3 geoptimaliseerd worden en niet voor 1000 verschillende videokaarten dus vind het best knap.

Zowiezo me PC is al bijna een jaar oud en speel alle games toch echt op hogere resolutie + framerate + aa/af dan de PS3 of xbox360 kan :) En dan ook nog is met muis en tobo...

Niet dat ik een hekel heb aan consoles, heb 2 xboxen (360) staan in de huiskamer :)

PS niet dat GTA4 voor de PC is gemaakt want dat is wel de brakste GTA die ik ooit op de PC heb gespeeld (en weer verwijderd). Blij dat ik download en niet koop :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2009 11:46]

een PS3 is gebouwd om games op te spelen, een PC is gebouwd om onder andere games op te spelen. Elke PS3 is hetzelfde en daar zijn de settings dus ook zo voor geconfigureerd dat het allemaal zo maximaal mogelijk draait. (en waarschijnlijk ziet het er op de PC ook een stukje beter uit als je alle settings maximaal zet).

Ik moest ook even slikken toen ik de specs van een nintendo 8bit zag. Nog best veel grafisch geweld op je tv scherm, op 1.7 MHz en 2KB ram en 2KB Vram
Ik snap het niet dus producenten moeten (afgezien van het feit dat ze het beter efficiënter kunnen maken), maar opties weghalen zodat jij in de waan bent dat je een spel op maximaal speelt? Oftewel dat ze bijv. 32% als 100% hadden gemaakt... En jij maar trots dat je hem wel op 100% kan spelen terwijl dat dus 100% van die 32% is :)
Ik heb een 8800 GTS 512mb :) maar GTA 4 draait uitstekend, het is alleen de distance wat niet lekker wil :) wat hierboven ook genoemd word.

Tevens kan ik het me best voorstellen dat je 2gb nodig hebt. De wereld is zo groot en er moeten zoveel textures gecached worden!
de GTA PC versie is echt de grootste draak van een conversie die ik ooit heb gezien. Hij is zó slecht dat ik me afvraag of het een strategische beslissing is geweest om vlak voor kerst nog ff met een PC-release te komen die zóveel gezeik oplevert (hardware issues, SecuROM, Rockstar Social Club én GFWL) dat mensen nog net een extra duwtje richting Xdoos krijgen.

Om nou net díe game aan te voeren als verkooppunt is 'm voor mij niet, maar ik zie wel het nut van deze kaart als je 'm in CF gooit op een 30" resolutie.
Het zou eigenlijk wel leuk zijn geweest als ze GTA IV bij de videokaart hadden gedaan. :P
ik weet niet of ik het gratis zou willen hebben...

Brengt me wel op een idee... ik ga GTA IV PC gewoon kado doen aan mensen die ik niet mag. Veel plezier met aan de praat krijgen jongens! O-)
Kun je misschien motiveren waarom je hem als slecht bestempeld? Ik vermaak me er namelijk ontzettend mee, en alle adds die erbij zitten vind ik geen probleem.

De online versie op de PC is gratis, dus nog een plus punt.

Gaarne even opsomming, zodat mensen die het spel niet kennen niet misleid worden.
Nou zeggen zij wel dat de game 2000 MB geheugen inneemt bij maximale kijkafstand, maar dat is toch wel echt heel erg veel. Dan ben je sowieso niet goed bezig als je als producer een game maakt die zoveel videogeheugen nodig heeft voor de maximale settings.
Nou moet je niet overdrijven. Je doet net of alleen 100% kijkafstand correct zou zijn. Wees blij dat de optie er is. Wat 100% is op de console is waarschijnlijk nog niet eens 32% op de pc. Het is niet meer dan logisch dat een hele stad renderen veel geheugen kost, en wil je meer dan kost het ook meer.

Een game moet inderdaad werken met de standaard / minimum settings en de recommended specs, en dat doet het ook. Wil je meer dat is aan jezelf, er staat nergens dat hij op maximum moet kunnen werken met de minimum specs.

100% is niet meer dan het maximum dat werkend is getest. Neem crysis. Enthusiast is de hoogste setting die je kan kiezen, dus (100%). Maar met een paar custom graphics mods kan je nog ver daar overheen. Er zijn veel graphic mods gemaakt en te downloaden (google tip). Screens van enkele resultaten hier voor de geinteresseerden: http://www.incrysis.com/i..._content&task=view&id=768

ps. crysis en warhead werken hier met minimum setting op een 7600gt met 256mb ;)

edit: spellcheck

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 4 augustus 2009 12:09]

bij 1GB kan je 32% kijken, bij 2GB 100%. Aparte benadering maar ze zullen het wel uitgerekend hebben :)
Ze hadden wat mij betreft net zo goed een dual-slot ervan mogen maken. Nu lijkt hij enkel slot terwijl je intern een berg ruimte kwijt bent...(optisch wel 3 slots?)
bij 1GB kan je 32% kijken, bij 2GB 100%. Aparte benadering maar ze zullen het wel uitgerekend hebben :)
Zie http://gathering.tweakers...message/32357133#32357133 ;)
volgens dat plaatje is het zelfs maar 1600MB, misschien ligt dit aan de achtergrond op dat plaatje, maar mss is 2gb dus toch overkill.
2GB is sowieso overkill. Het verschil tussen een 1GB en 2GB versie is in alle spellen namelijk maar hooguit 1% behalve GTA IV die heeft voor een resolutie van 1920x1200 met alles op het hoogst zo'n 1,6GB nodig om al zijn textures in te kunnen laden.

GTA IV is ook het enige spel die wat heeft aan een zwaar overgeklokte quadcore, de videokaart hoeft ook helemaal niet snel te zijn als die maar veel geheugen heeft dan is GTA IV tevreden.

Wat dus erg raar is want bij andere spellen heb je meestal genoeg aan een dualcore en een snelle videokaart met 512MB of 1GB, bewijst maar weer eens hoe slecht GTA IV geport is. ;)
Je kan ook zeggen dat er in GTA IV allerlei mooie opties zitten die in weinig andere spellen aanwezig zijn waardoor je zelfs met een van de 'beste' en nieuwste videokaarten alles uit het spel kan halen.
Of dat GTA IV technisch gewoon niet zo goed in elkaar zit.
Of dat GTA IV technisch gewoon niet zo goed in elkaar zit.
Daar dacht ik ook aan. Het is immers een game wat op meerdere platformeren funtioneert, en op de PC nog wel het slechtst. Een quad-core en een Crossfire/Sli-set noem ik anders laag computing-power-gehalte hoor.

Op de 360 loopt het ook niet bijster super.
Op de PS3 nog slechter...
Voor de doorsnede gebuiker heb je ongetwijfeld gelijk, maar er zijn meer uitzonderingen dan GTA IV.

Zo speel ik EVE Online met meerdere clients, op twee 30 Inch monitoren, beide op een resolutie van 2560x1600. En soms nog twee extra clients erbij die in kleinere windows draaien.

Geloof me, dan is ieder beetje geheugen meegenomen. Ik merkte meteen het verschil toen in mijn 2e monitor upgrade naar een 30 Inch. Mijn 768MB videokaart was meteen aanmerkelijk minder snel. Een andere kaart met meer geheugen heb ik nu en het werkt weer wat vlotter, maar het kan zeker nog beter. Helaas de 2GB modellen waren nog niet beschikbaar voor de kaart die ik nu heb. Ik weet zeker dat dit nog merkbaarder zou zijn.

Nu wacht ik op een nieuwe generatie (waarschijnlijk een ATI), en dan zal 2GB echt het minimum voor mij zijn.

[Reactie gewijzigd door TheCodeForce op 5 augustus 2009 00:58]

ivm mipmaps zal het niet lineaar vergaan omdat je voor verdere afstand lagere resolutie (en dus kleinere) textures/maps inlaadt.

zelfde gaat op voor de models (soort van) door het gebruik van LODs

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 4 augustus 2009 11:11]

Dat komt waarschijnlijk omdat het gebruikelijk is in games om hoe verder de kijk afstand is minder details te laten zien. In de eerste paar honderd meter zal het meeste geheugengebruik zitten.
Wat ik me nou altijd afvraag als ik zo die geheugensnelheden zie is of het niet praktischer is al je het geheugen en de core op dezelfde snelheid of een heel veelvoud van elkaar zou laten lopen.

Ik weet dat als je bij een Intel eentje gebruikt die bijvoorbeeld een 4,2 keer zo snel is als de FSB dat dit soms slechter werkt dan 4. Gaat dat ook op voor videokaarten?
Volgens mij niet, tenminste ik heb nooit een verband erin kunnen zien tussen verschillende videokaarten. Tevens betekend hogere clock (als je overclocked) 9/10 keer meer FPS dus blijkbaar staat het hier wel los van elkaar.
Dit gaat niet op voor videokaarten. De kaart werkt niet beter als de core- en geheugensnelheid in een verhouding of een veelvoud van de snelheid wordt gebruikt. Dit is niet hoe videokaarten werken. Natuurlijk is er uiteindelijk wel sprake van een bottleneck bij een van de 2 snelheden, maar dit is per architectuur, spel, toepassing en/of gebruikte resolutie verschillend.
De kijkafstand is ook sterk afhankelijk van je resolutie waarmee je het spel draait, ik draai het spel op 1920 x 1200 bij een kijkafstand van net geen 20% op een 9600GT 512M. Als je deze op 1920 x 1080 zou zetten, kan je kijken tot ± 25 - 29%. voor de rest een aardig kaartje.

De fabrikant beweert een kijkafstand te kunnen halen van net 100%, maar voor welke resolutie geldt dat dan? Want hoe hoger je resolutie, hoe meer geheugen je aan het spel kwijt bent.
Zoals -The_Mask- al eerder zei, kijk even hier. Met een view distance van 100% op 1920x1200 wordt er 1611 MB geheugen gebruikt, dus zal er ook nog wel wat ruimte overblijven voor nog hogere resoluties.
Ja dat van die resolutie dacht ik dus ook, bij welke? zal wel bij 1680*1050 zijn oid.
1920x1200 zoals staat in de link die hierboven door -The_Mask- is gepost (http://gathering.tweakers...message/32357133#32357133)

Merk overigens op dat je in de verte 3kranen ziet ipv 2 wat evengoed kan liggen aan de mist. Lijkt me vooral marketing dus.
Waar het misschien echt kan helpen is bij enkele Oblivion mods met epische texturemods.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 4 augustus 2009 11:29]

Ik vind dat verschil toch wel heel klein, maar misschien zit het hem ook in het voorkomen van ineens verschijnende gebouwen en dergelijke omdat die nu al op grotere afstand worden ingevoegd. Kijkend naar deze plaatjes zie ik in ieder geval niet veel.

De resoluties worden steeds groter, en er zijn kennelijk nu al games die >1GB kunnen benutten, dus deze kaart is ook geen slechte aankoop. Vraag me wel af hoe deze 2GB constructie de toch al hete 4890 verder opwarmnt.
Hoe zit het met de voeding, welke voeding zou je nodig hebben om deze kaart te draaien? Is 450W genoeg?
Dat ligt ook aan je CPU en RAM etc. Als je wilt vergelijken: Ik heb een HD4850 met 420W voeding, door paar extra kaarten in mijn pc haalt ie het maar net. Ik denk dat 450W misschien net, maar dan ook net genoeg is, ligt aan de rest van je pc. Ik zou als ik jou was voor de zekerheid boven de 500W gaan.
Ik zit op 600Watt voeding maar ik gebruik nog geen 400 watt met een E8600@4,2Ghz HD4870 (vreet meer stroom dan de HD4890 dacht ik) en 2x2Gb@1xxxMhz met 3 HDD's en 5 fan's...

Zelfs met een quadcore (q6600) en 2xHD4850 is die alleen bij constante full load meer dan 400Watt.

PS ik heb een stekker waar ik in stappen van 400watt kan zien wat het gebruik is, het lampje van 400Watt brande dus nog niet oftewel er werd nog geen 400watt gebruikt ;) Of het accuraat is, geen idee :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2009 12:43]

"" Het belangrijkste verkoopargument van de PCS HD 4890 is het grote geheugen. Dat is met name bruikbaar bij games als GTA IV ""

Ok, dus je moet nieuwe hardware kopen om een bagger-port te kunnen spelen?
Beetje een non-argument naar mijn mening ,maargoed, de gemiddelde consument zal wel kunnen aanslaan hierdoor, doordat ze denken dat GTA4 exreem zwaar is voor je pc.....
wat ik mij nu afvraag:
als je 4GB ram in je systeem hebt (standaards zo als de meeste xp of vista home premium 32) en je steekt daar zo'n video kaart in
zit je dan meteen maar met 2 GB ram niet meer
en gaat dat dan geen probleem worden ?
is kijk afstand 100% ook echt het gehele gebied van GTA4? In dat geval vind ik het knap dat het allemaal in 2 GB past...
Geen 2 keer DVI? Of zit er een HDMI -> DVI converter bij.
Quote van de specificaties :

"Output : DVI+HDMI+VGA"

Aka : Er zit een DVI poort op (op de foto de witte poort), een HDMI uitgang (klein zwart poortje op de foto) en een VGA uitgang (die blauwe poort).
nice. ik wist niet dat gta IV zoveel vroeg. Mijn nieuwe pc onderdelen komen (als het allemaal eens vlot loopt bij CP) morgen binnen. Maar met videokaart wacht ik toch nog even op DirectX 11 en daar hoort deze kaart niet bij.
Ik had toch verwacht dat er niet echt meer nieuwe kaarten uit zouden komen tot die tijd. in elk geval minder, maar daar heb ik het overzicht niet zo op.
Is ook niet echt een nieuwe kaart, gewoon oude chip met extra geheugen... Tuurlijk is het wat anders dus nieuw maar een HD4995 was echt nieuw geweest ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True