Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart Review

Valeor 26 augustus 2008, laatste update op 26 augustus 2008, 3.387 views

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Pluspunten

• Strak design
  • Mooie sprankelende felle kleuren
  • Potret modus
  • Resolutie: 1900x1200
  • HDMI
  • Geen Ghosting
  • 5ms
  • Goede contrast ratio (10.000:1)

Minpunten

• GEEN Pixel mapping,
  • Touch sensitive knoppen
  • Blacklight bleeding

Hallo Tweakers,
Mijn eerste revieuw, weest dus vooral niet bescheiden op welke punten ik iets kan verbeteren,
ik heb lang getwijfeld welk beeldscherm ik zou kopen, en voor mensen die ook twijfelen heb ik dus een revieuw geschreven :), ik heb tijd getwijfeld tussen de Samsung 245B, Samsung T240, en de samsung 2493hm, verder ook nog BenQ 24 inch rond gekeken maar toch gegaan voor de 2493hm , allemaal 24 inch omdat ik graag 1900x1200 resolutie wou spelen.

Algemene beoordeling:
Goed, beeldscherm voldoet aan mijn verwachtingen, heeft ook zo z'n voor en nadelen die verder in deze revieuw worden uitgewerkt, het beeldscherm word ZONDER pixelmapping geleverd, verder is de versie die ik heb zonder usb poort, ik heb er al genoeg in mijn computer zitten.
Ik draai het beeldscherm op een 8600GT videokaart ( oud ik weet het) maar werkt verder goed.

Feature set:
Beeldscherm heeft mogelijkheid van portret modus ( gebruik het amper maar in bedrijfsleven wellicht zeer interresant), hoogte goed instelbaar, draaien gaat goed ( poot draait wel mee), goede drivers meegeleverd, en beeldscherm komt met DVI en VGA kabel ( op site werd alleen VGA aangegeven) Verder heeft het beeldscherm 2 speakers ingebouw ( nog niet getest gebruik het nooit) van 2x2watt, heeft 3 poorten, namelijk VGA, DVI en een HDMI poort ( ondersteunt dus wel HDMI maar geen Pixel mapping, wat inhoud dat beeld verticaal iets uitgerekt word ( ongeveer 10%))

Kleurweergave:
Ik zou de kleurweergave als zeer goed willen beschirjven, sprankende felle kleuren, felheid goed aan te passen, zowel hardware matig als software matig, MAAR het beeldscherm is niet aan te raden voor designers en dergelijke, het beeldscherm heeft last van behoorlijke backlight bleeding,
nu is dat voor gamers geen probleem, maar voor designers en andere jobs waar de kleuren natuurgetrouw naar voren moeten komen wel ( zwart word immers niet als volledig zwart weergegeven). Backlight bleeding hou je toch wel in enige maten met de panelen die ze gebruiken in goedkopere beeldschermen.

De kleur instellingen die de fabrikant lever zijn erg goed, je krijg er een cd bij omdeze te verbeteren, heb het niet gebruikt omdat ik zeer tevrede ben over de huidige instellingen

mocht er interesse zijn kan ik wel een foto maken.( backlight bleeding)

Contract en Helderheid:
Contrast ratio van 10000:1 is goed te bestempelen, maar ook hier hetzelfde nadeel dat zwart geen zwart is. vrij veel backlight bleeding.

Ghosting.
Dit is echt een game scherm! ik heb geen last van Ghosting, de korte respons tijd (5ms) is ook zeer goed, goed aan te raden voor gamers! Ik speel er zelf veel bf2 op, geen enkel last van ghosting!

Pixeldefecten:
ik had pixel garantie afgesloten voor 20 euro, uiteraard heb ik dus een beeldscherm zonder dode pixels.

Vormgeving:
Zeer mooi desing, afgewerkt door touch sensitive knoppen( irritant in het begin maar daarna gaat het wel bovendien kun je alles software matig doen), De zwarte piano lak is zeer mooi, staat goed en heeft geen nadelen zoals vele andere mensen claimen. Klein blauw led lampje ( aan lampje) staat goed en niet hinderlijk, het grote beeld is een afgewerkt beeldscherm tot in de kleinste puntjes. 1 nadeel is dat als je hem terug draait uit potret modus hij niet terug klikt, waardoor het beeldscherm altijd beetje scheef staat naar mijn gevoel.

Prijs:

prijs is rond de 350-400 euro nieuw, ik vind het zelf wel het geld waard, maar je hebt ook goedkopere 24 inch beeldscherm, voor gamers is dit beeldscherm zeer aan te raden. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg goed, maar heb het voldoende aangemerkt omdat ik geen vergelijking materiaal tot beschikking heb

* onder constructie *

• Asus 8600GT videokaart ( 512mb)
  • Windows Vista

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2493HM Zwart?

Mooie review voor de eerste keer.

Maar omdat je er zo uitdrukkelijk om vraagt, eerst wat mededelingen van huishoudelijke aard:
Op de eerste plaats mis ik wat plaatjes. Een review krijgt absoluut meerwaarde als er plaatjes (en dan het liefste in de tekst) aan worden toegevoegd. Als je nog niet weet hoe dat moet dan wil ik je alle kneepjes van het vak wel leren in een "Direct Message" (je kunt dat vinden op mijn profielpagina).
* onder constructie *
Dit soort dingen zijn uit den boze. Afgezien dat het volgens mij niet waar is, krijg je altijd beoordelingen over je review as-is. Dus houdt je review nog even in de preview modus (vinkje bovenaan de edit pagina van je review) als hij nog niet klaar is.
Verder mis ik nog specs in de review. Is altijd handig voor een aspirant koper als hij/zij dat in één oog opslag kan zien. Hij/zij weet dan of dit een eventuele kandidaat zou kunnen zijn voor zijn/haar aankoop.
Kleurweergave:
Deze woorden horen aan elkaar, dus hardwarematig en softwarematig (eventueel met een streepje ertussen (maar dat is volgens mij Neerlandisch fout). Nu staat er dat de hardware en de software matig is, hetgeen je absoluut niet bedoeld.

Je krijgt bij je scherm ook nogal wat software geleverd, daarvan zie ik nagenoeg niets terug in je review.

Verder een prima review zeker voor de eerste keer!

@ review
Je beschrijft in het begin een groot aantal kandidaten. Waarom je deze schermen interessant vond is redelijk duidelijk geworden, maar het is mij totaal niet duidelijk waarom je dit scherm uit het lijstje hebt gekozen. Zou je je motieven nog even aan willen geven.
verder is de versie die ik heb zonder usb poort
Zijn er meerdere versie van dit scherm in omloop? De andere review productreview: Samsung Syncmaster 2493HM review door Bluesun maakt wel melding van een USB-hub in de voet. Ook meldt hij dat er een koptelefoonaansluiting aanwezig is.

Jouw scherm heeft behoorlijke last van backlight bleeding. Blijkbaar is dit exemplarisch (wat eigenlijk altijd zo is, omdat het door spanningen op het paneel wordt veroorzaakt) want Bluesun heeft er helemaal geen last van (hoewel je dat volgens mij ook met een korreltje zout moet nemen).
Contrast ratio van 10000:1
Ja, ja dynamisch. Is wat anders dan de echte contrast ratio (is 1:1000, als ik me niet vergis, hetgeen nog steeds een behoorlijk goede waarde is). Als ik de diverse reviews mag geloven,welke over Samsung schermen gaan, zetten ze die dynamische contrast ratio direct uit. De nadelen zijn groter dan de voordelen. Verder is het vooral een verkooppraatje....
Wat zijn jouw ervaringen in deze?

TN-schermen onderscheiden (of moet ik in de verleden tijd praten?) zich van PVA, ISP,.... schermen doordat de kijkhoeken (veel) kleiner zijn. Hoe is dat bij jouw scherm. Zijn horizontale en verticale kijkhoeken goed? Zou je daar een foto van kunnen maken?
- GEEN Pixel mapping,
Een gemiste kans in mijn ogen. Juist met een scherm als dit, die ook vaak aangeschaft wordt voor het kijken naar HD materiaal zou pixel mapping aanwezig moeten zijn. Het lijkt mij (als leek) toch niet zo een dure optie.

Hier laat ik het bij. Bedankt voor je review en veel succes met je scherm.
Er zijn inderdaad 2 versies van de 2493HM. Eentje mét USB-aansluiting in de voet, en eentje zonder. Of er in beide gevallen een koptelefoonaansluiting aanwezig is weet ik niet.
Nee, er is geen koptelefoon aansluiting aanwezig ;)
Prima review.

Ga zelf een O. display kopen omdat ik een wit scherm wil (nu een 960BF).

Hoe is de performance van de 8600GT op 1900 x 1200 in bf2?
wat denk je zelf? 8)7 al eens ook maar een videokaart test gelezen :X
voor zon resolutie heb je toch echt wel minimal un 9600GT met 512MB nodig.
Bedankt Pjerry!
Ik zal vanavond de boel updaten :)

en voor computer gebruik is pixel mapping niet het alle belangrijkste :)
Het lijkt erop dat pixelmapping en 1:1 pixelmode door elkaar worden gebruikt.
* 1:1 pixelmode voorkomt uitrekken van het scherm
* pixelmapping zorgt ervoor dat een defecte pixel gecompenseerd wordt door omliggende pixels.
Wat wordt er nou precies bedoelt in dit review?