Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart Review

Bluesun 23 juli 2008, laatste update op 23 juli 2008, 3.681 views

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Groot werkvlak eigen aan de resolutie
  • Makkelijke installatie
  • DVI, VGA en HDMI
  • Ingebouwde USB-hub
  • Goede kleurenweergave, zelfs uit de doos
  • Geen waarneembare ghosting, goede response
  • Geen opvallende backlight-bleeding
  • Hoge helderheid mogelijk
  • Muisstil
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Grote, ronde voet
  • Ingegraveerde specificaties in de rand
  • Kijkhoek eigen aan TN-panelen
  • Touch-sensitive knoppen als het donker is
  • Slechte plaatsing van de hoofdtelefoon-aansluiting
  • Geen 1:1 pixelmapping
  • Ingebouwde speakers

Na jaren gewerkt te hebben met een Highscreen 17" CRT uit de jaren stilletjes, werd het tijd om uit te kijken naar een nieuwe monitor, zeker nadat de voeding van het oude ding begon te roken en te stinken.

Criteria:

- Groot werkvlak om op te ontwikkelen, dus hoge resolutie
- Goede weergave van kleuren om amateur beeldbewerking te kunnen doen
- Goede weergave van films
- Occasioneel wat gaming, dus goede response
- Budgetvriendelijk
- Kortom, een manusje van alles maar liefst aan een aangename prijs

Specs volgens het boekje

Grootte: 24"
Resolutie: 1920 x 1200
Helderheid: 400 cd/m2
Contrast: 1000:1 (dynamic contrast 10000:1)
Response: 5 ms
Kijkhoek: 160°/160°
Verbruik: 100 W
Stand-by verbruik: 1,5 W

De doos

De doos is redelijk groot, omdat het natuurlijk een groot scherm betreft. Daarenboven is de voet standaard gemonteerd, wat wel gemakkelijk is, hoef je dat ook niet meer te doen.
Het scherm is goed ingepakt met het nodige piepschuim.

Toebehoren is vrij volledig:
Audiokabel
USB-kabel
CD met Samsung software

Design

Het design is zoals ik dat van een Samsung verwacht en in de lijn van de meeste monitoren van dit merk. Mooi en strak. Er zijn er geen knoppen zichtbaar aan de voorkant. OSD en instellingen gebeuren namelijk via touch-sensitive knoppen verwerkt in de voorkant van het scherm (later hierover meer). Power-indicatie gebeurt door middel van 1 discrete blauwe led.

Ik hou persoonlijk niet zo van stickers e.d. op computermateriaal. Aanduidingen als HDMI, de contrastverhouding, responsetijd, ... vind ik redelijk overbodig en storen het design. Dus meestal trek ik ze er onmiddellijk af. Jammer genoeg hebben ze er bij Samsung voor gezorgd, dat deze specificaties in de rand van de monitor zijn gegraveerd en dus niet verwijderbaar (op normale wijze ;-))

Het scherm neemt redelijk veel plaats in ondanks een paneeldikte die vrij normaal is. De voet is namelijk rond en van een redelijke omvang. Het paneel zelf staat ongeveer een 25-tal centimer van de muur, terwijl de voet tegen de muur staat.

Aansluitmogelijkheden

Er zijn voor mij persoonlijk voldoende aansluittypes aanwezig: DVI, VGA en HDMI. Meer heb ik niet nodig. In de voet is tevens een USB-hub voorzien, dit is wel gemakkelijk.

Gezien dit een scherm is met ingebouwde speakers, is er ook een line-in voorzien. Tevens is er een hoofdtelefoon-aansluiting voorzien.

Installatie

Aan de installatie is werkelijk niks aan, omdat alles al gepremonteerd is. Het enige wat je nog moet doen is de kabels aansluiten. Alles is goed bereikbaar, dus dat is geen probleem. Kabelbegeleiders zijn niet voorzien, dus alles netjes wegwerken is wat moeilijker.

De monitor is in alle mogelijke richtingen verstelbaar. Hij kan ook 90° geroteerd worden naar portretmodus.

Bij het voor het eerst opstarten van het scherm wordt je zo goed als verblind, het is dan ook aan te raden het contrast te verlagen tot je ogen kan openen zonder hoofdpijn te krijgen.

Standaard is de kleurenweergave goed te noemen, ik heb geen bijkomende aanpassingen moeten doen. Is dit toch niet naar wens, zijn er op het internet genoeg configuratieschemas te vinden.

Het OSD (via de touch-sensitive knoppen) is heel intuïtief. Aangezien verschillende weergave-modi standaard beschikbaar zijn, heb ik onmiddellijk de 'Text'-mode geselecteerd. De helderheid neemt hiermee een duik, aangenaam om normaal werk te verrichten.

Software

Ik ben niet zo een fan van meegeleverde software. Ik heb deze, behoudens de driver, dan ook niet geïnstalleerd. Alle instellingen kunnen via het OSD gebeuren, wat ik dan ook verkies boven dit softwarematig te kunnen doen. Calibratiesoftware is ook aanwezig, moest dit nodig zijn (ik heb het niet nodig gehad).

Functionaliteit

Kleurenweergave is goed, zelfs af fabriek. Ondanks het feit dat dit een TN-paneel is (waarvan de nadelen voldoende bekend zijn), kan ik hier niks negatiefs over kwijt.

Helderheid is meer dan voldoende. De monitor beschikt over dynamisch contrast. Ik heb dit afgezet omdat het veel te fel is. Ik switch handmatig naar een bepaalde mode afhankelijk van de taak die de monitor moet verrichten.

Contrast is goed. Zoals bij alle LCD's is zwart nooit echt zwart, maar het stoort op geen enkel moment. Backlight-bleeding zal er wel zijn, doch het is me nog nooit opgevallen.

Ghosting is niet merkbaar, ook al beschikt dit paneel niet over de overdrive waarover de meeste TN-panelen van een kleiner formaat beschikken. Gaming gaat voor mij dan ook perfect, net zoals films bekijken.

De kijkhoek laat te wensen over als je niet recht voor de monitor zit. Dit is een andermaal een negatieve eigenschap van TN-panelen. Zijwaarts gaat het nog, maar van bovenuit en vooral van onderuit is er veel vervorming. Ik zit er rechtvoor, heb geen behoeft om zijwaarts, van bovenuit en zeker niet van onderuit naar het scherm te kijken, dus voor mij OK.

Het scherm is muisstil, geen onaangename geluidjes, gepiep van de voeding, of wat dan ook.

Qua pure werking van de monitor is dit een juweeltje. Toch is dit scherm niet zonder negatieve punten:

De touch-sensitive knoppen functioneren goed, zolang het licht is. In de schemer of het donker zijn de knoppen en de opschriften totaal onleesbaar en is het dus gokken waar je drukt. Niet echt handig te noemen.

Eveneens zeer onhandig is het feit dat de hoofdtelefoon-aansluiting achteraan zit met de andere aansluitingen van de monitor. Het inpluggen van de hoofdtelefoon is daarom niet eenvoudig, omdat je gewoon niet ziet waar je moet inpluggen.

Geen 1:1 pixelmapping op dit scherm, voor mij voorlopig geen nadeel.

De speakers zijn wat je kan verwachten. Voor de gewone toeters en bellen van je OS goed genoeg. Verwacht zeker geen Hifi.

Ik ben zeer tevreden met de kwaliteit en de mogelijkheden die ik voor mijn 300 en nog wat Euro gekregen heb.

Ondanks enkele onhandigheden in het gebruik van een paar goed bedoelde features, is dit scherm een juweeltje. De werking is perfect voor het allround-werk dat ik verlangde. De meerprijs die ik zou betalen voor schermen met een ander paneeltype vind ik, gezien de kwaliteit die dit scherm te bieden heeft, niet in verhouding, daar ik meerdere schermen met diverse paneeltypes vergeleken heb. Moest ik vandaag opnieuw beslissen, ik zou niet twijfelen om deze aankoop opnieuw te doen. Een aanrader.

Wat afbeeldingen probeer ik later nog in te voegen.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2493HM Zwart?

Specs toegevoegd.
'Vermits'en aangepast (alhoewel er maar 3 waren).

Als je met meerdere personen tegelijkertijd naar de monitor kijkt (en dus vanuit verschillende hoeken, kan ik me voorstellen dat TN-panelen niet geschikt zijn. Persoonlijk heb ik daar geen nadeel van, omdat ik er toch altijd recht voor zit.

Het hangt er allemaal vanaf wat je nodig hebt, en wat je belangrijk vindt.

Ik heb lang getwijfeld om een Samsung 215TW te kopen, nadat ik 1 voor mijn oom had gekocht. Ik heb op geen enkel moment spijt gehad, dat ik het niet heb gedaan. De 215TW is een heel goed scherm, maar dat is de 2493HM ook, zij het voor 200¤ minder.
> Vermits < je stop woordtje?
Voor de rest mooie review, zou mooi zijn als je ook wat specs erbij had gedaan.
reactietijd/
bla bla bla alles wat wij willen lezen.

maar toppie, jaamer dat de inkijk hoeken niet zo optimaal zijn.
Zit er namelijk ook aan te denken een nieuwe monitor te halen, zit nu met 2 dells
één 1907FP en een 1908FP