Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R510 FS05 Review

Hipocrates 9 juli 2009, laatste update op 4 juni 2012, 22.409 views

Samsung R510 FS05

Pluspunten

• Fraai en strak design
  • Voelt degelijk aan
  • Bacterievrij
  • Goede prestaties
  • Fluisterstil
  • Geringe warmte productie
  • HDMI uitgang

Minpunten

• Kijkhoek beeldscherm
  • Geen bluetooth
  • Geen herstel CD met besturingssysteem
  • Acculader/adapter wordt erg heet
  • Slechte ondersteuning voor Vista 64 bit
  • Accuduur

Uit de verpakking
De R510 wordt geleverd in een slanke doos. De laptop is keurig verpakt in beschermend materiaal. In de doos vinden we ook de accu, acculader, een plastic zakje met papierwerk en een CD met daarop de drivers en meegeleverde software. Er blijkt ook een poetsdoekje aanwezig. Handig om de glimmende buitenkant weer even op te poetsen.
Het papierwerk bestaat uit een Safety Instruction, een boekje met garantie informatie en een handleiding voor het gebruik van de Samsung Recovery Solution, waarmee windows kan worden hersteld. Verder is er nog een boekje aanwezig met informatie over de 60 dagen demo van Microsoft Office 2007. Een herstel CD is overigens niet aanwezig. Later meer daarover.

Uiterlijk
De nieuwe Samsung R510 heeft een krasbestendige cover in hoogglans en een Protect-o-edge-case die stof, vuil en krassen moet kunnen weerstaan. Vingerafdrukken zijn snel zichtbaar. Vandaar het meegeleverde poetsdoekje.

De klep kun je meteen openen omdat deze geen vergrendeling heeft. Het design is strak en stijlvol zonder allerlei toeters en bellen. Hierdoor oogt de laptop zeer degelijk.

Het toetsenbord is zwart en wordt omringd door en stijlvol in matzilver afgewerkte binnenkant.
Aan de voorzijde van de laptop bevinden zich de statusindicatoren. Deze zijn stijlvol blauw verlicht.

De aan/uit knop bevindt zich boven het toetsenbord en is eveneens blauw verlicht. De speakers bevinden zich ook boven het toetsenbord en zijn nauwelijks zichtbaar.

Het beeldscherm is voorzien van een licht glanzende coating. Dit veroorzaakt echter geen hinderlijke spiegelingen.

De laptop is 36 centimeter lang, 27 centimeter breed en 3 centimeter dik. De voorzijde van de laptop is iets smaller. Als de laptop op je bureau staat is deze iets hoger, omdat er ook nog voetjes onder gemonteerd zijn.

Scherm
Het scherm is met twee scharnieren aan de laptop bevestigd. De ruimte tussen de scharnieren is overigens afgesloten met een zelfde ronde ‘balk’ . Dit oog solide. Het scherm openen gaat soepel. Er is geen vergrendeling aanwezig als het scherm gesloten is. De kijkhoek is wat beperkt. Naar de zijkanten is het prima, maar omhoog en omlaag kijkend merk je als snel dat het beeld vertekend.

Speakers
De speakers zijn erg klein. Het geluid is op zich goed, al is de weergave van lage tonen niet geweldig.

Toetsenbord
Het toetsenbord heeft fijne toetsen die soepel aanvoelen. Het touchpad is, net zoals de omgeving van het toetsenbord, afgewerkt in matzilver. Het is ook mogelijk om te scrollen, dat werkt handig.

Software
Samsung levert deze laptop met een aantal voorgeinstalleerde programma’s, waaronder Cyberlink DVD Solution, een 60 dagen probeerversie van Microsoft Office 2007 en wat andere kleine programma's. Er is verder geen reclame aanwezig. Op de bijgeleverde CD zijn nog meer programma's te vinden (waaronder McAfee Virusscan). Deze kunnen achteraf ge´nstalleerd worden. Geen overbodige rommel aanwezig dus.

Tevens levert Samsung enkele tools, waarmee m.b.v. sneltoetsen de systeemprestaties beinvloed kunnen worden. Dit heeft dan weer effect op de accuduur.

De laptop wordt geleverd met Samsung Recovery Solution, waarmee images van de harde schijf gemaakt kunnen worden. Een herstel cd wordt niet meegeleverd.

In gebruikname
Bij het starten van de laptop moeten eerst wat gegevens t.b.v. het gebruiken van Windows Vista worden ingevuld. Vervolgens moet de laptop opnieuw opgestart worden, waarna met de Recovery Solution van Samsung een image van de harde schijf kan worden gemaakt. Dit image kan later gebruikt worden om de laptop in zijn originele staat te herstellen. Er is een partitie van 10GB op de harde schijf aanwezig, welke gebruikt wordt voor dit doel. Bij het starten van de Recovery Solution wordt de schijf eerst opgedeeld in twee partities. De grootte daarvan is in te stellen. Het is niet mogelijk een herstel CD te maken.

Geluid en warmte
De laptop is bijzonder stil en ook de warmte productie is niet overdreven te noemen. De harde schijf is bijna niet te horen.

Bacterievrij
De notebook is bacterievrij gedurende zijn levensduur omdat het toetsenbord een coating heeft van nano zilver ionenpoeder.

Aansluitmogelijkheden
Aan de linkerzijde van de laptop vinden we een 1 USB poort, een VGA uitgang, een HDMI uitgang, aansluiting voor microfoon en speakers een uitbreidingslot. Aan de achterzijde vinden we de aansluiting voor de acculader, 2 USB poorten, een RJ45 uitgang, uitgang van de modem en een bevestiging voor een slot. Aan de rechterzijde vinden we de DVD brander. Aan de voorzijde bevindt zich een SD card slot.

Overig
Nadat ik een image van de harde schijf gemaakt had, heb ik Windows XP geinstalleerd. De XP drivers zijn te vinden op de website van Samsung. Het installeren van XP verliep vlekkeloos. De laptop draait prima op XP.

Vervolgens heb ik de Windows Vista installatie teruggezet. Daarna wilde de laptop niet meer opstarten. Na het windows laadbalkje verscheen een blauw scherm. Volgens de diagnose van Vista zou er iets in de configuratie gewijzigd zijn. Vreemd. Ik had nog een Vista DVD liggen heb Vista opnieuw geinstalleerd. Na het opnieuw installeren was het probleem opgelost.

64-bit
Helaas blijkt het met de ondersteuning voor Vista 64 bit slechts gesteld te zijn. Drivers zijn via de Nederlandse site van Samsung wel in 64 bit varianten te krijgen, maar dat geldt helaas niet voor de drivers van de grafische kaart (de 9200 wordt officieel niet ondersteund). Via laptopvideo2go.com zijn er wel aangepaste drivers te vinden, maar echt geweldig is dat niet. Verder is er geen 64-bit software voor de ondersteunende programma's van Samsung. Het is onder Vista 64-bit dan ook niet mogelijk om de sneltoetsen te gebruiken. Dit is erg jammer en een gemiste kans van Samsung, zeker gezien de aanwezigheid van 4GB intern geheugen. Laten we hopen dat dit in de toekomst verbeterd wordt. Het is overigens gewoon mogelijk een Vista 64 bit versie met de product key van de laptop te activeren. Dit na telefonisch contact met Microsoft.

Specificaties:
- 15,4 inch WXGA Breedbeeld (1280 x 800) Highbright gloss
- Intel Core2 Duo T5750 (2.0Ghz), 2MB L2 Cache, FSB 800/1066
- 4GB DDR2 667/800 Intern geheugen
- 320GB Harddisk (5400RPM, SATA 300, 8MB cache, Fujitsu)
- nVidia GeForce 9200M GS 256MB DDR2
- Super Multi Dual Layer DVD RW (SATA 150, Samsung)
- Realtek HD Audio
- Atheros Wireless Network Adapter (802.11g)
- Gigabit Ethernet (Marvell Yukon)
- 1,3 Megapixel webcam
- Windows Vista Home Premium 32bit

Windows Vista prestatie index: 3,5
- Processor: 4,9
- Geheugenbewerkingen: 4,5
- Prestaties windows aero: 3,5
- Prestaties in zakelijke toepassingen en spellen in 3D: 4,7
- Overdrachtsnelheid van gegevens: 5,3

Dit is overigens een bij MediaMarkt gekocht exemplaar.

Update juli 2009:
De batterijduur van de laptop valt tegen. Het lijkt alsof de batterij steeds minder lang meegaat. Langer dan anderhalf uur zonder stroom houdt het apparatuur het niet vol.

Windows 7 wilde niet lekker draaien op deze laptop. De videokaart werd bijvoorbeeld niet herkend en met drivers valt hij niet aan de praat te krijgen.

Heb jij ook een Samsung R510 FS05?

De informatie klopt niet. Ik heb 64-bit op mijn Samsung R510 en ik heb alle function knoppen werkend.

Greetz,
MisterIce89
Misschien wil je dan ook vermelden hoe dat voor elkaar hebt gekregen? De functieknoppen werken op zich wel, maar je ziet niet de grafische weergave ervan op je scherm.
Hey mooie review! Ik heb net ook XP op mijn R510 gezet alleen kan de tool voor de sneltoetsen niet vinden cq. installeren. I

s jou dat wel gelukt?

Alvast bedankt!
Ik heb R510 AS05. De R510 series gebruiken volgens mij allemaal dezelfde drivers. Bij mij werkt alles onder Windows XP.

Hieronder de FS06 (FS05 staat niet vermeld op de website?) drivers. Zoek naar Easy Display en MagicKBD

[Reactie gewijzigd door kawingchin op 9 juli 2009 22:10]

Misschien goed om nog wat benchmarks en fotootjes te plaatsen. Voor de rest netjes. Ziet er uit als een prima notebook met aardig wat in z'n mars voor het geld (670 euro bij Mediamarkt, als ik me niet vergis). Misschien had ik nog even moeten wachten met het kopen van mijn HP Pavillion dv6825ed...
Wat misschien vermeldingswaardig is; is dat er helemaal geen mogelijkheid is om fabrieksherstellingen te herstellen. Het is wel mogelijk om een recovery DVD te branden na installatie, maar zo hoort het niet vind ik. Bij de Recovery Solution is het ook pas mogelijk om te recoveren NA een backup. Acer, Asus, Fujitsu-Siemens, en Toshiba hebben altijd gewoon een partitie (bij de recente modellen) om naar fabrieksinstellingen terug te gaan. Sony ook volgens mij. Kleine misser, hopen dat ze dat fixen bij een update.
Ik heb de review iets aangepast. Het is inderdaad niet mogelijk om de fabrieksinstellingen te herstellen. Ik dacht eigenlijk dat dit wel duidelijk uit de review bleek, aangezien ik vermeld heb dat er geen recovery CD meegeleverd wordt.
Foto's heb ik ook toegevoegd.
Even muggeziften hoor, ik ben geen pc expert maar ik vind dat de 2 usb poorten aan de achterkant zitten erg lastig en 1 links... en de kaartlezer vind Ik net iets te laag zitten maar goed, dat went ook wel weer :)

ps; hoe weet je dat je de FS04 hebt, of staat dat ook gewoon op de behuizing van je scherm rechts onder :? Waar bij mij R510 staat ?

quote; "Overigens blijkt mijn exemplaar een FS04 te zijn (gekocht bij MediaMarkt). De specificaties zijn gelijk, behalve dat er op de FS04 geen bluetooth zit."
Aan de onderkant van de laptop zit een sticker met een streepjescode. Daar staat ook het typenummer op. Het gaat hier om een FS04NL. Het staat overigens ook op de kassabon van de mediamarkt.
Gezien, jammer van de bluetooth, maar een usb stickie kopen dan :Y) als ik ooit met bluetooth ga werken... :?

[Reactie gewijzigd door Patricia39 op 27 augustus 2008 14:29]

Ps; hoe kan ik McAfee Security Center verwijderen ? |:( Als iemand weet hoe; graag want de pc geeft aan dat ik niet gemachtigd ben om die bewerking uit te voeren :?
Thnx voor deze review man, ga vanavond halen bij mediamarkt..

Idd jammer van de bleutooth maarjah, idd gewoon een sticky kopen als ik het nodig heb

Koop hem om te photoshoppen enz. (heel de Adobe Master Collection) voor school

Mooie prijs voor een goede laptop.
Enige wat heel jammer is van deze laptop is dat 64bits ondersteuning heel erg slecht is. Nvidia 9200M GS wordt niet ondersteund en de software gedeelte voor de FN toetsen zijn allemaal 32 bits die een foutmelding geven tijdens de installatie onder 64bits en dus niet werken. Je kan deus niet de helderheid van het scherm regelen met de FN toetsen. Op de Samsung site bestaat helemaal geen FS04NL serie. Bios Update's werkt ook niet onder 64bits, geeft ook een fout melding af tijdens de update, gelukkig wordt er nog niks van het Bios geladen.

Echt een groot nadeel hoop dat ze hier gauw wat aan doen.
Dit kan ik alleen maar bevestigen. Heb het nog even opgenomen als minpunt.
vindt je de gevoeligheid van de muis niet iets te gevoelig?
heb vaak alsk mun muis beweeg dattie ook een muisklik doet :(
Daar heb ik totaal geen last van tot nu toe. Wel is het even wennen aan het scroll gedeelte.