Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E Review

likmereet 23 augustus 2008, laatste update op 23 augustus 2008, 5.887 views

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• bang for buck.
  • gevoel van kwaliteit.
  • snel zeer zeer snel.
  • noob proof (me)

Minpunten

• geluid maar hier kun je wat aan doen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Tja aan alles komt een einde. Mijn grafische kaart begon kuren te vertonen en ondanks dat ik wilde wachten op de nieuwe 4870 1gb moest ik wel eerder knopen doorhakken. 24”scherm op 800x600 is onwerkbaar. Ik heb de 4870 met 512mb gekocht direct uit voorraad bij cool prices en met 2 dagen was hij binnen. Als een echte nvidia man kon ik niet heen om de enorme mooie prestaties en prijzen van ATI. Ik heb zitten wachten op de GTX280 maar na de prijs te horen van 500 euro introductie prijs en de geruchten en nu ook de daadwerkelijke prestaties van ATI met een prijs van 219 euro, dat heb ik betaald, kon ik niet anders. Zelfs nu nvidia 200 euro goedkoper is zou ik hem niet willen. voor minder kun je betere opstellingen kopen en schaalbaarheid van ATI kan nvidia niet tippen. Dus na jaren nvidia mijn eerste ATI kaart.

Hieronder mijn indrukken. Benchmark staan er niet tussen omdat ik die software even niet heb liggen wie weet komt dat later nog. Dit is dus geen zware tech review maar een indruk en gebruikers ervaring.

Verpakking etc.
Verpakking was goed zonder fratsen. Geen mega doos met veel herrie.
Na de doos uit de doos gehaald te hebben zit de kaart zelf in een zware noppen folie zak.
De rest zit apart verpakt in doosjes en zakjes. Tot mijn blijdschap zat alles erbij dus ik hoefde niet weg om nog eens kabels te halen wat ik wel eens hoor over andere merken. Cd-rom met niet meer dan drivers en wat dingen tjes is nu mijn nieuwe onderzetter. Ik gebruik die dingen nooit en haal altijd de laatste drivers van het net. Woensdag de 8.7 catalyst er op en vrijdag de 8.8 versie.

Prestaties prijs.
Zoals ik al beschreef is dit een killer kaart. Ik heb wat software die de gpu voor zijn rekenkracht gebruikt en mijn grote mond viel open en kwijl zit nu nog op mijn toetsenbord. Dus nieuwe ramplank is ook onderweg. (logitech)
Ik heb geen benchmarks zelf uit gevoerd met, kijk eens hoe snel mijn kaart is, software maar dit zal ik wel doen en later toevoegen.

Geluid en warmte.
Tja. Het is waar. De stock koeler maakt mee geluid dan mijn oude 7900 GT kaart met zalman koeler. Heel vervelend vind ik dit niet maar kan me voorstellen dat dit voor andere anders is. Ik heb de koeler nu op 100% draaien terwijl ik dit stukkie klop en het klinkt alsof er een stofzuiger aan staat op halve kracht. Ik heb met expertool de fan’s op 100% gezet en de temperatuur staat nu op 32-33 graden. Wat mijn doel is is om te zien hoe goed de koeler is. Ik moet wel zeggen dat ik hem ga vervangen voor een andere koeler. Enige argument voor een andere koeler is het geluid. Qua warmte weet ik niet precies wat nu gezond is voor de kaart want in dynamic mode of automatische stand qua koeling staat hij rond de 68-70. ik heb geen idee wat normaal is voor een AMD kaart.

OC
Ik heb met het CCC panel de gpu op 850 gehad zonder problemen. Hoger gaat deze software niet. het geheugen ook gewoon op 1200 omdat hij niet hoger wilde. Hij heeft een nacht op deze stand zijn rekenwerk staan doen en geen kuren. Hoe en of hoger dat gaat voorbij aan mij.

Mijn mening.
Voor mij is deze kaart een knaller. Voor mij is hij snel genoeg en doet alles wat ik er van verwacht op mijn 24” monitor. Ik heb enorm veel benchmarks gezien over het net en je moet zelf zien wat je er van vind. Tweakers review van de 4870 vs een nvidia kaart is slecht en daar moet je dan ook niet naar kijken. de website voor grafische kaarten en goeie reviews is guru3d.com.
Ik overweeg om zelf ook benchmarks te doen en die later toe te voegen aan deze ervaring maar wat voegt het toe. Geluid is inderdaad een ding maar daar kun je wat aan doen. verder killer kaart. Nvidia zal heel wat uit de kast moeten trekken om de 4870 of de nvidia killer 4870x2 op zijn knieŽn te krijgen maar verwacht dat dat nog wel 1 jaar gaat duren. Als ze dat al lukt is dat op prestaties want het zal ze nooit lukken op prijs en prestatie. Als je een leuke goed presterende kaart zoekt die niet teveel kost en alles op high kan spelen is dit de kaart. Hier kun je niet verkeerd mee gaan.

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E?

Geluid kun je zeker wat aan doen, probeer de fanspeed maar eens vast te zetten op 25% ;)
Met ATI Tray Tools zoals Jejking zei kan je leuke profielen maken waardoor je kaart met 25% fan al een stuk koeler is namelijk 38 graden in mij geval.

Je moet hiervoor alleen met ATT 2 profielen aanmaken. Een 2D profiel met 500@1,083v/200MHz en een 3D profiel met 750@1,283/900MHz.. Bij beide profielen hebben dezelfde fan tabel.

De fan table ziet er zo uit -> http://img385.imageshack.us/img385/4871/naamloostg3.png

[Reactie gewijzigd door THE_FIREFOX op 23 augustus 2008 12:45]

ja weet ik normaal is het ook niet storend maar als je een zalman koeler gewent bent op een 7900GT die je bijna niet hoord dan is een stock koeler opeens als een ijsbeer in minirokje op een driewieler, het valt op. :+
vind deze review een beetje fanboy, duidelijk iemand die niet op de hoogte is van zaken aka onder een steen heeft geleefd, een gtx280 klopt deze kaart met een ruime marge, en de 4870x2 steekt op zijn beurt met de kruin boven de gtx280 uit.

daarbij hoef je ook niet de hele tijd de vermelden dat je alles onder kwijlt en de kaart knalt als n gek, dat is na een keer al duidelijk, en als je van een 7900gt komt van alweer 3 (2 als je rebadge meetelt) generaties terug is dat eigenlijk ook wel logisch :)
LOL

waar blijft de eerste echt 4870 vs 280 review?
Hahahaha , dit is meer een opmerking van 1 of andere fanboy .... 8)7
milliondollarman als je rond had gekeken had je de 4870 naast de GTX 280 gezien in t begin venster aan de rechterkant waar nu ook oc 1ste dag staat enz moet je even terug bladeren ;)
Wij zeggen ATi Tray Tools ;)

[Reactie gewijzigd door Jejking op 23 augustus 2008 12:09]

ati tray tools is wat anders toch dan ati catalyst control center ? CCC
ik heb ze alle drie maar gebruik CCC en expert tool. tray tools dacht ik crashte en mijn systeem ging zelfs in reboot.
Heb je de laatste beta van ATI Tray Tools (v1.5.8.1260) ? Want die werkt hier anders prima onder xp
nee ik heb final versie 1.3.6 kan ook bij guru3d niets nieuwers vinden.
Overigens: 1200MHz voor GDDR5 (effectief x4 = 4800MHz) is HUGE. Kan je verder komen dan dit? Ik hoop dat je met ATi Tray Tools de magische 5GHz voorbij kan komen, het is nog niemand gelukt, 4920 is wel ongeveer de max. Let wel op je koeling :)
net nog even getest en ik zat op 850/1170 weet niet waarom hij in het geheugen niet hoger meer gaat. enige wat ik veranderd heb zijn de drivers.
ik ben zeker blij met de oc die ik haal. zeg nou zelf. ik kan alles op max spelen wat bereik ik dan nog met nog hogere kloks. spel wordt er niet sneller van.

net wel even COD 4 gehaald , die wilde ik al een tijdje maar wilde ook wachten tot ik deze kaart had.

wil nog wel in proc upgraden naar 8600 die schijn je net zo hard te kunnen ocen als de 8400.

[Reactie gewijzigd door likmereet op 23 augustus 2008 13:44]

850/1170
Die 1170 moet je x4 doen, dus dat is ongelofelijk hoog, zal morgen die van mij ens aan de tand voelen :)
'Voor minder kun je betere opstellingen kopen en schaalbaarheid van ATI kan nvidia niet tippen'.

Als ik naar de prestaties van een 9800GX2 kijk, lijkt me bovenstaande een beetje kort door de bocht. Daarbij denk ik dat een dual GPU van Nvidia uit de 200 serie ook behoorlijke cijfers zal neerzetten.

Ik ben het helemaal eens dat ATI momenteel de beste papieren heeft maar zo gaat het op en neer. Ik blijf wachten tot NV met de verbeterde versie gaat komen en er games uitkomen die ik wil spelen (Diablo 3, COD5 en een RPG waar ik de naam niet meer van weet ;) .

EDIT: Rise of the Argonauts dat was em.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 23 augustus 2008 18:54]

COD 5komt einde van dit jaar en de 4870 kan dat makelijk aan.

dual GPU van nvidia uit de 200 serie zal nog wel even duren als hij al komt.
de volgende die nu uitkomt einde van dit jaar heeft GDDR5 op de kaart zitten en zal sneller zijn dan de AMD maar ook duurder. een dual kaart zal er voorlopig niet komen.

zoals ik het zie en hoor heeft nvidia een achterstand die ze moeten inhalen. sinds de 9800 gtx hebben ze niet echt enorme klappers gemaakt qua vooruit gang.

zeg ook niet dat nvida slecht is ik zeg alleen dat AMD beter is.
Ik ben er ook van overtuigd dat de 4870 de komende tijd een erg sterke kaart blijft.
Daar kan ik zelfs over mee praten aangezien ik er 1 voor een maand heb gehad.
Dat was voor Mass Effect maar aangezien dat niet mijn ding was heb ik hem maar weer verkocht omdat ik verder niks speel op de PC. Ik koop er weer 1 als de tijd rijp is zeg maar ;)

Verder ben ik het rebranden en uitmelken van de 8000 serie ook meer dan zat.
Andere naam en iets hogere clocks is gewoon stagneren en dat is door ATI mooi afgestraft met een schitterende lijn. Dus ik ben het wel met je eens maar de 9800GX2 blijft ook een beest van een kaart die je telkens terug ziet met mooie scores.
Vandaar mijn opmerking over de schaalbaarheid.
De GTX280 is beter dan de R4870 maar ook duurder.

De R4870 is snel, en goed van prijs. Maar in sommige games valt hij terug naar het niveau van een 9800GTX in andere naar dat van een GTX280.

Met een 8800GTX is het dus de upgrade nog niet waard. Ik wacht af tot de R4780X2 naar de 300 euro komt. En dan ga ik er eentje halen. Maar tegen die tijd is nvidia er al met een killerkaart.. Prijs zal zeggen wat ik koop.
ach, de 4870 is in legio aan games dubbel zo snel als de 280.
hangt sterk van het spel af maar om de 280 als snelste kaart neer te zetten in ook onjuist. in hogere resoluties op bv30"monitoren is de 4870 toch echt dubbel zo snel.

" De GTX280 weet in bepaalde spellen zelf beter te zijn dan een R4780X2 dit ondanks het nvidia spellen zijn. "

lijkt mij logisch als het nvida spelen zijn toch ?
Tuurlijk is de 4870X2 beter dan de GTX280, hij is net iets duurder, betere performance. Maar misschien moeten velen onder jullie eens googlen onder: " Microstuttering". Dit is de reden waarom ik die 4870X2 niet koop en ik in de plaats de GTX280 neem.
leuke naam :9 , verder leuke review om te lezen,, zelf wil ik een 3870 X2 kope, altijd voor de net Ūets oudere generatie, gelijk stuk goedkoper :P
Ik heb ook deze kaart ook aangeschaft. Om de paar uur stalls in games. Uiteindelijk na wat zoekwerk op internet blijkt dat Sapphire (en misschien ook andere fabrikanten) de HD 4870 512 geshipped heeft met een foutieve bios (versie van 24/07/2008) waardoor Powerplay niet naar behoren werkt.

Oplossing van Sapphire: flashen van een nieuwe bios.

Kaart werkt nu na de biosflash naar behoren, vind het wel knudde dat een produkt zo geshipped wordt.

Indien je geen zin hebt in het flashen van de bios van je nieuwe videokaart dan zou ik even goed research doen voordat je deze kaart van Sapphire koopt.
Ik ben benieuwd wanneer de prijs zal dalen.. Hangt nu al een tijd rond de 200 euro.. Ik bezit nu ook een 7900 GT en merk dat de prestaties van de games gereleased na fifa09 flink dalen, dus zoek een nieuwe kaart. Je kunt bijna niet om deze kaart heen...