AMD Athlon II X2 X2 270 Boxed Review

willyb 12 augustus 2013, 421 views

AMD Athlon II X2 X2 270 Boxed

Pluspunten

• Koel
  • Prijs incl. koeling (o.b.v. verder geen andere kosten zoals vervangen moederbord)
  • Low profile koeling
  • Wattage (65 watt) t.o.v. andere AM2/AM2+/AM3 processoren

Minpunten

• Geen krachtige prestaties anno 2013 (maar voor de oudere moederborden wel een van de hoogst mogelijke vaak).
  • Geen on-board hardware video-decoding voor blu-ray

Deze processor heb ik aangeschaft om te plaatsen in een HTPC.
Het motto was: zo veel mogelijk hergebruiken aan spullen die ik nog heb liggen (moederbord, geheugen, blu-ray speler, etc.etc.).

Doel gebruik: decoden blu-rays, internet pc (zeker geen games).

Omdat ik nog een oud AM2/AM2+/AM3 moederbord had liggen met een Athlon 6000+ processor, die erg warm kunnen worden en daardoor te veel warmte afgaf in de krappe HTPC kast die ook nog eens in een dressoir staat, nam ik voor mijzelf twee opties in:
1. een andere goede low-profile koeling
2. of een processor uit te zoeken die nog op dit moederbord kon worden geplaatst.

De andere koeling kon van alles worden, maar ik zag al snel dat een andere processor incl. koeling was en ook minder warmte zou genereren (koelen blijft verplaatsen).

De zoektocht had uiteindelijk de volgende eigenschappen:
- goedkoop (max 50 euro; prijs in 2013)
- boxed, met lage (low profile htpc compatible) koeling
- AM3
- weinig watt om zodat koeling geen probleem wordt en de 350W voeding wat ruimte krijgt

Probleem bij de zoektocht was dat veel processoren (b.v. de 280, phenom X6 etc.) niet door mijn moederbord ondersteund worden of niet meer leverbaar zijn in 2013 (specs volgens http://www.gigabyte.co.nl...pport-popup.aspx?pid=2579).

De prestaties zijn natuurlijk niet 'je van het' meer op dit moment (2013), maar een temperatuur van onder de 30 graden is wel heel netjes. Maakt prijs/prestaties goed en voldoende voor mij.

Ondersteuning van meerdere moederborden (AM2 en AM3) is praktisch, maakt featureset voldoende voor mij.

Zou je het nog een keer kopen?
Inmiddels zijn er behoorlijk wat nieuwere processoren, die ook graphics on board hebben. Dan heb je wel een nieuw moederbord en nieuw geheugen nodig. Als je iets meer budget hebt om uit te geven zou ik zeker in die richting gaan kijken.

• 10GB DDR 2 geheugen
  • GA-MA69GM-S2H (rev. 1.0)
  • LG Blu-Ray
  • MS-Tech MC-1200
  • Radeon 6450 HDMI
  • WD20EARS SATA 2TB

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 X2 270 Boxed?

"Geen krachtige prestaties in 2013"
Nee amehoela, het is zo ongeveer de goedkoopste CPU die je kunt vinden.

Je had beter die 6000+ erin kunnen hebben, als die bij jouw "warm" wordt doe je wat anders met je HTCP dan em als HTCP gebruiken, mijn god.
Je moet wel rekening houden met de slurptaks die er op die 6000 zit, die is namelijk 2x zo hoog, terwijl in de praktijk, de Athlon II toch echt een veel snellere core heeft dan de 64X2 reeks ;)
De 6000+ is inderdaad 125W, ten opzichte van 65W op deze, wat aanmerkelijk scheelt.
Ik ben van een Athlon X2 5050 (45 Watt volgens AMD) naar een 65 Watt Athlon II X2 260 gegaan en mijn idle-verbruik is 10 watt gedaald (en de warmteproductie daarmee dus ook). Ik heb het voltage van de Athlon II wel kunnen verlagen van 1,4 naar 1,2 Volt (briljant!).

Bovendien snap ik je opmerking niet helemaal dat een processor in een HTPC niet warm kan worden, wel eens HDTV gekeken op je pc (via de kabel of satelliet)? Dat gebruikt best wat resources (ook van de videokaart overigens). Als je daarnaast nog aan het downloaden of virusscannen bent wordt je processor echt wel gebruikt en daarmee behoorlijk warm.
Voor een HTPC is dit echt een magere keuze. Een AMD APU A6 of A4 model heeft gelijk onboard graphics die perfect zijn voor een HTPC. En nog energie zuiniger ook.

pricewatch: AMD A4-5300 Boxed

+ goedkoeper
+ sneller
+ moderner socket
+ onboard graphics die gaming / HTPC waardig zijn.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 12 augustus 2013 17:29]

Natuurlijk kun je altijd beter, maar als je nog een dergelijk moederbord hebt liggen (en ook genoeg geheugen erop) dan is het natuurlijk zonde om dat allemaal nieuw te kopen.

Prijs/kwaliteit ligt dan gewoon anders.
Niet als je meerekent waar een HTPC voor gebruikt wordt. Video encoding / afspelen op een Athlon II gaat nooit zo soepel zijn als op die A4.

Soms is een stukje investeren op de lange termijn goedkoper.
Kan je iets meer proberen uit te leggen waaraan je merkt dat de prestaties niet ''krachtig'' zijn.
Heb je bijvoorbeeld problemen bij het afspelen van media ? (Dit is toch wel belangrijk om te weten)

En die 30 graden is niet onder load neem ik aan ?

En mis ik nog een genoemd pluspunt in je scorekaart, namelijk de prijs.
Goed punt. Toegevoegd.

Het mooie is dat door de videokaart de processor niet echt onder load meer komt. Maar dit is inderdaad tijdens 'normaal' gebruik in Windows 7.
Blijft zonde. het gecombineerd verbruik van de video kaart + cpu is hoger dan een APU.
Als je een compleet nieuw systeem bouwt is dat te overwegen inderdaad. Maar sommige tweakers hebben onderdelen over, en bouwen voor een paar tientjes daar weer iets nuttigs van. Een compleet nieuw APU systeem kost je toch weer flink wat meer.
Zou je wel een nieuw moederbord moeten kopen maar zou als je hem veel gebruikt nuttig kunnen zijn omdat hij iets minder verbruikt.