Kobo Mini Wit Review

de Zeester 11 augustus 2013, 2.836 views

Kobo Mini Wit

Pluspunten

• Bouwkwaliteit

Minpunten

• Klein scherm
  • Geen PDF reflow
  • Scherm vrij donker

Veelzijdigheid Score: 3
Ik heb een goed gevulde boekenkast met allerlei technische naslagwerken. Nu kan je veel dingen op het internet vinden maar soms is een boek toch net wat prettiger. Echter als je een paar boeken wilt meenemen dan heb je het al snel over een enkele kilo's die ook nog eens flink wat ruimte in de tas innemen. En dan lijkt een e-reader een interessant alternatief. Een e-reader met eInk scherm had de voorkeur boven een tablet met name omdat eInk schermen prettiger leesbaar zijn, zeker in de zon, en omdat de accuduur van een e-reader in weken i.p.v. uren wordt uitgedrukt.

Hoewel de voor- en nadelen van e-readers/eInk mij bekend waren, heb ik toch wel even getwijfeld over de aanschaf. Ik heb al redelijk wat elektronische gadgets in huis en ik ben geen fanatieke lezer. Uiteindelijk heeft de prijs van de Kobo Mini (minder dan ¤40,- voor een e-reader met wifi en touchscreen) de doorslag gegeven.

Scherm
Het belangrijkste aspect van een e-reader is uiteraard het scherm.

In het geval van de Kobo Mini is deze klein (5"). Nu was dat duidelijk bij aanschaf, maar heel eerlijk gezegd ervaar ik dat in de praktijk als te klein. In het geval van boeken in epub formaat betekent dit dat er weinig tekst op het scherm past en je dus vrij vaak moet bladeren. Hier valt nog wel mee te leven. Echter bij PDF bestanden zijn de afmetingen van het scherm problematischer; pagina's de bedoelt zijn om op A4 formaat weergeven te worden zijn praktisch onleesbaar op een 5" scherm. Nu kan de Kobo Mini bij PDF bestanden wel inzoomen en roteren, maar dat betekent dat je continue moet scrollen. Scrollen is sowieso niet fijn, maar bij een eInk scherm gaat dit ook nog gepaard met een hoop geflikker. De Kobo Mini biedt geen reflow functionaliteit voor PDF bestanden. Hoewel ik de reden wel kan begrijpen (het idee achter PDF is juist dat de layout wordt weergeven zoals de auteur bedoelt heeft), betekent het ontbreken van PDF reflow dat deze Kobo Mini eigenlijk ongeschikt is om PDF bestanden mee te bekijken.

Wat de leesbaarheid betreft; het is zoals je van een eInk scherm mag verwachten, echter het 'wit' is vrij grijs. Ongeveer zoals vroeger gerecycled papier eruit zag. Dit is met name een nadeel als het vrij donker is.

Het verversen van het scherm gaat vlot genoeg voor bladeren, maar bij scrollen (bij ingezoomde PDF bestanden en in de webbrowser) worden de beperkingen van de eInk technologie pijnlijk duidelijk; het werkt wel maar echt fraai is het niet.

Bediening
De Kobo Mini heeft slechts één knop om het apparaat aan te zetten, de rest gaat via het touchscreen. Het touchscreen reageert goed, zowel op vingers maar ook op bijvoorbeeld een stylus. Bladeren gaat met een veegbeweging. De bediening wijst zich vanzelf. Ik heb nog geen uitgebreide verzameling aan ebooks op het apparaat gezet, dus ik kan nog geen commentaar geven hoe goed/prettig het navigeren gaat als er complete bibliotheek met honderden boeken staat. Over het algemeen reageert de Kobo Mini vlot genoeg, de belangrijkste beperking is de verversingssnelheid van het eInk scherm.

Hardware
Naast de Kobo Mini zelf wordt alleen een USB kabel meegeleverd; een lader zit er niet bij. Om 'm te kunnen opladen zal je een PC of een USB lader moeten hebben, de meeste mensen zullen één of meerdere van deze al in huis hebben zodat dit geen heel groot probleem zal zijn.

Afgezien van de USB aansluiting zitten er geen andere aansluitingen op de Kobo Mini; externe (micro)SD card en koptelefoon aansluitingen ontbreken. Omdat de Kobo Mini voorzien is van 2GB intern geheugen (voldoende voor een behoorlijk aantal ebooks), en ik dit apparaat enkel als e-reader wilde gebruiken heb ik persoonlijk geen behoefte aan deze aansluitingen.

Qua look-and-feel is dit apparaat dik in orde; het voelt degelijk aan en ziet er ook niet goedkoop uit.

Overige functies
Je kan via de Kobo Mini ook direct ebooks aanschaffen, ik heb daar zelf nog geen gebruik van gemaakt dus ik kan geen zinvol oordeel vellen over deze functionaliteit. Daarnaast zit diep onder het instellingen menu nog een Schaakspel, Sudoku spel, een schets applicatie en een webbrowser. Heel eerlijk gezegd voegen deze applicaties niet zo heel veel toe. Bij de webbrowser wordt je al snel geconfronteerd met de beperkingen van de eInk technologie, scrollen gaat gewoon niet fijn op een eInk scherm, en websites met animaties (banners) kan je maar beter vermijden. Voor incidenteel gebruik is de webbrowser het beter dan niets, maar zeker geen vervanging voor bijvoorbeeld een tablet.

Tweakability
Op zichzelf valt er niet zo heel veel in te stellen, maar voldoende voor het doel waarvoor dit apparaat gemaakt is.

Voor de liefhebbers; dit apparaat is hackable; er draait een Linux variant op, en er is op het internet wel het één en ander te vinden hoe je bijvoorbeeld via telnet dit apparaat kan benaderen. Intern zit er overigens wel een microSD card in dit apparaat (vermoedelijk staan hierop zowel het OS als de ebooks). Hacks die echt wat toevoegen aan dit apparaat ben ik nog niet tegengekomen.

Ondanks de beperkingen van de Kobo Mini krijg je voor nog geen ¤40,- een hoop waar voor je geld; een e-reader met eInk scherm, touchscreen, wifi, goede bouwkwaliteit. Ook de software voelt volwassen aan; in de afgelopen paar weken ben ik geen crashes of vreemde bugs tegengekomen.

De belangrijkste afweging bij aanschaf van de Kobo Mini is of je kan leven met het kleine 5" scherm. Zoek je een e-reader voor PDF bestanden, dan zou ik andere alternatieven overwegen.

Heb jij ook een Kobo Mini Wit?

Bedankt voor de review Zeester!
Ik zit zelf ook te kijken naar een e-reader, maar wil eigenlijk nog even wachten totdat de versies met hogere resolutie op de markt zijn en getest worden.
Als ik het goed begrijp is het er op zetten van eigen bestanden eigenlijk zeer eenvoudig? Ik kreeg uit een andere review van een Kobo mee dat je vrij veel moest instellen en registreren.
Ik zie dat je Atmel spec sheets bekijkt, nice. Maar lees je er ook gewone boeken op? En hoe is die ervaring, naast extra scrollen?
Als je nog een e-reader zou kopen zou het dan een 6" worden met verlichting?

[Reactie gewijzigd door exorbitex op 19 september 2013 11:49]

Boeken op de Kobo zetten vanaf een PC is zeer eenvoudig als je de USB kabel gebruikt; kabel inprikken en je krijgt op de PC er een drive bij waarnaar je de bestanden naar toe kan kopiëren.

Ik lees er niet veel leesboeken op, wel technische boeken. Als ze in het ePub formaat zijn gaat dat goed. Je hoeft niet te scrollen bij dit formaat (omdat het reflow ondersteund, ePub is in essentie HMTL pagina's in een .zip bestand), al past er op een 5" scherm natuurlijk wat minder tekst zodat je wat vaker moet bladeren, maar dit is niet echt hinderlijk. Toch denk ik dat e-readers met name geschikt zijn voor leesboeken die je van voor tot achter uitleest, in tegenstelling tot technische boeken waar je veel heen en weer bladert, iets wat met een echt boek sneller/gemakkelijker gaat.

Als ik nog eens een e-reader zou kopen dan zou dat zeker één zijn met een groter scherm (ook 6" vind ik aan de kleine kant) en eentje die PDF reflow ondersteund. Ook verlichting is een nice to have.

Wat resolutie betreft; 600x800 vind ik voor dit formaat acceptabel omdat je op normale leesafstand de afzonderlijke pixels niet ziet. Maar als je voor formaten groter dan 6" gaat kan ik mij voorstellen een hogere resolutie wenselijk is.