Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-2955DW Review

CubicQ 10 augustus 2013, 252 views

Samsung ML-2955DW

Pluspunten

• Goedkoop
  • Duplexer

Minpunten

Afdruksnelheid Score: 3
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Laatste jaren heb ik geen printer meer gehad (laatste printer was een HP DeskJet 710 die ik in 2004 na m'n studie ergens achter heb gelaten). Die 5 printjes per jaar deed ik wel op kantoor, of maakte ik gebruik van de printer bij m'n moeder...

Maar goed, soms is het toch handig om zelf een printer thuis te hebben; en bovendien, m'n vriendin had een inktjet printer die ze ook af en toe gebruikte (waarbij de TCO vrij waardeloos was, een cardridge kostte 10 euro, maar je kon er maar 100 vel mee uit printen...).

Eisen aan de printer waren:
- Laser: geen inkt die opdroogt
- Monochroom is voldoende
- Duplexer: automatisch dubbelzijdig printen is zo ontzettend handig (ingebouwde nietmachine zou ook wel praktisch zijn, maar dan kom je in een iets andere prijscategorie...)
- Netwerkverbinding: zodat hij zonder problemen gebruikt kon worden vanaf alle apparaten thuis

In eerste instantie gekeken bij HP (afgezien van de eerste printer in 1988 (Epson) zijn alle printers van HP geweest, en zeker bij een laser printer heb ik nog steeds iets van Printer = LaserJet). Met m'n eisenlijstje kom je dan uit op een printer uit de Pro serie, kost minimaal 300 euro, en ziet er ook nog eens niet uit :). Dus toen toch maar verder gekeken... Canon multi-functionals bekeken, en die zien er goed uit, maar ja, ik heb al een documentscanner en een flatbadscanner, dus dat is ook weer een beetje overbodig. Dus uiteindelijk weer naar de low-end gegaan, en uitgekomen op deze Samsung: voldoet aan alle eisen (zelfs nog draadloos netwerk), en kost weinig.

Eerste configuratie doe je met USB kabel ingeprikt. Ik heb een MacBook gebruikt. Je vult de draadloos internet gegevens in, en daarna heb je eigenlijk de USB kabel niet meer nodig. We gebruiken de printer zowel vanuit Windows 7 als MacOS 10.6.

Printer is nu 8 maanden oud, en zoals verwacht zit de eerste toner er nog in. Dus kan weinig zeggen over het toner-gebruik.

Bouw kwaliteit is aardig. Hij is niet built-to-last (e.g. oude LaserJets), klepje aan de bovenkant is daar iets te iel voor. Maar verwacht wel dat hij de economische levensduur gaat overleven. Voordeel is daarvan wel dat hij niet al te zwaar is. Een ding waar ik me aan irriteer is dat de papierlade aan de achterkant net iets uitsteekt. Als de printer 3-5 cm dieper was geweest paste het papier er geheel in.

Snelheid is niet te vergelijken met de zakelijke printers die ik normaal gebruik, maar voor die 5 pagina's per jaar snel genoeg ;). Duplexer doet z'n taak goed. Printkwaliteit is aardig (tekst, voor de rest print ik niets), maar duidelijk minder dan mid-end HP / high-end Ricoh apparaten (vergelijking gedaan op Excel spreadsheet voor een declaratie - zwarte vlakken zijn minder egaal).

Dus al-met-al: goedkope printer die doet wat hij moet doen, en waar ik tevreden over ben.

Heb jij ook een Samsung ML-2955DW?