Specificaties Draad(loze) camera - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-SC3230N Review

Shorty365 7 augustus 2013, 2.260 views

TP-Link TL-SC3230N

Pluspunten

• Niet duur
  • Compact
  • Mooi beeld
  • Duidelijke webinterface
  • Veel streamingsmogelijkheden

Minpunten

• ActiveX nodig voor volledige functionaliteit
  • Lastig scherpstellen
  • Niet altijd kleurecht

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3

Ik ben al een tijdje op zoek naar een camera om deze in een nestkastje te monteren. Na de overweging om een Raspberry Pi met Camera Module in te bouwen ben ik daar vanuit kosten en kwetsbaarheids-overwegingen toch maar weer vanaf gestapt. Na een zoektocht naar een betaalbare wireless IP-camera kwam ik de TP-Link TL-SC3230N tegen. Hoewel ik nog nergens een goede review ben tegengekomen heb ik deze camera toch besteld.

Ik heb deze camera gekozen omdat de resolutie flink hoger ligt dan de gangbare 640x480 resolutie en omdat deze camera beelden streamt in het H.264-formaat dat een stuk efficiŽnter met bandbreedte omgaat dan het gangbare MJPEG-formaat. Ik heb met opzet een camera gekozen zonder IR-verlichting omdat ik steeds lees dat dieren die verlichting wel zien en ik wil de vogels in het nestkastje niet verstoren. Het prijsverschil met een 640x480 camera was daarbij niet zo heel groot.

Uitpakken

Het uitpakken is niet zo spannend dat ik daar foto's van heb gemaakt. De camera zit goed verpakt in een mooie omdoos in de typisch groene TP-Link stijl. In de omdoos zit een stevige binnendoos waarin de camera met toebehoren zat verpakt. Naast de camera zit er een stevige metalen voet in de verpakking die uit 3 delen (voetstuk, staafstuk, knik/draai-stuk)bestaat die je zelf in elkaar moet schroeven. De WIFI-antenne zit los in de doos en moet je zelf aan de camera schroeven. Naast de boekjes en handleidingen zat er een installatie-CD en, dat is netjes, een netwerkkabel in de doos.

Aansluiten

Het aansluiten stelt niets voor. Via de netwerkkabel koppelen aan je netwerk, stroom aansluiten en je hebt beeld. De camera haalt een IP-adres vanaf je DHCP-server en maakt direct via UPnP contact met de buitenwereld. Houd daar dus rekening mee als je de camera op je slaapkamer neerzet, als UPnP op je router aan staat kan de hele wereld meekijken.

Configureren

De installatie-CD kon ik niet gebruiken omdat ik draai met Linux-systemen (Kubuntu) dus de camera moest verder geconfigureerd worden via de web-interface. Dat is verder geen enkel probleem want de interface is over het algemeen erg duidelijk.

De web-interface bestaat uit 2 onderdelen. De normale gebruiker kan alleen de beelden bekijken en kan daar hooguit een videoprofiel (resolutie en compressiestandaard) wijzigen, de taal instellen en het streamingprotocol kiezen. Helaas ondersteund de camera geen Nederlands.

Via de Setting-knop bereik je het admin-menu dat bestaat uit een reeks opties die aan de linkerkant van het scherm staan en bij elke optie biedt de interface 1 of meerdere tabbladen. De lay-out is rechttoe rechtaan. Wat opvalt is dat security niet echt een belangrijk onderwerp is voor deze TP-Link TL-SC3230N. Zoals eerder is geschreven staat UPnp op 'enabled' waardoor de camera automatisch een poort opent op je router, als je daar UPnP hebt aanstaan. Ook het Bonjour protocol staat standaard op 'enabled'. Bij het instellen van je Wireless-netwerk zul je zien dat je WPA Key gewoon in plain-text in de web-interface naar voren komt. Zie hiervoor het screenshot. Overigens is het wachtwoord onder de E-Mail- en SAMBA-Server-instellingen wel onzichtbaar.

De term SAMBA Server is voor een aantal gebruikers van de camera misschien verwarrend omdat de SAMBA geen protocol is. Door de hele web-interface worden overal keurig protocol-namen gebruikt en ik zou voor de SAMBA zelf SMB/CIFS gebruikt hebben.

Met de TL-SC3230N kun je verder instellen dat er bij beweging actie ondernomen moet worden. Deze actie kan bestaan uit een e-mail met een video-clip, het uploaden van een video-clip naar een FTP- of SAMBA-server en deze camera kan ook een video-clip op een lokale SD-Card opslaan. De camera beschikt daarvoor over een SD-Card slot, dat heb ik verder niet getest.

Bij het maken van een video-clip bij een beweging kun je kiezen uit een videoprofiel, de opnametijd voor de beweging (de camera buffert dus beeld), een opnameduur en maximale bestandsgrootte. Met deze instellingen moet je wat experimenteren want de standaard zorgt ervoor dat je de beweging zelf niet vangt in je video-clip.

Een handige optie die ik zeker ga gebruiken is de mogelijkheid om de status-leds uit te schakelen. Hiermee stop je het geknipper van de leds die de netwerk- status en activiteit weergeven. Voor een verborgen opstelling van de camera is dit ook handig.

Gebruik

De camera is voor het bekijken van beelden bereikbaar via de web-interface. De web-interface maakt onderscheid tussen de diverse browsers. Gebruikers van IE krijgen een ActiveX applicatie geÔnstalleerd waarmee het vanuit de web-interface mogelijk wordt om onder anderen een foto te schieten en een video-clip op te nemen. Gebruikers van andere browsers moeten het doen zonder die extra's.

Ik wil de camera gebruiken voor het streamen van beelden en dat kan prima met deze camera maar in de handleiding wordt daar nauwelijks aandacht aan besteed. De handleiding gaat vooral uit van het gebruik van de web-interface. Als je wilt streamen via het RTSP-protocol dan helpt de handleiding je niet en kan het een zoekplaatje worden.

Om de videostream in bijvoorbeeld VLC te kunnen bekijken kun je de URL rtsp://host/ gebruiken. Na een paar seconden krijg je dan beeld in 1280x1024-formaat. Wil je beeld in een andere resolutie of gecodeerd met een andere CODEC dan heb je hieronder een paar voorbeelden van URL's;
rtsp://http://host/media....ofile=Profile1/trackID=1/ (1280x1024 H.264)
rtsp://host/media.amp?streamprofile=Profile2/trackID=1/ (1280x1024 MJPEG)
rtsp://host/media.amp?streamprofile=Profile3/trackID=1/ (640x480 H.264)
etc
rtsp://host/media.mp4
rtsp://host/media.3gp

De details van de verschillende 'Profiles' zie je via de web-interface en die kun je via het admin-menu beperkt aanpassen.

Bij het streamen moet je rekening houden met een vertraging van ongeveer 2 a 3 seconden tussen opname en weergave. Je beeld loopt dus ongeveer 3 seconden achter op de werkelijkheid.

Zodra bij ons de glasvezelverbinding actief is maak ik een aantal van bovenstaande URL's actief zodat je zelf de beeldkwaliteit kunt beoordelen.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit die de TL-SC3230N levert is niet slecht maar zeker ook niet supergoed. Het scherpstellen van de camera gaat handmatig en moet door de vertraging van 2 a 3 seconden met beleid gebeuren. Bij het draaien aan de scherpstelring kom je steeds met je vingers voor de lens dus je ziet niet goed wat je doet. Dat is geen groot probleem omdat je de camera een vaste plaats geeft en op een vast punt scherpstelt.

De eerste proefopname die ik heb gemaakt toont gelijk al een probleem van de camera aan. Ik heb, via de web-interface, een foto gemaakt van een folder met kleine letters. Ik heb de lens op de uiterste positie gezet om daarmee te bepalen op welke minimale afstand het beeld scherp te krijgen is. Die afstand blijkt ongeveer 14cm te zijn, belangrijk voor het nestkastje. Op de foto zie je tekst op een blauwe achtergrond maar de achtergrond is helemaal niet blauw, die is spierwit. Overigens staat 'White Balance' op 'Auto'. Blijkbaar heeft de camera moeite met dit soort beelden.

De andere testfoto's laten zien dat de camera ook perfecte zwart/wit kleuren kan weergeven en oog heeft voor detail. Kijk maar naar de foto's met de grindvloer. Op deze foto's zie je wel dat de blauwe patchkabel heel blauw is. Ook op de foto's die van de buitenomgeving zijn gemaakt is het beeld te blauw. Met de schuifregelaars in het admin-menu kun je de kleuren, helderheid etc. aanpassen.

Techniek

De TL-SC3230N werkt intern op een Linux-versie en volgens het logbestand draait versie 2.6.28 van de Linux Kernel. De camera beschikt over een FA626TE CPU, een ARM variant en 128MB geheugen. De CPU draait op 540 MHz en levert dan 534 BogoMips.

Voor het geld dat je voor deze TP-Link TL-SC3230N betaald heb je volgens mij een prima camera met heel veel mogelijkheden. De handleiding is zondermeer summier te noemen voor de vele mogelijkheden die de camera biedt. Bij het configureren moet je er rekening mee houden dat de camera standaard veel, ongewenste of onnodige, diensten draait. Het streamen van beelden in de hoogste resolutie in H.264-formaat gaat zowel via het bedrade als het draadloze netwerk stabiel.

Heb jij ook een TP-Link TL-SC3230N?

Hoi Shorty365

N.a.v. jouw review vandaag de TL-SC3230N gekocht.
Het installeren (Windows 7) stelde inderdaad niet veel voor, zo gepiept, echter telkens wanneer ik de Surveillance Manager open krijg ik een pop-up in beeld "RTSP_Srv, Port nr. 554 used" + OK knop. Wanneer ik de OK toets indruk is de pop-up weg, maar komt na ca. 30 sec weer terug, enz., enz., enz.

Heb je enig idee waar ik die melding uit kan zetten ??

Bvd voor je hulp.
Hoi Hakro,

Mooi dat mijn review je geholpen heeft in het maken van een keuze. De foutmelding die jij krijgt herken ik niet want ik werk niet met Windows maar met Linux. Ik kan je dan helaas niet verder helpen.
Ik ben van plan deze camera als beveiligingscamera in te zetten in huis, hij zou dan moeten streamen naar een NAS. Ik wil 1280x1024@30FPS H264 opnemen over een vaste kabel. Ik kan het antwoord op de onderstaande twee vragen niet ondubbelzinnig uit de documentatie halen, zou jij het antwoord kunnen geven?
1: Kan ik volcontinu opnemen naar een netwerklocatie in dit formaat?
2: Krijg ik dan inderdaad heel veel clipjes van 3MB en dus een paar seconden?

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik heb even voor je in de interface gekeken en ja je kunt een continue opname maken in 1280x1024 op basis van H264. Die opnames kun je maken naar of de ingebouwde SD-card of naar een Samba/CIFS-share. Opnemen naar een NAS met een netwerkshare zal dus geen probleem moeten geven. Ik heb het even voor je geprobeerd maar dan wel op een veel lagere resolutie omdat ik wireless werk.

Het instellen is een beetje onhandig want onder 'Storage' configureer je je SAMBA-server en daar moet je bij de 'Host' een IP-nummer invoeren terwijl je andere plekken in de interface mag werken met een hostnaam voor een SAMBA-server. Bij controle geeft de handleiding dat overigens ook aan.

De opgenomen clipjes bevatten steeds 5 minuten aan video dus wordt niet 1 lange film en zo blijft alles behapbaar. De gemaakte clipjes hebben duidelijke bestandsnamen waardoor het terugvinden van het juiste clipje niet veel moeite mag kosten.
Bedankt voor je review; ik was op zoek naar de URL's voor RTSP voor gebruik in Zoneminder, en kwam je review tegen.
Ik vind het vreemd dat de documentatie van al die goedkopere ip camera's zo slecht op orde is; waar heb jij die URL's vandaan?

Ik ben in elk geval ook tevreden over de cam; veel voor weinig. Ik gebruik hem om mijn huisdieren in de gaten te houden.
Wat ik een erg groot nadeel vind, is dat de ingebouwde record optie maar files van 3 mb kan weg schrijven. Slaat nergens op, dan krijg je een clip van een paar seconden.

Verder vraag ik me af of het niet mogelijk is root access te verkrijgen op deze camera's, zou deuren kunnen openen om dit aan te passen!
Inderdaad is de documentatie van veel apparaten erg beperkt maar door zelf te spitten kom je wel verder. Ik heb de URL's gevonden door het WGET commando te gebruiken. Onder Linux kun je daarmee files downloaden maar ook een complete mirror van een website downloaden. Met het commando WGET -r http://host/ haal je een complete mirror van de webserver van de camera binnen. Door de HTML-, ASP- en JS-pagina's door te spitten vind je naast de gepubliceerde URL's nog een aantal handigheidjes en ook zaken waar ik verder het nut niet van ontdekt heb.

Die ingebouwde limiet van 3MB per clip is inderdaad vrij beperkt maar de opnameduur kun je rekken door in te leveren op de resolutie. Ik laat de camera een clip mailen als er beweging wordt gesignaleerd en krijg bij een resolutie van 640x480 ongeveer een minuut binnen.

Root access zou inderdaad mooi zijn maar ik weet niet hoe dat te regelen is, ik zou er zelf ook interesse in hebben mits je dan ook zaken kunt aanpassen en opslaan.

Helaas kan ik mijn eigen review niet aanpassen, waarschijnlijk omdat de review in het oude formaat is gemaakt.

Vandaag heb ik de firmwareupdate 14440, dd 31-07-204 en dat is een regelrechte aanrader. Overigens raad ik je aan om de firmware niet wireless te upgraden.

Na de upgrade valt me op dat er nieuwe functionaliteit is toegevoegd waarbij SNMP de meest opvallende is. Het valt ook op dat de interface nu aanmerkelijk vlotter werkt en op diverse punten net iets doordachter inelkaar zit als de orginele versie.

Een opvallende tegenvaller is dat via de webinterface alleen een MPEG-videostream te bekijken is. Ik zoek nog uit of dat nog te wijzigen is maar tot nu toe heb ik niets kunnen vinden.

Het is wel zo dat je na de firmwareupgrade al je instellingen moet nalopen want niet elke instelling gaat mee in de upgrade.