Arctic Accelero Twin Turbo Review

Ericr 19 augustus 2008, laatste update op 19 augustus 2008, 1.766 views

Arctic Accelero Twin Turbo

Pluspunten

• lage prijs
  • installatiegemak
  • koelprestaties
  • overclockmogelijkheden
  • stil

Minpunten

• geen Nederlandse handleiding. Persoonlijk geen breekpunt maar misschien wel een aandachtspunt voor sommigen
  • fan connector past niet op moederbord.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Introductie

De Arctic Cooling Twin Turbo zou eerst in juli uitkomen en aangezien mijn Club3D 8800GT al vanaf het begin een warmteprobleem heeft kon ik eigenlijk niet wachten tot de koeler uitkwam. In juli had echter geen van de 2 webshops in de pricewatch de koeler op voorraad. Echter bleek begin augustus bij Digitique de kaart wel op voorraad. Gelijk de koeler besteld om deze door tijdgebrek pas na een week te kunnen monteren.

Verpakking

De Twin Turbo is netjes verpakt en wordt geleverd met een duidelijke handleiding voor de installatie.

Installatie

Ik heb eerst mijn 8800GT ontdaan van de Zerothermkoeler die standaard gemonteerd is op de Club3D 8800GT. Daarna ook de platen voor het geheugen verwijderd en de heat spreaders van de voltage regulators. De geheugenchips moeten volgens de handleiding eerst bewerkt worden met een gummetje, anders plakken de ramsinks niet.

Helaas is de Club3D kaart niet volledig volledig volgens het reference design uitgevoerd waardoor de meegeleverde heatspreaders voor de voltage regulators onmogelijk gemonteerd kunnen worden. Misschien met wat modden wel maar die stap bewaar ik wel voor een latere datum.

De ramsinks passen wel goed en zijn na verwijderen van de kleefstrip op de ramsinks snel te monteren op de geheugenchips.

Tijdens de installatie van de cooler op de kaart zelf maakte ik de fout door niet de kaart op de cooler te monteren maar de cooler op de kaart. Hierdoor kwam er wel iets van de thermische pasta op de gpu. Goed opletten bij de installatie, de cooler moet op tafel liggen en de kaart monteer je er dan boven op.

De installatie was buiten de fout van mijn kant verder vrij makkelijk. De meegeleverde afstandshouders zijn makkelijk te monteren op de cooler aangezien op de heatsink zelf plakstrips aangebracht zijn die je kan verwijderen en waarop je de afstandshouders plaatst.

Prestaties

Mijn Club3D 8800GT haalde met de standaardkoeler de volgende waarden :

Idle : 54C
Load : 78C
De koeler heeft geen mogelijkheid om de snelheid in te stellen, de koeler loopt dus altijd op 100% en is vrij luidruchtig

Met de Twin Turbo :

Idle : 44C
Load : 55C

Geluidsniveau is ook enorm afgenomen, de koeler is niet fluisterstil maar wel onhoorbaar als ik de koeler van mijn CPU sneller laat draaien. De Zerothermkoeler was nog in dat geval nog steeds hoorbaar.

Moet er wel bij zeggen dat het tijdens het testen van de standaardkoeler een warmere periode was en de ambient temperatuur dus ook enkele graden hoger was.

Vooral onder load is het verschil met de standaardkoeler vrij groot dus.

Overclocking :

Met de standaardkoeler haalde ik in 12600 3Dmark06 waarbij de kaart dan qua temperatuur soms zelfs opliep tot boven de 80 graden.

Met de Twin Turbo werd de 13.000 in 3Dmark06 gebroken en de temperatuur bleef daarbij rond de 55C (nooit hoger tot nu toe).

Coreclock bij de Twin Turborun stond ingesteld op 725 Mhz, de waarden van de standaardkoeler heb ik niet direct bij de hand.

De Twin Turbo is voor ¤ 23,- een koeler die zeker zijn geld waard is. De 8800GT (G92) kaarten worden over het algemeen vrij heet wat er bij mij in ieder geval toe leidde dat games vastliepen op de stocksettings. Met de Twin Turbo is dat probleem voorbij. De videokaart wordt nu veel minder gestressed en dat is ook van positieve invloed op de levensduur

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo?

Toch altijd weer verbazingwekkend dat Arctic voor zulke scherpe prijzen een goede koeler op de markt kan brengen.

Je schrijft een goede, prettig leesbare review _/-\o_ . Toch is het jammer dat wat fabrikant info en een foto ontbreken. Die heb ik er zelf maar op na geslagen.
Wil dat zeggen dat de voltage regulators nu niet gekoeld worden, of heb je de oude teruggeplaatst?
Hierdoor kwam er wel iets van de thermische pasta op de gpu.
Wat is hierbij het probleem? De koelpasta moet toch op de gpu terecht komen?
de cooler moet op tafel liggen en de kaart monteer je er dan boven op
Kun je dan nog wel zien of je de kaart precies op de juiste plaats legt?
Ja, als mijn computer teveel lawaai maakt, zet ik altijd mijn hoge druk generator aan. Ik hoor dan de computer helemaal niet meer :).
Welke toeren draait hij eigenlijk. Als je de specs bij Arctic zie, zou hij toch erg stil moeten zijn bij 1500 rpm, maar neemt het geluid behoorlijk toe als je op 2000 rpm gaat draaien. Jammer genoeg weet ik niet hoe "hun" Sone zich verhoudt tot dB's waarin het "lawaai" normaal uitgedrukt wordt.

Het verschil in temperatuur is (vooral onder load) erg groot. Echter de gespecificeerde waarden (Arctic meet aan een 9600 GT, zonder verder het merk te specificeren :?) worden niet gehaald. Bij Arctic zie je een afname van 79 naar 41 en 45o bij resp 2000 en 1500 rpm. Is dat een verkooppraatje of kan de koeler nog beter gemonteerd worden, of spelen andere factoren een rol?

Wat ik wel opvallend vind is dat je kaart met de stock koeler vast liep in games. Je geeft onder load een temperatuur op van 78 oC met de stock koeler. Naar mijn beste weten kan een GraKa (vaak) zonder probleem temperaturen van 100 oC verdragen. Niet dat ik graag zou willen dat mijn kaart zo warm wordt :P .

Tot slot, met je nieuwe koeler heb je je kaart OC. De temp. kwam daarbij niet boven de 55 oC. Wil dat zeggen dat niet nog niet de volledige OC potentie hebt gehaald, of is de kaart bij hogere waarden instabiel?

Nogmaals bedankt voor je fijne review.

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 20 augustus 2008 22:10]

Ik heb de oude teruggeplaatst, ook al is dat niet meer dan een metalen plaatje eigenlijk. Maar dat zal zijn werk ook wel doen. Denk niet dat de voltage regulators het grootste probleem zijn bij dit soort kaarten.

Wat is hierbij het probleem? De koelpasta moet toch op de gpu terecht komen?

Dat zeker maar nu is de koelpasta niet helemaal gelijk verdeeld. Dat zal op zich ook geen al te groot probleem zijn omdat de pasta zich toch wel wat verspreid over de GPU.

Kun je dan nog wel zien of je de kaart precies op de juiste plaats legt?

Het is even passen en meten maar het uitlijnen van de gaatjes waar de schroefjes in moeten is geen grote opgave.

De koeler draait op volle toeren. De fan connectors passen niet op mijn mobo en ik ben nog op zoek naar een juist verloop om toch een fan control mogelijk te maken. Heb nu via een Molex connector en meegeleverd verloopstekkertje een aansluiting gemaakt. De fan loopt dan altijd op 100%. Geluidsniveau is overigens zeer laag maar wel hoorbaar. Naar mijn mening echter laag genoeg om een silent pc te bouwen.

Het verschil in temperatuur is (vooral onder load) erg groot. Echter de gespecificeerde waarden (Arctic meet aan een 9600 GT, zonder verder het merk te specificeren :?) worden niet gehaald. Bij Artic zie je een afname van 79 naar 41 en 45o bij resp 2000 en 1500 rpm. Is dat een verkooppraatje of kan de koeler nog beter gemonteerd worden, of spelen andere factoren een rol?

Ik denk dat mijn 8800GT een heethoofd is. Stock werd die kaart ook al vrij warm, zelfs nadat ik de Zerotherm al een keer opnieuw gemonteerd had waarbij ik ook nieuwe koelpasta had geplaatst. Daarvoor werd die kaart stock nog enkele graden warmer in idle-stand. 60c graden was toen normaal.

Montage zal misschien niet veel verschil meer uitmaken maar dat kan de praktijk uitwijzen als meerderen deze koeler hebben aangeschaft en gemonteerd op vergelijkbare kaarten.

Arctic Cooling zal verder natuurlijk de omstandigheden voor het testen perfect willen hebben en de ambient temperatuur is dan misschien lager dan de 22 a 23 graden die het bij mij thuis is.

Ik heb ook nog een redelijk groot monster op mijn CPU aangebracht, de Tuniq Tower 120. Het kan zijn dat deze van invloed is op de koelprestaties van de Twin Turbo. Er wordt toch aardig wat warmte afgevoerd door beide koelers. Luchtcirculatie in de kast zelf is verder wel op orde, de GigaByte 3D Aurora 570 is een vrij ruime kast waarin de afvoer van warme lucht goed geregeld is.

Temperaturen van de GPU kunnen wat hoger geweest zijn onder load. Heb nu een gemiddelde genomen van metingen die ik heb gedaan toen ik relatief zware spellen als World in Conflict aan het spelen was. In ieder geval kon mijn kaart de temperaturen rond de 80c niet aan. Heb sinds de bevestiging van de Twin Turbo geen warmeproblemen meer meegemaakt. De kaart werd overigens nog warmer voordat ik de Zerothermkoeler opnieuw had gemonteerd, het aantal vastlopers was toen nog een stuk hoger.

Tot slot, met je nieuwe koeler heb je je kaart OC. De temp. kwam daarbij niet boven de 55 [sup[]oC. Wil dat zeggen dat niet nog niet de volledige OC potentie hebt gehaald, of is de kaart bij hogere waarden instabiel?
[/i]

3Dmarks06 loopt nog niet vast als ik wat meer overklok (735 Mhz) maar ik merk dan wel dat de driver onder Vista wegvalt. Dat levert een zwart beeld op, voor mij de bevestiging dat de kaart te zwaar moet werken. Overigens ook een Vista-probleem dat vrij algemeen voorkomt bij dit soort kaarten, het bekende 'Display Driver Stopped Responding and Has Recovered - nvlddmkm ' probleem

Onder XP is er misschien nog wat meer ruimte qua overklokken.

Nogmaals bedankt voor je fijne review.

Jij ook bedankt voor je uitvoerige bijdrage. Het leek me in ieder geval wel handig om een review te schrijven voor een koeler die waarschijnlijk voor velen een oplossing is voor de warmte problemen die er kunnen zijn bij bepaalde Nvidia chipsets.

[Reactie gewijzigd door Ericr op 20 augustus 2008 22:02]

Fijn dat je het even meldt over de Zerotherm-koeler. Op mijn HD3850 512MB PCS zit er ook zo eentje en dat schiet niet op. Immer 100%. Voor de rest, review is okee :)
Thnx. heb zelf de Asus 1 GB 9600GT en wil deze er wellicht ook nog opplakken...
Had em ook in mn order bij Salland, maar had geen zin om tot nu te w88 op mn systeem, die ik nu 2 weken heb :)

thnx voor de review..

- Edit: zit er pasta bij of eh....?

[Reactie gewijzigd door ASVD8 op 19 augustus 2008 13:30]

De koelpasta zit al aangebracht en ondanks dat ik zelf wat slordig ben omgegaan met het plaatsen van de koeler doet die prima zijn werk.
ah, op die fiets.... helemaal goed... thnx!!
Ik heb ook de 8800GT van Club3D, en ik ondervind ook warmte problemen in spellen zoals Assassin Creed, MoH Airborne, Bioshock, Crysis en zo kan ik nog wel even doorgaan. |:(

Na wat speurwerk kwam ik erachter dat het aan het "brakke" geheugen op de kaart ligt, deze wordt namelijk veelte warm. Nadat ik de snelheid had terug gezet naar 600 core en 840 memory en de graka na een paar uur nog steeds niet meer was gecrasht, wist ik het zeker. Zou dit misschien veroorzaakt worden doordat deze chips helemaal geen heatssink bevatten (in ieder geval niet bij mij)? Ik heb het nog niet geprobeerd maar volgens mij kan je er een eitje op bakken :(

Zie hier: http://img146.imageshack.us/img146/2487/8800gtuo9.jpg.

Idle word de kaart trouwens 55 graden en onder zware games 80 tot 85 graden. Dit wordt volgens mij gemeten in de buurt van de gpu en heeft dus waarschijnlijk weinig te maken met de temperatuur van het memory.

Ik was al van plan een nieuwe koeling erop te zetten, dus daarom bedankt voor het schrijven van deze review zodat ik zeker weet dat ik hier het warmte probleem mee verhelp. _/-\o_
Ik heb zelf deze koeler ook op mijn Club3d 8800GT, ik vond de temps ook niet echt fijn met de stock koeler.

De hoogste temps die ik gezien heb waren 92 graden, en zonder load (windows) lag de temp rond de 55 graden. Na dat ik deze koeler had geinstalleerd zijn de temps echt gedaald, nu haal ik onder load maximaal 56 graden, zonder load is de kaart 44 graden.

Deze temps zijn zoals ook in de review staat wel met 100% speed door het gebrek aan een "fan regelaar".

Ik ben in ieder geval zeer tevreden over deze koeler, toch het minpuntje dat de fan niet op je mobo kan worden aangesloten.

Mooie review en ben het met je eens over de punten.
Ik heb deze geļnstalleerd op een ATI 4870 van Sapphire en ik kon de fan(s) op mijn grafische kaart aansluiten en dan met Catalyst Control Center de fanspeed regelen. Nu vind ik het wel raar dat jullie deze koeler niet op het PCB van je graka kunnen aansluiten...

De koeler zelf doet het inderdaad goed, 39 idle (Kom van 75) en amper 51 stressed (kom van 84) terwijl ik een OC heb van 790 op core en 980 op mem met overschot.

Daar moet ik wel bij zeggen dat het buiten 13 C° was en mijn raampje open stond terwijl ik het koelertje testte.
Hangt denk ik van het mobo af, met een andere fanconnector zal het passen nu krijg ik met geen mogelijkheid de kabel van de fan aangesloten op de fan connector van mijn P5KC. Kan alleen de molex-aansluiting gebruiken waardoor de fan altijd op 100% draait.

Idle temps van 39 graden bij een lagere temperatuur zal wel redelijk in lijn zijn met de 45 graden die ik haal bij een temperatuur van 22 a 23 graden binnen.
Je kan natuurlijk ook de molex aanpassen zodat er 5volt doorheen loopt. Scheelt maar een paar graden maar de koeler is niet meer te horen ;)
ik zit te denken om ook 2 van die koele koelers op mijn 2 8800gt (g92)`s te zetten . maar heb er toch een vraagje over.
steekt de Twin Turbo over het eind van de videokaart heen? dus in de lengte van de videokaart of zijn ze net zo lang als de videokaart(en)?
dat vraag ik om problemen te voorkomen met mijn sata aansluitingen op mijn mobo.

[Reactie gewijzigd door sp8472 op 2 oktober 2008 04:56]