Specificaties 8,9" (1024x600), 20GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 900 Review

twiet 16 augustus 2008, laatste update op 16 augustus 2008, 2.089 views

Asus Eee PC 900

Pluspunten

• De hoeveelheid hardware aan boord van zo'n klein apparaatje vind ik ruim. Alle standaard componenten zijn aan boord. Asus heeft er voor gezorgd dat de meeste applicaties goed werken en samenwerken met de bestaande hardware. Ook zaken zoals lettertype keuze zijn goed afgestemd op de schermgrootte. Het scherm heeft mooie kleuren, is helder en de helderheid is goed in te stellen voor gebruik in diverse omgevingen (veel licht, weinig licht).

Minpunten

• Voornamelijk de touchpad: de knoppen onder het touchpad zijn zwaar en tappen (klikken door middel van tikken met je vinger op de touchpad) werkt niet altijd, hoe ik de gevoeligheid probeer in te stellen. Verder de batterij en adapter: de batterij is (altijd te ;-) ) snel leeg. Als je de laptop aan het lichtnet hebt hangen en hij staat aan, dan duurt het opladen van de batterij heel erg lang. Het is niet makkelijk om in de 'easy mode' het menu naar wens aan te passen voor gebruikers die weinig ervaring met Linux hebben.

Ik had een EEE PC 701 met een 7" scherm, maar ben uiteindelijk gezwicht voor het grotere scherm en heb de 701 verkocht en de 901 gekocht. Het grotere scherm is perfect. Daar waar je bij de 701 regelmatig naar links en rechts moest scrollen, hoeft dat bij de 900 niet meer. Ook bepaalde vensters waren te groot voor de 701, waardoor met name het aanpassen van instellingen soms wat lastig ging. Ik moet trouwens zeggen dat ik grootte 7" scherm van de 701 niet als hinderlijk klein ervaarde.

Ik gebruik de laptop thuis om voornamelijk te internetten en mail te lezen. De laptop ligt permanent in de huiskamer voor 't grijpen en omdat hij snel start kun je snel aan de slag. Als ik op vakantie ga neem ik 'm mee. Je neemt 'm mee in elke tas, zonder dat je ziet dat er een laptop in zit. Dankzij de grotere harddisk kan de laptop meteen dienst doen als tijdelijke opslag voor bijvoorbeeld foto's. Daarnaast gebruik ik 'm voor mijn werk als configuratie tool op lokatie: aanpassingen aan computers of netwerken bij de klant: tover de EEE PC tevoorschijn, in het netwerk en werken maar. Gaat makkelijk vanwege het compacte formaat.

De voorge´nstalleerde applicaties voldoen prima voor wat ik ermee wil doen. De meeste standaard appalicaties zitten er op: firefox om te surfen, mailprogramma, skype, msn, office suite (openoffice.org), spelletjes. Ik heb er zelf extra applicaties op geinstalleerd zoals de gimp, een sip client (voip) en nog enkele andere programma's. Programma's starten snel (vaak sneller dan op pc door de ssd disk) en zijn alvast aangepast voor een beperkte resolutie, door het gebruik van kleine ikonen en beperkte werkbalken.

De EEE PC draait met een aangepaste Xandros distributie, dat weer gebaseerd is op Debian. Hierdoor is het vrij makkelijk om aanvullende software uit de repository te installeren. Er is een levendige community rondom de EEE PC actief, je vindt veel informatie over hoe je je EEE PC kunt tweaken en naar eigen hand zetten.

Ik kan de batterijduur niet goed bepalen, omdat ik de 901 nog maar kort heb. Bij de 701 duurde het wel een aantal keren gebruiken+herladen voordat de batterij zijn volledige capaciteit had. In het begin kon ik maar 2 uur op een batterij werken.

Heb jij ook een Asus Eee PC 900?

het touchpad deed bij mij ook vervelend totdat ik er windows xp opzette met de standaard windows drivers (dus niet de drivers die op de asus site staan)
Gezien het Linux dat je beschrijft heb je dus een 900 en niet de 901 zoals je meldt?
Was verder benieuwd of je nog tussen die twee getwijfeld hebt 900 en 901 en waar je je keuze op gebaseerd hebt. (900 grotere HD maar minder accu, toch?)
Aan de review merk ik op dat je de 7" serie ook gehad hebt.
Met de 7" versie heb ik even gespeeld, na een tijdje went dit inderdaad wel.

Is het toetsenbord van de 9" serie nog groter van de 7" of het zelfde??

mvg