Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 14 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T40 Review

Quadro! 16 augustus 2008, laatste update op 18 januari 2009, 2.190 views

Creative Gigaworks T40

Pluspunten

• Geweldige geluidskwaliteit
  • Voor het formaat overweldigend volume
  • Degelijk

Minpunten

• Kabeltje in linker speaker zit vast

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Intro:
Aangezien ik geregeld LAN-parties bezoek, maar ik langdurig koptelefoon gebruik niet prettig vind, besloot ik eens te kijken naar een speakerset. Deze speakerset moest dus compact en degelijk zijn in verband met regelmatig transport, zonder te veel aan geluidskwaliteit in te leveren. Een set met subwoofer was in ieder geval geen optie. Dit ten eerste omdat het een beetje lomp is om mee te nemen en het elke keer voor 1 weekend alle kabels weer los te trekken, uit de knoop te halen in een tas te stoppen en vice versa vervelend is. Bovendien vond ik de balans van enkele 2.1 sets die ik beluisterd had niet heel prettig, te wijten aan een subwoofertje wat iets te veel zijn best moet doen.

Eens ik besloten had dat het een 2.0 set moest worden, begon ik vanzelfsprekend met een zoektocht naar reviews. Uit die reviews kwamen voor mij 2 modellen naar voren: de Creative Gigaworks T20 en T40. Het grootste verschil tussen deze 2 was een extra driver op de T40 voor een steviger middenbereik. Eigenlijk alle reviews die de 2 met elkaar vergeleken concludeerden dat de meerprijs van de T40 alleen te rechtvaardigen was als je echt muziekliefhebber bent en geen concessies wil doen op geluidskwaliteit. Een beetje sceptisch ging ik toch beide sets maar eens aan een real-life test onderwerpen in de mediamarkt. Ondanks dat de T20 een AUX ingang heeft en flink goedkoper was, heb ik de T40 gekozen. Voornaamste reden is dat ik naast de 'normale' rock, metal en elektro genres ook veel naar jazz en klassiek luister. Daarbij ligt vaak (bijvoorbeeld in een solo) de nadruk op 1 instrument, waarbij die extra driver erg nuttig blijkt.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Thuisgekomen natuurlijk meteen de speakerset uitgepakt en geinstalleerd. Daarbij viel het meteen op dat het flinke, degelijke speakers zijn. Stabiliteit is ondanks de smalle hoogte ook geen heikel punt, ze blijven door het gewicht op hun poten staan, ook als ze een tik krijgen. Een flink aantal LAN-parties later, waarbij ze toch het een en ander te lijden hebben gehad, werken ze nog steeds perfect. De bouwkwaliteit is dus prima in orde. Ik maak me alleen een beetje zorgen om het kabeltje dat in de linkerspeaker vast zit. Liever had ik hier een tulp connector gezien, zodat een kabelbreuk niet meteen fataal is, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd.

Vormgeving:
Het design is natuurlijk altijd een beetje subjectief, maar ik vind het prachtige speakers: antraciet met gele drivers blijkt een prima combinatie. Dat het accent van die gele drivers de set mooi maakt blijkt wel als je de kap er op zet. Met kap vind ik ze niet zo mooi, de kappen hebben er in de dik 6 maanden dat ik ze in gebruik heb dus hooguit 10 seconden op gezeten... Het blauwe ledje is op zich wel mooi, maar had wat mij betreft wel wat minder fel/helder mogen zijn: het projecteert nu een blauwe vlek op de muur tegenover mijn bureau :P

Geluidskwaliteit:
Zoals eerder vermeld luister ik bijzonder veel muziek en dan ook nog eens totaal verschillende genres: tot nu toe heeft de set mij nog nooit teleurgesteld. Voor een set zonder subwoofer vond ik de bass fenomenaal. Een paar keer heb ik al gehad dat er op een LAN iemand vroeg waar de subwoofer stond. Priceless is de reactie als je ze verteld dat die er niet is :+ Ondanks dat is de overall balans erg goed en ook op hogere volumes klinkt alles nog heel helder.

Conclusie:
Al met al ben ik heel tevreden met deze aankoop en vond hem zijn geld dubbel en dwars waard. Ik zie dat hij tegenwoordig al voor 70 euro te krijgen is, wat ik in dit segment niet duur vind. Dus als je op zoek bent naar een set zonder subwoofer, is dit een prima keuze.

Heb jij ook een Creative Gigaworks T40?

Ben het niet helemaal eens over de geluidskwaliteid die jij deze speakers geeft maar das persoonlijk..

In de winkel heb ik deze beluisterd , de T-20 en de T-40 ,
de T20 komt behoorlijk wat tekort in het laag, over het midden ben ik goed te spreken als mede het hoogfreq.

De T-40 doet hij in mijn ogen best goed voor dit fomaat drivers die zijn gebruikt, alleen ik kan nu niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben.
de prijs is erg overdreven met 69 tot 89euro verschillend per webshop of winkel, dit soort speakers 2.0 waren anno 1995 ook al tekoop voor nog geen 60gulden bij zaken die nu niet meer bestaan Escom o.a. en gaven ook deze kwaliteid.
maar het oog wil ook wat en ze zien er best fraai uit en de kleuren zijn zeker niet verkeerd met de combinatie geel en antraciet das zeker geen minpuntje.
maar wat mij zo vaak opvalt met creative en cambridge dat ze aardig set weten te maken maar belachelijke prijzen rekenen !
Voor een 2.0 setup best een aardig setje en net als de reaktie hier boven ze komen tekort in het laag en ze zijn veel te prijzig ,
als je een 2.1set zou nemen heb je wel een sub erbij voor deze prijswaar toch net even iets meer volheid en klank in zit terwijl je de zelfde prijs of zelfs goedkoper beter af ben als de T20 of de double driver T40.
ik ben eigelijk al jaren uitgekeken op Creative alleen het design is wel mooi te noemen maar de matige prestaties wegen gewoon niet op tegen de prijs.
ik geef toch meer voorkeur aan logitech of altec-lansing niet dat je voor de zelfde prijs van 100euro een goed uitgebalanceerd geluids setje kan kopen maar je krijgt bij andere merken toch wel iets meer waar voor je geld als creative.
maarja das mischien ook persoonlijk van mijn kant gezien.
uhm je refereert aan je eigen reactie :P

Ik heb de t20 en ben zeer tevreden, voor een pc speaker set doen ze het erg goed. Wel prijzig, maar het goedkopere segment zit wel erg veel rommel tussen.
Ik ben wel benieuwd naar het vermogen en volume in vergelijking met bijvoorbeeld de z-2300 :)

Is dit setje huiskamer vullend op een feestje, of kan hij niet hard genoeg daarvoor?
Hangt van het formaat huiskamer en type feestje af, moeilijk te zeggen dus ;)