Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Pro Solution 1.6 Review

sergev 16 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.102 views

Razer Pro Solution 1.6

Pluspunten

• Afwerking
  • precissie
  • Instelbaarheid

Minpunten

• Ergonomie

Dit is een review over de Razer Pro Solutions 1.6. Deze muis is volgens razer voornamelijk ontwikkeld voor het gamen op een mac. Iedereen weet dat er voor het macintosh platform minder games zijn, maar toch vond razer het schijnbaar aantrekkelijk genoeg om er een muis voor te ontwikkelen. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat deze muis ook bij andere computers en besturingssystemen gebruikt kan worden. Maar vooral gezien de kleurstelling en het feit dat het op hun site vermeld staat, is het wel duidelijk dat deze muis vooral ontwikkeld is met producten van apple in het achterhoofd.
De Pro Solutions 1.6 is in feite een razer diamondback maar dan uitgevoerd in wit, en een iets andere vorm. De interne onderdelen zijn dan wel weer gelijk.
Ondanks dat het waarschijnlijk zijn hele leven zal slijten aangesloten op een apple computer heb ik heb ik hem toch getest op zowel Mac Osx 10.5 als op Windows XP en Windows vista.

Algemene beoordeling:

Een van de eerste dingen die mij opviel was hoe typisch deze muis 'razer' uitstraalt. Ook zonder het razer logo zouden veel mensen deze muis gelijk herkennen als een van razer. Het is een tried en tested design van razer wat subtiele verschillen heeft over hun gehele lijn. Dit valt nog altijd goed bij gamers over de hele wereld heen. De muis heeft niet erg veel functieknoppen, enkel de standaard linker en rechter muis knoppen een scrollwiel en twee knoppen aan de zijkant.
Dat maakt deze muis erg minimalistisch maar dat maakt het misschien ook wel weer aantrekkelijk. Als je er namelijk mee gamed wil je niet afgeleid worden door onnodige knoppen die verkeerde dingen doen op het verkeerde tijdstip.

Ergonomie:

Het valt gelijk op als je de muis oppakt dat hij redelijk prettig in de hand ligt. De linker en rechter muisknoppen hebben een soort verdiepte boogvorm waar je vingers in blijven liggen ook tijdens heftige bewegingen. Hier is duidelijk over na gedacht en het is dan ook erg goed uitgevoerd. De muis is aardig plat wat er voor zorgt dat je polsen niet al te erg gebogen staan en dus belast worden, wat weer positief is als je RSI wilt voorkomen. De zijkanten van de muis zijn juist weer wat minder ergonomisch vormgegeven. (Let op, dit is mijn persoonlijke mening en anderen vinde het juist weer prettig) Je duim en pink liggen er niet erg prettig tegen aan. Op dit onderdeel zou razer een voorbeeld kunnen nemen aan bepaalde logitech muizen zoals de MX620 die ik hier ook heb, en de MX revolution.
Wat wel weer onder de pluspunten valt is het gebruik van rubber aan de zijkanten, en de muisknoppen op zich voelen ook niet erg glad aan. Dit zorgt weer voor voldoende grip op de zaak, zodat je alles onder corntrole kan houden, alsmede dat bij gladde muizen je zweet er meer op blijft plakken.

Functionaliteit:

De functionaliteit is gemiddeld te noemen voor deze muis. Eerst dacht ik dat er verder geen opties waren dan de standaard knoppen, maar hoe fout kon ik zitten. Via een driver die je kunt downloaden van de razer site kun je allerlei kleine aanpassingen maken. Dit werkt onder zowel Mac Osx als onder Windows. Er valt onder andere snelheid van de cursor in te stellen, snelheid van het scrollwieltje en er vallen verschillende functies toe te wijzen aan de knoppen aan de zijkant. Deze software maakt de muis weer helemaal compleet, wat anders niet het geval zou zijn geweest en het maar een 'gewone" muis was geweest. Ook 1 van de grotere pluspunten, zie bij de reacties is On-the-Fly Sensitivity, dit is een functie die je in staat stelt om zelf een DPi te kiezen terwijl je aan het gamen bent. Je kunt hem naar je eigen wensen in stellen, hoe gevoelig de muis moet reageren. Dit heeft hele grote voordelen, ik heb het pas ontdekt en net even uitgeprobeerd, en als je een muis voor het gamen wil is dit echt je muis!

Precisie:

De accuraatheid van deze muis is een groot pluspunt. Hij scoort aanzienlijk beter dan de gemiddelde huis tuin en keuken muis, waarmee ik doel op het vlak van precisie. Veel muizen hebben een redelijk groffe optische straal, maar de optische straal van deze muis komt meer in de buurt van een straal die je vindt in een lasermuis. Als alle optische muizen deze precisie zouden hebben zou de keus tussen een laser en een optische muis een stuk moeilijker zijn. Verder valt de snelheid natuurlijk ook nog in te stellen via de eerder genoemde software.

Vormgeving:
De linker en rechtermuis knoppen zijn echt goed uitgewerkt en zijn echt een genot om mee te werken. Maar de zijkant laat dan toch weer iets te wensen over. De zijkant heeft transparant rubber wat heel strategisch is geplaatst, met de knoppen aan de zijkant daar in verwerkt. Het gedeelte dat iets te wensen over laat zit helemaal onderaan, wat iets te ver naar binnen heen loopt, wat er voor zorgt dat de vingers aan de zijkant van de muis er niet helemaal prettig in liggen

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit lijkt op het eerste gezicht niet veel beter dan de gemiddelde 5 euro muis, maar als je beter gaat kijken zie je toch veel kleine details die verraden dat er toch wat meer aandacht aan is besteed. Vooral de optische sensor is zeer goed afgewerkt alsmede de naden van de muisknoppen en als je goed kijkt zie je ook geen enkele naad tussen de verschillende delen van de muis zitten. Alles sluit goed op elkaar aan, wat natuurlijk erg belangrijk is als je intensief je muis gebruikt, omdat er dan geen stof of ander vuil in opbouwt.

Drivers en ondersteuning:
De muis werkt natuurlijk plug and play, maar als je wilt kun je van de razer site drivers downloaden voor zowel mac osx 10.5 als voor Windows. Deze driver voegt veel functionaliteit toe aan het gebruik van deze razer muis, dus het is zeer aan te raden hier gebruik van te maken. De verschillende functies die je hiermee allemaal kan instellen zijn zeer divers en zorgen er dan ook voor dat deze software bij mij een grote plus heeft.

Prijs:
De prijs is het bewijs, wordt er altijd gezegd, en dat vertaalt zich hier ook wel in. Voor de mensen die een goede game muis willen hebben die qua vormgeving past bij hun notebook, mac, pc etc. is dit een goede keus. Of het de prijs waard is? Dat hangt er heel erg van af, wat voor eisen je aan een muis stelt.

Conclusie:

Alles bij elkaar zie je dat razer met deze muis vooral richt op mensen die zowel op design zijn gericht als op prestatie. De muis voldoet aan de verwachtingen, maar als je naar het prijskaartje kijkt en bedenkt wat voor andere muizen daarvoor in de markt zijn... Dan is deze muis voor de gemiddelde gebruiker gewoon te duur. Duur is natuurlijk een relatief begrip, dus als je het bedrag waard vindt zou ik deze razer muis wel aanraden.

Heb jij ook een Razer Pro Solution 1.6?

Mooie review, maar je zegt niks over dingen als bijvoorbeeld On-The-Fly-Sensitivety wat tog ook een + punt voor de razer muis is.

Je zegt dat dit een diamondback is, dat klopt wel maar het uiterlijk is wel degelijk aangepast, bijvoorbeeld de muis is minder bol waardoor hij beter in je hand ligt.
Mischien heb jij hele groote handen of juist kleine, dat weet ik niet maar hierdoor verschilt het wel per persoon hoe de muis in je hand ligt, ik vind dat mijn duim er lekker licht, mijn pink wat minder, (een jaar geleden vond ik mijn wijsvinger in de weg liggen, nu niet meer).
Kijk dus eerst voor jezelf goed of de muis in je hand past en het is moeilijk om te zeggen tegen andere dat ''deze muis niet lekker in je hand ligt''.

Van dit product heb ik ook een review gesgreven, ik gebruik hem nog steeds en ben er nog steeds zeer blij mee.

[Reactie gewijzigd door Anonnymous! op 16 augustus 2008 20:41]

Daar heb je een paar hele goede punten die ik niet allemaal wist. Ik wist bijvoorbeeld wel dat het niet echt een diamondback is, maar dat ze enkel dezelfde inhoud hebben, maar ik wist weer niet over de On-The-Fly- Sensitety, ik zal het gelijk even aanpassen. En de ergonomie is ook iets persoonlijks. Dat ligt er erg aan hoe je hand er over ligt. Ik ben denk ik meer gewend aan de vorm van logitech muizen en dat ik daarom hier nog wat aan moet wennen.
Dat je eerst een logitech gebruikte zal daarin zeker een groote rol spelen ja.
On-The-Fly is de meest gepromoote functie van deze muis (en andere van Razer), daar wist je tog wel van :P ?

Btw: Ik ben jaloers op je mousepad, waar heb je deze vandaan, bij de mediamarkt hebben ze die niet meer.

Gebruikt onder besturingssystemen:
Windows XP en Mac OS X

[Reactie gewijzigd door Anonnymous! op 16 augustus 2008 20:58]

Die muismat heb ik gelijk bij de muis gekocht, het word ook aangeboden als set, en heb hem bij muizenshop.nl gekocht, heb deze muis nog maar net, dus die muismat zullen ze nog wel hebben denk ik.
On-The-Fly kende ik echt nog niet, maar moet zeggen dat dit echt een fantastische functie is. Deze muis geeft zijn goede kanten schijnbaar langzaam vrij