Gigabyte GK-K7100 Keyboard Review

vedder 31 juli 2013, 781 views

Gigabyte GK-K7100 Keyboard

Pluspunten

• Het toetsenbord typt heel fijn. Vergelijkbaar met de UltraX. De knoppen zijn ruw/mat in plaats van glad wat heel even raar aanvoelde, maar ik was er na een avondje eigenlijk al wel aan gewend.
  • Visueel ziet hij er redelijk basic uit. Niet super mooi, maar er zit ook niet echt iets aan wat je lelijk kan vinden.
  • Prijs was prima en ik ben blij dat ik geen 60+ heb uitgegeven aan een Logitech Illuminated.
  • Voor 15 zeker geen miskoop, maar ik had liever gewoon een nieuwe UltraX gehad...

Minpunten

• Hij maakt een stuk meer geluid als de UltraX dat is wel een tegenvaller.
  • Ook voelt hij wat minder robuust aan. Hij is heel licht en makkelijk buigbaar en voelt daardoor een beetje 'flimsy' aan.
  • Mede doordat hij zo licht is, blijft hij minder goed op zijn plek staan. Ik heb hier tijdens het typen geen last van gehad, maar je tikt hem wel erg makkelijk opzij (wat ook een pluspunt kan zijn natuurlijk ). Dit is vooral het geval als je de pootjes uitklapt omdat hij dan niet meer goed op de voorste rubbers steunt.
  • De linker Windows key is vervangen met een FN key. Nu gebruik ik de Windows key niet supervaak, maar een FN key gebruik ik in ieder geval zeker nooit. Ik heb nog niet gekeken of je er gewoon een Windows key van kan maken.
  • Overigens na hem gewoon te hebben ingeplugd zonder zelf naar drivers te zoeken werkt de FN key niet. Maakt voor mij niet uit ik was toch niet van plan om het te gebruiken, maar voor andere gebruikers wellicht vervelend. (Ik gebruik Windows 7 met laatste updates)

(Deze review vergelijkt de K7100 vooral met de Logitech UltraX)

De afgelopen 8 jaar twee Logitech UltraX toetsenborden versleten. Die keyboards waren wat mij betreft echt perfect (behalve misschien de levensduur). Helaas zijn die niet meer in productie.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een vervanger en uiteindelijk op deze Gigabyte K7100 uitgekomen.

Ik had wat specifieke eisen voor mijn keyboard:
- Scissor-switch keys net als mijn ouwe vertrouwde UltraX. Ik merk dat ik met dergelijke toetsenborden gewoon sneller typ en ook in shooter vind ik het fijner. Speel nu ShootMania en als ik dan op werk in de lunchpauze met grote knoppen op mijn toetsenbord zit merk ik toch dat het minder vlot gaat
- Ik game linkshanding dus een volledig numpad, arrow keys en insert/delete/etc. blok in de klassieke layout is voor mij een absolute must.
- International English layout (met \ boven de enter)
- Geen nutteloze features die het product alleen maar duurder maken (backlight, etc.)
- Niet draadloos

Andere producten waarover ik getwijfeld heb waren de Cherry eVolution STREAM XT en de Logitech Illuminated. De eerst viel voor mij af vanwege de layout en de tweede vanwege de prijs en dat ik helemaal geen lamp nodig heb. :)

Heb jij ook een Gigabyte GK-K7100 Keyboard?

Als het op vlotte keystrokes aankomt bij gamen, al eens een mechanisch toetsenbord geprobeerd?
Nee, geen ervaring mee. Misschien dat ze mij wel zouden bevallen, maar ze zijn me te duur voor een toetsenbord.