Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G400s Gaming Mouse Review

sh4rp88 27 juli 2013, 3.735 views

Logitech G400s Gaming Mouse

Pluspunten

• Vertrouwde vorm
  • Goede Software
  • Niet te zwaar niet te licht
  • Mooi design
  • Stevige muis
  • DPI waarde instellen per game en in-game
  • Betaalbaar
  • Dunne Draad

Minpunten

• Niet echt voor MMORPG spelers (mist er voor knoppen)
  • Misschien is een draadloze versie ontwerpen?

Ik gebruik al sinds jaren de MX518 van Logitech, en ben er super te vrede mee de muis doet wat ik wil en dat is voornamelijk FPS spelen. De MX518 is echt mij beste vriend geworden in de loop van de jaren en nu is het hoogtijd om een nieuwe aan te schaffen. Na het zien van de nieuwe release van producten van Logitech van de G-serie zag ik direct een opvolger van mij vertrouwde muis namelijk de G400s. Nu ik de G400s een paar weken in gebruik heb vindt ik het hoog tijd om er een review uit te knallen.

Specificaties

Verbindingstype: Draad
Invoer verbinding: USB 2.0
Bewegingsdetector: Optisch
Sensor resolutie: 4.000
Aantal knoppen: 8

Eerste indruk

Na dat ik deze muis uit de doos haalde voelde ik gelijk de kwaliteit van de nieuwe materiaal wat Logitech gebruikt heeft op deze muis. Het voelt aan alsof je lekker veel grip hebt, maar voelt niet stroef het is heel lastig uit te leggen in worden. Verder viel mij op dat Logitech geen driver CD toegevoegd heeft bij de verpakking, en dit vind ik een goed iets, want wie gebruikt die drivers CD’s wanneer je de nieuwste updates van het internet kan halen. Tevens vind ik nog iets een pluspunt namelijk de draad van de muis, deze is een stukje dunner dan dat ze bij de (oude) MX518 gebruikt hadden, die toch vrij stug aanvoelden.

Design van de G400s

Over het design van de muis kan ik heel kort zijn, namelijk gewoon weg super. Dit is hoe ik mijn Gaming-muis wil hebben lekker strak goed gevoel in de hand en prettig in te drukken knoppen. Kortom een goede opvolger van de MX518, die ik tevens niet al te mooi vond maar wel heel functioneel. Het nieuwe (G) logo van Logitech ziet er goed uit, en de pads onder de muis zijn lekker glad, en glijden wel op elke ondergrond.

Gamingsoftware

Logitech heeft niet alleen de hardware een flinke update gegeven, maar ook hun gaming software. Het is nu nog overzichtelijker om knoppen te mappen, en om instellingen te veranderen aan de muis. Zo kon je al per game je knoppen mappen, maar dit is nu nog eenvoudiger geworden. Ook kun je de stappen van de DPI waarde instellen wanneer je op het (+) en (-) teken drukt, zo heb je bijvoorbeeld een hele hoge DPI nodig wanneer je als sniper in een FPS loopt, en heb je een wat lageren DPI nodig wanneer je voor de shotguns gaat.

Gebruik van de G400s

Voor mij persoonlijk is het als thuis komen, wanneer ik deze muis gebruik. Zoals ik al eerder aan gaf is deze vrij wel gelijk aan de MX518 van Logitech wat mij vorige gaming muis was. De muis reageert goed op mijn bewegingen en zelf op een hoge DPI stand is hij zeer nauwkeurig. De knoppen op de G400s voelen goed aan, en je voelt echt feedback wanneer je ze indrukt, ook voelt de muis aan dat ook deze mij jaren gaat dienen wat betreft gaming muis. Ik heb de muis nu bijna 1 maand in gebruik en ik zie nog geen gebruikssporen of lelijke plekken van mijn zweterige handen tijdens het gamen. Ook de pads aan de onderkant van de muis zien er goed uit en ook die glijden nog super. En in combinatie met de geweldige Software van Logitech is het echt dikke pret elke game te spelen met de muis.

De draad

Jullie denken nu waarschijnlijk waarom maakt hij een apart kopje aan alleen voor de draad, nou dit is puur omdat de draad ook veel invloed heeft op je gaming prestaties. Ik leg jullie mijn situatie uit, ik heb geen echte gaming ruimte dus mijn bureau van mijn pc ligt vol met werk spullen etc, en wanneer de draad van de muis stug is wil dit nogal gaan hinderen tijdens het gamen, dan blijft de draad weer steken in een stapel papieren enzovoorts. Nu dat Logitech een dunneren draad gebruikt heeft blijft deze draad niet meer hangen en is de draad ook een stuk buigzamer, waardoor mijn gaming prestaties ook weer worden verbetert.

De muis doet precies wat je er van verwacht, en zeker wanneer je net als ik een MX518 in bezit hebt, en zoekt naar een goede opvolger. De G400s stelt je daarin zeker niet teleur en doet de dingen die je er van verwacht zeker in combinatie met de geweldige update van Logitech Gamingsoftware is deze muis een genot om te gebruiken in al je games. De draad van de muis is lekker dun en flexibel waardoor hij niet snel achter iets blijft steken. Het design van de G400S vindt ik persoonlijk zeer netjes en functioneel, en de knoppen voelen goed aan. Tevens is deze muis goed geprijsd en gaat zeer lang mee, kortom goede prijs kwaliteit verhouding.

Heb jij ook een Logitech G400s Gaming Mouse?

Wat een onzin... Die muis bestond inderdaad al en ik heb 'm hier ook.

Ben ik trouwens de enigste die blij is dat ze nog optische muizen maken en niet alleen maar met laser-detectie? Want als ik een laser-muis gebruik zie ik het pijltje altijd raar springen en trekken, ik denk toch dat laser TE gevoelig is, sinds gevoeliger ook preciezer betekent en dus vast ook elk dingetje op de muismat ziet. Ik heb alleen maar problemen met preciesie met laser, en dat heb ik nooit gehad met een meer "regulier" optisch oog. Nouja, sinds laser duurder is heb ik er geen probleem mee, ik was alleen bang dat alles laser zou worden. Ik zie het als niet meer dan een marketing-iets of een placebo-effect dat het "beter" is. "Oh, cool. Laser!"...
Lasermuizen presteren in het algemeen slechter dan optische muizen.
Idd, raar maar waar.

Tenzij je op een glasplaat wil muizen o.i.d.
Heeft de G400s ook last van voorspelling en acceleratie?

Je hebt trouwens als minpunt..
**Misschien is een draadloze versie ontwerpen?**

Logitech heeft een draadloze gaming muis namelijk de G700s maar een gaming muis hoort juist bedraad te zijn.

**Niet echt voor MMORPG spelers (mist er voor knoppen)**
Dit kan ik eigenlijk geen minpunt noemen voor deze muis want als je een MMORPG gamer bent kijk je wel voor een andere muis dan deze.

Verder leuke review :)

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 27 juli 2013 08:42]

de mx518/g400/g400s van logitech is juist een van de weinige Logitech muizen die geen acceleration of prediction hebben. Deze muizen hebben dus een perfecte sensor. De G500 bijvoorbeeld is gewoon een waardeloze muis.
Oke ik dacht namelijk dat de G400s een "slechte" sensor heeft tegenover de G400 waarvan ik zeker weet dat die een perfecte sensor heeft.

Edit:
Enige verschil tussen de G400 en G400s is de firmware en het uiterlijk. In plaats van het standaard Logitech logo een G-series logo. Vorm/knoppen/sensor zijn identiek aan de G400. Alleen jammer dat dit de prijs verdubbeld tegenover de G400

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 27 juli 2013 15:07]

Ja inderdaad, heel vreemde beslissing van Logitech ineens aangezien de mx518(v2) en g400 altijd een hele lage prijs hadden.

Aan de andere kant is dit natuurlijk ook marketing, een 60 euro kostende muis lijkt al meteen veel beter dan een muis van 30 euro, terwijl de bovenstaande muizen juist altijd tot de top behoorde.
Ik weet dat logitech een draadloze gaming muis heeft, maar ik zou graag dit design zien in draadloze vorm.

Verder is draadloos en bedraad weinig verschil, het zit hem in de microsecondes (niet merkbaar voor mensen) reactie tijd dan he.

Tevens is het een tip, dat wanneer je meer MMORPG speelt je beter voor een andere muis kan gaan, die meer micro-key functies heeft. Om je keys te mappen aan skills etc.

Super bedankt voor de reactie.
echt? draadloos heeft meer dan enkele ms vertraging, we spelen niet allemaal WoW of de sims. Een gaming muis is gericht op het genre waarbij vertraging de belangrijkste reden is tot aanschaf van de muis. In een shooter kan een aantal ms namelijk erg veel uitmaken. Vandaar dat er 120Hz monitoren bestaan, mechanische keyboard en uiteraard "echte" game muizen zoals de g400(latere versie) en g400s zonder acceleratie met draad.
Misschien had ik het anders moeten verworden ;-)

Anyways thanks for the reactie ^^*
Je zegt dat deze muis goed geprijsd is, wat verantwoordt de twee keer zo hoge prijs t.o.v. de G400 voor deze slecht leverbaar werd (en idem met de MX518)? Is 'ie echt zoveel beter?
Hij is beter, maar je moet het zien als een upgrade van de mx518. Beiden muizen zijn kwa bediening even goed, maar de G400S is (in mijn ogen) de mooier muis van de twee.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende mee ondersteund heb.
Het is vooral dat mijn MX518 ondertussen (letterlijk) begint op te lossen, dus het is nogal hoog tijd voor een vervanging. Zoals je het brengt lijkt het erop dat ik bij deze dus een dubbele prijs zou betalen, zonder er erg veel op vooruit te gaan. Aangezien ik daar geen zin in heb wordt het voor mij tijd om naar een alternatief model op zoek te gaan. :)
Een van de voordelen van de nieuwe lijn van Logitech is dat ze niet lelijk worden, ze hebben hiervoor een andere soort lak gebruikt die minder snel oplost.

Tevens wanneer je met veel plezier je mx518 gebruikt heb , en er al jaren mee vooruit ben gegaan, is het niet erg om in deze te investeren aangezien het niet veel veranderd van je vertrouwde muis.

Ik hoop je vraag hiermee voldoende te hebben aangevult.

Mvg Ferdi
Ik heb eens de moeite genomen om mijn mx518 uit elkaar te halen een met een schuursponsje alle zachte resten te verwijderen. Hij werkt nu weer lekker, is alleen iets gladder maar ik ga nog proberen of dat met plastidip te verhelpen is.
Helemaal mee eens ^^*
Heeft deze muis ook last van de piep zoals bijv. de mx518 dat ook heeft? Mijn M500 heeft hier dan weer geen last van.

(onderkant muis tegen je oor houden, dan moet je het kunnen horen als je een beetje goede oren hebt)
Tot zover ik jou methode geprobeert heb, heb ik hier geen last van ^^*
Ik heb deze muis (mx 518) sinds augustus 2005 en nog steeds in gebruik (1600dpi versie). Nooit geweten van deze piep, die duidelijk te horen is.

Ik hoop dat deze muis het vol gaat houden tot augustus 2015. Beste muis die ik ooit gebruikt hebt, ondanks de aanschaf van diverse andere muizen.
Misschien een rare vraag, maar is de kabel net zo lang als die van de Mx518?
Ja deze is net zo lang, en het is helemaal geen gekke vraag ;)
Heeft de scrolknop de mogelijkheid om naar links en naar rechts te klikken. Mijn g5 had namelijk wel en gezien de prijs mag deze dat ook wel hebben. Vond dat wel een handige toevoeging.