Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed Review

Net.Tweaker 9 augustus 2008, 566 views

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed

Pluspunten

• Overklokken geen enkel probleem
  • Goedkoop
  • Warmte valt nog mee

Minpunten

• "Normaal" niet zo snel.
  • Geen "Intel Virtualization Technology" (maar wie gebruikt dat?)

Inleiding:
Ik was begin dit jaar eigenlijk wel op zoek naar wat andere hardware. Zeker i.c.m. Vista mocht het van mij wel wat sneller. Ik had al een GigaByte P35 - DS4 Mobo besteld, verder 2gb ram PC6400), alleen nu moest ik nog een Proc. Ik had niet heel veel geld meer over, dus eigenlijk was alleen de Intel E2160 nog een optie, met het idee dat ik later nog wel een andere kon kopen. Vandaar dat ik hem bestelde, toen nog voor een prijs van 71 euro, niet echt veel dus... :)

De CPU:
Het is natuurlijk wel een goedkoop dingetje, dus er zal wel wat mee zijn. En inderdaad, standaard is er een FSB van 800 wat niet echt heel spectaculair is. Verder heeft hij maar 1MB cache, tegenwoordig hebben ze zes keer zo veel... En draait ie maar op 1.80Ghz.
Ook nog iets flauws van intel is, dat ze de "Intel Virtualization Technology" hebben uitgeschakeld. Wat het precies inhoud is me een raadsel, in ieder geval staan ze niet toe dat je een 64bit virtuele machine draait. Met vmware ofzo. Maar of er verder veel verschil is, in de prestaties van een virtuele machine weet ik niet.

Aan de slag!
CPU in PC, intel boxed koeler erop, een gaan met die banaan. Na een weekje gedraaid te hebben en alles was stabiel dacht ik, kijken of er iets meer uit te halen is. Het zou een hele goede overklokker zijn dus was ik wel benieuwd.
Eerst langzaam overgeklokt, maar toen in één keer de FSB op 333. Het geheugen gewoon op 800Mhz laten lopen, en Multiplier op 9 laten staan, en VCore ook op normaal (1.3V). Draait perfect! Geen problemen met Prime95, ook niet na 24 uur! Met een max temp van 52 graden!

Nog een beetje mee gespeelt, en ik heb hem nu op een FSB van 400, multiplier 8, geheugen op 800Mhz, en Vcore op 1,35675V (Volgens CPU-Z 1.44V). De max temp om een hete zolderkamer, ligt ergens rond de 62 graden. Met boxed koeler (zonder koperen onderkant!). En dit draait al een half jaartje stabiel ongeveer. En volgens Everest zou dit sneller zijn dan een C2D E6700!!! 8)7

Ik heb ooit nog wel eens geprobeert verder te komen, maar dat is me nooit gelukt. Dan moest de Vcore zo verschrikelijk veel verhoogd worden dat het veel te warm werd, en was ie nog niet stabiel.

Conclusie:
Al met al ben ik erg tevreden. Hij doet het ook perfect met Vista, krijgt een 5.8 in de "prestatie index". Doet het ook met 64bit. Hij is nu op z'n goedkoopst 47,06 euro dus dat kan je de kop niet kosten toch? En mocht ie doorbranden dan koop je tegen die tijd wel een leuke E8400 voor een leuk prijsje. Ik ben er dan ook erg tevreden mee.

PS: Er schijnt nog een verschil te zijn in "revision". Ik heb de M0, maar er is ook nog een andere genaamd L2, die minder goed schijnt over te klokken, maar hier ben ik niet zeker van.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed?

Nette review! Wat betreft de steppings, M0 klokt wat beter over op lagere voltages, L2 doet het wat beter op hoge volts. Mijn E2160 M0 (VID 1.175v) doet 3,06GHz @ 1.248v bijvoorbeeld en bij de rest lopen de temperaturen nogal hard op als je het voltage omhoog gooit. Een vriend met een L2 deed 3.2GHz @ 1.2v, dat was wel mooi :)
Das inderdaad heel mooi :)

Maar hoe warm word hij bij jouw dan maximaal?
Volgens mij 63 graden, maar ik zal nog ffe kijken, en mocht het niet kloppen dan hoor je nog van me!