Asus Eee PC 901 Wit Review

Lenneej 11 augustus 2008, 9.153 views

Asus Eee PC 901 Wit

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • SSD
  • 6 cells accu (dus accuduur

Minpunten

• Teveel meegeleverde software
  • Mousepad reageert soms traag

Inleiding:

Ik heb gisteren tot mijn vreugde de Eee PC 901 binnen gekregen! Na enige twijfel tussen de MSI Wind en de Eee serie heb ik toch besloten om voor de Eee PC te gaan. Waarom heb ik dat gedaan? Mede door de slechte leverbaarheid van de Wind en de conventionele harddisk die er in wordt gebruik. Waarom dan de keuze voor de 901 ipv de 900. Intel Atom, bluetooth ondersteuning ondersteunig voor wireless N netwerken en de 6 cells batterij.

In de verpakking
De verpakking is een kleine doos (uiteraard laptop is maar 8.9") wat treffen we allemaal aan als we de doos open doen:
- De laptop zelf uiteraard netjes in het papier en een papiertje tussen het beeldscherm en toetsenbord
- De batterij
- De stroomvoorziening (bedrading bij elkaar gehouden door klittebandjes)
- DVD met daarop herstel Ghost bestanden van XP Home en andere "nutteloze" software
- Een bescherm etui voor de laptop
- Een doekje om het scherm en laptop schoon mee te maken
- en natuurllijk de verdere papierwinkel (handleiding, snelstart etc)

Aanzetten!
Als je de laptop aanzet kom je in het mooie opstartscherm van de Eee PC waarna je daarna zelf je Windows nog even moet configureren (gebruiker toevoegen, activeren via internet etc). Heb je dat allemaal gedaan komt je terecht in windows. Opvallend vond ik de grootte van de icoontjes op het bureaublad en de hoeveelheid! Ik hou zelf van een opgeruimd bureaublad en heb gelijk de rest verwijderd.

Bij programma's in het startmenu vind je een scala aan software in het kort, adobe reader, oiffcepakket (staroffice), skype, messenger, live software, WinDVD en een zooi ASUS software. Het eerste wat ik heb gedaan is alles verwijderd wat ik nooit gebruik en nooit zal gebruiken. Uiteindelijk bleven alleen de ge´nstalleerde drivers over.

Prestaties:
Ik vind de prestatie goed, je moet natuurlijk geen games gaan spelen maar daar is de laptop ook niet voor bedoeld. Voor het internetten, msnen, mail lezen en aantekeningen maken is het een zeer geschikt laptopje. Vanaf windows opnieuw opstarten en weer werkbaar terug in windows ging in 45 seconden, wat vooral te maken heeft met de SSD schijven.

Hardware"
De laptop wordt met een Atom processor geleverd die op 1.6Ghz geklokt is. De chipset is een 945 express mobile chipset en de resolutie van de graphics staat op 1024 x 600. Je hebt ook een optie om 768 maar dan moet je scrollen door je beeldscherm. Het bios is ook standaard en je hebt hier geen opties om dingen aan te passen. Er staat een stikker op de laptop met HD geluid maar je moet niet teveel verwachtingen hiervan hebben, ik heb nog niet met een headset geprobeerd maar op windows opstart geluid klinkt voor geen meter! De warmte productie is laag, de laptop wordt nauwelijks warm en qua geluid hoor je af en toe een fan draaien, door ssd heb je in ieder geval geen geratel van de harddisk.

Ik ben zeer tevreden en erg content met de Eee PC 901. Waar voor te gebruiken, om te internetten, mail lezen, msnen en aantekeningen maken. Mensen die een hele dag op de laptop moeten werken raad ik niet aan om deze laptop te kopen vanwege het kleine toetsenbord en het kleine scherm

UPDATE:
Met behulp van Nlite een nieuwe installatie gemaakt, dit is zeer aan te raden omdat Windows met updates erg snel vol loopt. Ik heb een schone XP Pro installatie geinstalleerd en kwam uit op 455MB. Met geinstalleerde drivers kwam ik uit op: 684 . Hierdoor heb je veel meer spelingsruimte op je Windows schijf!

Heb jij ook een Asus Eee PC 901 Wit?

Dat het geluid voor geen meter klinkt komt mischien door de piepkleinde boxjes, met goede boxen of goede oordoppen zal het vast een stuk beter klinken.
Is alle software (incl Windows) Nederlandstalig?

[Reactie gewijzigd door Dickens op 8 augustus 2008 21:54]

Alle meegeleverde software is Nederlandstalig (of tenminste het overgrote deel)
-mousepad reageert soms traag:

Op de bijgeleverde DVD staat in de folder \Drivers\Touchpad een driver die bij het tocuhpad hoort, die werkt veel beter en sneller.
Er is nog een 2e schermoptie 1024x768 die het beeld enigszins comprimeert. tamelijk goed leesbaar, en je hoeft niet te scrollen (oproepbaar met een hotkey)
Als jij mij kan vertellen welke hotkey dat is ben ik je dankbaar ik heb hem nog niet kunnen vinden!
Je keuze voor de 901 is goed gemotiveerd. Voor mij zou echter de 6-cells accu alleen al doorslaggevend zijn. Zou je je ervaringen met de accuduur kunnen delen?

Mbt de 900 is men minder positief (< 2 uur bij volop gebruik)

Alvast bedankt!
Gurg,

Ik heb nu een aantal dagen gewerkt op de laptop, in het begin ben je natuurlijk aan het uitproberen en "klote", dan gaat de batterij wel "vlot ben je toch wel na 3 uur continue gebruik klaar. Ben je alleen aan het msnen/youtube en een beetje internetten heb ik toch al bijna een hele middag op de accu kunne werken. Het ligt wellicht ook aan de instellingen die gebruikt, schermsterkte, prestaties etc. ik heb mijn scherm nu vol uit staan en heb ook op minimaal stroomverbruik.
Dat je daar geen recente 3D knaller op moet spelen was te verwachten maar ik ben wel benieuwd of er bijvoorbeeld MAME games of games in het genre Robbie Konijn vlot op draaien. (browser flash games ???)
Anders een leuk kadootje voor de kinderen.
Groetjes.
Juggyfreak,

Ik heb het getest met een arcade achtige flipperkast spel uit ´97 dat draaide perfect. Ik weet niet hoe het met MAME gaat met maar SNES9x en visualboy advance heeft de EeePC ook geen moeite! Flash games zoals bubblegame enzo draait ook zonder enige haperingen.
Een leuk, maar duur kado voor de kids!
Lenneej, bedankt !
Prijs is subliem voor zo'n klein ding.
Even vlug email checken of iets opzoeken op het net tijdens het reclameblok op tv.
Is er al iemand achter gekomen of er SDHC wordt ondersteund? Dan zou je het externe geheugen kunnen uitbreiden met een 16 Gb kaartje.
Hoewel ik op een 900 en niet op een 901 zit te typen nu, kan ik je wel zeggen dat de Eee totaal niet kieskeurig is qua SD-kaartjes. Ook SDHC slikt hij zonder moeite ;) .
@dotch22: wat wou je eigenlijk zeggen?