Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys EA3500

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

Aanschaf reden/keuze product
Ik heb deze router aangeschaft als upgrade vanuit een Linksys WRT54GL. Deze was ondertussen al meerdere jaren oud en onderhevig aan storingen. Aangezien ik verder zeer tevreden ben geweest over de prestaties van de WRT54GL ben ik op zoek gegaan naar wederom een apparaat van Linksys.

Hierbij heb ik eerst rondgekeken op de website waar genoeg keuze is. Om mijn keuze toe te spitsen heb ik de "Help me choose" tool op de site zelf gebruikt: http://www.linksys.com/nl-eu/wireless/helpmechoose. Hierbij werdt naar aanleiding van mijn keuzes(printscreen 1) dit apparaat aanbevolen samen met twee andere; de EA2700( het kleinere broertje) en de EA4500(de grotere broer).
Aangezien mijn budget >100§ was, de EA3500 hieronder zat, de betere specificaties had en voldeed aan mijn minimum eisen:
* 4 vaste ethernet aansluitingen
* G en N netwerk
* Video en Audio streamen naar Apple TV/iPad
Heb ik voor dit apparaat gekozen.

Out of the box
Bij het apparaat zitten de standaard verwachte artikelen meegeleverd:
* Router zelf
* Stroom adapter
* 2 meter blauwe ethernet kabel
* Quick installation guide
* Installatie CD
Het geheel zit netjes verpakt in de doos in aparte vakjes zoals verwacht mag worden.

Installatie
Uit nieuwsgierigheid heb ik een keer de installatie CD gevolgd. De CD geeft duidelijke aanwijzingen over hoe het apparaat aan te sluiten alvorens te beginnen. Zeer handig voor de mensen die minder thuis zijn in het aansluiten van hun apparatuur.

Na de aansluit instructies probeert de setup draadloos verbinding te maken met de router. Aangezien ik dit probeerde vanuit mijn computer die alleen via de kabel aangesloten is kon hij hier geen mogelijkheid voor vinden. Dit duurde naar aanleiding van het afwezig zijn van draadloze apparatuur vrij lang, na een tweetal minuten kreeg ik hier pas melding van.Het vervelende hieraan is dat er geen optie is om de stap die via draadloos verbinding probeert te maken over te slaan. Dit beŽindigt dan direct de gehele setup.

Het vinden van de router via de volgende bekabelde poging ging direct. Na het vinden van de router wordt je door een aantal keuzes geleid die je de beveiliging, wachtwoord en aangesloten apparaten laat configureren. Deze configuratie opties worden nadat de setup is voltooid in een tekst bestand op je bureaublad geplaatst. Dit kan handig zijn voor de mensen die het wachtwoord snel vergeten.

Gasten netwerk
Tijdens het instellen van de router kwam ook de optie naar voren om een gasten netwerk te activeren. Dit netwerk heeft dan zonder berperkingen toegang tot het internet maar kan geen interne apparaten zien. Deze worden softwarematig door de router gescheiden van de apparaten die aan het "gewone" netwerk gekoppeld zijn. Voordat er toegang is tot dit netwerk moet op het toegangvragende apparaat een broswer geopend worden. Deze navigeert naar de toegangspagina van het gastennetwerk en vraag hierbij om het ingestelde wachtwoord. Dit wachtwoord wordt overigens van te voren gegenereerd door de router zelf maar is indien gewenst aan te passen.

Omdat er toch wel wat bezoek over de vloer komt met smartphones etc. leek me dit een handige optie om ze wel toegang te geven maar te kunnen scheiden van mijn interne netwerk. Dat viel me echter tegen. Het authenticeren via de webpagina gaat goed echter wordt er op android toestellen, eerlijk toegeven lager segment apparaten continue een foutmelding weergegeven voor de betreffende wifi verbinding terwijl er wel gewoon connectiviteit is. DIt is in het gebruik zeer storend waar toe ik maar besloten heb het gasten netwerk te deactiveren en de apparaten aan te melden op het "gewone" netwerk.

Ik heb dit niet getest in combinatie met laptops dus ik kan geen omschrijving geven van hoe de funtionaliteit hier tot uiting komt.

Smart WiFi applicatie (iOS)
Voor het beheer van de router is de Smart Wi-Fi applicatie beschikbaar voor zowel Android als iOS. Aangezien ik een iPhone en iPad heb gebruik ik de applicatie voor iOS op beide apparaten. Voordat de applicatie gebruikt kan worden dient er een account aangemaakt te worden. Deze dient dan ingesteld te worden op de router om de toegang in de cloud beschikbaar te maken.

Beide applicaties zijn gratis te downloaden in de App Store en na het invullen van de account gegevens heb je vanaf je apparaat toegang tot de instellingen van de router. Internetverbinding is hiervoor natuurlijk vereist maar ook via 3G gaat het inloggen vrij snel. Het openen van sommige onderdelen binnen de configuratie gaat echter wat loom. Ondanks dat is het een handige applicatie om toch wat dingen in te kunnen stellen waarvoor je normaal op de webinterface moet inloggen.

Bereik
De router is aanwezig op een kamer op de eerste verdieping en staat daar op het bureau. Niet de meest centrale plek maar wel in de beste beheerde ruimte.
Vanuit daar heb ik sterke ontvangst op alle apparaten op de gehele eerste verdieping. Op de begane grond begint het signaal te verminderen als ik meer dan 7 meter van het apparaat ben verwijderd. Afstand is niet door de lucht maar over de grond gemeten. Verder is er een de woonkamer een hoek waarin de ontvangst wisselt tussen een streepje ontvangst en het wegvallen van de ontvangst. Ik vermoed dat dit komt omdat er zich dan de afzuigkap(metaal) van de keuken in een rechte lijn tussen apparaten en de router bevindt.

Zodra ik vanuit daar naar buiten ga wordt de ontvangst weer beter en neemt vanaf ongeveer 12 meter af tot een streepje. Deze ontvangst wordt behouden in de rest van de tuin wat tot ongeveer 15 meter afstand van het apparaat zal zijn.

Apple TV
Op de router zit draadloos een Apple TV(2012 versie) aangesloten. Ik heb op de Apple TV zelf geen indicatie kunnen zien van de signaal sterkte die wordt gezien maar als ik uitga van de ontvangst die een iPad heeft op dezelfde locatie is de ontvangst daar goed/uitstekend. Nu verwacht ik dat de Apple TV een betere ontvanger zal hebben waardoor de ontvangst gelijkwaardig of beter zal zijn.

Het streamen van HD video, aangeschaft via iTunes gaat uitmuntend. De eerste 5 tot 10 seconden moet er gebufferd worden waarna de film begint met afspelen verloopt zonder haperen. Ook wanneer er normaal ander internetverkeer benut wordt op andere aangesloten draadloze apparaten. Hiermee bedoel ik:
* Internet pagina's openen
* Spelletjes spelen (Wordfeud, Hangman, Ruzzle)
* Facebook via de applicatie/browser
Echter op het moment dat er grotere bestanden gedownload worden draadloos, zoals het updaten van applicaties op de iPad/iPhone kan het zijn dat dit het bufferen stoort waardoor je na 30 tot 60 seconden merkt dat de film ophoudt met spelen en opnieuw moet bufferen.
Ik moet nog testen of dit is op te lossen door het instellen van prioriteiten voor het Apple TV apparaat voor Video boven ander verkeer.

Het stream van Audio, zowel vanuit iCloud (aangeschafte albums/nummers vanuit iTunes) als vanaf de iTunes bibliotheek werkt uitstekend, hierbij constateer ik ook bij ander gebruik van het draadloze netwerk op geen enkel moment vertraging.

Randappraten (draadloos)
In mijn situatie zijn de volgende apparaten draadloos verbonden met de router
* iPhone 4 s
* iPad Retina
* iPad 1
Alle drie de apparaten zijn zonder problemen te koppelen en kunnen ook simultaan moeiteloos gebruik maken van het netwerk. Het gelijktijdig laden van webpagina's, youtube filmpjes, streamen van films/muziek naar de apparaten, updaten van applicaties verloopt zonder haperingen en merkbare vertragingen.
Omdat de iPads de behoefte aan laptop/computer bijna volledig hebben weggehaald worden deze niet meer actief gebruikt. Dit met uizondering van mijn vaste station voor te gamen downloaden en beheren van de iTunes bibliotheek. Maar aangezien deze via bekabeling is aangesloten heeft dit geen effect op de draadloze verbinding.

Het bereik heb ik in een vorige stuk behandeld en is gelijk voor alle randapparatuur. nu zit in de iPhone 4s een iets minder sterke ontvangen waardoor deze in te tuin net iets minder ver ontvangst heeft.

Slot
Over de gehele prestatie van het apparaat ben ik zeer tevreden. Het is een goede opvolger van mijn WRT54GL. Ik raad het apparaat dan ook aan voor mensen waarbij het budget <100§ is en die op zoek zijn naar een makkelijk te beheren apparaat met een degelijk bereik dat zal volstaan in de meeste (rijtjes) huizen.
Voor alle apparaten en functies die ik op dit moment met het apparaat wil vervullen kan ik dan ook zeer goed uit de voeten.

Heb jij ook een Linksys EA3500?

Ik heb dit apparaat ook en gebruik het naar volle tevredenheid echter als je deze in bridge mode wilt ge bruiken moet je wel eerst de oudere firmware (non smart) installeren en dan draait hij perfect. Ideaal als je hem als switch en AP in wilt zetten. Scheelt toch weer een apparaat.