Synology DiskStation DS713+ Review

lunnie 22 juli 2013, laatste update op 22 juli 2013, 5.103 views

Synology DiskStation DS713+

Pluspunten

• Gebruikersgemak
  • Packages
  • Community
  • Geluid
  • Performance
  • DSM Suite
  • Bestanden aanbieden via download link (+ eventueel password protected)

Minpunten

• Downgrade van DSM niet mogelijk

Kwaliteit voeding Score: 4
Al enige tijd had ik thuis een server draaien, het stroomverbruik en de warmte hiervan waren voor mij redenen om eens uit te zoeken waar ik de server nou echt voor gebruikte en of dit niet te vervangen is voor een alternatief die qua warmte en stroomverbruik interessanter zijn.

Waar gebruikte ik mijn server hoofdzakelijk voor?

- Sabnzbd
- Sickbeard
- Couchpatato
- DLNA / UPNP server
- DNS / DHCP
- Opslag
- Streamen van Films / TV Series vanaf XBMC

Ook gebruikte ik de server voor test doeleinden, hiervoor had ik ESXi draaien zodat ik makkelijk virtuele machines kon aanmaken.

Ik wou eigenlijk wel af van een dedicated server / machine, daarom qua ik al snel terecht in de wereld van NAS. In het verleden al e.e.a. gehoord en gelezen over Synology, daarom maar eens gaan kijken naar de huidige productlijn van Synology en de bijbehorende geschreven reviews. Eigenlijk had ik al snel een goed gevoel bij Synology en heb ik niet heel veel moeite genomen om naar andere merken te kijken. Ik heb nog kort gekeken naar Qnap maar die lagen meestal qua prijs toch iets hoger, vaak kwam de NAS van qnap wel hoger uit in de Benchmarks maar de Synology deed er niet veel van onder.

Na veel gelezen te hebben hield ik nog 2 modellen over waar ik uit moest gaan kiezen, dit waren de DS213+ en de DS713+. Waarom de plus versie? Ik wou toch wel graag een Dual core hebben omdat ik wel veeleisend ben qua performance, aangezien ik de NAS aardig ga belasten met constant draaiende software als Sabnzbd / webserver / SQL etc. wou ik niet achteraf te kort komen qua performance. Daarom heb ik ook uiteindelijk gekozen voor de DS713+ omdat deze een Atom Dual Core en 1gb geheugen heeft i.p.v. de 512 mb die aanwezig is in de DS213+. En ja, ik kan niet in iedereen z’n portemonnee kijken maar die 100 euro doet ‘t ‘m ook niet meer 

De Synology DS713+ werd thuis afgeleverd, als een blije hond richting de voordeur om het “kleine” doosje in ontvangst te nemen. Je weet wel dat de NAS niet al te groot is maar als ie daadwerkelijk uit de verpakking komt is het toch wel een erg klein “doosje”

Ik heb de NAS aangesloten in m’n meterkast en beide NIC’s verbonden aan m’n D-Link Dir 611 300N router. Via find.synology.com de NAS laten opzoeken en verolgens de laatste stable release (4.2) van DSM laten installeren. Nadat de installatie voltooid was gelijk 4.3 beta gedownload van de website en er op gezet. Het installeren en configureren van de basis is vrij simpel.

Ik ben na de installatie direct aan de slag gegaan met wat voor mij het belangrijkste is: Sickbeard. Via de package Manager handmatig de repository van de community toegevoegd en vanuit deze repo Sickbeard ge´nstalleerd. Ik heb de keuze gemaakt om NZBget te installeren i.p.v. Sabnzbd omdat deze volgens vele fora’s veel beter gebruikt maakt van de resources. Ze hebben niet te veel gezegd want NZBGet gaat inderdaad veel beter om met de resources, achteraf had ik wellicht genoeg gehad aan de DS213+ want als NZBget druk bezig is met downloaden / uitpakken etc. schiet de processor en geheugen amper omhoog. De NAS heeft het niet moeilijk met deze software. Binnen de instellingen van NZBGet kan je nog een aantal tuning opties aanzetten die bedoelt zijn voor NAS om de performance te verbeteren, wat mij betreft niet nodig bij de DS713+.

Het installeren en configureren van overige packes zoals DNS, DHCP, file service, audio service, Photo service, web service, mysql, phpmyadmin etc. is kinderlijk eenvoudig gemaakt d.m.v. de package manager.

Ik ben tot heden zeer tevreden over de functionaliteit en performance van de DS713+. Enige minpuntje is dat de router configuratie die in DSM zit niet functioneert met mijn Dlink router. Voor mij geen issue want port forwarding beheer ik liever vanuit de router zelf, maar voor iemand die er geen verstand van heeft is de ingebouwde router functie wel handig als het werkt.

Mocht ik nog andere punten tegenkomen zal ik de review bijwerken.

~[Update 20-08-2013]

Na nog beetje prutsen werkt de router configuratie prima vanuit de DSM. Echter zie je de ports die geforward worden vanuit DSM niet in de port forwarding overzicht in de router niet staan.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS713+?

Interessante review, bedankt! Ik twijfel zelf ook tussen de DS213+ en de DS713+, maar ik denk dat de eerste goed genoeg is voor de doeleinden waarvoor ik 'm wil gaan gebruiken namelijk downloaden, media streamen en backups.
Dat klopt, zeker qua CPU is het geen probleem. Ik heb momenteel zo'n beetje alle services en packages draaien, en de CPU heeft het echt heel rustig. Alleen bij het downloaden met SABNZBD gaat de CPU richting de 30% met af en toe een uitschieter. Geheugen gebruik zit ik wel al snel op 50%, dat zou betekenen dat je met 512mb al op 100% zou zitten. Maar zoals ik al aangaf, ik heb dan ook zo'n beetje alles draaien wat er op kan :)
Kan deze NAS ook automatisch zijn fan uitschakelen bij inactiviteit? In de volksmond wordt dit "deep sleep" genoemd, ken je deze functionaliteit? Ik ben namelijk benieuwd of de DS713+ dit kan, gezien deze functie mijn keuze voor een NAS voor een groot deel be´nvloed.
Je NAS gebruikt de UPnP-protocol om poorten te forwarden. Daarom zie je de poorten die door je NAS worden geforward niet in de port forwarding overzicht staan maar waarschijnlijk wel in de UPnP-tabel.
inderdaad, had ik ook met mijn router.
Het staat niet in het lijstje waar jezelf poorten in kunt vullen, maar intern wel in een tabel.