Microsoft Windows Vista Home Premium Review

loewie1984 5 augustus 2008, laatste update op 5 augustus 2008, 2.294 views

Microsoft Windows Vista Home Premium

Pluspunten

• Hardware ondersteuning
  • Verhoogde efficientie door nieuwe features
  • Stabieler dan Windows Vista zonder SP1
  • Direct-X 10.1
  • Eye-candy

Minpunten

• Veel instellingen die te configureren zijn en ondanks de vele wizzards blijft er veel abacadabra over voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker
  • Verbruikt veel resources
  • Nog steeds enorm log op laptops

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 4

Ik heb bij de aanschaf van een nieuwe computer net nadat Windows Vista gelanceerd was, Windows Vista Home Premium 64-bit NL OEM erbij gekocht. Mijn eerste bevindingen destijds van het systeem leverde een onbevredigend gevoel op, waarna ik Windows Vista een hele tijd links heb laten liggen. Echter sinds de uitrol van Service Pack 1 voor Windows Vista in maart 2008 zijn veelal mijn vooroordelen volledig overboord gegooid.
Aangezien ik een MSDN account heb, was ik in de gelegenheid om Windows Vista met SP1 ge´ntegreerd rechtstreeks te downloaden. Waarna de installatie van start kon gaan.

Installatie

De installatie van Windows Vista Home Premium SP1 64-bit, verloopt vrijwel vlekkeloos. Wanneer de cd-rom geladen wordt en het bootable menu gestart wordt kunnen we beginnen. Mijn ervaring is dat de laadtijden van de setup-interface en de menu's die hierop volgen vrij lang duren. Ondanks dat ik wel vaker een Windows Vista installatie uitvoer kan ik nog steeds niet plaatsen of dit te maken heeft met de setup of de pc's waarop Windows Vista ge´nstalleerd wordt. Maar ik neig te zeggen dat het met Windows Vista zelf te maken heeft.

Configuratie

Windows Vista bevat veel instellingen die natuurlijk allemaal een voor een aan te passen zijn. De indruk die ik krijg als ik het Configuratiescherm open, dat veel instellingen allemaal diep verscholen zitten in de door Microsoft's bedachte menu's. Het is natuurlijk een kwestie van wennen, immers de overstap van het Configuratiescherm zoals we dat kennen van Windows 98 in vergelijking met Windows XP werd ook door velen in eerste instantie als niet prettig ervaren.

Gelukkig biedt Windows Vista de mogelijkheid, om de configuratie instelling die je zoekt, in te typen in het zoekveld rechts boven in het scherm. Wanneer je bijvoorbeeld de energie-instellingen van je laptop wil aanpassen, volstaat het woord: "Ener", "Energie" of in het engels "Energy" en Windows Vista toond automatisch de betreffende configuratie instelling. Zo ook met bijvoorbeeld: User Account Control oftewel UAC, deze instelling kan snel worden gevonden door in het zoekveld: "UAC" in te vullen.

Welkom in Windows Vista Home Premium

Windows Vista Home Premium, de naam zegt het al features voornamelijk gebaseerd op het thuis-gebruik van de computer en zijn besturingsysteem. Met Home Premium haal je de toeters en bellen in huis waar Microsoft zo fier op is. De aero interface, de sidebar gadgets en natuurlijk Windows Media Center.

Deze zaken komen natuurlijk allemaal voor in alle andere Windows Vista uitvoeringen met uitzondering van Home Basic.

Mijn ervaring hiermee is dat het allemaal gelikt uitziet, prettig werkt en je het gevoel krijgt dat je effic´ent bezig bent maar het niet te vergelijken is met bijvoorbeeld Mac OSX.

Gebruiksgemak

Gebruiksgemak in Windows Vista komt met name voor in de vele wizzards die de meest voordehandliggende of optimale instellingen voor jou configureren. In principe kan dus elke leek met Windows Vista overweg onder een paar cruciale voorwaarden. Wanneer men aan de slag gaat met wizzards of zelf de moeite neemt om een instelling te willen gaan aanpassen dient de persoon zich ervan bewust te zijn:
  • Dat hij goed leest voordat hij een instelling wijzigd, in plaats van een klik-maar-raak mentaliteit te behouden.
  • Dat hij begrijpt, wat de gevolgen zijn voor het wijzigen van de instellingen (De instelling wordt gewijzigd en op basis daarvan kan er bijvoorbeeld een stukje functionaliteit worden in/uitgeschakeld).
  • Dat hij onthoudt waar de betreffende instelling aangepast is geworden, niets is zo frustrerend als een instelling die je niet meer kan vinden.
Veiligheid

Op het gebied van veiligheid kan er veel geroepen worden over Windows Vista, mijn indruk is dat de beveiliging goed zijn werk doet, echter is dit in mijn ogen een schijnveiligheid. De zwakste schakel is immers de mens zelf. Door zijn nieuwsgierigheid kan je zonder pardon een computer in een paar tellen over hoop halen.

Windows User Account Control, doet zijn werk zonder op of aanmerkingen. In eerste instantie is UAC er om de computer en jezelf te beschermen tegen onbetrouwbare software en ongeauthoriseerde toegang tot het computersysteem. UAC wordt door velen als irritant beschouwd omdat hetvoor elke ingrijpende instelling drie a vier keer een akkoord wil ontvangen van de gebruiker, waardoor het door velen accuut wordt uitgeschakeld.

Windows Defender daarintegen bemoeid zich alleen met zaken die ertoe doen zoals beveiliging tegen spyware en andere schadelijke software. Windows Defender werkt onafhankelijk samen met de virusscanner en creŰert zo een check-check-dubbelcheck. Iets wat nooit overbodig is natuurlijk.

Stabiliteit

De stabiliteit van Windows Vista vˇˇr SP1 was in mijn ogen ver te zoeken, terwijl mijn computer "solid-as-a-rock" was onder Windows XP SP2. Enkele voorbeelden van instabiliteit in mijn ogen waren:
  • Naar standby schakelen van de computer, resulteerde vaak in een systeem wat niet meer reageerde
  • Veel problemen met lan-verbindingen
  • Met enige regelmaat een BSOD
  • Reactietijden van het systeem op bewerkingen liet te wensen over
Nu na de integratie van SP1, kan ik met vertrouwen zeggen dat Windows Vista op het punt is aanbeland op het niveau van Windows XP SP2. Er is nog ruimte voor verbetering, updates en patches maar het is niet meer zo problematisch dat je belemmerd wordt in het gebruiken van je computer.

Een key feature van Windows Vista is toch wel het herstarten van een gecrashte driver. Zodra de driver zich ophangt, wordt de applicatie dan weliswaar gesloten, maar de driver opnieuw gestart. Zodat men gewoon verder kan werken op de machine zonder deze eerst opnieuw te hoeven opstarten.

Hardware Ondersteuning

Hardware Ondersteuning is een belangrijke factor, in de tijd dat Windows Vista gelanceerd werd kloegen veel mensen over hardware en randapparatuur die niet langer ondersteund werd. Redelijkerwijs mag je verwachten dat Microsoft hardware en randapparatuur niet ouder dan drie jaar volledig ondersteund. Echter leek het erop dat de consumentenbond en iedereen die een scanner/printer had die nog prima werkte onder Windows 95/98 probleemloos verder zou kunnenwerken onder Windows Vista. In de praktijk bleek dat anders. Dit hangt natuurlijk van een aantal zaken af:
  • Producenten van hardware en randapparatuur hadden hun drivers nog niet klaar.
  • Microsoft gaf volgens derden te weinig inzicht in de manier waarop Windows Vista met drivers omgaat en het zogenaamde "driver signing"
  • Hardware en randapparatuur heeft een gemiddelde economische afschrijvings termijn van 3 jaar en er komt een tijd om los te laten!
  • Microsoft wilde in eerste instantie niet "backwards compatible" zijn en breken met de manier waarop drivers nu ge´mplementeerd werden en een volledige nieuwe architectuur bedenken. Echter door dit niet te doen, neem je de sterke en vooral de minder sterke punten van je huidige architectuur mee naar een nieuw besturingssysteem.
De hardware ondersteuning van Windows Vista is prima voor nieuwe hardware in combinatie met goede drivers.

Gebruik van resources

Windows Vista heeft honger, veel honger naar werkgeheugen en rekenkracht. Tel daar nog eens een aardige videokaart bij en je kan Windows Vista een beetje vlot draaien. Vanwege het feit dat Windows Vista standaard al behoorlijk wat resources van je systeem verbruikt, moet je de capaciteit die krachtige applicaties en games in beslag nemen hier nog eens bij optellen.

Gelukkig heeft Windows Vista hiervoor de experience-index ontworpen, die aangeeft hoe je systeem zich nu verhoudt en waar de knelpunten liggen. Als je dit advies ter harte neemt kun je ervoor zorgen dat Windows Vista ook op jouw systeem soepel loopt.

Helaas worden op dit moment alle nieuwe laptops voorzien van Windows Vista Home Basic of Premium, ik had dit graag anders gezien. Want ondanks dat de laptops voldoen aan alle systeem vereisten is de performance nog lang niet om over naar huis te schrijven. Laptops reageren log, hebben een aanzienlijk langere opstarttijd en worden te zeer beperkt door het besturingssysteem. Ter beeldvorming: Waar een systeem met Windows XP SP2 Adobe Photoshop Elements vlot draaid, reageerd een dergelijke applicatie bij Windows Vista behoorlijk veel trager, en komt alles pas echt op gang als je de applicatie enige tijd hebt gebruikt. Dit heeft te maken met de vernieuwde manier waarmee Windows Vista omgaat met zijn geheugen en het geheugengebruik bijapplicaties.

Zet je vooroordelen overboord, zorg dat je desktop minstens 2 GB aan werkgeheugen aan boord heeft, een aardige videokaart +/- 256 MB en een moderne processor en Windows XP kan bij het oud vuil. Je moet redenen zien om op te waarderen naar een nieuw besturingssysteem in mijn geval een nieuwe pc, de nieuwsgierigheid en het volledig kunnen gebruiken van Direct X 10.1.

Als je geen redenen ziet om op te waarderen moet je blijven waar je bent want anders zal Windows Vista je tegenvallen en wordt je net zo'n pessimist als de mensen die er nu over mee klagen! Niets is beter/krachtiger/stabieler dan software die al wat jaartjes draait en waar praktisch alle kinderziektes uit zijn.

Heb jij ook een Microsoft Windows Vista Home Premium?

Ben het helemaal met je conclusie eens!! Tijden veranderen zo ook Windows!

Draai zelf Windows vista ultimate 32 bits oem versie ge´nstalleerd op een laptop die normaal is voor windows XP enige wat ik veranderd heb is van 1 GB naar 4 GB intern mem.
Draait als een tierelier

Het enige nadeel vind ik dat Vista naar mijn idee veel verbruikt met de 3D-weergave aan, en zonder ziet het er niet uit :(

Daarnaast moest ik op mijn laptop ook uitkijken voor energiebeheer, want de optie Energiebesparing maakte de laptop wel een stuk langzamer...

Verder werkt het wel lekker, alles reageert lekker vlot, al moet je inderdaad wel genoeg geheugen hebben.
Leuke review alleen wil ik graag een comment geven op deze zin:
'De stabiliteit van Windows Vista vˇˇr SP1 was in mijn ogen ver te zoeken, terwijl mijn computer "solid-as-a-rock" was onder Windows XP SP2.'

Dat ligt waarschijnlijk meer aan de drivers die er toen waren en die van nu. Daar heeft SP1 weinig mee te maken ookal zullen sommige dingen wel stabieler er door worden. De drivers van toen waren voor veel hardware lang niet zo goed, en al helemaal niet onder x64, nu wel :)
idd, Vista was ook gewoon super stabiel bij mij zonder SP1.

Gewoon een kwestie van drivers.
Dat wil ik ook best geloven. Alleen in mijn geval was dat helaas niet zo terwijl ik op dat moment niet echt exotische hardware in mijn pc had. De computer is zo nu en dan wat geupgrade tussentijds. Maar ik had allemaal premium componenten en A-merken. Asus M2N32-Sli Deluxe, Creative X-Fi, Corsair Geheugen, dat soort fratsen en toch liep het bij mij niet echt smoothy! Maar nu heb ik ook niets meer te klagen. :)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik Vista nog steeds links laat liggen. Zelfs na SP1. Wat ik belangrijk vind aan een OS is dat het de taken die je regelmatig uitvoert op de PC, snel en gemakkelijk gedaan kunnen worden. In mijn ogen schiet juist daarin Vista te kort.

Microsoft heeft een prachtig plaatje geleverd met Vista en in mijn ogen is zeker de UI een plaatje om naar te kijken.

Maar in de praktijk leidt het mij af. Door het riante kleurgebruik, de transparante windows, de vele animaties en de overdadige meldingen van het OS.

Ik weet dat je als tweaker dit allemaal kunt aanpassen en instellen naar je eigen persoonlijke voorkeur. Maar in XP stel ik vrijwel niets in.

Daarnaast is Vista gericht op de gebruiker die veel zoekt. Alles wordt geindexeerd en programma's en documenten zijn snel en gemakkelijk terug te vinden. In mijn ogen als georganiseerd computeraar heb je geen zoekprogramma nodig mits je netjes je mappen en programma's ordent. Daarom hou ik niet van de nieuwe manier van navigeren door het startmenu, en de vele zoekboxen die ik her en der in het OS tegenkom.

Mijn conclusie is dat Vista mikt op de minder gevorderde gebruikers onder ons en die aan het handje neemt om te werken met de computer. Wat op zich een nobele zaak is. Maar ik, als gevorderd computeraar, vind het overdaad.

Daarom wacht ik op windows 7. Want ik wil wel graag de nieuwste technische snufjes op mijn pc. En ik hoop dat ik de "soberheid" van XP ook in het nieuwe OS kan terug krijgen.
WAUW!!!! JUGGLE!! Mooi gezegd!!! Je verwoord precies mijn mening, met welke ik al een tijdje rondloop, en maar geen medestanders kan vinden. Iedereen is maar vol lof over Vista, terwijl Ýk tegen dezelfde dingen aanloop als jij.

Te weten:
Het overdreven uiterlijk! Vreet geheugen!
Veel instellingen moeten maken terwijl je, inderdaad, in XP niks hoeft in te stellen.
En dat irritante startmenu, wat je gelukkig nog op 'klassiek' kan zetten, maar dat is in Windows 7 straks ook voorbij.
De onzinnige Sidebar. Slaat nergens op. Gelukkig kun je hem weghalen.
Mijn start menu staat prachtig ingedeeld in algemene categorietjes. En ook mijn schijfindeling in mappen is erg netjes. Erg makkelijk om dingen terug te vinden. Terwijl Microsoft er vanuit gaat dat iedereen een enorme teringzooi van z'n computer maakt. Ik moet die media librarys ook niet, in media player, en winamp. Ik heb m'n eigen indeling. Vervolgens installeer ik Windows 7 en zie tot mijn grote schrik dat hij heel je computer indeelt in libraries. Dus dan heb je Ún de libraries die je moet onderhouden, Ún je mappenstructuur op de computer. Wat een ramp. Ik heb ook gezien dat je in Windows 7 niks meer op 'klassiek' kan zetten. Dus ze dwingen je maar om aan het nieuwe idee te wennen. Vreselijk.
En als laatste dan: het verdwijnen van de menubalk in programma's. Als eerste zag ik dat in media player. Toen in Internet Explorer, en toen ook in MSN. En in Vista zie je het geloof ik nergens meer. Dat betekent dat je in ieder programma apart moet 'uitzoeken' waar het menu zit. Ik vind het er niet duidelijker op geworden. Maar goed, alles voor het mooie design he. En zo'n menubalk is ook niet mooi, zeg nu zelf, maar wel superhandig.

Voorlopig houd ik het nog even bij XP. Wat ben ik dßßr tevreden mee! Maar leuk om even een mening van iemand te lezen, die dicht bij die van mij staat.