ICIDU Wireless Router 150N Review

haa-kaa 21 juli 2013, 1.017 views

ICIDU Wireless Router 150N

Pluspunten

• Goedkoop; laag stroomverbruik.

Minpunten

• Matig stabiel, minder geschikt als access point in combinatie met bestaand router/modem.

Reden om te kopen: ingebouwde wifi van ADSL-modem bij mijn ouders is belabberd (Huawei, kuch).

Mijn grootste probleem met dit apparaat is dat hij geen goede access-point (AP) mode heeft. Mijn modem werkt namelijk al als router en twee routers achter elkaar is niet handig. Als je de WAN-poort niet gebruikt en een van de LAN-poorten op het modem aansluit, werkt de 150N wel als AP, maar dan heb je geen configuratiescherm meer in de web browser. Als hij ingeschakeld wordt zonder aangesloten router, gaat hij alsnog zelf werken als router; dit staat allemaal niet in de handleiding. Na een stroomuitval moet je dus handmatig deze 150N rebooten nadat modem/router zijn geboot. Niet zo handig. Ter vergelijking: Linksys routers hebben vaak expliciet een "bridge mode" voor gebruik als AP.

Installatie voor gebruik als router achter een modem is rechttoe, rechtaan als je een beetje ervaring hebt met dit soort apparatuur; anders is er wel een uitgebreide gebruiksaanwijzing in PDF-formaat beschikbaar.

Bereik is zoals te verwachten voor een apparaat met een enkele sprietantenne: met een smartphone en drie muren ertussen houdt het niet over.

Betrouwbaarheid: zoals -jammer genoeg- veel van dit soort apparaten moet hij wel eens gereset worden, maar ik heb erger gezien.

Overig: hij is goedkoop (20 euro in de winkel) en gebruikt weinig stroom; volgens specificaties 1.1 W in 'idle' en hij wordt nauwelijks warm bij gebruik.

Heb jij ook een ICIDU Wireless Router 150N?

Als je een static ip instelt op de ICIDU, in de juiste range, kan je wel bij het configuratiescherm denk ik zo..

(bijvoorbeeld, DHCP geeft adressen 192.168.1.100 - 192.168.1.199, router heeft 192.168.1.1, stel de ICIDU static in op 192.168.1.2)
Dat zou je denken, maar ik denk niet dat je dat zelf geprobeerd hebt.
Ik werk regelmatig met dit prut. Als je gewoon (zoals bij elke router die je als AP wilt proberen) DHCP uit zet, een static ip geeft in de zelfde range als de dhcp server uitdeelt en de kabel vanaf de router in een switchpoortje gooit moet die het gewoon doen. Om het af te maken dezelfde SSID en pass gebruiker als de Huawei router, wel op een ander kanaal.
@TereZz en @nooberke: ik heb de router nu niet onder handbereik, maar ik heb destijds vrij lang zitten klooien. Volgens de handleiding kun je inderdaad het LAN-IP-adres instellen; ik weet niet meer waarom ik destijds tot de conclusie ben gekomen dat dit geen praktische oplossing was.

[Reactie gewijzigd door haa-kaa op 4 augustus 2013 12:04]