Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier M1380 Review

Gertson 18 juli 2013, 6.177 views

Edifier M1380

Pluspunten

• Helder en mooi geluid
  • Goede bouwkwaliteit
  • Afstandsbediening
  • Goede balans in het geluid

Minpunten

• Aan/uit knop op de achterkant van de subwoofer

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na 8 jaar trouwe dienst van mijn Logitech X210 speakers, was ik toe aan een vervangende set. Na letterlijk maandenlang zoeken, vergelijken en tientallen reviews lezen, ben ik uitgekomen op de Edifier M1380. Waarom? Omdat dit naar mijn mening 1 van de weinige, al dan niet de enige, gebalanceerde 2.1 set is onder de 50 euro die je kunt vinden. Wat ik elke keer zag bij reviews van speakers was dat de bass vaak overmatig aanwezig was, en de speakertjes niet veel voorstelden, of precies andersom. Vandaar dat mijn oog op de M1380 is gevallen.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Zeer mooie kwaliteit, als je het mij vraagt. Boxen voelen zwaar aan, en zijn mooi en scherp afgewerkt. Voelt niet als plastic aan, maar zeer stevig. Subwoofer is niet al te groot, dus past prima onder je bureau zonder in de weg te zitten. De afstandsbediening die er bij zit is ook erg handig. Klein minpuntje is dat de aan/uit knop op de achterkant van de subwoofer zit, maar dat maakt mij niet zo heel veel uit.

Vormgeving:

Dit blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie. Ik moet zeggen dat ik ze best mooi vind. Toen ik af ging van de afbeeldingen leken ze me minder mooi, maar het zijn mooie boxjes zoals ze nu staan.

Geluidskwaliteit muziek:

Toen ik ze gisteren voor het eerst aanzette schrok ik wel eventjes, omdat ik totaal geen bass kon bespeuren. Ik had toen de bas op ongeveer 40% staan, maar bij deze set moet je echt de bas op maximaal draaien wil je uberhaupt bass horen. Ik heb ook het idee dat de boxjes even in moesten spelen, want naarmate de avond verstreek begon alles beter te klinken. De 2 speakertjes produceren prachtig, kraakhelder geluid. Ik hoor dingen die ik op mijn oude setje niet hoorde. Erg tevreden over. De subwoofer is niet de krachtigste, maar dat komt voor mij op zich prima uit. Ik zit op een klein kamertje, en er slapen mensen naast mijn kamer. Dan is het niet zo fijn als de bas door dreunt. . Houd je van een goede balans tussen bas en speakers, dan is deze set helemaal top.
Ik heb de boxjes getest met verschillende genres. Metal, hardstyle, hardcore, trance en dance. Moet zeggen dat ze bij dance/trance het beste klinken

Geluidskwaliteit films/games:

Klinkt ook prima, zelfs wat zwaarder dan mijn oudere boxjes. Denk aan spellen als Call of Duty

Basweergave:

Goed in balans met de speakers, wat het voor mij een goede weergave maakt. Na een paar uur inspelen doet de bas het ook veel beter. Op laag volume is de bas wat minder aanwezig, maar op gemiddeld volume is de bass goed te horen, en op hard volume begint het toch flink door te dreunen.

Midden en hoge tonen weergave:

Uitstekende kwaliteit. De speakertjes produceren erg mooi en helder geluid, het klinkt erg levendig.

Prijs:

Ik heb het setje bemachtigd voor 45 euro. Op zich een prima prijs, maar veel duurder had het ook echt niet moeten worden.

Conslusie:

Al met al, is dit een goede set als je op zoek bent naar een mooi en gebalanceerd geluid. Bass niet TE krachtig, maar ook niet te zwak. Ik ben er tevreden mee.

• Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Heb jij ook een Edifier M1380?

Ik zit te denken om dit setje te kopen.
Hoe doet deze het volgens jou bij metal?
En bij welke nummers/bands heb je het geluid hiervan getest? :)
Ik ben zelf een metalfan, dus dat is ook het genre wat vrijwel altijd op staat bij mij, dus van testen is niet echt meer sprake :p Ik luister naar bands als Wintersun, Ensiferum, Nightwish, Fleshgod Apocalypse, Equilibrium, Finntroll etc. Dit komt allemaal prima uit de verf. De reden dat dance/trance wat beter klinkt is omdat daar vaak meer hoge tonen gebruikt worden, wat perfect in balans word gebracht met de aanwezige bassen in dat genre. Ik raad je de set in ieder geval aan, ik denk niet dat je rond deze prijs iets beters zult krijgen.
Gister deze set ook aangeschaft. Eerste indruk is positief. Geluid is helder. Zelfs bij laag volume. Apart afstandsbediening met koptelefoonaansluiting. Gelukkig heeft men niet bezuinigd op kabellengte en zijn alle speaker met voldoende ruimte van elkaar neer te zetten en aan te sluiten.
Prima set voor budget prijs (onder de 50 euro).

En soaks in de review angel even is het enige nadeel (tot zo ver) de aan en uit knop op de subwoofer.