Enlight EN-A4105 Review

nAFutro 10 augustus 2006, 1.793 views

Enlight EN-A4105

Pluspunten

• Afwerking
  • Inclusief voeding
  • Koeling voor HDD mogelijk
  • Bijgeleverde casefan

Minpunten

• Bijgeleverde fan is te luidruchtig

Kwaliteit voeding Score: 4
De schoonheid van het design is iets wat natuurlijk voor ieder anders is. Ik vond deze kast wel mooi simpel en mooi.

De afneembare zijkant van de behuizing heeft een rooster + soort van airduct direct boven de processor, daar kun je een fan van 80mm tot 120mm ingezetten. Best goed ontworpen, nadeel is wel als je een luidruchtige fan op je cpu (of misschien wel andere onderdelen in de behuizing) hebt dat het kabaal hiervan ook beter hoorbaar is. Het staal is gebruikt is dikker dan dat je vind in die goedkope kasten, het buigt niet als je de zijkant horizontaal vasthoud aan de zijkant. De kast is netjes afgewerkt, er zijn geen scherpe randjes overgebleven of tekenen van een slecht productieproces. Al mijn 10 vingers waren vrij van bloed aan de buitenkant na het inbouwen van mobo + stuff in de kast, dat is wel eens anders geweest. Onderaan de voorkant zijn netjes 2 USB aansluitingen, een FireWire en 2 3,5mm jacks voor je koptelefoon weggewerkt achter een klepje.

Van binnen is de kast logisch ontworpen. Er is ruimte voor 4 HDD's intern, tussen de voorkant van kast en de HDD is er ruimte gemaakt voor een 80/92 mm fan welke de HDD's koel kan houden. De fan kan met een soort kliksysteem bevestigd worden, niet echt een geweldig systeem is als je pc meeneemt naar lanparties of ander ruig vervoer uitvoert. Volgens mij kan de fan uit het slot vallen en dat zal niet zo lekker zijn als je je pc vervolgens weer aansluit. Ik mis trouwens wel een stoffilter hier, de fan staat toch direct in aanraking met de lucht van buiten en voor de geluidproductie zou het zeker geen slechte zijn. Floppy- en CD-drives worden door een klemsysteem op de plaats gehouden, beetje hetzelfde als dat Compaq en HP doen en dat werkt goed.

Standaard komt de kast met een outtake fan van 12 cm (op de website staat 92mm, maar ik kreeg toch werkelijk een 120mm fan volgens mijn geodriehoek), deze is alleen echt veel te lawaaiig en niet bruikbaar als je geen fancontroller hebt op het moederbord ed. of van plan bent om er minder Volt op te gooien. Ik heb hem in ieder geval niet aangesloten totdat ik een fancontroller heb gekocht.

De voeding die geleverd geeft stabiele waardes af en bevat oa. 2 SATA stekkers. Ik kan je niet precies vertellen hoeveel vermogen de voeding nou echt kan leveren en hoe deze zal werken met een heavy systeem, ik heb er maar een AhtlonXP 1800 en FX5200 in zitten, maar het voelt wel goed aan.
De voeding heeft een grote 12 cm fan aan de onderkant welke stil genoemd mag worden. Wat mij trouwens opvalt aan de voeding is dat deze niet warm word, dat kan 2 dingen betekenen. Of een kwalitatief goede voeding, of die 12 cm fan werkt heel goed ;) . De kabels zijn van de goede lengte, niet onnodig lang zoals dat soms geleverd word. Niet noemenswaardig, maar toch de vermelding waard omdat je soms nog in deze prijsklasse minder complete voedingen tegenkomt, deze bevatte een aan/uit schakelaar aan de achterkant.

Voor de basic modder die een drang voelt om in elke zijkant een window te plaatsen kan deze kast wel eens problemen gaan geven als je probeert een standaard window erin te passen. Op het plaatje zie je ook al een beetje dat het gaas aan de buitenkant vrij groot is, een window half door het rooster kan volgens mji niet (het zal in ieder geval nergens na lijken) en als je het hele rooster eruit wilt halen kan het wel eens zo zijn dat je het onderste deel van de binnenkant niet meer kun zien omdat het window zo hoog zit. De voorkant is van plastic, dat lijkt me toch al niet zo handig modden met dat gaas structuur.

Heb jij ook een Enlight EN-A4105?

Ook ik heb deze kast en ik moet zeggen dat ik er tevreden over ben. De voeding is een goede 350 watt
maar dat was toch niet genoeg voor mijn Athlon 64 3000+
en een 6600 GT videokaart van Clud 3D. Verder heel tevreden. joopata
Dan is het dus geen goede voeding. Een 300 watt voeding uit een aopen qf50 serie kastje (~45 euro) trok bij mij met gemak een 10% overclockte athlon 64, 3400+ en een 6600 gt
Heb een jaar geleden ook zo'n kastje gebruikt voor een systeem van een maat, maar geloof met een 400watter. Daarin zit ook een Athlon3000+ met een Leadtek 6600GT en dat ding draaid uber stabiel. iid wel een luidruchtige casefan, maar de voeding zelf is ok qua geluid en temperatuur. De relatief grote airduct is iid niet bevordelijk voor stof-intake en maakt je systeem er niet stiller op.