Acer Iconia Tab W700 128GB Aluminium Review

zekerpixels 15 juli 2013, laatste update op 15 juli 2013, 1.483 views

Acer Iconia Tab W700 128GB Aluminium

Pluspunten

• Zeer lange accuduur, +/- 8 uur.
  • Zeer mooi scherp beeld.
  • Het opstarten duurt +/- 5 seconden.
  • Er zullen mensen zijn die dit niet vinden maar Windows 8 vind ik een +, zeker i.c.m. een touchscreen.
  • Een aantal voorgeïnstalleerde Acer apps zijn handig.

Minpunten

• Wanner de tablet in de cover zit, enigszins moeilijk als echte tablet te gebruiken.
  • Een beetje aan de zware kant, maar dat is voor mij geen probleem.
  • Voorgeinstallerde rommel zoals MacAfee (proefversie), Norton Online backup, enz.

Na het defect raken van mijn Sony laptop (door een productiefout net buiten de verlengde garantie), wilde ik een nieuwe laptop of tablet met Windows 8 en touchscreen.
Na het lezen van vele reviews heb ik deze tablet gekocht en nu inmiddels enkele maanden in mijn bezit. Als alternatief had in een Acer S7 op het oog maar die viel af door de beperkte accuduur.

Algemeen:
Word geleverd met Windows 8 64-bit (de volledige versie dus niet de RT, maar ook niet de pro versie) en een cover met bluetooth keyboard. Windows neemt van de 128gb ongeveer 30gb in beslag (dit is incl. de apps, vaarvan enkel games).

Prestaties / scherm:
Dankzij de Intel Core i5-3337U (1,80 GHz) snel genoeg, mijn toepassing tot zover waren: Internetten, mail, office (word, excel, powerpoint (2013)), muziek, HD Films en lichte games.
Het IPS touchscreen geeft heldere kleuren en is zeer scherp, ondanks het enigzinds kleine scherm in alles goed leesbaar en HD films worden goed weergegeven. Het touchscreen reageer overigens erg goed, ondank de kleine desktop omgeving prima te besturen met enkel het touchscreen.

Camera:
Deze tablet beschikt over 2 camera's een 1.5MP aaan de voorkant en een 5MP aan de achterzijde. De camera aan de achterzijde is niet te gebruiken wanneer de tablet in de cover zit. (zelf heb ik deze nog niet gebruikt)

Connectiviteit / toevoegingen:
De tablet beschik over bluetooth 4.0, door mijn Windows 8 onkunde was het mij na enkele pogingen gelukt een foto naar mijn telefoon te sturen.
Op internet staat veel commentaar over de WIFI, heb dit zelf nog niet uitgebreid getest, voor zover nog geen commentaar.
Een 2e scherm gebruiken gaat via de micro HDMI aansluiting, hierbij vraagt Windows 8 direct wat je ermee wil. (uitbruiden of dupliceren)
Voor de audio is er een jack aansluiting welke i.c.m. de oortjes van mijn telefoon heb gebruikt. (dit werkt vanzelfsprekend zoals je verwacht zonder kraken) De ingebouwde speakers geven een goed geluid en zijn aan de onderzijde geplaatst (gezien vanaf landscape), maar zoals te verwachten zijn normale speakers veel beter.
Ook is er een schakelaar voor de screen rotation te blockeren, welke erg handig is voor tabletgebruik.
Een microHDMI naar VGA converter word door Acer meegeleverd.
overigens zit er een volledige USB 3.0 port in verwerkt welke erg handig is. Natuurlijk kan het handig zijn als je ook een netwerkaansluiting had, hierdoor heb ik een Level One USB-0502 gekocht (USB 3.0 - HUB met netwerkaansluiting), hiermee geen problemen i.c.m. Windows 8.

Design:
De tablet heeft een mooi strak uiterlijk, ook de keyboardcover ziet er mooi ui.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Volgen de Acer site weegt deze bijna een kilo, wat toch redelijk zwaar is voor een tablet, de tablet voelt hierbij stevig aan (zou niet adviseren deze te laten vallen). Als de tablet in de keyboardcover word gedaan zit er rondom een plastic/rubber achtige rand welke naast deze deze de tablet in de cover houden ook enigszins voor bescherming kan zorgen.
Verder mooi afgewerkt, niks op aan te merken. Er zijn veel reacties te vinden over de on/off knop die niet goed werkt, hier heb ik geen last van werk naar behoren.

Warmte en geluidsproductie:
Door de i5 processor heeft deze tablet een fan welke je bij zware belasting vrij duidelijk hoort, bij andere toepassingen zoals office, muziek, en films is deze bijna niet hoorbaar en zeker niet storend.
Zomer 2013 buiten zitten internetten, met CPIUD was te zien dat de core temp opliep tot 70C max bij een buitentemperatuur van 30+. (de fan was hierbij af en toe hoorbaar.)

Mobiliteit / accuduur:
Met een schermformaat van 29,5 cm (11,6"), ofwel H11,9 x B295,0 x D91,0 mm en lange accuduur, in de cover prima mee te nemen in hand of tas.
De accuduur is hierbij echt geweldig, bij een beetje internetten en office doe je er zo 8 uur mee, bij gebruik van usb apparaten word dit wel minder. Ik heb meet één lading nog niet korter dan 6 uur meegemaakt.
Verder weet ik nog niet wat de accuduur van het keyboard is. (sinds de aankoop nog niet opgeladen) De accuduur van het keybord welke ik sind de aankoop nog nooit heb opgeladen was ongeveer 4 maanden. (waarbij ik regelmatig ben vergeten deze uit te zetten)

Windows 8 prestatie index:
Processor: 6,9
Geheugen(RAM): 5,9
Grafisch: 5,4
Grafische weergave voor spellen: 6,2
Primaire harde schijf: 8,1

Prijs / Conclusie:
Ik heb deze tablet gekocht voor 899,- en is hiermee zeker niet de goedkoopste, maar hiervoor krijg je wel een snelle tablet van goede kwaliteit. Zeker door de lange accuduur i.c.m. de snelheid aanbevolen, ook is hierbij Windows 8 niet zo erg als de meeste mensen beweren.

In de plaatjes de Acer Iconia W700 met keyboard cover welke word meegeleverd.

Toekomstig:
Ik ben nog op zoek naar een bluetooth muis, om deze on dezelfde manier als het keyboard te gebruiken.

Overigens is het voor Windows 8 handig de hotkeys te weten/gebruiken.

Deze review is geschreven op de Acer Iconia W700 met de keyboard cover, dit ging prima op wat gemiste toetsaanslagen na. (dit word steeds minder dus ik moet er gewoon aan wennen), dit is inmiddels al veel minder geworden

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W700 128GB Aluminium?